خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
نقش برتر پارس
 

روش و توضيحات خريد
جهت اطمينان از عملکرد و تضمين تحويل محصول به بخش ارتباط با ما بخش مجوز ها مراجعه بفرماييد ، شما مي توانيد به صورت آنلاين از درگاه  پارسيان، ملت و سامان خريد و درهمان لحظه از روي سايت اکثر فايلها را دانلود کنيد براي اين منظور مي بايست کليد افزودن به سبد خريد را در انتهاي هر صفحه کليک نموده و براي خريد به سايت بانک ارجاع داده شويد . با وارد نمودن رمز دوم  خريد را انجام و بلا فاصله فايل مورد نظر را دانلود کنيد ، در معدودي موارد پس از خريد بدليل سنگيني فايل و يا نرسيدن نوبت آپلود و يا هزينه ناشی از نگهداری فايل روی سرور فايل را در ايميل خود دريافت نماييد -پشتيبانی و پاسخگويی در صورت وجود مشکل  در دانلود محصولات سايت فقط با پيامک sms يا پيامرسان  آيگپ همه روزه از ساعت  10صبح الی21 شب روزهاي معمول و ايام تعطيل

  


بنر سمت جپ
 

کمی ثواب ذخیره کنید

https://mahak-charity.org/wp-content/uploads/2020/04/500x500-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA.png

پشتيبانی آنلاين

واتساپ-پيامک

 


فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت خوردگي در سازه های فلزی

   تعدادبرگ: 30 اسلاید   قیمت: 10000 تومان     تعدادمشاهده  1


خوردگي در سازه های فلزی 
1-1مقدمه :
   خوردگي عامل بخش عمده اي از شكست سازهاي فلزي است و اهميت آن نه تنها از ايننظر است كه شكست در بيشتر موارد ناگهاني است بلكه بيشتر به علت حضور و تاثير همه جانبه آن مي باشد خوردگي  عبارت است از تخريب ناخواسته يك ماده بر اثر واكنش آن با محيط اطرافش تعريف كلي است و تمام موارد از جمله فلزات، سراميك ها، و پلاستيك ها را در بر مي گيرد. در اينجا بحث درباره خوردگي فلزات مي باشد. فلزات مي باشد. فلزات قابليت هدايت الكتريكي زيادي دارند و فرايند خوردگي در آن ها از نوع الكتروشيميايي مي باشد در حالي كه براي مواد غير هادي از نوع شيميايي است و اصول شيمي فيزيكي درباره آن ها مطرح مي شود.
   بهبود رفتار خوردگي فلزات از نظر اقتصادي و پيشرفت جامعه اهميت بسزايي دارد و لذا آموزش و گردآوري اطلاعات در اين زمينه بسيار مفيد مي باشد.
در عمل با انجام فرآيندهاي بر روي فلز يا محيط اطراف آن و يا هر دو خوردگي كنترل مي شود
كنترل محيط ممكن است شامل كنترل تركيب شيميايي محيط اطراف فلز كاهش رطوبت اتمسفر هوازدايي الكتروليت تبخير دادن PH به ميزان مجاز حذف باكتري ها، كاهش دما واضافه كردن مواد شيميايي براي كاهش سرعت خوردگي باشد اين ها عمليات هاي مهم براي كاهش خوردگي بخصوص از طريق ايجاد پوشش مهمترين عاملي است كه در اينجا به آن مي پردازيم.
  از نظر توليد بايد فلز يا آلياژي را تهيه كرد كه به هنگام ساخت سازه در محيط هاي مختلف داراي مقاومت به خوردگي باشد مثلا اضافه كردن 1% قطع به آلياژ هاي 30-70 و 40 و 60 مس و روي مقاومت به خوردگي را در محيط هاي دريايي افزايش مي دهد همچنين مي توان مقدار كمي مس و كروم را به فولادهاي ساختماني كم كربن يا كربن متوسط اضافه نمود. افزودن كروم و نيكل به فولادهاي كم كربن و ايجاد فولادهاي زنگ نزن برنج هاي قلع دار و فولادهاي (Con-Ten) نمونه هايي از روش هايي هستند كه مي توان با ان ها مقاومت به خوردگي را بهبود بخشيد بدون آنكه در خواص مكانيكي آلياژ تغييري ايجاد شود. همچنين از عمليات سطحي نيز مي توان براي بهبود مقاومت به خوردگي استفاده نمد. به اين صورت كه فلز يا الياژ نسبتا ارزاني مانند فولاد ماده كربني را انتخاب نمود و فلزات گران تر مانند كروم يا قلع را براي ايجاد خواص سطحي بر روي آن پوشش داد انتخاب مواد پوشش دهند به ظاهري كه از قطعه انتظار مي رود همچنين به ميزان سادگي اعمال پوشش و محل و شرايط كاربرد آن بستگي دارد اگر هدف از حفاظت از جلوگيري از تشكيل محصول ناخواسته ناشي از خوردگي باشد و تكميل فلزي و سطح غير ضروري باشد آن گاه پوشش هاي غير فلزي مناسب تر خواهد بود. رنگ پوشش تكميل كننده ارزاني است و به آساني مي توان آن را تجديد كرد ولي اگر غير قطعه پوشش شونده بيش از بيست سال باشد استفاده از يك پوشش اوليه داخلي ضروري خواهد بود.
1-2-نظريه الكتروليز
   آبكاري الكتروليكي فلزات فرايندي الكتروشيميايي است در حين اين فرآيند واكنش هاي شيميايي در فصل مشترك الكترود و الكترليت انجام مي شود كه منجر به اكسيداسيون و احياء مي شود اگر بخواهيم واكنش مورد نظر را در جهت تصحيح انجام شود بايد از برق D.C استفاده كنيم اثرهاي متعددي در كاتد،آند، و الكتروليت به وجود مي آيند كه همه آنها خود به خود و با هم همزمان هستند و سيستم در تمام مدت در حالت تعادل مي ماند مثل الكتروليزنمك با آند حل شونده يا الكتروليز نمك با آندهاي غير محلول يا الكتروليز اسيد با آند غير محلول.
عوامل زيادي بر حركت يون ها و واكنش آنها در الكترودها اثر مي گذارد يكي از اين عوامل قابليت هدايت الكتروليتي است كه تحت تاثير درجه تفكيك الكتروليت سرعت مهاجرت يون هاي مختلف دماي الكتروليت و غلظت آن قرار مي گيرد. ابتدا به شرح مهمترين عامل در آبكاري يعني پلاريزاسيون مي پردازيم.
1-3-پلاريزاسيون
    اختلاف پتانسيل يك الكترود را بين حالت مدار باز و حالتي كه جريان مي گذرد پلاريزاسيون مي گويند پلاريزاسيون با عبور جريان مخالفت مي كنند و نقش كنترل كننده خوردگي را دارد عوامل موثر بر واكنش هايي كه در الكترودها رخ مي دهد موجب پلاريزاسيون مي شود اين پدديه مهمترين عامل در آبكاري است به طور كلي سه نوع پلاريزاسيون فعال سازي (A)، غلظتي (C) ومقاومتي (R) وجود دارد.
1-3-1 پلاريزاسيون فعالسازي:
   براي انجام هر واكنش شيميايي و يا الكترود شيميايي به به مينيمم انرژي معيني بر سيم و يا به عبارت ديگر انرژي متوسط واكنش انرژي فعالسازي آن است و بايد هر يون هر عامل واكنش كننده به حد انرژي فعاليت خود برسند تا واكنش دما مقدار آن كم مي شود بعد از قطع جريان در چند ميلي ثانيه لاريزاسيون فعالسازي از بين مي رود.
1-3-2 پلاريزاسيون غلظتي:
بر اثر اختلاف غلظت در اطراف الكترودها، در مقايسه با حجم محلول محلول حاصل مي شود اين اختلاف غلظت در حين الكتروليز به وجود مي آيد زيرا سرعت مهاجرت يون ها در محلول با سرعت حل شدن آن ها يا سرعت رسوب آن ها بر روي الكترودها برابر نيست لذا همواعره در اطراف الكترودها غلظت تغيير مي‌كند و پتانسيل بيشتري براي الكترليز لازم مي شود.
   با به هم زدن محلول مي توان پلاريزاسيون غلظتي و لايه نفوذي را تغيير داد با افزايش دما نيز پلاريزاسيون غلظتي كم مي وشد اگر جريان قطع مي شود سن از چند ثانيه پلاريزاسيون غلظتي از بين مي رود با تلاطم نيز محلول لايه نفوذي كوچكتر مي شود و لذا پلاريزاسيون غلظتي كم مي شود و لذا پلاريزاسيون غلظتي كم مي شود.
1-3-3 پلاريزاسيون مقاومتي:
   علت اين نوع پلاريزاسيون ايجاد مقاومت اهمي در سيستم است كه باعث افت پتانسيل اهمي مي شود. مقاومت الكتروليت و يا تشكيل فيلم روي سطح الكترد باعث افت ولتاژ مي گردد (رابطه بين تغيير پتانسيل و مقاومت جريان) ZR=R.I
كه R مقاومت فيلم تشكيل شده   و I جريان (A) مي باشد. پس از چند ميكرو ثانيه بعد از قطعه جريان پلاريزاسيون مقاومتي از بين مي رود براي جلوگيري از اين نوع پلاريزاسيون بايد در حين اندازه گيري پتانسيل نوك پل نمكي را تا جائي كه ممكن است نزديك الكترود قرار دارد.
   انواع پلاريزاسيون هاي دكر شده در آبكاري اتفاق مي افتد و چگونگي آنها به نوع الكتروليت و شرايط كار بستگي دارد مثلا در الكتروليت هايي كه يون هاي فلزي هيدراته مي شوند ولي كمپلكش نيستند غلظت يون فلزي به اندازه كافي زياد است و پلاريزاسيون غلظتي كم مي باشد و برعكس در الكتروليت هاي سياتيدي پلاريزاسيون غلظتي قابل ملاحظه است زيرا اكثريت يون ها به صورت كمپلكس هستند و فعاليت يون آزاد كم مي باشد.
 
چگالي جريان A/cm2
 
 
 
 
 
 
 
 
شكل 1-1 اثر دما روي شكل منحني هاي چگالي جريان- پتانسيل
 
 
 
 
چگالي جريان A/cm2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
شكل 2-1- منحني هاي چگالي جريان پتانسيل براي الكتروليت هاي مختلف
1-4- منحني هاي چگالي جريان كاتدي- پتانسيل
   براي دانستن رفتار يك الكتروليت نه تنها مقدار ولتاژ پلاريزاسيون بلكه ساير عوامل موثر را هم بايد بدانيم اين عوامل از روي منحني هاي چگالي جريان- پتانسيل معلوم مي شوند اين منحني ها نشان دهنده آند و كاتدند و براي هر الكترود منحني جداگانه رسم مي شود بر طبق قرارداد بين المللي ولتاژ مثبت را با محور عمودي جريان را با محور افقي نشان مي دهيم. چگالي جريان آندي را در سمت راست و كاتدي را در سمت چپ رسم مي كنيم.
   در حمام سيانيدي مس، رسوب مس پلاريزاسيون زيادي توام است و بر طبق شكل 1-1 مقدار پلاريزايسون با افزايش دما كم مي شود. فلزات و الكتروليت هاي مختلف منحني ها متعددي دارند در شكل 1-2 برخي از منحني هاي عملي ديده مي شود اين منحني ها تغييرات پتانسيل- چگالي جريان كاتدي را در حمام هاي آبكاري مس اسيدي، مس سيانوري، وات نيكل و نقره سيانوري نشان مي دهند.
1-4-1 ولتاژ اضافي:
   در هر الكتروليت، يون هاي هيدروژن و يون ها فلز وجود دارد و چون يون هاي هيدروژن نسبتا نجيب ترند لذا بايد در محلول هاي اسيدي، هيدروژن قبل از فلزات رسوب كند ولي در عمل اين طور نيست مثلا فلز روي را مي توان از محلول هاي اسيدي نشست داد با وجود آنكه روي فعال تر از هيدروژن است اين مقدار ولتاژ اضافي را پتانسيل اضافي هيدروژن مي ناميم هيدروژن طي مراحل مختلفي متصاعد مي شود كه كندترين مرحله كنترل كننده سرعت تصاعد مي باشد PH، تركيب شيميايي و دماي الكتروليت در پتانسيل اضافي تاثير دارند ولتاژ اضافي در دماهاي بالا كمتر است و با گذشت زمان الكتروليز افزايش مي يابد و پس از مدتي به مقدار ماكزيمم مي رسد فركانس جريان ولتاژ اضافي با جريان متناوب كمتر است.
   كشش سطحي، نور ماوراء بنفش، فشارهاي خارجي روي سيستم و ميزان ناخالصي هاي موجود در الكتروليت يا فصل مشترك الكترود و الكتروليت از ديگر عامل هاي موثر بر ولتاژ اضافي است فلزات نرم با نقطه ذوب پائين مثل Bi, Zn, cd بيشترين ولتاژ اضافي هيدروژن را دارند در حالي كه در مورد فلزاتي با نقطه ذوب بالا ولتاژ اضافي نسبتا كمتر است.
1-4-2 تخليه همزمان يون هاي مختلف:
    در الكترولبر نمك هاي فلزات، فلز را سبب ممكن است به ميزان كم و زياد نجيب تر از هيدروژن باشد. اكر فلز بسيار نجيم تر از هيدروژن و چگالي جريان كم باشد فقط فلز رسوب مي‌كند مثلا در الكتروليت هاي اسيدي مس با وجود غلظت زياد هيدروژن مس رسوب مي‌كند فلزات قليايي و آلومينيوم پتانسيل بسيار فعالي دارند و پتانسيل لازم را حتي از محلول هاي آبي كه غلظت يون H+-كم است، نمي توان بدون تصاعد هيدروژن رسوب داد در آبكاري الكتريكي تصاعد همزمان هيدروژن بسيار مهم است و هيدروژن روي مكانيزم رسوب اثر مي گذارد مثلا PH را در نواحي كاتدي تغيير مي دهد و منجر به توليد هيدروكسيد مي شود كه در رسوب داخل مي شود و نيز روي خواص رسوب اثر مي گذارد و آن را ترد و متخلخل مي‌كند در جدول 1-1 پتانسيل اضافي هيدروژن بر روي الكترودهاي مختلف آمده است.
 
جدول 1-1- ولتاژ اضافي هيدروژن بر روي الكترودهاي مختلف در چگالي جريان هاي مختلف
ماده    ولتاژ اضافي هيدروژن در
      1-10
V ولت      2-10
V ولت      3-10
V ولت
پلاتين پلاتينه شده    4%    30/0    15%
پلاتين براق    29/0    7/0    25%
دي سولفيد تري نيكل    3/0    1/0    --
سولفيد نيكل    4/0    3/0    2/0
سمنتيت    --    8/0    5%
طلا    59/0    39/0    24/0
كك    41/0    34/0    27/0
مولبيدن    57/0    44/0    30/0
نيكل    51/0    42/0    33/0
آهن    64/0    53/0    40/
نقره    76/0    66/0    44/0
گرافيت    99/0    76/0    47/0
مس    82/0    76/0    47/0
روي    06/1    75/0    60/0
قلع    99/0    98/0    72/0
كادميم    25/1    20/1    85/0
سرب    26/1    24/1    91/0
جيوه    21/1    25/1    91/0
             
 
دو را مي توان از حمام هاي اسيدي و سيانيدي رسوب دارد شكل 1-25 (ص33) در شكل 1-3 منحني هاي (الف) و (ب) رسوب مس و روي را از سولفات مس و سولفات روي نشان مي دهد اين دو منحني كاملاً از هم جدا هستند و رسوب همزمان دو فلز از حمام‏هاي سولفاته غير ممكن است اختلاف دو منحني بيش از يك ولت است. منحني هاي (ج) و (د) رسوب اين دو فلز را از محلولهاي سيانيدي آنها نشنا مي دهد بر اثر تشكيل سيانيد.
منحني ها به سمت مقادير فعالتر ميل كرده اند ليكن تغيير مكان منحني مس بيشتر است رسوب همزمان اين دو در حالت ميسر است و مقدار ولتاژ اعمالي نسبت اين دو فلز را در رسوب مشخص مي كند اگر روي را در حمام سولفات مس بگذاريم به سهولت روي آن مي نشيند زيرا روي منفي تر از مس است اين چنين رسوبي معمولاً سياه رنگ و اسفنجي است و چسبندگي خوي ندارد و سرعت زياد منجر به سوختن پوشش مي‌شود لذا از محلولهايساده مس نمي توان به طور مطمئن مس نمي توان به طور مطمئن مس را روي Zn رسوب داد ول در حمام هاي سيانيدي مس عمل سوختن انجام نمي شود زيرا مس به حد كافي منفي تر از روي مي‌شود به همين دليل آلياژهاي ريخته گري تحت فشار از Zn را معمولاً در حمام هاي سيانيدي با مس آبكاري مي كنند.
 
 
 
 
 
 
 
شكل1-3 منحني هاي چگالي جريان- ولتاژ براي رسوب مس و روي از حمامهاي سولفاته و سيانيدي آنها. (الف) مس در حمام سولفاته: (ب) روي در حمام سولفاته: (ج) مس در حمام سيانيدي: (د) روي در حمام سيانيدي.
مهمترين عامل موثر در آبكاري همان پلاريزاسيون است كه در فصل قبل بررسي شد ولي در عمل متعددي بر چگونگي انجام فرآيند آبكاري دخالت دارند اين عوامل به قرار زيرند.
2-1 ولتاژ
ولتاژ را بين ود ترمينال اندازه مي گيرند كه عبارت است از نيروي لازم براي عبور جريان و شامل سه قسمت است.
الف- ولتاژ لازم براي عبور جريان از آند به الكتروليت – از الكتروليت به الكتروليت نزديك به كاتد و عبور از الكتروليت به كاتد
ب-خنثي كردن مقاومت خود الكترودها براي عبور جريان
ج-ولتاژ لازم براي غلبه كردن بر مقاومت سل از آنجا كه تغييرات مقاومت با تركيب شيميايي محلول و دما و چگونگي جرياني كه از سل عبور مي كند مربوط است. جريان را نمي توان از روي قانون اهم بدست آورد مگر آنكه شرايط سل را به طور دقيق بدانيم.
افزايش ولتاژ الزاماً منجر به افزايش جريان نمي شود اگر چه اكثراً چنين است در اكثر فرآيندها ولتاژ را در سل ثابت نگه مي دارند تا نتيجه رضايت بخش حاصل شود. جرياني كه از سل مي‏گذرد به ابعاد الكترودها و كار انجام شده در سل نيز بستگي دارد.
2-2- چگالي جريان
افزايش چگالي جريان سل كه به ازاي آن  مقار جريان بر واحد سطح اضافه مي‌شود موجب افزايش ظرفيت توليد و كاهش سرمايه و نيز كاهش سطح كارخانه نسبت به واحد محصول مي وشد ولي همواره با افزايش چگالي جريان بازده انرژي الكتريكي كاهش مي يابد در بيشتر آبكاري‏ها تغييرات چگالي جريان عامل كنترل كننده اي در خواص پوشش است مناسب ترين حالت را در عمل عواملي مانند قيمت انرژي، مخارج توليد، ارزش مواد مصرفي و ذخيره شده را در انبار و نيز انرژي مصرفي نسبت به واحد محصول تعيين مي كند براي فلزات قيمتي حتي اگر بازده كم باشد چگالي جريان زياد به كار مي رود زيرا در آنجا كيفيت سطح اهميت بيشتري دارد و در برخي سيستم ها به طور خودكار چگالي جريان را تنظيم مي كنند مثلاً با تغيير ولتاژ.
2-3 درجه تفكيك (يونيزاسيون) الكتروليت:
هر چه درجه يونيزاسيون بيشتر باشد در صورت ثابت بودن ساير عوامل، قابليت هدايت الكتريكي بيشتر مي‌شود (جدول 2-1)
 
جدول2-1 درجه تفكيك الكتروليتهاي مختلف در محلولهاي 10/1 نرمال آنها.
محلول 10/N    درجه تفكيك (%)
H2So    59
HNO3    91
HCl    92
H2CO3    17%
H2BO    1%
H3PO    12
NaOH4    24
KOH4    89
Ba(OH)    80
NH4OH    13
NH4Cl    85
AgNO3    81
BaCl2    96
ZnCl2    73
Na2SO4    69
NaCl    68
ZnSO4    39
CuSO4    38
 
2-4 سرعت مهاجرت يون ها:
سرعت مهاجرت يونها تحت تاثير مولكول ها و يونهاي مجاور و مولكولهاي آب قرار مي گيرد و به اختلاف پتانسيل بين الكترودها بستگي دارد و براي دو الكترود با فاصله CM 1 و اختلاف پتانسيل يك ولت بر حسب Cm/s بيان مي‌شود اين سرعت براي هر يون مقدار ثابتي است ولي تحت تاثير عوامل بسياري از قبيل فشار، نوع حلال، غلظت و دما قرار مي گيرد سرعت مطابق چند يون درجدول 2-2 ديده مي‌شود.
جدول 2-2 سرعت مهاجرت يونها در بين الكترودهاي با فاصله Cm 1 از هم و اختلاف پتانسيل 1 ولت.
يون    (Cm/ses) سرعت    (Cm/h) سرعت
 
00315/0    34/11
 
000367/0    32/1
 
000606/0    18/2
 
00029/0    01/1
 
00029/0    01/1
 
00048/0    73/1
 
00167/0    01/6
 
000624/0    25/2
 
000581/0    09/2
 
000593/0    13/2
 
 
2-5 هدايت الكتريكي ويژه:
مقاومت يك الكتروليت R به مقاومت ويژه آن P و فاصله بين صفحات آندي و كاتدي I و سطح مقطع آن A  به ترتيب بر حسب اهم Cm و Cm2 مي باشند.
1    R=Pl/A
2    P=R.A/L
و يا بهتر است هدايت الكتريكي ويژه را كه عكس مقاومت ويژه است در محاسبات بكار بريم.
3    K=t/p
هدايت ويژه با افزايش غلظت محلول زياد مي‌شود ولي از آنجا كه درجه تجزيه پس از غلظت معيني كاهش مي يابد در نتيجه هدايت ويژه پس از عبور از يك ماكزيمم كاهش مي يابد.
اسيدهايي كه بيشتر تجزيه مي شوند داراي بيشترين قابليت هدايت پس از آنها بازهايي مثل سديم. هيدروكسيد و پتاسيم هيدروكسيد هستند. نمك هايي كه هدايت زيادي دارند بعد از موارد فوق قرار دارند قابليت هدايت محلول اسيد سولفوريك 30% در   به ميزان 000/800 برابر كمتر از قابليت هدايت مس است در تعداد زيادي از حمام هاي آبكاري مقاومت حمام را با افزايش نمك و يا اسيد و يا باز كم مي كنند درنتيجه افت پتانسيل به ازاي چگالي جريان كاهش مي يابد به هر حال فرض مي‌شود كه فرآيند در هدايت بيشتر يا مقاومت كمتر بهتر انجام مي‌شود.
2-6 غلظت يون فلزي:
غلظت يون به غلظت نمك، درجه يونيزاسيون، دما و وجود يون هاي مشترك بستگي دارد افزودن يون مشترك موجب كاهش نسبي غلظت يون فلزي مي‌شود. تشكيل يون هاي كمپلكس پايدار، غلظت فلزي را كاهش مي دهند. در غلظت هاي كم فلزي قي در چگالي جريان كم، محصول پودري شكل است. از بين يون هاي كمپلكس يون هايي كه عامل سيانور دارند در تركيب با فلزاتي نظير مس، نقره، كادميم، روي و برنج الكتروليت مناسبي براي پوشش دادن هستند.
2-7 PH محلول:
PH الكتروليت به طور موثري هم روي مشخصات و ظاهر پوشش و هم روي بازده جريان موثر است در برخي از فرآيندهاي صنعتي نظير آبكاري نيكل مواد با فربه محلول اضافه مي كنند نظير اسيد بوريك PH را در حد دلخواهي نگاه دارند.
PH حمام روي پتانسيل تخليه هيدروژن، رسوب ناخالصي هاي بازي، تركيب شيميايي كمپلكس يا هيدرات كه از آن فلز رسوب مي كند و ميزان جذب مواد اضافي در كاتد اثر مي گذارد از آنجا كه نمي توان اين آثار را پيش بيني كرد بهتر است PH را به طور جدي تعيين مي كنيم در حمام هاي مختلف حاوي يون هاي كمپلكس، PH روي تعادل بين كمپلكس هاي مختلف اثر مي گذارد و بايد آن را در رابطه با غلظت مد نظر داشت مثلاً غلظت فلز و سيانيد وقتي آندها غير محلولند يونهاي فلزي محلول كاهش مي يابد و حمام اسيدي مي‌شود.
         در آند غير محلول
         يا در حمام بازي
اسيد خاص را با قواضه روي يا با كربنات روي در حمام روي از بين مي برند.
2-8 دما:
دماي بعضي از حمام ها را بايد افزايش داد و برخي را بايد سرد كرد به هر حال بايد شرايط بهينه دمايي را يافت و وسايل لازم را در سيستم تبعيد كرد افزايش دما باعث افزايش هدايت الكتروليت سرعت نفوذ، ازدياد انحلال شيميايي در آند و انحلال مجدد در كاتد مي‌شود كه نتيجه كلي آن عبارت است از نقصان پلاريزاسيون و كاهش پتانسيل.
افزايش دما رشد بلورها را تسريع مي كند ولي موجب تشكيل بلورهاي جديد و اوليه نمي شود. افزايش دما موجب كاهش پلاريزاسيون مي‌شود و لذا بلورهاي اوليه را مي توان در دماي بالا و چگالي جريان زياد ايجاد كرد به همين دليل در اغلب آبكارها دامنه دما از 50 درجه سانتي گراد بالا انتخاب مي‌شود ولي گاهي مثلاً در آبكاري روي در حمام هاي اسيدي افزايش دما باعث كاهش پلاريزاسيون و متصاعد شدن هيدروژن مي‌شود لذا در اين مورد دماي كمتر از 40 را توضيح مي دهند.
2-9 گردش محلول:
لازم است كه تركيب محلول را ثابت نگه داريم و تغييراتي را كه در اطراف الكترودها به وجود مي آيد كم كنيم لذا بايد محلول را به هم زد و اين كار با تلمبه و يا وسايل مخصوص انجام مي‌شود.
2-10 تلاطم:
عبارت است از حركت آرام محلول دراطراف قطعه و يا حركت دادن قطعه در محلول هدف از اين كار از بين بردن سريع لايه تشكيل شده در مجاورت كاتد مي باشد كه از يون فلزي تهي شده است با ايجاد تلاطم با استفاده از هوا يا تلمبه مي توان از چگالي جريان بيشتري استفاده كرد زيرا تلاطم به توزيع يون ها كمك مي كند.
2-11 توان پرتاب (T.P)
قابليت محلول را براي نشاندن فلز روي نقاط دور افتاده قطعه را مي گويند در حالت آيده آل با وجود فاصله متفاوت بين كاتد اگر مقادير رسوب روي هر دو كاتد برابر باشد مي گوييم توان پرتاب محلول 100% است اين حالت در هيچ فرآيند آبكاري الكتريكي رخ نمي دهد از طرف ديگر اگر ببينيم مقدار فلز به طور معكوس با فاصله متناسب است آن گاه توان پرتاب صفر است همچنين توان براي هر شرايطي تعيين كرد. معمولاً توان پرتاب را به طور كمي اندازه گيري نمي كنند ليكن لازم است بدانيم كه خوب است يا بد براي مثال محلول هاي سيانور نقره يا كادميم توان پرتاب خوبي دارند. براي نيكل توان پرتاب كمتر است و براي كروم خيلي بد است لذا در عمل آبكاري كروم براي قطعاتي كه شكر غير متعارفي دارند مشكل است معمولاً از سل ها رينگ براي اندازه گيري اين توان استفاده مي‌شود (شكل 2-1)
 
 
 
 
 
 
 
 
شكل 2-1 سل ها رينگ براي اندازه گيري توان پرتاب
2-12 توان پوشاندن:
مشابه توان پرتاب است با اين تفاوت كه منظور از توان پوشاندن قابليت محلول براي نشاندن يك فلز بر روي فلز غير مشابه است. توان پوشاندن براي فلزات مختلف فرق مي كند در حالي كه توان پرتاب ويژگي محلول براي توليد پوشش روي سطحي است كه لايه اي از پوشش دارد.
2-13 آندها و مشخصات آنها
براي آبكاري ازآندهايي به شكل ورق يا ميله استفاده مي‌شود فلز آند بايد از هر گونه آلودگي پاك باشد تا آلودگي به داخل حمام سرايت نكرده و يا در كاتد رسوب نكنند اين مواد به صورت لجن هاي غير محلول روي سطح آند را مي پوشانند آندها ممكن است به شكل هاي مختلفي باشند نوع آند و شكل و اندازه و چگونگي آن در هر آبكاري مشخص شده است رفتار آند نقش عمده اي در فرآيند آبكاري از نظر بازده جريان، توان پرتاب و ثابت نگه داشتن تركيب شيميايي حمام دارد آندهاي حل شونده ايده آل بايد داراي خواص زير باشند.
الف: اگر فقط جريان به آنها اثر كند بايد به صورت يكنواخت و صاف حل شوند
ب: كمترين لجن را ايجاد كنند.
ج: بازده جريان آند در هنگام حل شدن بالا باشد.
د: در جريان آنها بالا باشد.
هـ: متناسب با قيمت شان داراي ماكزيمم درجه خلوص باشند.
2-14 عوامل متالوژيكي:
در سالهاي اخير به خواص متالوژيكي و رفتار پوشش هاي الكتروليزي توجه زيادي شده است ساختار پوشش ها معمولاً همان ساختار شبكه آنها است و شكل و اندازه دانه ها معمولا به رفتار بلوري فلز بستگي ندارد ولي بر روي خواص پوشش اثر دارد.
ميزان ريزي و درشتي دانه ها نيز بر روي خواص پوشش ها اثر دارد. در پوشش ها عيوب مختلف مانند نابجايي ها، مرزدانه ها و دو قلوها وجود دارد. انواع افزودني ها بر روي خواص پوشش اثر دارد. اغلب مطالعه متالوژيست ها روي نمودار تعادلي  فازها است و رسوبات الكتروليزي نيز معمولاً فازهاي پيش بيني شده از نمودارهاي تعادلي هستند.
براي مطالعه پوشش ها بايد از ميكروسكوپ هاي الكتروني مانند SEM استفاده كرد.
 
 


کلمات کلیدی مرتبط:
خوردگي در سازه های فلزی ,1-1مقدمه : , خوردگي عامل بخش عمده اي از شكست سازهاي فلزي است و اهميت آن نه تنها از ايننظر است كه شكست در بيشتر موارد ناگهاني است بلكه بيشتر به علت حضور و تاثير همه جانبه آن مي باشد خوردگي عبارت است از تخريب ناخواسته يك ماده بر اثر واكنش آن با محيط اطرافش تعريف كلي است و ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت خوردگي در سازه های فلزی

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد