خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری برج گنبد قابوس

   تعدادبرگ: 30 اسلاید .   قیمت: 5000 تومان   حجم فایل: 293 b  تعدادمشاهده  0


پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری برج گنبد قابوس
 
میل گنبد کاووس (قابوس) در زمان حکومت سلسله‌ی زیاریان (سده‌ی چهارم هجری) در نزدیکی شهر جرجان قدیم (گنبد کاووس امروزی) در استان گلستان بنا شده است. این بنا از نظر هنر معماری و تاریخی، تنها یادگار بس ارزنده از دوران آبادی و شوكت سرزمین جرجان و دودمان آل زیار است که لقب بلند‌ترین برج تمام آجری جهان را یدک می‌کشد.
 
فهرست:
معرفی شهر
نیارش
مشخصات برج گنبد قابوس
پی و بدنه برج گنبد قابوس
سردر ورودی و تزیینات برج گنبد قابوس
انعکاس صدا برج گنبد قابوس
بندکشی دیواره برج گنبد قابوس
نحوه اجرای برج گنبد قابوس
هدف اولیه ساخت برج گنبد قابوس
بانی ساختمان
مرمت برج گنبد قابوس
صدمات و تعمیرات برج
یک خبر خیلی مهم
وضعیت فعلی برج گنبد قابوس
منابع
عنوان: تحلیل برج قابوس
فرمت: پاورپوینت
حجم در حالت فشرده: ۴۷۴ KB
صفحات: ۳۰ اسلاید
 
بخشی از مطلب
شهر تاریخی گنبد کاووس یکی از شهرهای زیبای ایران و واقع در استان گلستان است. قدمت تاریخی این منطقه بین ۵ تا ۶ هزار سال تخمین زده می‌شود. این شهر به عنوان شهری متمدن، میراث دار آثار تاریخی با ارزش، شاعران، دانشمندان وفیلسوفان بسیاری بوده است. از جمله آثار تاریخی باشکوهی که در این منطقه به یادگار مانده است، می‌توان به زیارتگاه‌هایی همچون خالدنبی، امامزاده یحیی بن زید و همچنین مهمترین اثر باستانی این منطقه، یعنی برج آجری معروف به برج گنبد قابوس اشاره کرد که عنوان بلندترین و  متناسب‌ترین برج آجری جهان را یدک می‌کشد.
تاریخچه برج گنبد قابوس:
برج  گنبد قابوس از آثار به جا مانده از شیوه رازی در قرن چهارم هجری است. این بنا در زمان پادشاهی قابوس ابن وشمگیر از پادشاهان سلسله آل زیار در سال ۳۷۵ هجری شمسی احداث شده است. برخی مورخان بنا را آرمگاه قابوس ابن وشمگیر و برخی دیگر رصدخانه وبرخی میل راهنما می دانند که در رابطه با صحت آن اختلاف نظرهای وجود دارد. این بنای شگفت‌انگیز که تاکنون سه بار مورد مرمت قرار گرفته و در سال ۱۳۱۰ خورشیدی نیز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، درسال ۱۳۹۱ خروشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.
برج گنبد قابوس بر بلندای تپه‌ای ۱۵ متری واقع شده است. استفاده از آجر و مصالحی با کیفیت ممتاز از ویژگی‌های بارز شیوه رازی است که در این بنا نیز به بهترین نحو رعایت شده است. جهت مقاوم سازی برج گنبد قابوس، بنا با ساخت پی عظیمی به ارتفاع ۱۵ متراز مصالح آجر که به اندازه ۲ متر آن خارج از تپه بوده شروع می شود. شواهد تاریخی نشان می دهد که داخل پی سردابی قرار داشته است که در حال حاظر فقط بخشی ازپاکارتاق آن باقی مانده است. در کل ارتفاع بنا به همراه پی ۷۲ متر است که ۱۸ متر آن مربوط به گنبد مخروطی می باشد.
معماری گنبد قابوس
برای ورود به برج، یک ورودی درضلع جنوبی به ابعاد ۱.۵ در ۵.۵۵ احداث شده است که داراری تاق نیم گرد می باشدکه به شکل بی نظیری مقرنس کاری شده است. به صورتی که جزو اولین و زیباترین مقرنس ها به حساب می آید. بدنه ی برج به صورت دوار اجرا شده است که توسط ۱۵ پشتبند منشوری مثلثی شکل که در پلان ستاره ده پر می باشد، با فواصل یکسان احاطه شده است. این پشتبندها از کف شروع شده و در زیر گنبد به پایان می‌رسند، به طوری که علاوه بر ملاحظات سازه‌ای، بر زیبایی بنا نیز افزوده‌اند. بنا با مصالح آجر و ملات ساروج احداث شده است و آجرهای به کار رفته درآن پیش‌بر بوده و ریشه‌ای مانند دم داشته‌اند که باعث پابرجا ماندن آنها شده است. نوشته‌هایی به خط کوفی و برجسته نیز دور تا دور بنا را با فاصله هشت متری از پای کار و همچنین زیر گنبد مزین کرده‌اند.
علاوه بر بدنه بنا که به سبب رعایت تناسبات، از هندسه زیبایی برخوردار است، بخش گنبد نیز در نوع خود بی‌نظیر است. در شیوه رازی گنبدها به شیوه های گوناگونی ساخته می‌شدند. یکی از آنها گنبد گسسته رک می باشد که درشمال ایران رواج داشته است و برج گنبد قابوس نیز از همان اصل پیروی می‌کند. فضای گنبد برج قابوس با ارتفاعی معادل ۱۸ متر، به شکل مخروطی و دو پوسته طراحی و ساخته شده است و  از سمت داخل با آجر به شکل بستو با خیز زیاد و از سمت خارج پوسته بیرونی رک است و با آجرهای قرمز رنگ به شکل کفشکی با شیب تند کار شده است. فضای مابین دوپوسته نیز به شکل صندوقه چینی پرشده است.
برج گنبد قابوس با ارتفاع چشمگیری که دارد، در طول عمر خود بارها شاهد حوادث و عوامل طبیعی متعددی نظیر زلزله و سیل بوده است و علیرغم آن، همچنان برجای خود استوار است و چشم هر بیننده‌ای را محو در شگفتی خود می‌کند. علاوه بر این، امروزه فضای سبز احداث‌شده در جوار برج گنبد قابوس منجر به ایجاد مجموعه‌ای زیبا از ترکیب فضای سبز و برجی آجری شده است که سالانه هزاران را نفر را به سوی خود جذب می‌کند. و....


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت ,بررسی و تحلیل معماری ,برج گنبد قابوس ,هدف از ساخت برج قابوس ,شیوه معماری بنا ,قسمت‌های مختلف برج قابوس ,پی و بدنه ,گنبد مخروطی ,سردر ,کتیبه‌های برج ,متن کتیبه‌ها ,عکس‌ها ,پلان و برش ,
مقالات مرتبط در این دسته
ارگ بم کرمان بهمراه نقشه ها و تصاویر ، پاورپوینت بررسی معماری
بررسی معماری عمارت عالی قاپو
پاورپوینت بررسی معماری زیگورات چغازنبيل - ایلامی: Dur Uttash
پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری عمارت هشت بهشت
دانلود بررسی و تحلیل عمارت چهلستون قزوین،پاورپوینت
پاورپوینت بررسی و تحلیل کاخ گلستان به همراه پلان اتوکدی
پاورپوینت بررسی معماری کاخ اردشیر بابکان
پاورپوینت بررسی تطبیقی کاخ الحمراء با معماری ایرانی
دانلود پاورپوینت بررسی قصر الجعفریه در زاراگوزا اسپانیا
پاورپوینت بررسی معماری کاخ هشت بهشت
دانلود بررسی کاخ خِربَة‌ المَفْجَر - پاورپوینت
پاورپوینت ، کاخ نسا،نخستین پایتخت دوره اشکانیان
پاورپوینت بررسی کاخ سازی در ایران
بررسی ،کاخ چهل ستون قزوین،پاورپوینت
دانلود معماری کاخ هشت بهشت (تحقیق معماری ایرانی اسلامی),پاورپوینت
دانلود بررسی ارگ بم و فضاهای فرهنگی استان کرمان,پاورپوینت
دانلود بررسی تخت سلیمان,پاورپوینت
پاورپوینت کاخ گلستان نگین کاخ های تهران
دانلود پاورپوینت تخت سليمان
دانلود پاورپوینت کوشک احمد شاهی - بخش دوم کاخ احمد شاهی

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد