خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی معماری قلعه هرات ، مشهور به قلعه اختیارالدین

   تعدادبرگ: 45 اسلاید   قیمت: 7000 تومان   حجم فایل: 6612 kb  تعدادمشاهده  3


پاورپوینت بررسی معماری اَرگ هرات  ، مشهور به قلعه اختیارالدین
 
بخشی از مطلب
قلعه هرات (فارس: ارگ هرات، پشتو پاكندرك كلا)، كه به عنوان قلعه الكساندر شناخته مي شود و به صورت محلی قلعه اكتيارودين شناخته می شود، در مركز هرات در افغانستان قرار دارد. این به 330 سال قبل از میلاد میرسد، زمانی که اسکندر کبیر و ارتش او بعد از نبرد گوگاملا به آنچه در حال حاضر در افغانستان هستند، وارد شدند. بسیاری از امپراطورها در 2000 سال گذشته از آن به عنوان مقر اصلی استفاده کرده و بارها و بارها از طریق قرن ها تخریب شده و دوباره ساخته شده اند.
 
این قلعه تاریخی از تخریب در دهه 1950 نجات یافت و از سال 1976 تا 1979 توسط یونسکو حفاری و بازسازی شد. [1] از دهه های جنگ و غفلت، قلعه شروع به فرو ریخت، اما در سال های اخیر، چندین سازمان بین المللی تصمیم گرفتند تا آن را به طور کامل بازسازی کنند. موزه ملی هرات نیز در داخل ارگ نگهداری می شود، در حالی که وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان موظف است که از کل مکان باشد. [2] هرات در دره بارور رودخانه هاری (هاری رود) در اوایل قرن ششم قبل از میلاد ماند. قله ای که در شمال شهر قدیمی واقع شده و به نام کونداز شناخته می شود ممکن است محل قلعه ای باشد که اسکندر کبیر در 330 سال قبل از میلاد ساخته شده است و پس از فتح شهر هخامنشی که آرتا کوانا یا آریا نامیده می شود ساخته شده است. پس از خروج اسکندر هرات توسط سلوویید، پارتیان، کوشان، ساسانیان، هفاتالیت ها، امویان، طاهری ها، صفاره ها، سامانی ها، سلجوقی ها، غزنویدها و غوراده ها حکمرانی شد.اَ
دژ اختیارالدین نخستین دژ استوار منطقه هرات در افغانستان است که اهالی آن به راهنمایی شمیره دختر فریدون به منظور رهایی از چیرگی و باجگیری دشمن آباد کردند. در سدهٔ چهارم پیش از میلاد در پی تهاجم اسکندر مقدونی ویران ولی پس از آن به فرمان خود او ازنو آباد شد. این دژ دوباره در اثر هجوم چنگیز ویران ولی بعدآ در عصر فخرالدین (۶۸۷ - ۷۰۶) توسط وزیرش اختیارالدین آباد شده و بنام وی نامیده شد.
 
در سال (۸۱۰) دوره شاهرخ فرزند تیمور لنگ که پایتخت خراسان را از سمرقند به هرات انتقال داد علاوه بر ترمیم ویرانی‌های گذشته به استوارسازی و آراستن این دژ نیز پرداخته شد.
 
این بنا در قرن هفتم توسط اختیار الدین مرمت شد و پس از خرابی‌های زمان مغولان مجدداً توسط ملک فخر الدین کرت تعمیر شد. قلعه اختیار الدین به دلیل مرکزیت حکومتی و نظامی همیشه مورد تخریب و صدمات نیروهای مهاجم بوده‌است. پس از حمله (۷۸۳ هـ .ق) و تصرف شهر هرات توسط وی صدماتی بر آن وارد شد و تا زمان حکومت شاهرخ در هرات به همان شکل باقی‌ماند و در سال (۸۱۸ هـ .ق) (۱۴۱۶ م ) توسط شاهرخ پسر تیمور مجدداً مرمت شد. این قلعه در زمان داوود خان (۱۹۷۵میلادی ) توسط یونسکو شروع به مرمت آن گردید که متأسفانه به دلیل رویکار آمدن رژیم کمونیستی نیمه کار ماند .
مشخصات
 
قلعه در قسمت شمالی شهر بین محل قطبیچاق و محله بردارانیها بر روی پشته‌ای بلند واقع شده‌است . قلعه اختیار الدین حدود (۵۰۰۰) متر مربع مساحت دارد و بلندترین نقطه آن ۲۰ متر می‌باشد . در حال حاضر دارای ۱۳ برج می‌باشد این بنا از خشت خام ساخته شده‌است.
 
قلعه اختیار الدین در سالهای اخیر به عنوان محل موزه شهر هرات استفاده می‌شده و به تازگی با تخلیه قلعه اختیار الدین از تجهیزات نظامی و تبدیل آن به موزیم اقدام شده‌است.
 
برج‌های قلعه اختیار الدین در زمان تیموریان (شاهرخ ) دارای تزیئنات کاشیکاری شد و بقایای حاضر کاشیکاری نشانگر آن است که کتیبه‌ای عظیم به خط ثلث بر روی بدنه قلعه کار شده بوده وهمچنین روی دوبرج در حال حاضر این تزئینات به چشم می‌خورد. در پایین برج کتیبه‌ای به خط کوفی سفید کار شده و در قسمت بالا در میان گر ه‌های ترنجی شکل باخطوط کوفی بنائی روبرو هستیم بناً به نظر بعضی منابع در دوره تیموریه داخل قلعه اتاقی وجود داشته که اتاق زرنگار نامیده می‌شود وتمامی دیوارها و سقف‌ها نقاشی و تزئین شده بودند که متأسفانه امروزه وجود ندارد. و....


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت بررسی ,معماری قلعه هرات ، مشهور به قلعه , اختیارالدین ,برج‌های قلعه اختیار الدین ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی معماری بنای ارگ علیشاه در تبریز
پاورپوینت بررسی قصر المشتی - کاخ المشتی
پاورپوینت بررسی معماری کاخ نسا
پاورپوینت بررسی معماری چغازنبیل

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد