خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       با آرزوی ریشه کنی ویروس کرونا از کشور عزیزمان ایران        جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین       
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی استاندارد و ضوابط معماری کتابخانه

تاریخ ایجاد 05/02/1399 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 40 اسلاید   قیمت: 9500 تومان     تعدادمشاهده  28


پاورپوینت بررسی استاندارد و ضوابط معماری کتابخانه

بخشی از مطلب
كتابخانه‌ها مجموعه‌اي از عملكردها را در جامعه ما برعهده دارند. كتابخانه‌هاي آكادميك، به عنوان مثال وظيفه اكتساب، جمع‌آوري و ذخيره نوشته‌ها را براي مقاصد آموزشي و پژوهشي برعهده دارند و معمولاً براي ورود عموم مردم آزاد و قابل استفاده است. كتابخانه‌هاي عمومي با گزينش گسترده‌اي از نوشته‌هاي كلي‌تر و ساير رسانه‌هاي اطلاعاتي را تا حد ممكن در قفسه‌هاي باز براي جامعه مهيا مي‌سازند. وظايف كتابخانه‌هاي آكادميك و عمومي، اغلب در يك كتابخانه واحد در شهره‌هاي بزرگتر درهم مي‌آميزند. كتابخانه‌هاي ملي به عنوان مثال، مجموعه‌هايي از نوشته‌ها و اسناد تاريخي را در خود جاي مي‌دهند كه در يك كشور و ناحيه به دست آمده‌اند و اغلب در معرض عموم مردم قرار مي‌گيرند. در حالي كه كتابخانه‌هاي اختصاصي براي جمع‌آوري نوشته‌ها و رسانه‌هاي موضوعي محدود بوده و به طور معمول در دسترسي به آنها مشكل است.
در كتابخانه‌هاي آكادميك، اتاق‌هاي مراجعه‌اي تدارك ديده شده و ممكن است براي قرض گرفتن كتاب از قفسه‌هاي بسته، پيشخوان‌هايي وجود داشته باشند. امكان دسترسي آزاد به قفسه‌هاي باز مجلات، كتاب‌ها يا مواد آموزشسي ارائه شده در اتاق‌هاي مطالعه وجود دارد. به غير از كتاب‌ها و ژورنال‌ها، تقريباً تمامي رسانه‌هاي اطلاعاتي متفاوت براي استفاده به روشي قابل دسترس و جمع‌آوري مي‌باشند. تعداد محل‌هاي مطالعه به تعداد دانشجويان دروس متفاوت بستگي دارد. اطلاعات، به گونه‌اي سيستماتيك سازماندهي مي‌شوند، يعني بر حسب نوع درس، خدماتي كه ارائه مي‌شوند، شامل قرض دادن كتاب در داخل خود كتابخانه، همچنين فتوكپي كردن، خواندن و چاپ گرفتن از ميكروفيلم‌ها و ميكروفيش‌ها هستند. علاوه بر اين‌ها، امكان جستجوي نوشته‌ها به صورت on-line و يا از طريق داده‌هاي ذخيره شده روي CD نيز وجود دارد.
كتابخانه‌هاي دانشگاهي، در يك يا دو سازمان داده مي‌شوند. سيستم تك‌لايه به طور متمركز اداره مي‌شود (پردازش كتاب و خدمات) و به طور طبيعي، داراي كتابخانه‌هاي شعبه‌اي جداگانه يا موضوعي بسيار معدودي است. سيستم دولايه شامل يك كتابخانه مركزي و معمولاً شمار زيادي از كتابخانه‌هاي دانشكده‌اي، موضوعي و انستيتويي است. كتاب‌ها در قفسه‌هاي باز در اتاق‌هاي مطالعه يا قفسه‌هاي بسته و با دسترسي محدود نگهداشته مي‌شوند. چنين نظم و ترتيب‌هايي، به شكل متنوع تقريباً در تمامي كتابخانه‌هاي آكادميك ديده مي‌شود. نسبت قرض دادن كتاب (دسترسي باز و بسته) به نوع سازمان يعني اهداف كتابخانه بستگي دارد و نيز به شكل ساختمان‌ها، اغلب داراي اثري با اهميت است. تعداد قفسه‌ كتاب‌ها به نوع سازمان،  دسترسي كاربران، نوع قفسه‌بندي (ثابت يا متحرك)، سيستم سفارش و روش نصب، تفكيكم صورت متفاوت و نيز مختصات ساختاري بستگي دارد.
قسمت‌هاي اتاق مطالعه، با فضايي براي خواندن و كار كردن، بايد به آساني قابل دسترسي باشند. پس بايد تا سرحد امكان در اختلاف سطح كمتري قرار گيرند. اين امر به حمل و نقل كتاب كمك مي‌كند. براي خدمات و نشان دادن قفسه‌هاي كتاب، وجود يك سيستم راهنمايي روشن و واضح با علائمي كه به راحتي خوانده مي‌شوند، الزامي است. دسترسي به قسمت‌هاي عملياتي و اتاق‌هاي مطالعه در طبقات متفاوت بايد با راه پله صورت پذيرد، اما آسانسور نيز بايد براي استفاده معلولين و حمل كتاب مهيا باشد. بار طبقات در قسمت‌هاي عملياتي و مطالعاتي، بايد 5/0 KN/m2≥ باشد .
پهناي مسيرهاي رفت و آمد بايد 1.2m< و فضاي ميان قفسه‌ها بايد حداقل 4/1-3/1 متر عرض داشته باشد (يا مطابق با مقررات محلي تعيين شود).
از ايجاد با تطابق مسير كاربران، كارمندان و حمل كتاب بپرهيزيد. دسترسي به اتاق‌هاي مطالعه بايد از طريق ورودي‌هاي كنترل مجهز به تجهيزات ايمني كتاب انجام گيرد و در صورت امكان، فقط يك ورودي يا خروج صورت پذيرد. محل‌هاي كنترل  بايد در نزديكي ميز قرض‌دهي كتاب/ميز اطلاعات مركزي باشد.
امكانات داخل بخش‌ كنترل شده بايد شامل اطلاعات اتاق مطالعه، كتابنامه‌ها، ترمينال‌هاي فهرست on-line، صدور و عودت كتاب‌هايي كه فقط مي‌توانند در اتاق مطالعه مورد استفاده قرار گيرند. تجهيزات كپي (در اتاق‌هاي جداگانه)، قفسه‌هاي كتاب با دسترسي آزادانه، فضاي كار و در صورت امكان، قفسه‌بندي‌هاي باز كتاب باشد.
امكانات خارج از بخش كنترل شده نيز بايد شامل رختكن، گنجه‌هاي كيف و كت، توالت‌ها، يك كافه تريا، يك قسمت براي مطالعه روزنامه، يك اتاق نمايشگاهي، اتاق‌هاي سخنراني و كنفرانس (احتمالاً براي استفاده خارج از ساعت كار كتابخانه)، يك ميز اطلاعات، انديكس‌هاي كارتي و ميكروفيش، ترمينال‌هاي فهرست on-line‌، قسمت عودت و جمع‌آوري كتاب براي كتاب‌هاي سفارش داده شده/رزرو شده باشد.
تهيه فضاهاي كار در كتابخانه‌هاي كالج‌ها به تعداد دانشجويان و توزيع گروه‌هاي موضوعي بستگي دارد. محل‌هاي كار خاصي براي معلولين (افرادي كه از صندلي چرخدار استفاده مي‌كنند و افرادي كه از لحاظ بينايي دچار مشكل هستند) و براي عمليات خاص (خواندن ميكروفيلم‌ها و تجهيزات بزرگنمايي، كامپيوترها، ترمينال‌ها، استفاده از سي‌دي‌را‌م‌ها و غيره، يادداشت برداشتن از مقررات مربوطه) و براي مطالعه فردي (اتاقك‌ها و اتاق‌هاي كار فردي) مورد نياز مي‌باشد. فضاهاي كار بايد ترجيحاً در قسمت‌هاي نورگير باشند. مساحت مورد نياز براي يك محل مطالعه/كار 5/2 مترمربع و براي يك كامپيوتر يا محل كار فردي 4m2≤ است. امنيت براي قسمت و كاربران بسيار حايز اهميت است. پيشگيري از آتش‌سوزي بايد مطابق با مقررات ملي و محلي ساختمان و رويه‌ها باشد. نصب سيستم امنيتي كتاب، از دزدي جلوگيري كرده و امنيت بيشتر درهاي خروجي (فرار بدون ناظر و با يك قفل الكترونيك خودكار، زماني كه آژير به صدا درمي‌آيد) را تامين مي‌كند. تضمين درهاي خروج اضطراري به صورت مكانيكي با آژيرهاي آكوستيك يا بصري تاثير كمتري دارد.
طبقه آرشيو و بايگاني، بهتر است كه در زيرزمين باشد و دليل آن هم بار زياد روي كف طبقه و حتي هوا مي‌باشد. برج ساختن با كتاب، به دليل نياز به كنترل هوا، حمل و نقل و كاركنان و نيز انعطاف‌پذيري محدود مناسب نيست. بهترين روش، ايجاد محوطه‌هاي مربوط به هم است كه تا حد امكان بزرگ بوده و تغيير سطحي هم نداشته باشند. تقسيم‌بندي‌هاي ميان قفسه‌هاي ثابت و قفسه‌هاي سيستم‌هاي متحرك (متراكم) به مختصات ساختاري ستون‌ها بستگي دارد. ظرفيت را مي‌توان با استفاده از قفسه‌هاي متحرك تا حدود 100 درصد افزايش داد. بار طبقات با قفسه‌هاي ثابت دست‌كم 7.5KN/m2≥  و بات قفسه‌هاي متحرك دست‌كم 12.5N/m2≥ است.
هواي داخل در قسمت‌هاي مربوط به كاربران بايد 20o±2oC با حدود %50±5 رطوبت نسبي باشد و تعويض هوا به صورت 20 مترمكعب در ساعت براي هر نفر، اين مقادير را مي‌توان بسته به شرايط هوايي، افزايش يا كاهش داد. از نور مستقيم آفتاب دوري كنيد، زيرا اشعه مافوق بنفش و تشعشع گرمايي، موجب خرابي كاغذ و شيرازه‌ها خواهد شد. به دليل مصرف بالاي برق و در نتيجه هزينه‌هاي بالاي اداره كردن محل، استفاده از تهويه مطبوع، بايد فقط منحصر به موارد كاملاً ضروري باشد. تهويه طبيعي با ساختمان‌هاي با عرض كم امكان‌پذير است.
هواي داخل در طبقات بايگاني بايد 18o±2oC با حدود %5±50 رطوبت نسبي و تعويض هوا 3m3-m-1m-1 باشد. تصفيه هوا براي از ميان بردن و حذف هرگونه مواد مضر در اتمسفر (مثل گرد و غبار، NOx, SO2 و ...) ضروري است. با استفاده از مصالح ديوار با نسبت‌هاي مطلوب حفظ رطوبت و گرما، مي‌توان از ضرورت استفاده از تهويه مطبوع كاست. گردش جزيي هوا براي جلوگيري از رشد كپك، به خصوص با قفسه‌هاي متحرك، ضروري است. مواد خاص‌‌ (مثل اسلايدهاي عكسبرداري، فيلم و رسانه‌هاي صوتي و اطلاعاتي به همراه كارت‌ها، نقشه‌ها و عكس‌ها) مستلزم هواي داخلي خاصي هستند. محيط داخلي نبايد سراسر يكدست باشد، بلكه بايد با هر قسمت از كتابخانه‌ها متناسب باشد و هيچ دفتري با پلان باز نبايد در قسمت‌هاي اداري واقع شود، اما كنترل محيطي تدر قفسه‌ها مورد نياز است، زيرا ساختار ساختمان به تنهايي نمي‌تواند شرايط مناسبي را مهيا ساخت.
بار طبقات در قسمت‌هاي اداري و پرداختن به كتاب، بايد 5/0KN/m2≥ باشد. در قسمت‌هاي فني (كارگاه‌ها)، شرايط ساختاري فردي به نوع ماشين‌آلات و تجهيزات بستگي دارد. ساختمان‌هاي اسكلت فلزي و بتون‌آرمه‌اي با شبكه‌بندي سازه‌اي 7.2m*7.2m< مناسب مي‌باشد و دليل آن هم، انعطافي است كه براي طراحي دارند. ارتفاع اطاق‌ها بايد 3/00m ≥ باشد.
نقل و انتقال كتاب بايد به صورت افقي و در داخل چرخدستي (مواظب آستانه درها باشيد، تغييرات سطح بايد %6≥ شيب داشته باشد) يا با استفاده از تسمه نقاله باشد. حمل و نقل كتاب به صورت عمودي در آسانسورها، روي تسمه نقاله (مسير بايد با هزينه‌هاي نگهداري بسيار ناچيز به دقت طراحي شود)، با يك سيستم حمل و نقل كانتينري (قابل برنامه‌ريزي مكانيكي، تركيبي از كشش افقي و آسانسورها) يا با يك سيستم حمل و نقل كانتينري اتوماتيك (مسيرها بايد افقي يا عمومي باشند، كاملاً اتوماتيك، كامپيوتري و هزينه سرمايه‌گذاري بالا به جاي هزينه‌هاي بالاي نگهداري) انجام مي‌پذيرد.
يك سيستم لوله‌هاي پنوماتيك، مي‌تواند اطلاعاتي مثل برچسب‌ها را انتقال دهد. در سيستم‌هاي مدرن تمايل به استفاده از نقاله‌هاي پلاستيكي كه از لوله‌هاي پلاستيكي عبور مي‌كنند، وجود دارد و دستگاه‌ها نيز نسبتاً كوچك هستند. روش‌هاي ديگر ارسال اطلاعات به قفسه‌ها، به عنوان بخشي از برقراري ارتباط بازيافتي عبارتند از: فكس‌، تيوپ‌هاي جاذبه‌اي و حمل كننده‌هاي مدارك، وجود يك ارتباط كامپيوتري بين پيشخوان درخواست و قفسه نيز امكان‌پذير است. به طور مطلوب، تمام مواد بايد مستقيماً به جايي كه مورد نياز است، انتقال يابند. بازگشت كتاب‌ها به محل صحيح آن‌ها روي قفسه بسيار مهم است.
نور بايد مناسب كاربري باشد؛ قفسه‌هاي كتاب بايد از نور مستقيم آفتاب محافظت شوند و مواد حساس در معرض نور <50 لوكس قرار بگيرند. نور مصنوعي در يك محوطه نمايشگاهي ترجيح داده مي‌شود، زيرا آسان‌تر قابل كنترل است. بهترين نسبت توزيع در كارگاه‌ها، 10:30:1 است (زمينه: سطح: كتاب). نور مناسب براي اتاق‌هاي غيركار 150-300 لوكس، براي قفسه‌ها 300-150 لوكس، براي مجموعه‌هاي دفتري و اداري 250-50 لوكس و براي اتاق‌هاي مطالعه بدون چراغ‌هاي انفرادي 850-300 لوكس مي‌باشد. چراغ‌ها در هر محوطه بايد داراي كليدهاي جداگانه‌اي بوده و در هر محل كار به صورت انفرادي قابل تنظيم باشند.
طرح ساختماني بايد بر اساس هوا باشد و كنترل محيط داخلي بر اساس ساختمان، دماي هواي مطلوب براي اتاق‌هاي مطالعه و محوطه‌هاي قابل دسترسي باز 22oC در تابستان و 20oC در زمستان با رطوبت نسبي 60-50درصد و با شش تا هفت بار تعويض هوا در هر ساعت نگه داشته شوند. سطح رطوبت مطلوب در كتابخانه‌ها بين 55-45درصد است. براي مواد غيرمعمول و حساس، بايد تدابير خاصي اتخاذ شود: رطوبت بسيار بالا يا بسيار كم، مي‌تواند فيلم‌ها را خراب كند. هوا بايد حداقل سه بار در ساعت تعويض شود و اين امر به محل كتابخانه‌ و فصل بستگي دارد. ورود هواي تازه در هر سيكل بايد ترجيحاً 25% باشد، اما به دلايل اقتصادي اغلب به 15% كاهش مي‌يابد.
كتابخانه‌هاي عمومي، نوشته‌هاي كلي و عمومي و ساير رسانه‌هاي اطلاعاتي را ارائه مي‌كنند كه تمام آنها روي قفسه‌هاي باز در دسترس هستند. جمع‌آوري سيستماتيك و جستجوي موضوعي مطالب نوشته شده يا به شكل‌هاي رسانه‌اي ديگر، محدود به كتابخانه‌هاي عمومي بزرگتر هستند.
كتابخانه‌هاي عمومي، به جمع‌آوري اقلام آكادميك و آرشيوسازي آنها نيازي نداشته و معمولاً بدون ذخاير آرشيوي هستند و اگر هم باشد، در مقياسي بسيار كوچك خواهد بود. اين كتابخانه‌ها آزادانه در دسترس عموم هستند و مورد استفاده كودكان، نوجوانان و بزرگسالان قرار مي‌گيرند. كتابخانه‌هاي عمومي، سطح و انتخاب موجودي و خدمات خود را متوجه نيازهاي كاربران خود مي‌كنند. به عنوان يك مركز ارتباطي، براي تمامي اقشار مردم، اين كتابخانه‌ها علاوه بر تهيه و تدارك سنتي كتاب، مي‌توانند داراي محل‌هايي براي مرور كتاب‌ها، يك ميز توصيه/سوالات مخصوص شهروندان، يك كافه تريا، امكانات گوش دادن به موسيقي، اتاق‌هاي تفريح و جلسه و صندلي‌هاي مطالعه به صورت گروهي و انفرادي باشند. كتابخانه‌هاي عمومي مي‌توانند شامل يك مجموعه موسيقي خدمات قرض دادن ساير نيز باشند. علاوه بر كتاب‌ها و روزنامه‌ها، اين مجموعه مي‌تواند شامل مطبوعات، بروشورها، بازي‌ها يا رسانه‌هاي جديد (سي‌دي‌ها، ويدئوها و نرم‌افزارهاي كامپيوتري) نيز باشد كه يا در داخل خود كتابخانه مورد استفاده قرار مي‌گيرند و يا قرض داده مي‌شوند.
طرح اتاق‌ها بايد به گونه‌اي باشد كه بزرگسالان، كودكان و نوجوانان را ترغيب كند تا وقت خود را در فضاهاي با پلان بازي بگذرانند كه فعاليت‌ها در آن به وقوع مي‌پيوندند. مساحت به اندازه‌ي مجموعه بستگي دارد و به ازاي هر 10000 واحد رسانه‌اي، بايد 300 مترمكعب فضاي قابل استفاده وجود داشته باشد. هدف، داشتن حداقل دو واحد رسانه‌اي براي هر فرد ساكن است.
به طور مطلوب، طرح بايد دربرگيرنده محوطه‌هاي بزرگ، باز، قابل گسترش و چندمنظوره باشد كه مربعي شكل بوده، به صورت افقي سازماندهي مي‌شوند. قسمت‌هاي مخصوص كاربران بزرگسال مي‌تواند داراي قفسه‌هايي پنج يا شش طبقه باشد (حداكثر ارتفاع 8/1 متر)؛ در قسمت‌هاي مربوط به كودكان، قفسه‌ها بايد چهار طبقه بوده با ارتفاع حدود 2/1 متر.
راهروهاي ميان قفسه‌ه نبايد بيش از 3 متر طول داشته باشد. حمل و نقل كتاب بايد با چرخدستي‌هاي مخصوص كتاب با ابعاد 920×990×500 م.م (D*H*W) صورت گيرد. آسانسور مخصوص كالا بايد در قسمت ورودي تاسيسات باشد و كتابخانه‌هاي بزگتر نيز بايد به نقاله‌هاي كتاب مجهز شوند.
بار طبقات در كتابخانه‌هاي عمومي نبايد بيش از 5/0KN/m2≥ باشد. در قسمت نگهداري، آرشيو و قسمت‌هاي مشابه با دسترسي آزادانه با قفسه‌هاي نزديك به هم، اين بار بايد حداكثر 7.5KN/m2≥باشد و با ذخيره‌سازي مجتمع و جمع و جور (قفسه‌بندي متحرك) 5/12 يا 15KN/m2≥ درنظر گرفته شود.
كتابخانه‌هاي علوم
كتابخانه‌هاي علوم هميشه از مركزيت و محدوديت خاصي در علوم و حيات دانشگاه برخوردار بوده‌اند. آنها نه تنها مكان‌هايي براي كتاب‌هاس به شمار مي‌آيند، كه محل‌هايي براي كار كردن با كتاب‌ها نيز هستند. مشاركت‌هي جايز اهميت و تعيين كننده در كتب جهان، هميشه در كتابخانه‌ها صورت مي‌گرفته است. ساختن كتاب‌خانه‌ها، يكي از وظايف شايان اهميت ساختمان‌سازي در جامعه است. نمونه‌هاي معماي مهم قرن نوزده (مثل Biblioteque, Nationale, Paris, Bibliotecu Lauenziana, Flovence نشان دهنده اين مطلب است كه چگونه اين نيازهاي برآورده شوند.  Bereichsbibliotbek در برلين، داراي مساحتي بالغ بر 380 مترمربع، شامل 200000 كتاب در اتاق‌هاي مطالعه و 300000 جلد در قفسه‌هاي باز و 8500 ژورنال است.

و.......


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری کتابخانه ,استاندارد کتابخانه ,ضوابط معماری کتابخانه ,پاورپوینت کتابخانه ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی سرانه ها و برنامه فیزیکی طراحي فضاهای کتابخانه

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
Copyright © 2013-2016 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد