خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       با آرزوی ریشه کنی ویروس کرونا از کشور عزیزمان ایران        جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین       
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: بررسی برنامه فیزیکی مرکز موسیقی فولکوریک

تاریخ ایجاد 28/12/1397 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 16 برگ ورد   قیمت: 5000 تومان   حجم فایل: 323 kb  تعدادمشاهده  26


بخشی از مطلب
ناحیه پذیرش ساختمان تئاتر باید یک رابطه حساس یا چشم نواز داشته باشد. بعضی از طرح های امروزی از نماهای تمام شیشه ای و روشنایی مناسب در سرسرای ورودی استفاده کرده اند که باعث جذابیت و جلب توجه عموم مردم می شود. در بعضی از موارد از سازه های مجسمه ای با پلان های بزرگ آزاد و روشنایی طبیعی استفاده می شود. مهم است که سازمان فضاهای منتهی به تالار نمایش مشخص و خوشایند باشد. ناحیه پذیرش اصلی ممکن است دارای یک باجه بلیط فروشی، میز اطلاعات، رختکن و دسترسی به توالت باشد. گاهی، لابی ها یا سرسرا می توانند دیوارهایی را برای نواحی نمایشگاه فراهم سازند. رستوران، بار یا کافه در ایجاد یک محیط مناسب و راحت نقش مهمی دارند که از طریق کریدورها و درهای نواحی پذیرش قابل دسترسی هستند. باید دسترسی به تالار اصلی نمایش از طریق پلکان ها و آسانسورها صورت بگیرد. امکاناتی از قبیل فروشگاه، خدمات اطلاعاتی، اتاق های کنفرانس، موزه و بالکن اختیاری می باشند. از آسانسور برای هدایت معلولین از هال ورودی به تالار نمایش استفاده شود. معمولا سرسرا در نمای پیشین و قسمت های جانبی ساختمان قرار دارند. درها باید به سمت بیرون در داخل کریدورها باز شوند و به طور اتوماتیک بسته شوند. در ساختمان های سنتی تئاتر، پلکان اصلی منتهی به تالار نمایش در سرسرای اصلی قرار دارد. (پیکارد، 1386)
 
تالار نمایش
حضار می توانند از سرسرای پشتی یا جوانب ردیف های صندلی وارد تالار نمایش شوند. در صحنه های آزاد (اپن) ناحیه صحنه و تالار نمایش یک فضا محسوب می شوند. صحنه های سنتی دارای قسمت های داخلی بسیار مزین هستند. طرح های فعلی تمایل به سادگی، اسباب روشنایی و آکوستیک در اطراف دیوارها و سقف ها دارند. الزامات روشنایی و صدا در آغاز طراحی در نظر گرفته می شوند. زیرا تعیین کننده تمهیدات صندلی ها، نقشه آرایش، مواد سقف ها و دیوارها می باشند. تالار نمایش باید نسبت به صداهای خارجی و صداهای داخلی اتاق های تمرین یا استودیوها عایق بندی شود. در بیشتر موارد، از صدابند بر روی درها استفاده می شود. بتون و آجر در دیوارها و سقف ها جاذب صدا هستند. (پیکارد، 1386)
کف ها و سقف ها
سطوح کف فرش می شوند ولی سطوح ساخته شده از تخته های چوبی از نظر آکوستیک مطلوبتر می باشند. نقشه آرایش سطوح کف باید به واسطه الزامات آکوستیک و صندلی ها انعطاف پذیر باشد. سقف های بلند برای کنسرت، اپرا و موسیقی و فراهم کردن طنین های بلند تر مناسب می باشند؛ حجم نمونه 5/20 تا 35 مترمکعب. سقف های کوتاه تر برای نمایش و سخنرانی به کار می رود: 5/7 تا 14 متر مکعب. الزامات آکوستیکی تعیین کننده سطوح انعکاسی در سقف ارکستر است. در تالارهای امروزی، سقف های متحرک بر روی شبکه آویز یا کاذب مورد استفاده قرار می گیرد. (پیکارد، 1386)
صندلی ها و مکان نشستن
 مکان انعطاف پذیر نشستن باعث ظرفیت و تنوع بیشتر و ارائه سطوح کف بیشتر می شود. گاهی صندلی های پیش صحنه در زیر صحنه و جایگاه ویژه در قسمت عقب تر قرار می گیرند تا امکان فضای بیشتر برای کنسرت فراهم شود. حائل های دایره ای شکل برای کاهش ظرفیت تالار مورد استفاده قرار می گیرند. حداقل فاصله بین صندلی ها با افزایش تعداد صندلی های هر ردیف زیادتر می شود. طرح های متنوع ردیف ها برای الزامات گوناگون حضار مورد استفاده قرار می گیرند. در صورتی که تعداد حضار کم باشد، می توان از ردیف های مستقیم استفاده کرد. باید فضای کافی برای دسترسی ویلچر فراهم شود(پیکارد، 1386)
راهروها
حداقل عرض راهروها 1100 میلی متر است که بر اساس تعداد صندلی ها مشخص می شود. در صورت شیب نسبتأ زیاد راهرو، پله ها هم عرض راهرو باشند، پیشانی پله ثابت باشد و از نرده کشی استفاده شود. (پیکارد، 1386)
خروجی ها 
دو خروجی مجزا برای هر 500 صندلی در نظر گرفته می شود. تمام درها در جهت مسیرهای فرار اضطراری باز شوند هر خروجی باید در برابر آتش مقاوم باشد تا ایمنی لازم را فراهم سازد، عرض خروجی ها متناسب با تعداد نفرات است. (پیکارد، 1386)
استودیوی تئاتر
 برای نمایش ها یا تئاترهای تجربی از یک اتاق محصور با تجهیزات روشنایی و صدا استفاده می شود. فضای کمی برای صندلی تماشاچیان وجود دارد که در جلو یا اطراف صحنه آزاد قرار دارد. در بیشتر موارد آرایش صندلی ها متنوع است و نواحی پشت صحنه به حداقل می رسد. گاهی بازیگران از ورودی تماشاچیان استفاده می کنند ولی ایجاد نقاط دسترسی مختلف در اطراف این اتاق برای تماشاچیان و بازیگران ضروری می باشد. صحنه نمایش به کمک باکس ای متحرک به حالت یک سطح بر جسته در می آیند. در بیشتر موارد، یک فضای تئاتری کوچک با فضای فشرده تماشاچیان وجود دارد. (پیکارد، 1386)
چاله ارکستر
معمولا تئاترهای سنتی از چاله ارکستر استفاده می کنند. هر چند امروزه فناوری ضبط موسیقی در دسترس می باشد ولی از موسیقی زنده برای نمایش های مختلف استفاده می شود. ناحیه ارکستر در جلوی صحنه و گاهی در زیر آن قرار دارد که بستگی به اهمیت تماشای ارکستر توسط حضار دارد. (پیکارد، 1386)
ملاحضات مهم 
-    نوازندگان ارکستر باید قادر به دیدن رهبر ارکستر باشند.
-    سطح چشم یا خط دید رهبر ارکستر پایین تر از صحنه باشد.
-    امتداد چاله ارکستر نباید بیش از 2 متر پایین تر از صحنه باشد.
-    حداکثر عمق زیر صحنه بیش از 5/2 متر نباشد.
-    فضای کافی برای 60 تا 120 نوازنده ارکستر فراهم شود: 1 تا 5/1 متر مربع برای هر نفر. (پیکارد، 1386)
جناحین 
میزان امکانات نواحی ساپورت کننده در اطراف مجموعه به نوع تئاتر و نوع اجرای نمایش یا ارکستر بستگی دارد. انواع تجهیزات:
-    پل ها: سکوهای بلند هم عرض صحنه
-    صحنه واگنی: سکوهای بزرگ متحرک در طرفین صحنه جهت ورود و خروج به صحنه
-    برج آویز: یک شبکه برای لوازم روشنایی و دکور صحنه
-    سکوهای بارگیری وسایل دکوری صحنه(پیکارد، 1386)
 
ناحیه پشت صحنه 
ناحیه پشت صحنه، اصلی ترین ناحیه گردش در اطراف صحنه است که فضا را برای جابجایی وسایل دکوری، بازیگران و دیگر امکانات ضروری فراهم می سازد. امکانات ضروری پشت صحنه:
-    رختکن ها
-    تاق های پرسنل 
-    آشپزخانه اتاق اتاق استراحت بازیگران
-    انبار وسایل دکوری
-    کمد(پیکارد، 1386)
شرايط بهره برداري و صداي وزن يافته:
به شرايطي 
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
بررسی برنامه فیزیکی , مرکز موسیقی فولکوریک ,ناحیه پذیرش ساختمان تئاتر ,
مقالات مرتبط در این دسته

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
Copyright © 2013-2016 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد