خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی بازار وکیل شیراز بهمراه نقشه ها

   تعدادبرگ: 77 اسلاید .   قیمت: 10000 تومان   حجم فایل: 1814 kb  تعدادمشاهده  4


پاورپوینت بررسی بازار وکیل شیراز بهمراه نقشه ها
 
بخشی از مطلب
بازار وکیل شیراز در بخش میانی شهر شیراز، بعد از میدان شهرداری در شرق میدان شهدا، در نزدیکی ارگ کریمخان شیراز قرار دارد معماری این بنا بر گرفته از بازار قیصریه لار و همچون بازارچه بلند اصفهان ساخته شاه عباس کبیر است اما عرض بازار وکیل بیش از سایر بازارهاست. همچنین ۷۴ دهانه طاق ضربی بازار با ارتفاع بیش از ۱۱ متر مرتفع تر از طاق سایر بازارهاست که البته هم اینک به علت خاکریزی کف بازار، ارتفاع طاق‌ها به ده متر تقلیل یافته‌است.بازار از مصالح گچ، آهک و آجر ساخته شده و ستون های آن که از جنس سنگ تراشیده است باعث شده که این بازار از محکم ترین بناهای عصر زندیه باشد. معماری این بازار مثل بازار لار و بازارچه اصفهان است اما عرض بازار وکیل از دیگر بازارها بیشتر است. بازار، پنج درب بزرگ دارد که در چهار طرف آن قرار گرفته است. در گذشته، ارتفاع سقف چهارسوق بازار ۱۱ متر بود اما بعد از اینکه در کف آن خاک ریزی انجام شد ارتفاعش به ۱۰ متر رسید. قبلا در زیر سقف چهار سوق حوض مرمر وجود داشت اما الان این حوض از بین رفته است. در زیر سقف این بازار دریچه ها و روزنه هایی قرار دارد که نور و هوای کافی را به درون حجره های آن می رساند.
این بازار که از نظرمعماری دارای سه فضای عبور و مرور (فضایی برای گذر مشتریان)، حریم مغازه (به ارتفاع تقریبی ۲ پله بالاتر از سطح زمین)، فضای مغازه (محل فروش) است. دارای پنج در بزرگ است که در چهار سوی آن قرار گرفته‌است. هم چنین شامل دو رشته شمالی - جنوبی و شرقی - غربی است که چون صلیبی یکدیگر را قطع کرده‌اند. در تقاطع این دو رشته چهار سوق قرار گرفته‌است که بر روی یک هشتی قرار دارد. این چهار سوق دارای طاق بزرگ ضربی محکمی است و در پای طاق نیز چند ترنج آجرکاری شده‌است.
در هشتی نیز مغازه‌هایی چهارگوش در دو طبقه وجود دارد.
ضلع شمالی - جنوبی بازار از دروازه اصفهان شروع می‌شود و تا کوچه جنوبی سرای مشیر ادامه می‌یابد. در دو طرف این راسته هر قسمت ۴۱ جفت (۸۲ باب) مغازه وجود دارد که در جلو هر یک سکویی از قطعات سنگی بزرگ که بر روی آن، ترنج‌هایی برجسته حجاری شده‌است. در این بازار برای مصونیت از رطوبت، مغازه‌ها را در حدود یک متر فراتر از سطح زمین ساخته‌اند. مغازه‌ها اغلب دارای پستو بوده و در دو طبقه طراحی شده‌اند.
در شمال شرقی این راسته، چند کاروانسرای قدیمی به نام‌های روغنی، گمرک و احمدی ساخته شده‌است که در ورودی آنها در درون بازار است. هر یک از این کاروانسراها دارای چندین حجره می‌باشند. راسته شمالی - جنوبی را بازار بزازان نیز نامیده‌اند. در سال ۱۳۱۵ به علت گسترش خیابان زند ۱۱ حجره از حجره‌های این ضلع از بین رفته‌است. 
 
ضلع شرقی - غربی نیز دارای دو بخش است:
۱. قسمت شرقی چهار سوق که آن را بازار علاقه بندان می‌نامند. این بخش دارای ۱۹ جفت مغازه‌است که هم اینک مرکز فرش است و مغازه‌های عطاری نیز در این قسمت یافت می‌شود.
۲. قسمت غربی چهارسوق که آن را بازار ترکش دوزها می‌نامند و دارای ۱۰ جفت مغازه‌است که هم اینک مرکز فروش فرش‌های ایرانی است.
در ضلع جنوبی چهارسوق در موازات با بازار ترکش دوزها، بازار دیگری قرار دارد که مدخل آن در جلو سر در مسجد وکیل است و به بازار شمشیرگرها معروف است. این بازار نیز دارای ۱۱ جفت مغازه‌است.
در زیر چهار سوق، حوض بزرگی از سنگ مرمر قرار داشته که آب آن از مجرایی که از زیر بازار ترکش دوزها می‌گذشته، تأمین می‌شده‌است. این مجرا به صورت طاق ضربی است و از آجر و ساروج ساخته شده‌است و هم اینک نیز وجود دارد اما حوض مریری به علت بالا آمدن کف بازار، از بین رفته‌است. سیستم تهویه هوا به علت ارتفاع زیاد سقف طاق و تویزه‌ای بازار کامل بوده. این امر به وسیله بادگیرهایی ساده انجام می‌گرفته هم چنین دریچه‌ها و روزنه‌هایی به نام جامخانه یا هورنور در زیر سقف تعبیه شده بوده که هوا و نور کافی را به بازار می‌رسانند اما هم اینک پس از مرمت، این روزنه‌ها بسته شده‌اند. هم اینک در بالای مغازه‌ها مشبک‌هایی جهت تهویه هوا و روشنایی وجود دارد.
سازمان میراث فرهنگی، بازار وکیل را در تیرماه ۱۳۱۵ با شماره ۹۲۴ به ثبت رسانده‌است.
  فهرست مطالب
معنای واژه بازار
بازار وکیل شیراز
تحلیل پلان
نمونه نقشه بازار های قدیم ایران
بازارهای سنتی و تاریخی ایران
فضای عبور و مرور
بازار علا قه بندان
کاروانسرای قدیمی به نام های روغنی، گمرک و احمدی
معماری این بنا
بازار شمشیرگرها
حوض مرمری
ويژگي فضاها
نقشه قسمتی از بازار وکیل شیراز( سرای فیل)
سرای فیل بازار وکیل
نما از کوچه بازار وکیل شیراز( سرای فیل)
نما از خیابان بازار وکیل شیراز(سرای فیل)
برش بازار وکیل شیراز( سرای فیل)
بررسی عملکرد ( فرایند ، عوامل وابزارها ، هدف )
سکوهایی که مغازه ها را از سطح زمین جدا میکردند
راسته (اصلی ترین عنصر بازار)
راسته ( نمونه راسته سرای مشیر )
سرای مشیر
چهار سوق
دالان
دکان
تهویه هوا
بررسی عناصر ( فرایند ، عوامل وابزارها ، هدف )
نورگیری طبیعی از طریق پنجره ها
دکوراسیون داخلی
رنگ های خاص
تسهیلات رفاهی
کف سازی
فضای حسی
بررسی مصالح ( فرایند ، عوامل وابزارها ، هدف )
استفاده از مصالح بوم آور
استفاده چند منظوره
رنگ امیزی
ورودی خاص
بررسی سازه ( فرایند ، عوامل وابزارها ، هدف )
استفاده از سنگ
ترکیب چند منظوره
سازگاری با اقلیم
طاق های سقف


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت ,بازار وکیل شیراز ,بهمراه نقشه ها ,بازار وکیل شیراز ,طرح بازار وکیل شیراز ,معماری بازار وکیل شیراز ,نمونه بازار وکیل شیراز ,
مقالات مرتبط در این دسته
تحلیل معماری بازارچه نایب السلطنه در تهران ، پاورپوینت
دانلود,پاورپوینت بررسی بازار همدان,pptx
پاورپوینت بررسی بازار مسگرها اصفهان
پاورپوینت بررسی و تحلیل بازارهای ایرانی
پاورپوینت بررسی بازار سرپوشيده نيشابور
پاورپوینت بررسی نمونه های ایرانی و خارجی ساماندهي بافت هاي تاريخي در مراكز شهري
پاورپوینت بررسی مبانی معماری بازارهای ایرانی
پاورپوینت بررسی معماری و بازار قزوین و سراهای آن
پاورپوینت بررسی معماری و تحلیل فضاهای بازار وكيل شيراز
پاورپوینت بررسی معماری و تحلیل فضاهای بازار وكيل شيراز
پاورپوینت بررسی معماری و تحلیل فضاهای بازار وكيل شيراز
پاورپوینت بررسی بازار کاشان
پاورپوینت شناخت فضای شهری بازار شهر سنندج
پاورپوینت بررسی بازارهای سنتی و جدید
پاورپوینت بررسی عناصر کالبدی معماری باغ های ایرانی
پاورپوینت برداشت تصویری از بازار اهر
پروژه بررسی معماری، بازارچه سنتی شهر همدان ، پاورپوینت
پاورپوینت بررسی بازار زنجان
بررسی و تحلیل سرای حاج محمد همدانی در شهر کرمانشاه ، پاورپوینت
دانلود پاورپوینت, بازارها در معماری ایران

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد