دانلود مطالعات مرکز تجاری با رویکرد اجتماعی (شاپینگ مال )
چكيده: مراكز خريد ، از انواع ساختمانهاي نوبتي هستند كه در آنها تعدادي فعاليت تجاري دست به دست هم داده و به منظور بهبود اقتصاد مشترك خويش ، يك قاعده ونظم كلي را پي ريزي مينمايند از آنجا كه مراكز خريد ، ازجمله ساختمانهائي هستند كه معمولاً با همكاري مشترك چند گروه بوجود آيند ،لذا برنامه ريزي براي آنها امري طبيعي ميباشد . هر گاه نياز براي طرح ريزي به خوبي شناخته ميشود .
قبل از پيدايش تمدن احتياجات فردي منحصر به چند عنصر اوليه بود و هر انساني اين قدرت را داشت كه احتياجات خود را كم و بيش و به تنهائي رفع نمايد .پس از پيدايش تمدن و بسط روابط آن اقوام مختلف ، نوع احتياجات تغيير كرده وگسترش يافت و با تكامل تمدن ، كاملتر شد تا به حالت كنوني انجام ميگرفت كه به تدريج و با ازدياد حجم توليدات و توسعه مبادلات وبر اثر روابط اجتماعي و اقتصادي ، توزيع توليدات اهميت پيدا كرد و سه دسته عمده زير پديد آمدند:
توليد كنندگان ،توزيع كنندگان ،مصرف كنندگان
حال آنكه توزيع كنندگان بتوانند توليدات را در اختيار مصرف كنندگان قرار دهند ، نياز به وجود مكاني داشتند و بدين ترتيب مراكز براي عرضه كالا و رفع احتياجات عموم احداث شدند . لذا همیشه کمبود یک مرکز تجاری ،با قدرت ایجاد فضای خرید مناسب را احساس می کردم . علاوه بر آن مجموعه های خرید با عنوان shopping mall واقعی در ایران بسیار محدود است . shopping mall معمولاًبا مجموعه های تجاری دیگر متفاوت است ،بطور مثال اکثراًفاقد فضای اداری می باشند و مختص تفریح همراه خریدند ،این اماکن محلی برای گذراندن اوقات فراغت در کنار خریدند .
این فضاها دارای حجم شاخصی است که مجموعه را بصورت یک المان شهری ظاهر کند . لذا بر آن شدم تا طرحی تحت عنوان مفروض را انتخاب نموده تا به این نیاز در ذهن خود پاسخ گویم