پاورپوینت بررسی تناسبات در معماری مسجد و مدرسه سپهسالار تهران
در دوره ي قاجار ، تحولات جهاني و گسترش صنعت در جهان بر بخش هايي از معماري ايران تاثير گذاشت به طوري كه با آغاز قرن 19 نوعي آميختگي معماري اصيل ايراني با معماري مدرن ، به چشم مي خورد .
اختراع ماشين و احداث كارخانه ها ، توليد انبوه و به دنبال آن توليد مواد و مصالح جديد ساختماني از جمله آهن را به دنبال داشت ، كه با توليد آهن به طور انبوه ، معماران از اين ماده جديد در ساخت و ساز و احداث بناها استفاده كردند .
معماري مدرن به راحتي در زواياي معماري كهن ايراني رخنه كرد به طوري كه در معماري بناهاي دوران قاجار تاثير اين سبك معماري به وضوح ديده مي شود ، اما به هر حال تاثير معماري مدرن بر بناهاي سنتي ، همچون ساير بناها نبود . تغيير در مواد و مصالح معماري، تغيير در شكل و ساختار معماري بناها را در اين دوره به دنبال داشت . به گونه اي كه با توجه به تغييرات ايجاد شده در عصر صنعت و نياز به امكانات جديد شهري ، ساخت برخي از بناها از جمله ايستگاه هاي راه آهن ، نمايشگاه ها و كارخانه ها از سوي معماران مورد توجه قرار گرفت .
به دنبال سفر شاهان قاجار به اروپا به علاقه آنان به ساخت بناهايي مشابه آنچه در فرنگ ديده بودند ، منجرشد و پس از آن معماران ايراني با بهره گيري از تصوير كارت پستال هايي كه شاهان قاجار از بناهاي اروپايي به ايران آورده بودند ، بناهايي را احداث كردند كه نشانگر تلفيقي از معماري كهن ايران و معماري مدرن اروپايي بود.
معماران اروپايي در اين دوران به ساخت بناهايي در ايران پرداختند كه شكل ظاهري و معماري آن با بناهاي پيشين ساخته شده در ايران متفاوت بود . در اواخر دوران قاجار و به ويژه با به قدرت رسيدن رضاخان استفاده از مواد و مصالح جديد كه در اروپا رايج بود، جايگاه ويژه اي در معماري پيدا كرد كه پس از پنج سال و با تشويق و حمايت رضاخان معماران ايراني از اين مواد و مصالح جديد براي ساخت و احداث بناها استفاده كردند . در زمينه تزيينات معماري نماي داخلي بناها، در اوايل دوران قاجار استفاده از گچ بري و كاشي كاري در نماهاي داخلي بناها مشهود است، اما با عبور از اين دوره به ويژه با ورود به دوران پهلوي اول و دوم، استفاده از تزيينات پيچيده در فضاسازي داخلي كاهش پيدا مي كند تغيير در ميزان به كار بردن تزيينات داخلي بنا، با توجه به افزايش سرعت ساخت و ساز و استفاده از مواد و مصالح جديد در احداث بناها ، به وجود آمد .
هنر ايراني در زمان قاجار به واسطه ارتباط اين دوره با غرب پيشرفت چشم گيري داشته و هنرمندان زيادي در اين دوران به اروپا و كشورهاي غربي سفر مي كنند. به همين دليل به نوعي قاجاريه را سرآغاز مدرنيته در ايران مي دانند . روند اين پيشرفت در زمان ناصرالدين شاه سريع تر مي شود و هنر ايراني گام هاي بلندي در زمان اين شاه قاجار بر مي دارد .
فهرست مطالب
مختصر تاریخچه شهر تهران
مروری بر معماری در عصر قاجاریه
موقعیت مسجد سپهسالار و میدان بهارستان
دسترسی های مسجد سپهسالار
تاریخ نگاری میدان بهارستان
تاریخ نگاری مسجد و مدرسه سپهسالار
معرفی پلان و فضاهای مسجد و مدرسه سپهسالار
ورودی های مسجد
ایوان جنوبی ( گنبد خانه )
ایوان شمالی و حیاط شمالی
ایوان شرقی ( شبستان زمستانی یا چهل ستون )
آب انبار( وضوخانه )
گنبد ها
حجره ها
مناره ها
کتابخانه
گرمابه ، سرویس بهداشتی و سلف سرویس
بررسی اجمالی تزئینات مسجد سپهسالار
کاشی کاری
تزئینات سنگی
تزئینات آجری
گچ بری ها
الحاقات بنا
آسیب شناسی بنا
تاثیرات رطوبت و تغییر دما
تاثیرات استفاده نادرست انسانی و تغییر کار بری های موضعی
آسیب های سازه ای بر اثر فشار ، نشست و یا ریزش مصالح
طرح مرمت بنا
مرمت انواع کاشی کاری بر حسب نوع آسیب
مرمت گچبری ها
مرمت تزئینات چوبی