خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: دانلود پاورپوینت بررسی امام زاده سید منصور ساوه

   تعدادبرگ: 20 اسلاید دارای نقشه ها و تصاویر   قیمت: 14000 تومان   حجم فایل: 1380 kb  تعدادمشاهده  0


بقعة این امامزاده در خیابان امام خمینى  شهر مأمونیّه، در 42 کیلومترى شمال غربى شهر ساوه واقع شده و مشهور به «سلطان سیّد منصور و شاهزاده منصور» است.
 
ساختمان بقعه، قدیمى و داراى صحن و دو ایوان شمالى و جنوبى است. پلان بقعه هشت ضلعى است که چهار ضلع اصلى آن بزرگتر و چهار ضلع گوشه‏ها کم عرض‏تر مى‏باشند.
 
گنبد قدیمى آن به صورت عرقچینى و آجرى کم خیز است و از داخل داراى گچکارى و نقوش هندسى و کتیبه نستعلیق است. 12 آئینه کوچک در فضاى زیر گنبد و آئینه کارى‏هایى در اطراف دیوارهاى بقعه به چشم مى‏خورد.
 
ایوان شمالى بقعه آجرکارى و آئینه کارى است و کاشى‏هاى شش ضلعى فیروزه‏اى، ازاره آن را پوشش داده‏اند.
 
در گذشته بر روى مرقد ضریح چوبى زیبایى داشته که به جهت مرمّت به ادارة میراث فرهنگى تحویل شد و پس از مرمّت به موزة چهار فصل شهر اراک منتقل شد.
 
در تابلویى که در کنار ضریح بقعه در موزه نصب شده، نوشته است: «ضریح چوبى امامزاده سیّد منصور از نوادگان امام
موسى کاظم ‰ که واقع در روستاى مامونیه ساوه مى‏باشد. این ضریح قدیمى به شدّت تخریب شده بود که توسّط میراث فرهنگى به موزه منتقل و مرمّت گردید».
 
ضریح داراى مشبک‏هاى لوزى و برجسته کارى ستاره‏اى شکل و اشکال هندسى دیگر است. متن کنده کارى شده روى آن به شرح ذیل مى‏باشد: «هذا الصندوق و المرقد المقدّس حضرت السلطان ولى ابوالنصر سلطان سیّد المنصور بن امام موسى الکاظم ‰ ، عمل خاکسار خطار؟ بن محمود قنبر نجار ساوجى در دهم شهر رجب سنه 947 هـ . ق».
 
بجاى صندوق قبلى، ضریح بسیار عالى از جنس آب طلا و نقره بر روى مرقد نصب شده که بر روى درِ آن نوشته شده: «بسمه تعالى، ضریح مطهّر امامزاده منصور بن موسى الکاظم‏ ‰ به همّت هیأت امناء بقعه مبارکه تحت نظارت اداره اوقاف و امور خیریّه شهرستان ساوه به تاریخ 1371 هجرى شمسى مطابق 1413 قمرى در اصفهان اتمام یافت، عمل حاج مصطفى روزگاریان».
 
مرقد امامزاده حدود یک متر از کف بقعه ارتفاع دارد و سنگ مرمرى در سال 1371 بر روى قبر نصب شده است.
 
در داخل حرم کتیبه نستعلیق وجود دارد که متن آن به شرح ذیل است: «اللَّه، محمّد، على، فاطمه، حسن و حسین فى سنه 1320 [یا 1330] السلطان بن السلطان شاهزاده سیّد منصور بن امام موسى الکاظم‏ ‰».
 
درهاى چوبى و قدیمى بقعه و نیز سنگ‏هایى با اسامى
14 معصوم در زمان بازدید ما در انبار بقعه وجود داشت که به اداره اوقاف منتقل شد. یک در نفیس جدید که داراى کتیبه نستعلیق با اشعار فارسى و آیات قرآن در بقعه نصب شده است، وجود دارد.
 
در حیاط شمالى بقعه، تعدادى حجره جهت اسکان زوّار قرار دارد. این بقعه در سالیان اخیر توسّط اداره اوقاف و خودیارى مردم مرمّت شده است.
 
نسب شریف: براساس شهرت محلّى و نیز کتیبه صندوق، امامزاده سلطان سیّد منصور، فرزندِ امام موسى کاظم ‰ معرفى شده است. اگر چه این ادّعا با هیچ یک از کتب معتبر انساب هم خوانى ندارد اما شیخ کمال الدّین فراهانى به استناد کتاب بحرالانساب که از اعتبار چندانى برخوردار نیست مى‏نویسد: «در آن کتاب براى امام موسى ‰ ، 32 فرزند ذکر شده که نام یکى از آن‌ها محسن است. محسن بن موسى ‰ را 11 فرزند بود که سوّمین فرزند آن منصور نام داشت. امامزاده زید در تهران برادر ایشان و امامزاده مطیب مدفون در منطقة اوین برادرزاده ایشان است» او سپس داستان بى‏اساس مبنى بر مهاجرت این امامزادگان به ساوه و درگیرى با حاکم آن‌جا و پس شهادت سیّد منصور ذکر مى‏کند که همه آن از تراوشات ذهن ایشان و بدون منبع و ماخذ معتبر است.
 
به اعتقاد ما، شخص مدفون در این بقعه یکى از سادات حسینى و از نسل حسن أفطس است که نسب شریفش با هشت واسطه به امام سجّاد ‰ منتهى مى‏شود که از قرار ذیل است: سیّد منصور بن اسحاق بن محمّد بن عبداللَّه بن ابى الحسن على الدینورى بن حسن بن حسین بن حسن أفطس بن على الاصغر بن امام على بن الحسین السجّاد ‰ . ظاهراً پدر او به جهت سکونت پسر عموهایش به نام‏هاى سیّد على بن احمد بن محمّد بن حسن بن حسین بن حسن افطس و محمّد بن حسین بن حسن افطس در تفرش و فراهان و هزاوه به منطقه ساوه مهاجرت نموده است. او در این شهر صاحب یک فرزند بنام سیّد منصور مى‏شود که از او فرزندى بنام شرفشاه به وجود مى‏آید. وفات وى به احتمال قوى در انتهاى قرن پنجم هجری اتّفاق افتاده است. سیّد منصور، نواده‏اى دارد بنام سیّد هاشم بن روزبه بن شرفشاه بن منصور که در روستاى جوشقان ساوه مدفون است.


کلمات کلیدی مرتبط:
بررسی امام زاده سید منصور ساوه ,دانلود پاورپوینت ,\ghk امام زاده سید منصور ساوه ,پلان امام زاده سید منصور ساوه ,نقشه امام زاده سید منصور ساوه ,معماری امام زاده سید منصور ساوه ,طرح امام زاده سید منصور ساوه ,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود پاورپوینت بررسی گنبد جبلیه کرمان
دانلود پاورپوینت بررسی برج کشمار کاشمر -برج علی‌آباد کاشمر
دانلود پاورپوینت بررسی مقبره هلال بن علی کاشان
دانلود پاورپوینت بررسی مقبره سلطان میر احمد کاشان
دانلود پاورپوینت بررسی مقبره بابا افضل کاشان
دانلود پاورپوینت بررسی امام زاده علی بن جعفر قم
دانلود پاورپوینت بررسی امام زاده عبدالله و عبیدالله دماوند
دانلود پاورپوینت بررسی مقبره هارونیه توس
دانلود پاورپوینت بررسی مقبره درویش فخر الدین بابل
دانلود پاورپوینت بررسی گنبد سرست(بقعه درویش فخر)بابل
دانلود پاورپوینت بررسی بقعه شیخ شهاب الدین اهری در اهر
دانلود پاورپوینت بررسی مقبره بابا قاسم اصفهان
دانلود پاورپوینت بررسی بنای امام زاده یحیی ورامین و آرایه های گچبری بقعه امامزاده یحیی ورامین
دانلود پاورپوینت امامزاده سید میر احمد (شاه چراغ)

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد