خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       10 مطلبی که باید درباره حق نسخه برداری معماری بدانید؟       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین       
نقش برتر پارس
 

روش و توضیحات خرید
جهت اطمينان از عملکرد و تضمين تحويل محصول به بخش ارتباط با ما بخش مجوز ها مراجعه بفرماييد ، شما می توانيد به صورت آنلاين از درگاه  پارسيان، ملت و سامان خريد و درهمان لحظه از روی سايت اکثر فايلها را دانلود کنيد برای این منظور می بايست کليد افزودن به سبد خريد را در انتهای هر صفحه کليک نموده و برای خريد به سايت بانک ارجاع داده شويد . با وارد نمودن رمز دوم  خرید را انجام و بلا فاصله فایل مورد نظر را دانلود کنيد ، در معدودی موارد پس از خرید بدلیل سنگینی فایل و يا نرسيدن نوبت آپلود فايل آن را در ايميل خود دریافت نمایید - در غیر این صورت جهت تهیه پروژه و نقشه با فهرست مندرج و مبلغ ذکر شده (فقط فایل بالای6000 تومان) را از طريق دستگاه هاي خودپرداز یا سایتهای بانکی به شماره کارت بانک ملی  6037-9971-8264-1424 به نام صالحی پرداخت و عنوان فایل ، ايميل و مبلغ پرداختی خود را به همراه  09128380245  با پيامک و واتس اپ ارسال نماييد . در این روش كليه فایل ها و نقشه های مورد نظر سريعا به ايميلتان ارسال میشود و ارسال آن از طريق پيامك به شما اعلام خواهد شد. ساعت کاری و پاسخگويی تلفنی يکسره از 9 صبح الی 17 بعد الظهر و جوابگويی پيامک و واتس آپ از 9 تا 24 شب-.حتی ایام تعطیل با تشکر از اعتماد شما

   

 


بنر سمت جپ
 

پشتيبانی آنلاين

واتساپ-پيامک


تحقیقات معماری
 
فهرست مطالب: طراحی فضای آموزش بهینه برای کودکان (مقطع دبستان)

تاریخ ایجاد 30/08/1392 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 150   قیمت: 8600 تومان   حجم فایل: 11554 kb  تعدادمشاهده  36


فهرست مطالب 
مطالعات پايه
فصل اول :آموزش
تعريفي بر آموزش و پرورش          7     
بررسي نظام آموزش و پرورش در كشور ايران                  7
ديدگاه هاي نظام تحصيلي                           8
نقد و بررسي نظام هاي آموزشي                         9
الف- سيستم آموزش سنتي ( معلم محور )                   9
ب- سيستم آموزش رايج( موضوع محور )                   10
ج- سيستم آموزش مدرن (شاگرد محور )                   12
مقايسه دو سيستم آموزشي                           14
گرايش جديد نسبت به شاگرد                           14
نگرش جديد به آموزش                              15
نگرش جديد به روش ها و رفتارهاي آموزشي                   16
جدول مقايسه سيستم هاي آموزشي   18
بررسي نظام آموزش و پرورش دوره ابتدايي و تحليل آن          19
مقدمه                       19  
سابقه مختصر دوره ابتدايي در ايران               19     
اهداف و برنامه هاي درسي دوره ي ابتدايي                                    20
اهداف و برنامه هاي آموزش ابتدايي در دوره پنجساله ابتدايي                            21
آشنايي با دوره آموزش ابتدايي               22
آموزش و پرورش در آينده                           23 
نقش آموزش براي فردا                    23
تاثير اهداف آموزشي بر عملکرد فضاهاي آموزشي                      25
نتيجه        27
اهداف آموزش و پرورش در ايران                 27
اهداف آموزش و پرورش دبستان                 27
دروس پيشنهادي براي دوره دبستان                 28
فضاهاي مورد نياز                      29
 
فصل دوم : روانشناسي رشد
مدرسه                                 30
وجوه تكامل جسمي                                30
وجوه تعالي ذهني                                31
بعد شناختي      31     
بعد شخصيتي      31
تاثير متقابل بعد شخصيت و هويت                          33
تفاوتهاي تربيت دختر و پسر                         36
آمادگي براي ورود به مدرسه                            37
دبستاني ها چگونه فکر مي کنند                  37
تجربه دبستان                              37
سازگاري با محيط مدرسه                              38
پسرها ، دخترها و تجربه مدرسه                              38
نقش معلم در دوران سوم کودکي                              39
رابطه با گروه همکلاسان                              40     
فرهنگ گروهي                              41
هماهنگي با گروه همسالان                              42
اواسط کودکي در يک نگاه                         42     
روانشناسي تربيتي                              43
طبقه بندي هدفهاي تربيتي                         43
هدفهاي تربيتي در اسلام                              44
 
فصل سوم: انواع سازماندهي
1- سازماندهي مركزي                           45
ويژگي هاي سازماندهي مركزي                            45
ويژگي هاي مثبت سازماندهي فضايي                     47
ويژگي هاي منفي سازماندهي مركزي                     48
سيستم سازماندهي مركزي در مدارس                     48
2- سازماندهي خطي                           50
ويژگيهاي سازماندهي خطي                         50
ويژگي هاي مثبت سازماندهي خطي                          51
ويژگي هاي منفي سازماندهي خطي                     51
سيستم سازماندهي خطي در مدارس                     52
1- سيستم خطي ساده                           52
2- سيستم خطي شكسته                         53
3- سيستم خطي منحني                           53
4- سيستم خطي با مسيرهاي چندگانه                     54
3- سازماندهي شعاعي                           54
ويژگيهاي سازماندهي شعاعي                     55
سيستم سازماندهي شعاعي در مدارس                     55
1- سيستم شعاعي چرخ و فلكي                       55
2- سيستم شعاعي متمركز                              56
4- سازماندهي مجموعه اي يا گروهي                     56
ويژگي هاي سازماندهي مجموعه اي                          57
سيستم سازماندهي مجموعه اي در مدارس                   59
 
مطالعات زمينه
 
فصل چهارم: خصوصيات و ويژگيهاي شهر مشهد 
بيرسي وضعيت آموزشي شهر مشهد     60
مطالعات جمعيتي در مورد شهر مشهد                            60
خصوصيات اقليمي شهر مشهد                         69
تابش آفتاب    61
رطوبت                         62
وزش باد                                      62
اثرات اقليم در طراحي فضاهاي آموزشي شهر مشهد                                 64
فرم كالبدي و سازماندهي پلان                             64
اندازه پنجره ها و سايه بانها                               64
مصالح ساختماني و رنگ سطوح خارجي        65     
نيازهاي حرارتي                               65
جهت استقرار ساختمان                               66
جمع بندي يافته هاي ويژگي هاي شهر مشهد                               67
 
فصل پنجم: كالبد و عوامل فيزيكي موثر بر فضاهاي آموزشي     
كالبد فيزيكي فضاهاي آموزشي (دبستان)                      68
فضاهاي موردنياز مدارس دبستان                     68
تقسيم بندي فضاهاي موردنياز مدارس دبستان                    68
كلاس درس                            69
كلاس ويژه                               85
مركز منابع آموزشي (كتابخانه)                       87
سالن چند منظوره                             92
سالن ورزش                                  97
نمازخانه                                    98
هال عمومي (حياط زمستاني)                            100
فضاي اداري                                  103
فضاهاي خدماتي                             105
بوفه و مراكز سرويس دهي غذايي                       105
سرويس بهداشتي                                107
آبدارخانه                               107
انبارها                                    108
فضاي گردش     108
ورودي        108
فضاهاي ارتباطي افقي                           109
فضاهاي ارتباطي عمودي (راه پله)                     110
فضاي باز                                  111
محل صف جمع و تجمع و قدم زدن                             111
فضاي سبز                               111
فضلي توقف وسايل نقليه (پارکينگ)       113
 
مطالعات تكميلي- تطبيقي
 
فصل ششم: نرمها و استانداردها
معيارهاي ظرفيت                           114
ظرفيت و سرانه فضاها                         114
مساحت زير فضاهاي آموزشي                              116
گروه 1: فضاهاي آموزشي                   116
گروه 2: فضاهاي پرورشي                            117
گروه 3: فضاهاي اداري                         118
گروه 4: فضاهاي پشتيباني يا خدماتي                     119
گروه 5: فضاهاي محوطه                            120
ملاحظات تاسيسات                               121
جلوگيري از اتلاف حرارت    121
جدول ملاحظات تاسيساتي    122
ملاحظات سازه اي    122
 
مطالعات تطبيقي
بررسي نمونه هاي ايراني    123     
مدرسه البرز    125
مدرسه ايران زمين 125
بررسي نمونه هاي خارجي    128
مدرسه ابتدايي تريل سايد    128
مدرسه ابتدايي مورلند هليز    131     
 
فصل هفتم: ايمني واحدهاي آموزشي
1- ايمني در مقابل سوانح طبيعي                 133
زلزله                                133
2- ايمني در مقابل سوانح غير طبيعي                     134
2-1 حريق                                134
نکات کلي براي ايمني مدارس                          134
 
فصل هشتم : اطلاعات فيزيکي پروژه 
فضاهاي آموزشي    135
فضاهاي پرورشي    135
فضاهاي اداري    139
فضاهاي رفاهي و خدماتي    140
فضاهاي ارتباطي    142
فضاهاي باز 144
فهرست منابع و ماخذ    145
 
مقدمه
کودکي,دوران بازي و آزمون و خيالپردازي و اکتشاف است . همه چيز تازه است , همه چيز کنجکاوي را بر مي انگيزد. هيچ جا چندان پر خطر و هيچ چيز چندان پر ارزش و هيچ مانعي چندان غلبه ناپذير نيست . بي باکانه راه خود را در جهاني که مي بيند و ميشنود و به او پاسخ ميگويد , مي يابد . چنانچه از جستجو بازش دارند , يا راه را بر او ببندند, از ناکامي فرياد خواهد کشيد.
طبيعت کودک , نيازمند تجربه و تاييد است . همه چيز آنچه ضروري است تا کودکان , افرادي يکتا شوند, پيشاپيش در آنها به وديعه گذاشته شده است . تنها بايد آن را فهميد و به آن ارج نهاد و اجازه فعاليت خود انگيخته را به کودکان داد و محيطي سرشار از ياد گيري برايشان فراهم آورد تا زندگي را نه يک باغ گل سرخ,اما چيزي جادويي بدانند . 
هر چند مرحله کودکي مرحله اي تکامل نيافته است , اما ميتواند آموزش ارزشمندي را در اختيار مان بگذارد , که چه بسا زندگي آينده مان را غني سازد . ما ميتوانيم عطش و اشتياق دوران کودکي براي دانش و اکتشاف را درخود نگه داريم و مقداري از حس شگفتي و خطر کردن و اعتماد و خود انگيختگي و خيالپردازي دوران کودکي را حفظ کنيم , و در دوران بزرگسالي از آن استفاده کنيم , اما نه با شيوه هاي کودکانه . 
ما به عنوان بزرگسال , ممکن است سخت به خاطر بياوريم که بچه بودن يعني چه. من اعتقاد دارم که هر کودکي منحصر به فرد است , و خلاقيت و خرد خاصي دارد, که مختص خود او است . بچه ها در مقايسه با بزرگسالان در دنياي متفاوتي زندگي ميکنند و هميشه هم به ما نميگويند که در دنياي آنها چه خبر است . اين وظيفه ماست که محيطي را براي آنان فراهم کنيم , که امن و پرورش دهنده باشد و تک تک اجزاي آن خود آموزش دهنده, تا کودک بتواند در آن تا آنجا که درتوان دارد, بهترين شود .
فضاي زندگي کودک , بايد موجب باروري جسمي , فکري , احساسي و اجتماعي او شود و به خوبي پيداست که معماري ميتواند نقش به سزايي در تحقق اين امر داشته باشد . 
معماري و ساختن فضاي مناسب براي کودکان مهمترين نقش را در آسايش بخشيدن به محيط رشد جسمي و روحي آنان دارد .براي مدارس , کودکستان ها , مراکز کودک ياري و ديگر محيط هاي مخصوص کودکان نيز ميبايست از نوعي معماري استفاده شود که مطابق خصوصيات و روحيات آنان طراحي شده باشد . براي طراحي اين مراکز به معماران توصيه ميکنند که بر زانوان خود راه بروند تا جهان را از ديدگاه کودکان ببينند و اگر طرحي ميدهند از خود بپرسند اگر من کودک بودم از آن راضي بودم يا نه.
گروه هاي ويژه طراحي کودکان معمولا طيفي وسيع از معماران , کارشناسان محيط زيست , روانشناسان , مددکاران , نمايندگان محلي و حتي خود کودکان را در بر ميگيرند, تا حاصل کارشان از بهترين کيفيت برخوردار شود.
 کودکان و نوجوانان براي پرورش توانايي هاي ذهني وخلاقيت بايد در نظام ها و روابط برقرار شده ميان پديده ها و رويدادها ي محيط زندگي خود به جستجو و برسي بپردازند و در طي کردن اين راه تشويق شوند . بنابر اين , به نظر ميرسد بايد نسبت به مسايل آموزش و پرورش تغيير نگرش داد و عرصه هايي را براي تعامل بين دانش آموز , معلم , پدران و مادران و طبيعت ايجاد نمود. اين اقدامات بايد از مدارس ابتدايي و مهد کودک ها که اولين مکان هاي آموزشي است که کودکان با آن مواجه ميشوند , آغاز شود و با صرف هزينه اي نه چندان زياد مي توان تمامي کودکان را از اين امکانات و تسهيلات برخوردار نمود , در حالي که مراکز آموزشي و تفريحي مکمل مدارسي مثل موزه کودکان نميتواند به طور کامل اين اهداف را تأمين کنند. چرا که اين مراکز نيز تحت تأثير آموزش و پرورش غلط ميباشند و از همان سيستم آموزشي پيروي ميکنند , ضمنا به علت هزينه زياد و عدم اطلاع کافي و عدم امکان توسعه اين مراکز در سطح شهر ، همه کودکان نميتوانند از امکانات اين مجموعه ها استفاده کنند.
هدف از انتخاب اين موضوع ، نماياندن نگرشي جديد نسبت به آموزش و پرورش است و به دليل آنکه قشر کودک در مستعد ترين شرايط و بهترين وضعيت از جهت توان ذهني و جسمي براي يادگيري ميباشند و تأثير آموزش بر آنان ماندگار تر است ، محور برنامه ريزي قرار گرفته اند. 
 
ضرورت و اهميت موضوع(کيفي –کمي)
آموزش به عنوان فرآيندي علمي در جهت ايجاد حس کنجکاوي در دانش آموز است . از اين رو در امر آموزش نظر بر آن است که شيوه هايي بکار گرفته شود که دانش آموزان ضمن فراگيري مفاهيم و مطالب علمي  چگونگي روند يافته تفکر را تمرين کنند و به تدريج با مفهوم و کاربرد هر يک از آنها آشنا شوند.
وسعت علوم و حوضه هاي آموزشي و گستردگي مفاهيم و سرعت انتشار اطلاعات نياز به نگرشي نو در عرصه آموزش و پرورش را عيان تر مي کند يکي از ملزومات تحقق اين امر ايجاد ظرفي جديد براي دنياي آموزشي جديد است . دنياي امروز در حال تبديل شدن به يک شبکه ارتباطي براي انتقال افکار و اطلاعات است . همگام شدن و بهرهگيري منطقي از اين حالت  با روشهاي فعلي در نظام آموزشي  بخصوص در سالهاي اخير روشن تر شده است. بحث نظام آموزشي و تغييرات آن در کشور ما به سبب شرايط خاص فرهنگي و اقتصادي بيانگر يک نياز اجتماعي است .
اين موضوع  بحث و نگرشي نو را درباره فضاهاي آموزشي و بطور کلي عرصه هاي آموزشي ميطلبد. تکنولوژي آموزشي با تاکيد بر نگرش سيستمي  تجربه  درک و دريافت عميق تر و پايدار تر مطالب با زحمت کمتر و در زمان کوتاه تر  را سرلوحه کار خود قرار ميدهد . بارور کردن روح کاوش و تقويت فرايند تفکر در هر فرد وقتي ممکن و موثر خواهد بود که اين امکان در دوران کودکي و نوجواني براي او فراهم شود . 
جنبه تربيتي اين امر مويد ضرورت ايجاد مجموعه اي است که زمينه ساز اين باروري باشد. ايجاد يک مرکز "علمي - آموزشي - تربيتي " با نظر به مبحث تکنولوژي آموزشي  ميتوان به عنوان الگوي کلي زمينه ساز توسعه روشهاي بهينه و پوياي آموزشي در سطح وسيعي از سيستم آموزشي گردد.
 
طرح مسئله
در آغاز و براي روشن شدن مسئله لازم است که قلمرو و دامنه آن معلوم شود . با توجه به حقايق عالم هستي و درک شگفتي هاي آن بايد از سه راه بهره بگيريم
راه اول  طبيعت پديده هاي طبيعي و راز هاي موجود بين آنها است
راه دوم  تاريخ و شرح زندگي بين انسان ها است
راه سوم  مشاهده و درک جهان وحي و کلام الهي است
سازندگي فکري روحي و اخلاقي و ايجاد بينش اجتماعي در کودک و نوجوان و در نهايت آماده ساختن ايشان براي زندگي اجتماعي وقتي ميسر مي گردد که در تربيت و آموزش ايشان  سه راه فوق گشوده شود. توجه به نکات اخير در ايجاد بستر آموزش  تاثير بسزايي بر محتواي آموزش و کيفيت آن خواهد داشت . اين تاثير با تلفيقي از روشهاي موثر آموزشي دو صد چندان خواهد شد.
عرصه آموزش و پرورش بايد به گونه اي باشد که :
1.    دانش آموزان از رفتن به آنجا لذت ببرند.
2.    از فضاي سبز به شکل علمي بهره بگيرد.
3.    محيط آن به اندازه برنامه هاي آموزشي اش مفيد باشد.
4.    دانش آموز در آن عنصري فعال و پر تحرک باشد و مطلب را خود دنبال کند.
5.    جايگاه دانش آموز  بر زمينه اکتشاف و پژوهش استوار گردد محقق بار آيد     اعتماد به نفس يابد و محيط را سرشار از تحقيق و تحرک سازد.
6.    دانش آموز از محفوظات ذهني به سمت مسايل عمقي و انديشه اي سوق يابد.
 
اهداف طراحي
فضاهاي آموزشي به صورت کنوني نياز به بازنگري دارند .دستيابي به شاخص هاي کيفي و کمي جديد در طراحي مجدد آنها امري ضروري و لازم مي باشد . در حال حاضر بسياري از فضاهاي آموزشي جديد فاقد امکانات لازم در جهت رشد و پرورش کودکان مي باشند.
دراين محيط مبناي کار آموزش بوده و پرورش کمتر به آن راه مييابد. در جريان اين آموزش سخن معلم همچون جويباري دانش به حوضچه خالي ذهن کودک سرازير ميگردد.
بايد سعي شود تا با دستيابي به اهداف زير کمبود هاي فضاهاي آموزشي کنوني جبران شده و فضاي مطلوب تري براي کودک فراهم گردد :
1.    ايجاد بستري مناسب  جهت تغيير نگرش نسبت به تعليم وتربيت
2.    ايجاد عرصه اي در علمي – آموزشي – تربيتي ويژه دانش آموزان که طبيعت و پديده هاي علمي  بستر اصلي اين فضا مي باشند
3.    جامعه پذيرکردن دانش آموزان و آموزش زندگي به آنهادر يک اجتماع بهينه شده 
4.    ايجاد عشق به فراگيري در کودکان و نوجوانان به واسطه تشويق آنها به اکتشاف و خلاقيت و تصور و بيان و تحقيق و مطالعه
5.    ارائه آموزشهاي علمي و عملي متنوع در زمان کوتاه تر و با زحمت کمتر
6.    شيرين تر ساختن تحصيل دانش و بارور ساختن انديشه هاي نو با ايجاد انس با طبيعت و هستي
7.    ايجاد دنياي بهتر براي کودکان 
8.    ايجاد حس امنيت در کودکان
 
مباني نظري عام طرح
1.    رعايت مقياس کودک در کليه فضاها
2.    ايجاد تنوع در فضاي آموزشي
3.    ايجاد قابليت انعطاف پذيري
4.    ايجاد هويت و معني خاص براي هر فضا
5.    استفاده حداکثر از طبيعت و فضاهاي طبيعي
6.    استفاده از رنگ در جهت بهره وري بهينه از فضا
7.    ايجاد فضاهاي داخلي چند عملکردي و انعطاف پذير 
8.    استفاده از فرم مناسب در فضاهاي مختلف و مطابقت فرم فضا با شخصيت فضا
9.    ايجاد نما به صورت نمايي با هويت و همچنين داراي شخصيت براي کودک
 
جدول زمان بندي
براي دستيابي به اهداف مورد نظر ابتدا تحقيقاتي در دو بخش شامل موارد زير صورت خواهد گرفت :
1.مطالعات پايه
2.مطالعات تطبيقي
در بخش اول (مطالعات پايه )تحقيقات پيرامون مسائلي چون
1.کودک  2. بررسي فضاهاي آموزشي  3.آموزش و پرورش در ايران   4.ابزارهاي آموزشي و کمک آموزشي   5.فضا ( ادراک فضا ،معيار هاي کيفيت فضايي ، شرايط محيطي کالبدي)    6.اقليم در فضاي آموزشي  7.اصول مکانيابي آموزشي
در بخش دوم( مطالعات تطبيقي ) ابتدا بايد به بررسي چندين نمونه و شناخت مشکلات ، کمبود ها و يا ويژگي هاي شاخص آنها پرداخته و سپس تحقيقاتي در زمينه سايت در ابعاد مختلف (وضعيت اجتماعي اقتصادي ،فرهنگي ساکنين، شناخت اقليم و جغرافياي محلي و...)انجام خواهد گرفت.
در مرحله دوم اطلاعات جمع آوري شده در بخش قبلي پردازش و تحليل شده و از مجموع آنها به يک جمع بندي بايد رسيد .اين جمع بندي در واقع همان اصول و مباني طراحي فضاهاي آموزشي من خواهد بود.
در قسمت آخر ابتدا به تدوين يک برنامه ريزي فيزيکي -کالبدي براي طرح پرداخته و سپس با معرفي سايت و قابليت سنجي آن به گزينه هايي خواهيم رسيد که از مجموع اين موارد طرح پيشنهادي و جزئيات طراحي شکل خواهد گرفت
 
 
 
 
تعريفي بر آموزش و پرورش
با توجه به تعاريف و تعاريف مختلفي كه از آموزش و پرورش در كشورهاي مختلف دنيا    مي شود, مي توان تعاريف كاربردي- روانشناختي زير را بيان نمود:
 
آموزش 
در نظام تربيتي به بخشي اطلاق مي شود كه سعي بر شكل گيري و تعالي هويت داشته, به شكلي كه بهره وران بتوانند نسبت به زمينه هاي مختلف علمي و ادراكي به ميزاني از شناخت دست يابند كه توانايي تشخيص و انتخاب آنها را داشته باشند.
 
پرورش
در نظام تربيتي به بخشي اطلاق مي گردد كه سعي داشته تا بهره وران بتوانند با استفاده از   دانسته هاي خود در بعد هويت به ايجاد ساخت هاي الگويي و استنتاجي پرداخته و خود به توانايي شكل گيري و تعالي شخصيت مناسب خويش دست يابند.
 
بررسي نظام آموزش و پرورش در كشور ايران
نظام آموزشي يك مجموعه پيچيده است كه در آن اجزا متشكله و زيرنظامها به گونه اي سازمان يافته است تا در اثر تعامل مداوم, هدفهاي از پيش تعيين شده را تحقق بخشد.
 
نظام آموزش نظامي است پويا و پيوسته در حال تحول, در اين نظام, اولاً‌ انسان نه تنها ماده اوليه محسوب مي شود, بلكه استفاده كننده از محصول اين نظام و مجري فعاليتهاي آن نيز مي باشد. 
بنابراين نظام آموزش با پويايي خود مي تواند در آرمانهاي افراد, انتظارات گروه ها و نهادهاي اجتماعي نيز تحول ايجاد نمايد. ثانياً و بالاتر از همه, يك نظام آموزشي از جنبه هاي كمي و كيفي در حال رشد است.
نظام آموزش در ايران در طول تاريخ, با تغيير حكومتها و سر كار آمدن سلسله اي جديد دگرگون شده و تغيير يافته است.
قبل از انقلاب اسلامي 1357, سازمان هاي آموزشي و فرهنگي تحت عناويني چون وزارت آموزش و پرورش, وزارت علوم و آموزش عالي – كه به تازگي به وزارت علوم و تحقيقات و فن آوري تغيير نام يافته است- به انجام وظيفه مشغولند.
در نظام آموزشي ايران, تعليمات پيش از دانشگاهي در ايران به چهار دوره تعليمات آمادگي, ابتدائي, راهنمائي و متوسطه تقسيم مي شود.
 
ديدگاه هاي نظام تحصيلي 
هدف از نظام تحصيلي كمك به افراد براي داشتن هدف و جهت در زندگي ماهيت و هدايتش به سوي سعادت, ايجاد اخلاق نيك و صفات پسنديده براي داشتن يك زندگي سالم با ديگران است. آموزش از نظر لغوي يعني انتقال علوم و فنون بر فراگيرنده و از نظر اصطلاحي يعني تلقين مهارتها, عادتها, نگرشها و عقايد به فرد. پرورش از نظر لغوي يعني رشد و نمو دادن و از نظر اصطلاحي به معناي شناخت فرد, مراقبت و هدايت تدريجي و مستمر او در جهت ارزشهاي مطلوب.
مفهوم كلي آموزش و پرورش, فراهم آوردن زمينه ها و عوامل مناسب و مساعد براي به فعاليت رساندن و شكوفا نمودن همه استعدادهاي بالقوه انسان و حركت تكاملي او به سوي هدف مطلوب به وسيله برنامه سنجيده و حساب شده است.
هدف از آموزش و پرورش ايجاد كليه امكاناتي است كه فرد بتواند در ضمن آن استعدادها و  توانائي هاي خود را نشو و نما دهد و براي شغلي كه بيش از مشاغل ديگر با علائق و توانائي هايش سازگار است و مي تواند از آن طريق به جامعه خدمت بيشتري كند, آماده شود و موجب بالا رفتن سطح معرفت و شعور اجتماعي خود گردد.
 
 
 
نقد و بررسي نظام هاي آموزشي
بر اساس دسته بندي آقاي دکتر سميع آذر در رساله دکتراي خود (تاريخ تحولات مدارس در ايران) سيستم هاي آموزشي داراي 3 دسته زير مي باشند:
1- سيستم آموزش سنتي ( معلم محور )
2- سيستم آموزش رايج( موضوع محور )
3- سيستم آموزش مدرن (شاگرد محور )
 
1- سيستم آموزش سنتي (معلم محور)
سيستم آموزش سنتي در ايران بر همايش يکسان مدرس و طلاب به نام ((حلقه)) تکيه دارد. در اين روش معلم در نقطه ي آغازين حلقه و معمولا در جناح بالاي اتاق ، با تکيه بر ديوار يا ستون ، نشسته و طلاب در دو سوي او شکلي دايره گونه را تشکيل مي داده اند. آن گروه از طلاب که حضور دائمي در جلسات حلقه داشتند در دو طرف و سايرين روبروي معلم مي نشستند. گفته مي شود که حلقه ها معمولا از نظم خاصي برخوردار بوده و پيوستن طلاب تازه بدون آنکه اختلالي را ايجاد نمايد با گسترش فيزيکي حلقه صورت مي پذيرفت. در مواردي که حلقه در مساجد و يا اماکن عمومي تشکيل مي شده است ، ناظران خارجي بدون آنکه در مباحثات شرکت کنند با تشکيل نيم دايره اي در روبه رو و اطراف آنها را نظاره مي نمودند. در واقع اين افراد نيز براي خود حلقه هاي دوم و سوم را در گرد حلقه اول تشکيل مي دادند. بنابراين حلقه در مفهوم مکاني کلاس درس ، صرفا به پيرامون دايره اطلاق مي شده است. ترتيب قرار گيري شاگردان به درجات علمي آنها محدود مي شده بطوريکه افراد پيشرفته تر و فعالتر ، نزديک به مدرس نشسته و افراد سطوح پايين تر و يا تازه واردين در برابر وي قرار مي گرفتند. دو دليل مشخص تاريخي سبب شد تا روش حلقه از خود کارايي لازم را نشان داده و قرنهاي متمادي مورد استفاده قرار گيرد.
1- دليل اول محدوديت هاي فيزيکي آموزشي بود که خود به گوناگوني مکانهاي آموزشي مانند : خانه ، مساجد، کتابخانه و . . . مربوط مي شد. روش تدريس در اين شرايط بايد به لحاظ فيزيکي قابليت اجرا در کليه مکانهايي که اصولا براي اين کار نگرفته بودند، داشته باشد . از اين رو شکل حلقه که به طور طبيعي مي توانست در هر مکاني ، بزرگ يا کوچک ، بسته يا باز ، مربع يا مستطيل ، شکل بگيرد، کاملا مناسب و کارا به نظر مي رسيد.
2- دليل دوم تاکيد اصولي نظام تعليم و تربيت اسلامي بر بحث و گفتگوي چند جانبه به عنوان يک روش آموزش بود. اين تاکيد مبتني بود بر تصويري فعال از ((طلبه)) به عنوان جوينده علم که مي بايست شخصا در روند تعليم خود مشارکت کند. در اين نظام آموزشي مسئله(( گفتگو و بحث )) در موضوع درس از سه جهت مورد توجه بود :
اولا : به رفع ابهامات و زواياي تاريک موضوع کمک مي نمود.
ثانيا: ذهن دانشجو را نسبت به موضوع منظم و فعال مي نمود.
ثالثا : مي توانست تمرين اوليه براي تدريس محسوب شود.
برنامه و سير آموزش در اين سيستم آموزشي، مشتمل بر سه مرحله مشارکت و تدريس بود. اين سه مرحله با برپايي سخنراني و با ايراد خطابه آغاز و سپس با بحث و تحليل در حلقه ها ادامه مي يافت. در مرحله سوم آموخته هاي هر کس توسط خود او براي محصلين درجه مقدماتي او تدريس مي شد، الگوي حلقه محيط فيزيکي لازم براي اين کنش و واکنش را به خوبي ميسر مي ساخت. در اين محيط تاکيد بيشتر بر ((روند يادگيري)) بود تا بر (( نتيجه آن))
2- سيستم آموزش رايج( موضوع محور)
از اواسط قرن پيش و همزمان با ورود علوم جديد نظام جديدي در مراکز آموزشي ايران استقرار يافت و در مدت بيش از يک قرن مقتدرانه محيط آموزشي مدارس و کلاسهاي درس را از نظر فرم فيزيکي و خصلتهاي فضايي تعليم و تربيت تحت تاثير قرار دارد. اين نظام اکنون در کليه مراکز آموزش ابتدايي و متوسطه ايران به کار گرفته مي شود و آنقدر مرسوم و بديهي به نظر مي رسد که کمتر کسي به خصوصيات و عواقب آن مي انديشد.
در اين سيستم ، کلاس درس در حقيقت اتاق مستطيل شکلي است که در داخل آن رديف نيمکتها و سکوي استقرار معلم در برابر آنها، نوعي آرايش يک سويه را پديد مي آورند. قرار گيري رديف نيمکتها و دانش آموزان به سوي معلم، حاکي از اصالت معلم در تعليم و تربيت و نقش مطلق و اساسي معلم به عنوان تنها منبع کسب دانش است. رابطه دانش آموزان با يکديگر سرکوب و حتي سزاوار تنبيه قلمداد مي شود. مفهوم دانش آموز در اين نوع نگارش نه طلبه نه جوينده دانش است، بلکه او موجودي است خالي از دانش که تنها با نيروي شنيدن و ازبرکردن قادر به فراگيري است. اساسا دانش آموز يک موجود خلاق و پيچيده محسوب نمي شود بلکه عملا به او به عنوان فردي منفعل و مصرف کننده ي دانش ديگران نگريسته مي شود. نتيجه اينکه از تمام نيروي تحليلي و پژوهشي دانش آموز صرفنظر شده و تنها به کارگيري قدرت اکتسابي اش تشويق مي شود. حتي بعضا گفته مي شود که دانش آموزان هيچ انگيزه ي شخصي و دروني براي دانستن و فهميدن نداشته و تنها عوامل خارجي مانند تنبيه يا تشويق مي تواند او را وادار به آموختن نمايد . با اين نوع فلسفه واضح است که آنچه ارزشمند و متضمن موفقيت تحصيلي بيشتر است استعداد دريافت مطالب از طريق شنيدن و خواندن مطالب و قدرت ضبط کردن آن در ذهن است ، نه انرژي، کنجکاوي و پويندگي دانش آموز ، در اين نظام آموزشي ، تعليم زنجيره ي مکرر دانش و معلومات است که از نسلي به نسل ديگر انتقال يافته و دشوار بتوان انتظار نوآوري از آن داشت.
به دليل تکيه بر حفظ معلومات و دانش است که اين سيستم آموزشي را ((موضوع محور)) ناميده اند. روش عمومي آموزش در اين نظام عبارت است از بيان و شرح درس توسط معلم ، بدون استفاده از هيچگونه ابزار تعليمي براي تفهيم بهتر موضوع. در اين روش شاگردان بدون حرکت در برابر معلم نشسته و بندرت براي شناخت يک موضوع به مشارکت فعال دعوت مي شوند. تنها لازمه ي فراگيري در اين سيستم به کارگيري حافظه است نه قوه ابتکار و خلاقيت . و دقيقا به دليل همين خلا روش آموزشي مبتني بر انباشتن دانستني ها در ذهن، اين روش از همان ابتدا مورد انتقاد آگاهان و صاحب نظران تعليم و تربيت قرار گرفت . اين سيستم تدريس به جاي رشد ذهني کودک و به جاي قرار دادن وي در مرکز تعليم و تربيت مدرسه و به جا توجه به توانايي ها و علايق وي ، در واقع جريان انباشتن اطلاعاتي است که براي بزرگ شدن کودک لازم تشخيص داده شده اند.
اما آنچه بيشتر از سوي منتقدين روش آموزشي مورد توجه بوده است منفعل بودن دانش آموزان در روند تعليم و تربيت و فقدان دريافت ها و ادراکات شخصي توسط خود کودک است :
((معلمين بايد درک کنند که توانايي حفظ کردن يک ابزار است نه يک هدف. حفظ کردن در صورتي که در خدمت فهميدن و قضاوت کردن قرار گيرد مي تواند مفيد واقع شود. کودکان بايد در موضع فهميدن مسائل قرار گيرند تا باونند بينديشند، تجربه کنند و نقد نمايند. به آنها بايد فرصت پژوهش کردن در هر لحظه و دريافتن پاسخ داده شود.))
دلايل متعددي براي مقاومت اين شوه ي آموزشي و فضاي فيزيکي آن تا بدين زمان ارائه شده است که از مهمترين آنها مي توان به سه مورد مشخص زير اشاره نمود:
اولا: به جهت نياز فزاينده به مدارس جديد و قرار گرفتن خيل عظيمي از کودکان و نو جوانان در انتظار ورود به مدرسه ، در عمل توسعه کمي مدارس همواره مورد توجه بوده است و در واقع فرصتي باري انديشيدن نسبت به کيفيت آنها فراهم بوده است. 
ثانيا: تحول در ان شيوه آموزشي مستلزم وجود تعداد متناهي معلم آشنا با روش هاي نوين آموزشي و نحوه ي آموزش خلاق بوده که تحقق آن هميشه دور از دسترس به نظر رسيده است.
ثالثا: و از همه مهمتر اينکه اين شيوه ي آموزشي با فلسفه تعليم و تربيت که آموزش را روند يک طرفه انتقال دانش مي دانست سنخيت داشته و ناگزير نوع آرايش فضايي منتاسب با اين منطق را اقتضا مي نمود. شايد علت اصلي بي حاصل ماندن تمامي انتقادات نسبت به روش تدريس يک سويه و غير فعال از همان بدو پيدايش اين روش آموزشي تا کنون عدم اشاره به شکل فيزيکي آن بوده است. بدين معني که روش آموزش رايج نامطلوب و مغاير با روحيات و استعدادهاي ذهني کودکان تشخيص داده شده اما نوع آرايش فيزيکي چيزي جز آن فلسفه ي آموزش را نمي پذيرد و لذا عملا عامل حفظ بقاء مکانيزه( نشستن و گوش دادن) در کلاس درس بوده است . در واقع چون آن فلسفه ي آموزشي تغييري نيافته و مقتدرانه بر محيط آموزشي سايه افکنده . اين شکل فيزيکي نيز تغييري نيافته ست و اين الگوي فيزيکي در آرايش کلاس درس پا بر جا است.
3- آموزش مدرن (دانش آموز محور)
در اينجا لازم است به اين نکته اشاره شود که کشورهايي که علاوه بر برنامه آموزشي ، فضاي آموزشي و سيستم تدريس خود را نيز از آنها اقتباس نموده ايم خود مدتي است که در آن تجديد نظر نموده و به روش هايي نوين دست زده اند.
الگوي جديد کلاس درس اتاقي است معمولا مربع شکل که در آن ميز و صندلي هاي دانش آموزان قابل حرکت و جابه جايي است و در اطراف کلاس پراکنديده گرديده اند . در پشت اين ميزها که از نظر شکلي کاملا متفاوت با نيمکت هاي مرسوم در ايران است گروه هاي کوچک معمولا 4 نفري دانش آموزان در يک ارتباط متسمر با يکديگر قرار دارند . در اين کلاس ها جايگاه دانش آموزان تا پايان سال ثابت نبوده و امکان پيوستن به گروه جديد هميشه وجود دارد .در داخل کلاس درس به غير از ميز و صندلي و تخته سياه اشيا کمک آموزشي بسياري نيز يافت مي شود . شايد بتوان گفت که بخش عمده اي از اشيا آموزشي که مطابق معمول در اتاقي به نام آزمايشگاه نگهداري مي شده است. اکنون به داخل کلاس آورده شده است تا به طور دائمي در دسترس دانش آموزان قرار گيرد . معلم گر چه خود داراي ميزي کوچک و اختصاصي در گوشه اي از کلاس است ليکن جايگاه اصلي او ميزهاي گروههاي کوچک دانش آموزان است که او هر از چند گاهي بر سر يکي از آنها حظور مي يابد . بدين ترتيب کلاس درس عبارت است از حلقه هاي کوچک دانش آموزي که فراگيري دانش در آنها با کمک تشريک مساعي يکديگر و البته با هدايت و راهنمايي معلم صورت مي پذيرد . علي رغم آنکه آرايش فيزيکي اين نوع فضا متمل بر گروههاي دانش آموزي است . ليکن به دليل تعداد گروهها و امکان جابه جايي دانش آموزان نمي توان آن را همانند نظام آموزشي سنتي (حلقه) در ايران يک سيستم معلم محور ناميد. حضور معلم در اين سيستم از جهاني کمرنگتر از نقش مدرس در نظام حلقه بوده در مقابل اهميت موکد و اساسي بر روي شخص دانش آموز استقلال پويايي و نيروي کنجکاوي و پيوندگي اوست . لذا اين سيستم در حقيقت نظامي( دانش آموز محور ) است. بر اساس اين وجه مشترک مي توان نتيجه گرفت که شيوه آرايش فيزيکي کلاس در سيستم آموزش جديد در حقيقت اوج سيستم حلقه در نظام آموزش سنتي به خدمت گرفته است . گر چه صورت ظاهري آن هم به اقتضاء محتواي آموزشي علوم جديد داراي تفاوت هايي نسبت به آن است. بنابراين بسيار به جاست اگر دلايلي را که منجر به ترد همه جانبه فضاي تعليم و تربيت سنتي گرديد مورد تجديد نظر قرار داده و جنبه هاي سازگاري آن با محتواي آموزش و پرورش مدرن مورد توجه قرار گيرد .
مقايسه دو سيستم آموزشي :
 سيستم آموزشي رايج و سيستم آموزش مدرن
مهمترين عواملي که در امر ظهور آموزش مدرن سهم فراواني داشته است سه مفهوم زير است:
1-    تغيير نگرش نسبت به يادگيرنده
2-    تغيير نگرش نسبت به مراحل يادگيري
3-    تغيير روشها و رفتارهاي آموزشي
اين سه مفهوم ارتباط جديدي را بين شاگرد و معلم ايجاد کرده که در غايت نتيجه آن را در محيط هاي جديد يادگيري ملاحظه مي کنيم. 
 
1- گرايش جديد نسبت به شاگرد
در ابتداي قرن حاضر تصور غالب در مورد دانش آموز اين بود که او از نظر شناخت و ادراک مانند يک ارگانيسم کمکي است که به طور اتفاقي و گاه به گاه به تحريکات اعمال شده جواب مي دهد . اين عقيده و داشت که يادگيري وقتي اتفاق مي افتد که جوابهاي خاص و معيني در برابر تحريک کننده هاي مشخص و معيني با وصاطت (از طريق تنبيه و تشويق) ايجاد شود. اين موضوع بر اين تصور استوار بود که خود آن موجود زنده هيچ گونه موجود زنده هيچ گونه عملي در جهت تفکر کردن و يا يادگيري از خود نشان نمي دهد مگر اينکه به اين کار مجبور شده باشد. استفاده از تنبيه و تشويق که غالبا باعث ايجاد عدم اعتماد ، ناسازگاري و حتي ترس مي شوند ، از خصوصيات اصلي ارتباط بين شاگرد و معلم در سيستم آموزشي رايج در کشور است.
ولي تحقيقات جديد نشان مي دهد که دانش آموز يک موجود زنده اما تهي نيست. بلکه برعکس مجموعه اي پر آشوب از احتياجات، ارزشها، عقايد، پيش باوري ها، سرکوبها و نيروي خودآگاه جسمي است که رفتار او را تعيين مي کند. تصور جديد از دانش آموز پي آمد و نتيجه آگاهي بسط يافته نسبت به قابليت هاي انسان و تواناييهاي ذهني کودک است. در اين حالت انسان به عنوان يک موجود زنده و فراگيرنده ، ديگر مانند ماشين حساب و يا يک وسيله ي گيرنده ي اطلاعات نيست که بيکار و بيهوده منتظر است تا تحريکات و انگيزه هاي خارجي در او جرقه ايجاد کند و يا توسط معلم تحريک شده و تحت فشار قرار گيرد . بلکه انسان به عنوان يک موجود زنده و فراگيرنده ، دائما در حال تحريک است و بايد فرصت لازم نيز به او داده شود تا همچنان فعال باقي بماند. در واقع انسان ارگانيسمي است که خود مسئله را پيدا کرده و انگيزه را نيز ايجاد مي نمايد.
2- نگرش جديد به آموزش :
روند سنتي آموزش تحصيلات را به صورت انتقال و ارسال اطلاعات و دانش و مهارتها از معلم به دانش آموز تعريف مي کند . اين يک روش يک سويه است که به معلم به عنوان تنها آموزش دهنده نگاه مي کند . در اصطلاح کارشناسان آموزش و پرورش اين روش ((انتقال)) آموزش است و قدرت معلم در نهايت روي دانش او نسبت به موضوع استوار است و مهارت در موضوع درسي اهميت حياتي در تثبيت هويت معلم دارد . در حقيقت نقش معلم بيان دانش براي دانش آموزان است و بهترين راه براي رسيدن به اين هدف نيز از طريق گفتن است . 
ايده ي جديد ((دانش آموز)) و ((روند آموزش)) که يادگيري را جانشين تدريس کرده است يک سيستم شاگرد محور ايجاد مي کند . در واقع اين سيستم به شاگردان کمک مي کند تا به قابليتهاي خود واقف شوند و بدين شکل آنها را تشويق مي کند که کاملا در امر يادگيري شرکت کنند و نسبت به يادگيري خود مسئوليت باشند. در اين سيستم يادگيري، روشهاي تنبيه و تشويق در محيط تحميل نمي شود زيرا که شاگرد خود در روند يادگيري درگيري است . کارکردن با هم در طول يک روند کاري و پيدا کردن سوالها و يا پاسخ هاي جديد خود به خود هيجان انگيز است و خود پاداش به حساب مي آيد . زماني که ما علاقه ي طبيعي کودک را در نظر بگيريم در اين حالت خطر تشويق و تنبيه کودک را مجبور به علاقه ي خاص مي کند و ممکن است که کسي زور توجه خود را به چيزي جلب کند اما نمي تواند به زور به چيزي علاقمند شود.....


کلمات کلیدی مرتبط:
طراحی, فضای ,آموزش ,بهینه ,برای, کودکان, (مقطع, دبستان) , پروژه دانشجویی ,پاورپوینت ,مقاله ,کارآفرینی ,مقاله معماری ,تحقیق ,پروژه ,پایان نامه معماری ,پروژه ,تعريفي ,آموزش و پرورش ,بررسي نظام آموزش ,پرورش در كشور ايران ,ديدگاه هاي نظا ,م تحصيلي ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی روانشناسی محیط و معماری
پاورپوینت بررسی نقشه کشی عمومی ساختمان
دانلود ,تحقیق ارتباط روانشناسی و معماری ,پاورپوینت
دانلود بررسی ویژگی‌های فنی موثر در انتخاب و بکارکیری مصالح,پاورپوینت
دانلود بررسی ارتباط روانشناسی و معماری,پاورپوینت
دانلود بررسی رنگ در معماری,پاورپوینت
دانلود فایل برج میلاد (پلان های تجاری-مراحل ساخت-پاورپوینت های مفید-نقشه سه بعدی-نما هاو....)
دانلود, کارگاه آموزشی مبحث 19 مقررات ملی ساختمان ایران - pdf
کتاب ,ضوابط و معیارهای طراحی ,فضاهای آموزشی
مطالعات ,موزه (عرضه بندی و برنامه فیزیکی) - پاورپوینت
اصول و ضوابط طراحی پارکینگ
دانلود ,هدف و ماهیت معماری-پاورپوینت
مطالعات طراحی بیمارستان عمومی با رویکرد معماری پایدار
دانلود استانداردهای ارگونومی طراحی صندلی. (تحقیق مقدمات طراحی معماری 1),word
دانلود تحقیق معماری بیزانس (روم شرقی) ,پاورپوینت
دانلود مقاله نقش مهندسی Piping در تحقیق های ساختمانی word
دانلود نقشه های کامل طراحی معماری نمایشگاه بین المللی/ فرمت فایل rar
دانلود تحقیق معماری خانه تئاتر word
دانلود طراحی فرهنگسرا کامل +تصویر
دانلود طراحی فرهنگسرا + پلان و...

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
Copyright © 2013-2016 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد