پديده بي سرپرستي عمري طولاني و به درازي طول ساليان خلقت دارد . گروهها و جماعات آدمي در دسته هاي كوچك و بزرگ در كوهها ، دشتها ، و جنگلها و در حواشي رودخانه دائماً در معرض آسيب و هجوم كنترل نشده طبيعت اطراف بوده اند . سيل زلزله حملات وحوش و تهاجم گروههاي متخاصم پيوسته بشر را تهديد مي كرد كه حاصل آن شكستن ستونهاي خانه بود و ايجاد بي سرپرستي سالياني پس از آن اگر چه در راستاي رشد تمدن انساني ، تهاجمات و ضايعات طبيعي كاهش پيدا كرد ، ليكن ابزار و عوامل نابود كننده در دست و كنترل زور مداران قرار گرفت و دامنه آن وسعت يافت ، بطوريكه گاه جبران آن تا نسلها ميسر نگرديد و آسيبهاي ناشي از جنگهاي قومي و قبيله اي از محدوده خرابيهاي سيل وزلزله گذشت و ويرانگريهاي ـ مغول و بربر ، نابودي مردان و كنيزي زنان و كودكان را به دنبال آورد . پس از مرگ قرون وسطي و زايش رنسانس شكل ضايعات انساني نيز دگرگون شد چرا كه صاحبان قدرت مي بايد ابزاري براي مهار انسان آزاده مي يافتند تا شايد حريت او را مستمسكي براي نابوديش قرار دهند . و بدين شكل فضاي خالي از معنويت رشد سرطاني افكاري را اينچنين افزايش داد و بذر انحراف در مزرعه پاك انسانيت پاشيده شد .و...
فهرست مطالب
فهرست مطالب
چكيده: 9
فصل اول: ( طرح مسئله ) 10
1- 1 مقدمه : 11
1-2 اهمیت انتخاب موضوع : 11
1-3 اهداف کلی تحقیق : 12
1-4 فرضیه ها یا سوالها : 13
1-5 تعریف واژه ها : 14
1-6 نتیجه گیری : 16
فصل دوم: ( کودک و پدیده بی سرپرستی ) 17
2-1 مقدمه : 18
2-2 مراحل مختلف رشد: 18
1-2-2دوره شیرخوارگی: 18
2-2-2دوره نونهالی: 19
2-2-3دوره نو باوگی: 20
2-2-4دوره نو جوانی: 21
2-3 اهمیت داشتن خانواده: 22
2-4 پدیده بی سرپرستی و عوامل آن: 23
2-5 نحوه برخورد اجتماعی با پدیده بی سرپرستی در گذشته و حال : 24
2-6 جامعه و کودکان بی سرپرست: 25
2-7 نتیجه گیری : 27
فصل سوم: (حمایت از کودکان ) 28
3-1 مقدمه : 29
3-2 ضرورت حمایت از کودکان: 29
3-3 حمایت از کودکان بی سرپرست از دیدگاه اسلام: 30
3-4 بررسی دیدگاههای کشورهای مختلف نسبت به حمایت از این کودکان: 31
3-5 بررسی سیستم های موجود مراقبت از کودکان بی سرپرست در جهان : 34
3-6 آخرین دستاوردهای جهانی در رابطه با واحدهای اقامتی ـ مراقبتی از کودکان : 39
3-7 تاریخچه حمایت از کودکان بی سرپرست در ایران: 40
3-8 سازمان هایی که در حال حاضر در ایران برای کودکان بی سرپرست فعالیت می کنند: 44
3-9 تصویری از وضعیت کالبدی موجود موسسات حمایت از کودکان بی سرپرست: 46
3-10 نتیجه گیری : 47
فصل چهارم: (طراحي محيط گامي در جهت مامن سازي فضا ) 48
4-1 مقدمه : 49
4-2 شناخت خصوصیات روانی و فیزیکی کودکان: 49
4-2-1 شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی: 49
4-2-2 شناخت ویژگیهای روانی کودکان از نقاشی های آنان: 51
4-2-3تحلیل نمونه هایی از نقاشی کودکان: 52
4-2-4تاثير رنگ بركودكان وكاربردآن درطراحي فضاي متعلق به آنان: 57
4-2-5بازي به عنوان يكي از قرار گاههاي رفتاري: 58
4-3 ارزشيابي موجود كودكان مقيم شبانه روزيهاي كشور: 61
4-3-1 شاخص هاي مقايسه محيط خانواده و شبانه روزيها: 61
4-3-2 خلاصه اي ازمشكلات فرزندان شبانه روزيها وارائه برخي پيشنهادات جهت رفع اين مشكلات: 64
4-4 توصيه و پيشنهادها: 68
4-5 مشكلات عاطفی كودكان بي سرپرست: 70
4-6مشكلات زندگي جمعي: 75
4-6-1ارائه راه كارهاي كلي در جهت رفع نسبي مشكلات : 77
4-6-2راهكار مناسب اعمال شده از جانب بهزيستي : 80
4-7 نتیجه گیری : 81
فصل پنجم: 82
فصل پنجم: 82
بررسي خصوصيات جغرافيايي ، تاريخي و فرهنگي شهر قم 82
1جغرافياي استاني 83
-1 موقعيت و حدود 83
آب و هواي قم 83
-3 مذهبي- فرهنگي: 84
-4 کوه ها و مرتفعات 85
-5 رودها 85
-6 کوير نمک 86
-8 درياچه قم 86
توده هاي هوا و سيستم هاي هواشناسي مؤثّر بر استان 96
فصل ششم : ( بررسي نمونه هاي موجود ) 101
6-1 مقدمه : 102
6-2 نمونه های داخلی : 102
6-2-1 شيرخوارگاه آمنه : 102
6-2-2 مجتمع قدوسي : 105
6-2-3 مجتمع شبانه روزي سلمان ( پسران ) : 106
6-2-4 واحد يبز : 108
6-3 نمونه های خارجی: 109
6-3-1 مركز نگهداريكودكان نرسری : 109
6-3-2 مركز نگهداريکودکان به نام خانه کودک در چوب : 118
6-3-3 مركز نگهداريكودكان در Sarreguemines: 123
6-3-4 مزرعه كودك اسپريت (Esprit) – ساحل ولش : 128
6-4 نتیجه گیری : 128
فصل هفتم: ( مبانی نضری و برنامه فیزیکی طراحی ) 129
7-1 مقدمه : 130
7-2 مباني نظري : 130
7-2-1 ويژگيهاي فضاهاي مورد نظر طرح : 131
7-2-2 فضاهاي مورد نياز مجموعه : 134
7-2-3 ويژگي بچه هاي پذيرش شده اين مجموعه : 135
7-3 برنامه ريزي فيزيكي : 135
7-3-1 خانه تيپ1 ( يك روزه تا 9 ماه و 1 ساله تا 2 ساله ) : 135
7-3-2 خانه تيپ 2 ( 2 تا 6 ساله ) : 136
7-3-3 خانه تيپ 3 ( 6 تا 12 ساله ) : 137
( منابع و ماخذ )