پاورپوینت زندگینامه و آثار و نظریات نادر اردلان
اردلان از جمله انديشمندانياست كه معاني نهفته در هنر، معماري و شهرسازي اسلامي – ايراني را تحليل مينمايد. وي اعتقاد دارد كه هر پديده و هر فرم كه نمود خارجي دارد بوسيله يك حقيقت دروني كه جوهره و اصل نهايي آن است، كامل و تمام ميشود.
در شهرهاي ايراني، وحدت عمدتاً از طريق وحدت در مصالح، رنگها و شكلها حاصل آمده است كه در يك نظام ارگانيك ( اندامواره) توسعه يافته است. ايده مركزيت همچنان باقي ميماند اما مركز به صورت يك نقطه منفرد در فضا نبوده بلكه در زمان حركت كرده و خط را ايجاد مينمايد كه همان عنصر خطي بازار است. اين الگو امكان رشد و تغيير را براي بقاي شهر فراهم ميآورد. در اين استخوانبندي، در حالي كه بازار به مثابه ستون فقرات شهر رشد مييابد، معابر پياده به سوي نواحي مسكوني انشعاب مييابند. در درون اين استخوانبندي ارگانهاي حياتي شهر مثل حمامها، مدارس، كاروانسراها، انبار غله، آبانبارها، قهوهخانهها، مغازههاي تجار و اصناف جاي گرفته و رشد م ييابند. در اين فرم از استخوانبندي، عملكردهاي مذهبي، سياسي، مالي و اجتماعي شهر تحقق مييابند. عناصر متنوع شهري با يكديگر ارتباط يافته و وحدت در كثرت حاصل ميآيد. كل شهر يك توده سه بعدي است كه معابر آن تراش داده و حركت را امكان پذير ميسازد. پديدار شدن نشانههاي شهري گواه اهميت فضاهاي داخلي ميشود. نظم هارمونيك و تكرار عناصر در فضا، فضاهاي متداوم ايجاد نموده و فرمهاي هندسي كه در يك سيكل منظم تكرار ميشوند، حركت را القا مينمايند.
با حركت در اين فضاها، فضا و زمان بههم پيوند يافته و در ائتلاف، وحدت مورد نظر حاصل ميآيد كه در فضا قابل
گسترش است و در هر زمان كامل است. از طريق ريتم، تكرار فرمها و تداوم بيانتهاي نظام حركتي، فضا از قيد زمان رها
.(37 ، ميشود ( حميدي و ديگران 1376