خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی تاثیر شرایط محیطی و کالبدی و استانداردهای طراحی پژوهشسرای دانش آموزی

   تعدادبرگ: 28 اسلاید   قیمت: 12000 تومان     تعدادمشاهده  6


پاورپوینت بررسی تاثیر شرایط محیطی و کالبدی و استانداردهای طراحی پژوهشسرای دانش آموزی
 
نور یکی از اصول معماری در تامین آسایش بصری فضا می باشد که تاثیرات روانی آن در انسانها متفاوت است . 
تحقیقات ثابت کرده است که نور طبیعی بر روی حواس کودکان تاثیر بسیار مثبتی دارد . از دید کودکان این فضاها دوستانه , با نشاط می باشد . 
وجود نور طبیعی همراه با نور مناسب باعث می شود که از احساس زندانی بودن و در نهایت عدم امنیت در کودکان جلوگیری شود . 
به طور خلاصه اثرات نور را می توان در موارد زیر خلاصه کرد : 
- میل و رغبت به کار و تحصیل افزایش می یابد . 
- دقت عمل و تمرکز در دانش آموز بیشتر می شود . 
- سلامتی چشم و قدرت بینایی محفوظ مانده و خستگی اعصاب کمتر می شود . 
- ایجاد تنوع فضایی و تاکید در فضا می شود .
- کار بهتر و راحت تر و دقیق تر انجام می شود . 
استفاده از نور طبیعی خورشید : 
استفاده از نور طبیعی خورشید در درجه اول اهمیت قرار دارد . 
این نور از طریق پنجره ها, نورگیرها و سایر بازشوها تامین می شود . 
اندازه این بازشوها بستگی به شدت تابش خورشید در محل و سایر عوامل اقلیمی از جمله تهویه هوا دارد . 
( باید توجه کرد در فضاهای با سطح پنجره بیش از 1.1 تا 1.8 سطح کف میزان متوسط روشنایی حاصل ازنور طبیعی در ارتباط مساوی با مقدار سطح پنجره       نمی باشد . ) 
لازم به ذکر است که برخی عوامل از جمله : استفاده از مصالح سنتی در ساخت بنا , مسئله ایمنی در مناطق زلزله خیز یا دارای بارهای شدید ؛ ابعاد بازشوهای خارجی را محدود می کند و در چنین شرایطی استفاده از نور مصنوعی نیز افزایش می یابد . 
با توجه به موارد فوق , مقدار تقریبی سطح پنجره در فضای آموزشی در حدود 1.3 تا 1.5 سطح کف و 1.5 تا 1.8 سطح جانبی می توان در نظر گرفت . 
درصورتی که پنجره ها از جبهه شمالی نور بگیرند این مقادیر کمی افزایش پیدا     می کند . در برخی موارد مجبور هستیم از ورود اشعه مستقیم خورشید به درون فضا جلوگیری نماییم که در زیر به بعضی از آنها اشاره شده است . 
روشنایی مصنوعی :
 به طور کلی منابع نور مصنوعی که عمدتا در فضاها بکار می روند از نظر سیستم کار و نوع نور دو دسته اند : منابع نوری با رشته ملتهب و منابع نور فلورسنت که هر یک از آنها از نظر نوع انتشار نور به 5 گروه تقسیم می شوند .                         این 5 گروه عبارتند از : منابع نور با توزیع نور مستقیم , نیمه مستقیم , مختلط یا یکنواخت , نیمه غیر مستقیم و غیر مستقیم . 
به طور مثال چراغ هایی که با نور مستقیم در فضاهایی به کار می روند که رنگ فضا روشن و انعکاس سطوح نسبتا زیاد باشد ( به طور متوسط بیش از 60-50 در صد ) روشنایی آنها توانایی پوشانندگی سایه کمی دارد . این نوع چراغ ها را باید در ارتفاعی نصب کرد که در حوزه دید مستقیم چشم قرار نگیرد . 
می توان زیر این چراغ ها را با ضخامت مشبک پوشاند . 
پس از انتخاب نوع سیستم روشنایی باید به ابعاد و اندازه های ارائه شده در جدول توجه نمود : 
 
غیر مستقیم        نیمه غیر مستقیم          یکنواخت         نیمه مستقیم        مستقیم 
a     2b                 a     3b                   a    1.5         a    3b           a   0.4h     ملتهب نقطه ای 
                                1.5    a                                                                 a    0.7h      ملتب خطی 
                                                                                                                a    1.5h       فلورسنت 
 
که بیانگرابعاد و فواصلی است که در سیستم های مختلف روشنایی فضا باید در نظر گرفت . 
از آنجا که در فضاهای آموزشی ترکیبی از نور طبیعی و مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد , پیشنهاد می شود از چراغ های فلورسنت با توزیع نوری بین مستقیم         ( با ضخامت مشبک ) تا یکنواخت یا مختلط استفاده شود . 
در این صورت بهتر است که ردیف چراغ ها عمود بر تخته تدریس و ردیف نمیکت در نظر گرفته شود . 
 
 
در این صورت پیش بینی روشنایی موضعی برای تخته تدریس الزامی است . 
شرح ماده                   در صد عبور
شیشه شفاف                      93-90 
شیشه نا صاف                  65-50 
شیشه مشجر                    75-65 
شیشه مات                       84-59
شیشه شیری                     38-10
شیشه ابریشم سفید              35-5
 
جدول فوق ضریب عبور نور در مواد تحت تابش عمودی را نمایش می دهد . 
 
اثرات سر و صدا :
 سرو صدای زیاد سبب کاهش تمرکز کودکان می شود , اصوات نامطلوب برای محیط های آموزشی عبارتند از : 
- سرو صدای ناشی از ترافیک هوایی و زمینی .  
- سر و صدای ناشی از کارگاه های صنعتی و مراکز تجاری  .
- سر و صدای ناشی از بازی کودکان در فضای باز .
به طور کلی می توان گفت که کودکان دو احساس متفاوت راجع به صدا دارند : 
بعضی از صداها آنها رامی ترساند مانند مواردی که در بالا اشاره شد و برخی دیگر برایشان لذت بخش است در واقع سرو صدا بیشتر مزاحم مربیان و معلمان است تا کودکان . سرو صدای زیاد کاملا عادی است و کودکان سعی می کنند خود را با صدا تطبیق دهند . 
روش های کنترل نوفه :
1- افزایش فاصله بین فضای آموزشی و منبع نوفه .
2- انتخاب جهت ساختمان به سوی مکان های آرامتر . 
3- ایجاد موانع صوتی
4- استفاده از جداره های مناسب : 
یکی از روش های مناسب برای فراهم ساختن شرایط صوتی مطلوب در فضاهای داخلی استفاده از جداره هایی است که دارای افت صوتی مناسب هستند . در این رابطه هر چه چگالی سطحی جداره ای بیشتر باشد دارای قابلیت جذب صوتی بیشتری بوده و افت صوتی فراتری خواهد داشت . ( با دو برابر شدن چگالی سطحی یک جداره افت صوتی آن از نظر تئوری   6db و در عمل به میزان 5db افزایش می یابد ).
 
رابطه تقریبی میانگین افت صوتی جداره های یکپارچه با چگالی سطحی آن :
وزن جداره ( کیلوگرم بر مترمربع)   3    6    12   25    50     100    200    400    800       1000
افت صوتی ( دسی بل )            20    24   28      32     36     40        44        49       54          55
 
قابل توجه است وجود درز در جداره ها که اکثرا ناشی از ضعف در اجرا است شدت افت صوتی جداره را کاهش می دهد . 
استفاده از جداکننده های دو جداره جهت افزایش افت صوتی مفید است . میزان افت صوتی علاوه بر سازنده به ضخامت لایه هوای بین دو جداره بستگی دارد . 
 
میزان تقریبی افت صوتی حاصل از لایه هوا در جداکننده های صوتی : 
ضخامت لایه هوا ( cm )            3         4         5          6              12-8           15        20 
افت صوتی حاصل ( db )           6         8         9          10              12             10         6
 
همانطور که می دانیم جداره های مختلف یک بنا عموما ترکیبی از عناصر ساختمان مانند دیوار , پنجره , در و یا ترکیب مصالح مختلف بکار برده شده است . در چنین جداره هایی بدست آوردن افت صوتی میانگین جداره  مستلزم محاسباتی است .
( مراجعه شود به نشریه دیماه و آگاهی نامه دانش ساختمان اسفند ماه شماره   53( 
 
ترافیک : 
 
اعم از ترافیک دریایی , هوایی و زمینی به اشکال مختلف و به درجات مختلف باعث بروز آشفتگی درونی می شود .
به همین دلیل باید اقدامات جدی برای رفع این مشکل صورت گیرد . ترافیک هوایی یکی از مهمترین منابع آلودگی صوتی در محیط زیست است . نشست و برخاست شبکه هوایی شهر که نقش شریانهای حیاطی آن را ایفا می نماید و در طرحهای توسعه شهری یکی از خطوط اصلی و تعیین کننده مهم به شمار می رود . 
اهمیت آن در طراحی شهری به صورتی است که آن را نمی توان نادیده گرفت  زیرا تمام فعالیتهای ساکنین یک شهر اعم از تجاری , فرهنگی , خدماتی , ........ بستگی کامل به شبکه ارتباطی هوایی دارند . 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
عملکرد شبکه ترافیک شهری :
این شبکه 2 عملکرد اصلی دارد : 
- ارتباطی .
- جمع و پخش کننده و توقف و پارک .
تفاوت بین سطوح مورد نیاز به ترتیب درجه اهمیت : 
- سطوح تردد برای سیستم حمل و نقل دسته جمعی مانند اتوبوسرانی , تراموا و غیره. 
- سطوح تردد برای ترافیک سریع مانند اتوبان , بزرگراه و کمربندی . 
- سطوح تردد برای شبکه دسترسی بین مناطق شهری و مبدا و مقصد .
( مسکونی , کار , خرید و تفریح ) .
- سطوح مورد نیاز برای ترافیک ساکن ( پارکینگ ها و توقف گاه ها ) .
- سطوح مورد نیاز برای تردد دوچرخه .
- سطوح تردد برای عابر پیاده .
شبکه دسترسی : 
شبکه ارتباطی شهرها بر اساس شبکه ارتباطی سواره سریع که جنبه غیر محلی دارد و شریان های ظریف شبکه دسترسی که مبدا و مقصد ترافیک در آن می باشد و جنبه محلی دارد تشکیل شده است . 
عبارت دسترسی به طور کلی جهت شبکه دسترسی خدمات شهری از قبیل , برق , گاز , آب و شبکه دسترسی دفع فاضلاب , بکار برده می شود . 
سلسله مراتب شبکه ارتباطی که بیشتر جنبه غیرمحلی دارد عبارتند از : 
- آزاد راه ( اتوبان ) .
- بزرگراه ( اتوبان شهری ) .
- خیابان اصلی درجه یک ( عبوری ) یا شاهراه .
- خیابان اصلی .
سلسله مراتب شبکه ارتباطی که بیشتر جنبه محلی دارند عبارتند از : 
- خیابان جمع و پخش کننده .
- خیابان فرعی بن باز و فرعی بن بست ( ارتباط مستقیم با منازل مسکونی ) .
- فرعی پیاده ( ماشین رو ) .
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
مناسب : جبهه بسته ساختمان ها به سمت خیابان است و مانند یک سپر صوتی در مقابل  سر و صدا عمل می کند . عایق بندی صوتی این جبهه ( موازی خیابان ) ضروری است . 
نامناسب : جهت گیری ساختمان ها به سمت خیابان و به صورت باز است , لذا سر و صدای ترافیک خیابان تا عمق مجتمع , نفوذ می کند . 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
تاثیر جداره ها بربعد طولی خیابان : 
اگر جداره خیابانها خمیدگی  و یا فضاهای قوسی شکل داشتند در بیننده بعد طولی خیابان را کوتاه تر جلوه می دهد . 
* با عقب نشینی و پیش آمدگی بناها در امتداد مسیر , خط مستقیم مسیر از بین رفته و طول خیابان به قطعات تقسیم می شود که از نظر بصری , طول خیابان کوتاهتر جلوه می کند . 
* نماهای برجسته که توسط پیش آمدگی بالکن , پنجره ها , ......... به وجود می آیند . طول خیابان را کوتاه تر جلوه می دهد . 
* خیابانهای مشجر و دارای نوار سبز , بعد عرضی فضاهایشان از نظر بصری کمتر بوده و به نظر بیننده تنگ تر حس می شود زیرا میدان دید بیننده محدود است . 
* نماسازی و معماری متنوع ساختمانها , تطابق رنگ و مصالح , نقطه و فضایی ریتمیک و متنوع ایجاد کرده بیننده را به جزئیات جلب می کند . 
 
آلودگی صوتی توسط وسائط نقلیه : 
- وسائط نقلیه موتوری در هنگام شروع می توانند 15 دسی بل بیشتر از وسائل نقلیه ای که با سرعت 50 کیلومتر درساعت حرکت می نمایند ؛ صدا تولید کنند و این امکان وجود خواهد داشت که قانونگذار حداکثر سرعت را طوری وضع نماید که حداکثر سرعت مجاز حداقل سرو صدا ایجاد نماید . 
- عبور از سربالایی هایی که شیب آنها مساوی یا بزرگتر از 70 درصد باشد در حالی که وسیله نقلیه سرعت قبلی خود را حفظ کرده و در سرعتش تغییر حاصل نشده باشد بعلت فشار بیشتر به موتور , صدای بیشتری تولید می کند . 
درآزمایش های گوناگون  مشخص شده است که به ازای هر 1 درصد شیب , حدود 0.5 دسی بل به سطح صوتی افزوده می شود . 
در سرازیری ها نیز بعلت ترمز کامیون ها , سرو صدا ایجاد خواهد شد . 
بنابراین درطراحی خیابان ها , بویژه در حریم های حفاظت شده صوتی باید این موضوع درنظر گرفته شود . 
کفسازی خیابان , مسطح بودن , نرمی , زبری و نوع مصالح استفاده شده درروکشی خیابانها بهنگام حرکت وسائط نقلیه سروصدا ایجاد می نماید . 
 
آرام سازی ترافیکی در محدوده های شهری : 
زیان های ناشی از ترافیک وسایط نقلیه موتوری مانند ایجاد سرو صدا , دود مخاطرات جانی و سطوح نسبتا زیادی که به اشغال خود در می آورد . 
یکی از علل غیر اقتصادی بودن آن در شهرها محسوب می شود لذا امروز سعی    می شود با طراحی ( به عنوان آرام سازی ترافیک و بهسازی محیط مسکونی ) این آسیب ها به حداقل خود برسد . 
ایجاد سرو صدا در یک اتومبیل سواری : 
- حرکت باشتاب حداکثر .
- حرکت با شتاب یکسان .
- حرکت با موتور خاموش .
 
 
 
 
 
 
 
توجه به شرایط آکوستیکی : 
فرض کنیم در کلاسی دو معلم در حال آموزش باشند , در وضعیت آخرین ردیف , دانش آموز قادر به شنیدن صدای معلم خود نمی باشد زیرا در این حالت شدت صداهای دو معلم هر دو افت 7db دارد و قابل تشخیص نیست .  
در این حالت با قرار دادن یک المان کاهش دهنده بر سر راه  صدای مزاحم شرایط مطلوب اکوستیک برقرار است . 
روش دیگر قرار دادن اپانل مرکب از کمد و تخته سیاه و ....... است که با ایجاد سایه آکوستیکی در فاصله 7 متری کاهش شدت 15db را داریم . 
اختلاف شدید حاصل بین اصوات قابل شنیدن است . 
 
 
تهویه : 
برای کار کردن با حداقل خستگی و تامین سلامت کودکان , تهویه خوب در فضاهای آموزشی مخصوصا در کلاس درس ضروری است . 
با رعایت نکات زیر می توان تهویه مناسب ایجاد کرد : 
- تعیین محل و نوع بازشوها .
- جهت گیری مناسب فضاها به جهت وزش باد .
- استفاده از درختان و بوته ها .
- انتخاب مصالح مناسب در جداره ها . 
 
 
شرایط مناسب هوا در فضاهای داخلی : 
تاثیر سه عامل حرارت , رطوبت هوا و جریان هوا بر آسایش انسان بدین صورت است که در دمای 30-25 ( درجه سانتیگراد ) میزان رطوبت هوا تاثیری بر انسان نداشته و رطوبت نسبی بین 85-30 درصد عملا غیر قابل احساس است و تنها در دمای بیش از 25 درجه سانتیگراد تاثیر رطوبت هوا بر انسان به مرور افزایش      می یابد . به طور کلی با مطالعاتی که برای اقلیت های مختلف انجام شده , نتیجه گرفته شده است که در تابستان درجه حرارت هوای 24 درجه , با رطوبت نسبی 50 درصد برای 98 درصد مردم و در زمستان درجه حرارت 20 درجه با رطوبت نسبی 50 درصد برای 97 درصد مردم شرایط مطلوبی محسوب می شود .
در مورد ایران , رطوبت نسبی 60-30 درصد با درجه حرارت 29-21.5 درجه سانتیگراد در تابستان و 25.7-20 درجه سانتیگراد در زمستان مطلوب محسوب     می شود . 
            سرعت حرکت هوا                              عکس العمل انسان 
                تا 0.05                                                 هوا کاملا راکد است و احساس ناراحتی می شود . 
            0.25 – 0.05                                         به طور عمومی احساس آسایش می شود ولی حرکت هوا احساس نمی شود 
            0.5- 0.25 *                                          حرکت هوا احساس می شود ولی ناراحت کننده نیست . 
             1-0.5                                                  حرکت هوا کاملا احساس می شود ولی می تواند قابل تحمل باشد .
             2 -1                                                       حالت وزش وجود دارد و باعث مختل شدن کار می شود . 
            4-2                                                    شروع احساس ناراحتی .
            بیش از 4                                              غیر قابل تحمل .
 
* سرعت حرکت هوای مناسب در سطح میزها 
جدول فوق تاثیرات سرعت حرکت هوا بر انسان را نمایش می دهد . 
میزان تقریبی تعداد دفعات تعویض هوا در یک فضا :
 
تعداد دفعات تعویض                         حجم فضا به ازاء هر دانش آموز 
6                                                                      کمتر از 5 متر مکعب 
5                                                                     5.7-5   متر مکعب 
4                                                                     7-5.8   متر مکعب 
3                                                                     8.5-7.1   متر مکعب 
1.5                                                                  بیش از 8.5 متر مکعب 
 
 
شرایط حرارتی :
 عمده ترین فعالیتی که در یک فضای آموزشی صورت می گیرد کار بصری , توجه و یادگیری است . بنابراین در فضای آموزشی از نظر حرارتی باید شرایطی را فراهم ساخت  که این فعالیت ها به بهترین وجه انجام شود . 
اگر شرایط محیطی مناسب نباشد , کودکان محیط را به طور مستقیم و بدون توجه به برنامه ها یا احتیاجات یک فعالیت از قبل تعیین شده بهینه می کنند . مثلا در یک اتاق سرد , خیلی بیشتر از بزرگسالان ازخود جنب و جوش نشان می دهند و یا در اتاق گرم به رویا فرو می روند . در اتاق تاریک به دنبال نور می گردند و در یک اتاق بسیار ساکت زمزمه می کنند و در یک اتاق بسیار شلوغ با بلند ترین صدا رقابت کرده و سرو صدا می کنند . نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که کودکان با توجه به متابولیزم سریع دریک محیط سردتر نسبت به محیط بزرگسالان , بسیار راحت تر و خوشحال تر هستند ( معمولا 5 درجه سردتر ) . 
نکته مهم دیگر این است که در مورد کودکان خیلی سریع همه چیز تغییر می کند , کودکان خیلی سریع سرد و گرم می شوند . 
این موضوع مخصوصا در سالهای اول دبستان بیشتر است . 
 
 
 
 
 
 
 
 
شرایط کالبدی : 
رنگ :
 رنگ تاثیر فراوانی در حالات روحی و عاطفی کودکان دارد و آنها را تحت تاثیر قرار می دهد . در مدارس , رنگ فضاها , تجهیزات آموزشی به دلیل شرایط سنی و روحی کودکان از حساسیت بیشتری برخوردار است . تحقیقات نشان داده است که برای کودکان در سن پایین تر رنگ مهمتر از فرم است . در واقع استفاده از رنگ  می تواند باعث شادابی و نشاط , آرامش درونی , تحریک و تلاش دانش آموزان شود و یادگیری را افزایش دهد . رنگ ها دارای وزن ادراک هستند . 
جسمی با رنگ سفید , زرد , سبز یا آبی روشن سبکتر به نظر می رسد تا همان جسم به رنگ نارنجی , آبی سیر , یا بنفش سیر . 
رنگ سیاه به عنوان تیره ترین رنگ استثناء است و خالی بودن را تداعی می کند . 
و همین طور هر چه رنگ روشن تر , جسم سبک تر به نظر می آید و به عکس همچون رنگ های قرمز و نارنجی گرم هستند و آبی فیروزه ای رنگ های سرد نامیده می شوند . رنگ های گرم نزدیک تر و رنگ های سرد دورتر احساس می شوند . علاوه براین رنگ می تواند باعث تنوع فضایی گردد . کودکان رنگ های روشن و درختان را دوست دارند و به طور کلی رنگ ها را به صورت مخلوط شده می پسندند  استفاده از رنگ آمیزی متفاوت در فضاهای مختلف حس تعلق را در کودکان ایجاد  می کند . رنگ ها برای کودکان مفاهیم مختلف را تداعی می کنند که در رنگ آمیزی باید به آنها توجه داشت . 
آبی : آسمان .    سبز : چمن و جنگل .    زرد : خورشید .    سفید : ابرها 
فرم : 
فرمها دارای تاثیرات روانشناسانه ای هستند و می توان از طریق فرم معین , اطلاعات مورد نظر را ارسال نمود . پس فرم باید به گونه ای انتخاب شود که با محتوای موضوع همبستگی داشته باشد . 
- فرم پویا ( مستطیل ) : حرکت را القا می کند و در عوض فرم ایستا برای مکان های مکث مناسب می باشد . 
- فرم های ساده و متقارن , تعادل را القا می کنند . 
- فرم های مقعر , دعوت کننده است .
- فرم محدب , حالت پس زننده دارد . 
- فرم قوس ها , نرم هستند و کودکان عاشق فرم های نرم می باشند . 
- درک فرم های خوابیده , راحت تر از فرم های ایستا است . بنابراین از فرم های ایستاده درنقاط تاکید می توان استفاده کرد . 
- فرم های با قاعده , سنگین تر از فرم های پیچیده هستند و فرمهای عمودی سنگین تر از مایل می باشند .
- نکته مهم استفاده از فرم های آشنا برای کودکان است که به آنها کمک می کند از یک محیط تازه , یک خانه دوم برای خودشان بسازند .
ابعاد و اندازه ها : 
استفاده از ابعاد و اندازه های مناسب هر فضا , سطح مورد نیاز برای اجرای فعالیت های آموزشی لازم در هر فضا را تعیین می کند . 
برای رسیدن به فضای مناسب عملکردی سه عامل موثرند : 
- ابعاد انسانی و شناخت فعالیت های انجام شده درهر فضا .
- ابعاد مبلمان و تجهیزات آموزشی هر فضا .
- حریم ها و فواصل عملکردی هر مبلمان و حریم های حرکتی و رفتاری . 
پله ها :
 در صورتی که فضاها چند طبقه باشند , حداکثر 8 کلاس می تواند از یک راه پله استفاده کنند . 
راه پله ای که جنب ورودی اصلی ساختمان انتخاب می شود معمولا عریض تر است . حداقل عرض پله 3.1 می باشد و ارتفاع دست انداز در ابتدایی 65 و در راهنمایی 78 و در دبیرستان 84 سانتیمتر می باشد . 
جنس :
 جنس از عناصر تعریف کننده فضاست که اهمیت بسزایی در تاثیر ادراک آن توسط کودک دارد . در ادراک فضا حس لامسه پس از بینایی , بهترین ارکان حسی است . در مورد کودکان موضوع از این هم بهتر است , چراکه کودکان از طریق لمس کردن یاد می گیرند و آموزش می بینند . 
کودکان عاشق بافت های نرم هستند , ( مانند چمن  و فرش ) . 
کودکان بافت چوب را نیز خیلی دوست دارند و با استفاده متنوع آن در ساختمان     می توان به کلیه حواس کودکان متوسل شد . 
نکته دیگری که باید به آن دقت کرد این است که سطوح صاف , صدا را منعکس    می کنند . 
تزیینات : 
صحبت از تزیین در معماری نام های بسیاری را به ذهن ما می آورد : 
نقش , زینت , دکوراسیون , تندیس , نقاشی , گچکاری و ........... تمامی اینها دارای دو وجه اشتراک هستند . همگی از جنبه فیزیکی صرف می باشند .
 در اینجا دو نکته ضروری است : 
- عناصر تزیینی در معماری در خدمت تاکید بر ایده های اصلی بنا بکار گرفته      می شوند . 
- کودکان نیز می توانند در خلق تزیینات شرکت داشته باشند که این موضوع , باعث تحریک تخیل آنها و تشویقشان به طراحی فضای خودشان می شود . 
مانند ایجاد نقاشی دیواری که همه کودکان در آن سهیم باشند . 
استاندارد ها : 
استاندارد کلاس های درس : 
عرض  کلاسهای درس نباید کمتر از 5.7 متر باشد . برای کلاسهایی که از یک طرف نور طبیعی دریافت می کنند , حداکثر عرض 7 متر است . 
برای کلاسهایی که از دو طرف نور می گیرند عرض کلاس حداکثر 8.4 متر است . طول کلاس درس نباید کمتر از 6 متر باشد و نباید بیشتر از 9 متر باشد . 
این ابعاد در رابطه با دروس عملی است . در نظر گرفتن جهت بادهای محلی در رابطه با تهویه کلاس ها نیز برای طراح باید مشخص باشد و حداکثر 5 بار در روز باید تهویه شود . نورمناسب نیز الزامی است . 
ابعاد و اندازه وسایل مورد نیاز :
ارتفاع میزcm 56 , عمق میز 45cm , ارتفاع صندلی 36cm , اندازه صندلی 35cm , سالن های گروهی بزرگ بین cm 70-60 , سالن های گروهی بزرگ بین 70-60 متر مربع برای 40-30 کودک و گروه های کوچکتر حدود 40 متر مربع برای 25-20 کودک لازم است . 
برای هر کودک 1.5 متر مربع سطح , 4cm فضا لازم است . 
دست انداز پله ها حدود 60cm است . همچنین استفاده از صداگیر برای دیوارهای ساختمان ضروری است . 
سالن ها بهتر است در جنوب یا جنوب شرقی باشد که از نور مناسب برخوردار باشد . سطح پنجره ها 1.5 سطح سالن را باید اشغال کند . 
کفپوش نرم و قابل شستشو باشد که کودک بتواند روی زمین بنشیند. 
 
استاندارد سالن اجتماعات و تسهیلات نمایشی : 
حداکثر ظرفیت سالن اصلی در حد 250 الی 1200 نفر محدود گردیده است . 
در کلیه سالن ها فاصله اولین ردیف از پرده بیش از 3.6 متر خواهد بود .
فاصله مرکز به مرکز صندلی ها 50cm ( ترجیحا 55-60cm ) فاصله پشت به پشت صندلی ها در صورت استفاده از نوع مخصوص سالن های آموزشی , ( دسته دار و تاشو ) حداقل 90cm و ترجیحا حدود  100cm, در صورت استفاده از میزهای ثابت این حداقل به 105cm افزایش می یابد . 
فواصل ردیف ها در آمفی تئاتر از حداقل 90cm , تا حدود 120cm متغیر است . 
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
تاثیر شرایط محیطی ,کالبدی و استانداردهای , طراحی پژوهشسرای دانش آموزی ,پاورپوینت بررسی ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی استانداردهاي عايق‌بندي حرارتي
پاورپوینت بررسی عايق‌بندي صوتي در معماری ، آكوستيك فضاي داخلي
پاورپوینت بررسی معماری هنرستان كار و دانش طرازي
پاورپوینت بررسی مباني نظري و روانشناسي محيط در محیطهای آموزشی
پاورپوینت بررسی برنامه فیزیکی طراحی رصد خانه و مرکز نجوم
پاورپوینت بررسی برنامه فیزیکی و سرانه های پژوهشسرای دانش آموزی
پاورپوینت بررسی برنامه فيزيکي ، ریز فضاها و سرانه مجموعه توریستی اقامتی
پاورپوینت بررسی برنامه فیزیکی و مبانی طراحی مجموعه اختصاصی ورزش های آبی
پاورپوینت بررسی استانداد ها ضوابط و مبانی طراحی مراکز توانبخشی و نگهداری شبانه روزی معلولان ذهنی
پاورپوینت بررسی برنامه فیزیکی ، ضوابط واستاندارد ساخت مجتمعهای مسکونی

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد