بررسی آثار و عقاید معماری زاحا حدید
بخشی از مطلب
در طول تاریخ، زنان معمار بس یاری فعال بود هاند اما در واقع همیشه ب هعنوان عضوی از گروه و یا همکاران همسرانشان
به حساب م یآ مد هاند. مثال واضح این مورد خانم دنیس اسکات براون ۹ معمار، همسر رابرت ونتوری ۱۰ ، معمار مشهور،
است که هرگز جدا از سایة ونتوری و ب هطور مس تقل مطرح نشد. زنان ب هطور غریزی و طبیعی دوس تدار و مولد
زیبایی هستند. طبق این تعریف، حدید خود را دشمن خویش ب هعنوان یک زن م یداند. چرا که او ساز ههایی زیبا
طراحی نم یکند. برای او دارا بودن کیفیات اساسی و جوهری حرکت مهم است. مثلاً، او منظرة برفی یک غروب را با
کنتراس تهای شدید سفید و س یاه و انعکاس قرمز خونین زیبا م یداند، چرا که کیفیت نور، حرکت و نهایتاً ن زدگی را در
خود دارد. با این جسارت و نوآ وری در ارائة مفاهیم و نگاه تازه به جهان، او ن هتنها مرزهای معماری، بلکه مرزهای
جنسیتی را هم د ن روردیده است. طر حها و ساز ههای حدید بخصوص در دوران اولی ة کارش از حیث تمرکز بر طراحی،
پراکندگی قطعات، سادگی، و خلاصگ یشان به همراه زوایای تند و خطوط پرحرکت مؤکداً از هنر و معماری انقلابی
اوایل قرن اتحاد جماهیر شوروی یعنی کانستراکتیویسم و سوپر هماتیسم و نیز نقا شیهای هندسی تأ ثیر گرفت هاند.
کازیمیر مالویچ ۱۱ ، تئوریسین اصلی سوپر هماتیسم، در سال ۱۹۲۸ در بیان تئوری آ ن چنین
ما فقط زمانی به درک فضا نایل م یشویم که از زمین آ زاد شویم. یعنی، به شکلی، « : م یگوید
این رهایی از جاذبة زمین، اص لیترین اید های است که در ». اص لیترین نقطة گرانش از بین برود
آ ثار حدید م یتوان پیی گرفت. این نکته در طرحی که برای کلوب پیک کش یده کاملاً مشهود
است، چنانکه کل بنا به شکل هواپیمایی در حال صعود از زمین ترس یم شده است. نکتة جالب
این است که در سال ۲۰۰۴ مراسم اهدای جایزة پریتزکر به حدید در شهر سن پترزبورگ
روس یه برگزار شد؛ شهر زیبا و بااصالتی که مالویچ در آ ن زیست و کار کرد.و....