با توجه به ثعریف پروژه و اهدافی که در نظر گرفته شده است فضاهای یک مجتمع تجاری عبارتند :
۱-فضاهای تجاری:شامل سالن فروش کالا (خرد-میان اندازه –خرد)
۲-فضای خدماتی:برای رفاء و آسایش خریداران(فضای نگهداری کودکان-اسثراحت-بانک-کیوسک اطلاع رسانی-ایسگاه تاکسی و اتوبوس )
۳-فضای تفریحی:زستوران-چایخانه-بازی کودکان
۴-اداری :اتاق مدیریت-امور مالی-کنفرانس
۵- فضای اجتماعی و فرهنگی:آمفی تتاتر-میدان گاه
۶-فضای سرویس دهنده :انبارها-محل تخویل کالا-جابجای زباله
۷-تاسیسات :گرمایش –تهویه متبوع-مانیتورینگ
۸-فضای فرهنگی:نامزخانه – نمایشگاه خاص
۹-پارکینگ:فروشندگان-خریداران-کنترل خرج و ورود
۱۰-فضای سبز:باغ-باغچه- آب نما
۱۱-مسیر ها :رهروهای ورود و خروج-سیستم توزیع در خیابان-مسیر سر پوشیده و باز
دیاگرام مجتمع رفاهی
دیاگرام مجتمع رفاهی
حفظ الگوي منسجم ، همگون ، مطلوب و متناسب كاربريها با يكديگر ، ايجاد فضاهاي باز قوي و داراي تحرك كافي داشتن هويت خاص و تزئيني متناسب با كاركردها براي ساختمانها و داشتن زمينه محيطي از اصول مورد نظر در طراحي مي باشد.
يك تركيب فضايي خوب بايستي سه جنبه را رعايت كند.
۱ – از نظر كاركرد به احياء نيازهاي مربوط به استفاده يا هدفها را برآورده سازد.
۲ – از نظر نهاد و اجزاء مادي كاركرد به استفاده از بهترين مصالح دست يافتني و مهارت بپردازد.
۳ – از جنبه كالبد قابل دست يافتن به رضايت خاطر از نقطه نظر تأثيرات عيني باشد.
همچنين در برنامه ريزي فيزيكي بايستي اهداف زير برآورده شود :
رابطه بين فضاهاي متفاوت تأمين گردد.
حداقل هزينه و حداكثر منافع را در پي داشته باشد.
ايجاد آشفتگي و سردرگمي نكند.
در تركيب فضاها مناطق مرده و باقيمانده بوجود نيايد.
ضمن حفظ محيط طبيعي حداقل مصرف فضا و مقياس هماهنگ در سيماي كل را داشته باشد.
اهداف دراز مدت قابل حصول باشد.
ارتباطات عمودی و افقی
uسیر کولاسیون افقی از طرف راهروهای عمودی خرید در داخل و به طرف عناصر عمودی مر بوط می باشد.
در این ارتباط فضاهای هرطبقه بصورت مدول پیوسته دیده میشود و یک شبکه پیوسته را در طول راهرونشان میدهد.
سیرکولاسیون مجتمع رفاهی
سیرکولاسیون مجتمع رفاهی
دیاگرام مجتمع تجاری
دیاگرام مجتمع تجاری
ارتباطات عمودی و افقی
¨سیرکولاسیون عمودی و افقی یک عامل حیاتی در طرح ریزی است که هم مربوط به خریداران است هم به فرمشندگان هم به کالا
¨سیر کولاسیون عمودی از طریق پله برقی-آسانسور -پله فرار برقرار می شودکه آسانسور باید به تعداد کافی و از طریق ورودی قابل رویت باشد۰محل پله برقی و آسانسورباید به گونه ای باشد که مشتری را به گذشتن از مرکز خرید جلب نماید و رفتن به طبقات را بصورت عمودی امری جذاب جلوه گر سازد.