مطالعات طراحی موزه علم و فناوری
بخشی از مطلب
اساس تفكر در تنظيم مباحث اين پاياننامه آن بوده است كه پژوهش بمانند هر فعاليت ديگر داراي شيوهها و روشها و مبتني به اصول و ضوابط است و توسعه آن در هر جامعهاي منجر به شکوفایی و رشد و تعالي در تمام زمينهها ميشود. تنگناهاي بخش پژوهش در جامعه امروز ما در زمينههاي فرهنگي، اجتماعي، علمي و… به وضوح قابل مشاهده است كه باعث بسياري از نابسامانیها و عقبماندگيهاي كشور شده است. مطالعه و مقايسه سطح علم و تكنولوژي بين جامعه ما و جوامع توسعهیافته اين موضوع را بيشتر مشخص ميسازد. با نظر به اهميت امر پژوهش و جايگاه آن در توسعه علمي كشور و نيز توانمندي و كارايي کودکان و جوانان در امر توسعه، ايجاد مركزي باهدف گسترش فرهنگ تحقيق و پژوهش در بين افراد به عنوان يك راهكار و در قالب موزه علم و فنآوری به صورت يك پروژهی معماري در اين پاياننامه مورد نظر بوده است؛ كانوني كه با فراهم آوردن امكاناتي چند، فرهنگ تحقيق و پژوهش را در بين افراد جامعه گسترش داده و روحيه علم پروری و دانشاندوزي را در آنها تقويت كند.
موزه علم و فناوری فضایی است که در کنار فعالیتهای پژوهشی و تحقیقی به آموزش نیز پرداخته میشود و در این پروژه سعی بر آن بوده است تا مفاهیم پایداری طبیعی نیز گنجانده شود. این موزه در کنار آموزش و گسترش علوم جدید به تشویق افراد در جهت استفاده از انرژیهای نو و سبز نیز میپردازد تا فرهنگ پایداری طبیعی را نهادینه نماید.
در ادامه قابلذکر است كه در تهيه اين مطالب هرگز ادعایی نيست كه توانسته باشيم به تمام زواياي مورد بحث اشارهکرده باشيم ولي دلگرمي و اميد اين است كه اين مجموعه ناچيز بتواند افق فكري جديدي در برابر ديدگان بگشايد. يعني اينكه توسعه روحیه پژوهش در بين جوانان نيازمند به فعاليت و تبليغ فرهنگي است. و فضاي معماري چنين فعاليتي موضوع اصلي اين پروژه پاياننامه ميباشد فضايي فرهنگي ـ پژوهشي با خصوصيت منحصر به خود كه كاربران عمده آن افرادي با سنين جواني و نوجواني ميباشند
همانطور که میدانید امروزه موزه های مختلفی با داشتن کاربری های متنوع بوجود امده اند که هر کدام در حوزه خاصی مشغول به فعالیت هستند که ما در رابطه با هر نوع موزه ای به ارائه فایل های مختلفی پرداخته ایم تا مطالعات کاملی از انواع موزه ها ارائه داده باشیم که در این رابطه میتوانید به بخش موزه ها در دسته بندی دانشجویی و همچنین به بخش نقشه موزه در دسته بندی نقشه ها مراجعه نمایید تا آرشیو کاملی از مطالعات و نقشه های موزه ها را مشاهده نمایید , در جهت کامل کردن آرشیو معماری خود در این مقاله نیز به ارائه رساله موزه علم و فناوری می پردازیم تا نمونه مطالعات کاملی در این رابطه در قالب فایل word در ۱۸۰ صفحه ارائه دهیم .
پایان نامه موزه علم و فناوری
موزه علم و فناوری فضایی است که در کنار فعالیت های پژوهشی و تحقیقی به آموزش نیز پرداخته میشود و در این پروژه سعی بر آن بوده است تا مفاهیم پایداری طبیعی نیز گنجانده شود . این موزه در کنار آموزش و گسترش علوم جدید به تشویق افراد در جهت استفاده از انرژی های نو و سبز نیز می پردازد تا فرهنگ پایداری طبیعی را نهادینه نماید . موزه علم و فناوری مکانی است که هنوز به اندازه کافی در میان جامع جا نیفتاده است اما این مکان میتواند موارد جالب و جذابی برای افراد علاقمند به علم و فناوری داشته باشد که یکی از مهم ترین موارد در ساخت چنین مکانی نوع معماری و طراح می باشد که میتواند کیفیت یک فضا را تعیین نماید که در رابطه با طراحی و معماری این مکان در مطالعات موزه علم و فناوری ارائه شده در این مقاله اطلاعات بیشتری وجود دارد که در ادامه میتوانید به مشاهده سر فصل های مربوطه بپردازید .
فهرست مطالب
فصل اول
کلیات پژوهش ۱۷
۱.۱مقدمه…………………… ۱۷
۱.۲روش تحقیق………… ۱۸
۱.۳ضرورت تحقیق…….. ۱۸
۱.۴بیان مسئله…………… ۲۰
۱.۵بیان موضوع………….. ۲۱
۱.۶بیان هدف……………… ۲۴
۱.۷تحقیق و پژوهش…… ۲۵
۱.۷.۱از نظر لغت……… ۲۵
۱.۷.۲در اصطلاح……… ۲۶
۱.۷.۳اهداف تحقیق…… ۲۷
۱.۸پیشینه تحقیق……… ۲۷
۱.۸.۱نمونه موردی……. ۳۰
مرکز تکنولوژی مک کورمیک تریبون ۳۱
دانشگاه تکنولوژی و مجموعه آموزشی لاورنس ۳۳
موزه علوم مونیخ- آلمان. ۳۵
موزه علوم شهر علوم لاویلت-فرانسه ۳۷
موزه علم و فناوری ایران ۳۸
۱.۸.۱.۱نتیجه……………….. ۳۹
۱.۹سؤالات کلیدی تحقیق ۳۹
۲فصل دوم: مبانی نظری موزه علم و فناوری ۴۰
۲.۱علم چیست؟………… ۴۰
۲.۱.۱علم در آینهی هنر ۴۰
۲.۱.۲علم در آینه معماری ۴۳
۲.۱.۳معماری و الکترونیک ۴۷
۲.۱.۴نامادیت……………… ۴۸
۲.۱.۵حسی بودن………… ۴۸
۲.۱.۶چندرسانهای بودن ۴۹
۲.۲معماری- مسئله یا پاسخ؟ ۴۹
۲.۲.۱انگارههای پنهانی ذهنیت ۵۰
۲.۲.۱.۱پایداری……………. ۵۰
۲.۲.۱.۲پویایی……………… ۵۰
۲.۲.۱.۳تغییر………………. ۵۱
۲.۳معرفی موضوع………. ۵۲
۲.۳.۱مفهوم موزه………… ۵۲
۲.۳.۱وجهتسمیه موزه….. ۵۲
۲.۳.۲اهداف موزهها بر اساس تعاریف ایکوم ۵۳
۲.۴طبقهبندی عملکردی موزهها ۵۴
۲.۵موزه علوم……………… ۵۴
۲.۵.۱تاریخچه موزه علوم ۵۵
۲.۶.۱نمایشگاه دائمی….. ۵۵
۲.۶.۲نمایشگاه موقت…… ۵۶
۲.۶.۳مرکز اطلاعات…….. ۵۶
۲.۶.۴بخشهای تکمیلی ۵۶
۲.۷تعاریف و ضوابط تأسیس مراکز تحقیقاتی ۵۷
۲.۷.۱محقق……………….. ۵۷
۲.۷.۲گروه پژوهشی…….. ۵۷
۲.۷.۳پژوهشکده………….. ۵۷
۲.۷.۴پژوهشگاه……………. ۵۸
۲.۷.۵روش ایجاد واحدهای تحقیقاتی ۵۸
۳فصل سوم: رویکرد معماری پایدار ۵۹
۳.۱مقدمه…………………… ۵۹
۳.۲تعاریف و مفاهیم معماری پایدار ۶۱
۳.۳پاسخگویی معماری پایدار در سایه فرهنگ ۶۴
۳.۴معماری پایدار و جایگاه زمینهگرایی ۶۵
۳.۵همزیستی فنّاوری، محیط و انسان ۶۵
۳.۵.۱.۱حفاظت از آب….. ۶۸
۳.۵.۱.۲حفاظت از مواد و مصالح ۷۰
۳.۵.۱.۳طراحی چرخه عمر ۷۲
۳.۵.۱.۳.۱مرحله قبل از ساخت…………….. ۷۳
۳.۵.۱.۳.۲مرحله ساخت و ساز……………… ۷۴
۳.۵.۱.۳.۳مرحله بعد از ساخت……………… ۷۵
۳.۵.۱.۴طراحی انسانی….. ۷۷
۳.۵.۱.۴.۱حفظ شرایط طبیعی…………….. ۷۸
۳.۵.۱.۴.۲طراحی شهری و برنامهریزی سایت ۷۸
۳.۵.۱.۴.۳طراحی برای آسایش بشر………. ۷۹
۳.۵.۲نقش عناصر ساختمانی در رسیدن به پایداری ۸۱
۳.۵.۲.۱نقش بامها و دیوارهای سبز در رسیدن به طراحی پایدار ۸۱
۳.۵.۲.۲کاربرد سامانههای خورشیدی در ساختمان ۸۴
۳.۵.۲.۳بررسی جایگاه نماهای دو پوسته در کاهش مصرف منابع انرژی ۸۷
۳.۵.۲.۴تحلیل الگوی آتریمها در بهینهسازی مصرف انرژی ۸۷
۳.۵.۳بررسی نمونههای معماری پایدار ۸۸
۳.۵.۳.۱موزه علوم کالیفرنیا رنزو پیانو ۸۸
۳.۵.۳.۲غرفه ایران در اکسپو ا ۲۰۱۵ میلان ۹۱
۴فصل چهارم: مقدمات طراحی.. ۹۴
۴.۱مقدمه…………………… ۹۴
۴.۲مطالعات تاریخی شهر تهران ۹۴
۴.۳موقعیت جغرافیایی شهر تهران ۹۵
۴.۱مطالعات اقلیمی تهران ۹۶
۴.۱.۱ارتفاعات استان تهران ۹۷
۴.۱.۱عرض جغرافیایی تهران ۹۸
۴.۱.۲منابع آبها…………. ۹۸
۴.۱.۳تودههای هوا و سیستمهای هواشناسی مؤثر بر استان تهران ۹۸
۴.۱.۴آب و هوای تهران. ۹۹
۴.۱.۵پهنه خطر زمینلرزه در تهران ۱۰۱
۴.۲مطالعات سایت طراحی ۱۰۲
۴.۲.۱معرفی سایت……… ۱۰۲
۴.۲.۱دلایل انتخاب سایت ۱۰۲
۴.۲.۱موقعیت و ابعاد سایت ۱۰۴
۴.۲.۱شیب و پوشش گیاهی سایت ۱۰۴
۴.۲.۱چشماندازهای سایت ۱۰۵
۴.۲.۱کاربریهای اطراف سایت ۱۰۵
۴.۲.۱شبکه دسترسیها …………۱۰۵
۴.۲.۲جهت استقرار ساختمان ۱۰۶
۴.۲.۳جبهه های همسایگی سایت ۱۰۷
۴.۲.۴چشماندازهای سایت ۱۰۸
۴.۲.۵بررسی نقاط پر اهمیت و مشرف به سایت ۱۰۹
۴.۲.۶باد های غالب و جهت وزش باد ۱۱۰
۴.۲.۷جبهه های مناسب نور گیری ۱۱۱
۴.۳حوزهبندی فضاها…… ۱۱۲
۴.۳.۱اداری………………… ۱۱۲
۴.۳.۲علمی-پژوهشی…… ۱۱۲
۴.۳.۳خدماتی……………… ۱۱۳
۴.۳.۴ارتباطی……………… ۱۱۳
۴.۱ابعاد، اندازه و استانداردهای فضاهای اصلی مجموعه ۱۱۴
۴.۱.۱آزمایشگاهها………… ۱۱۴
۴.۱.۱.۱طبقهبندی………… ۱۱۴
۴.۱.۱.۲روشها یا گرایشها ۱۱۴
۴.۱.۱.۳اصول طراحی…… ۱۱۵
۴.۱.۱.۴فضای لازم برای هر نفر ۱۱۵
۴.۱.۱.۵مدولهای طراحی ۱۱۶
۴.۱.۱.۶توزیع سرویسها. ۱۱۷
۴.۱.۱.۷سیستمهای دفع مواد زاید ۱۱۸
۴.۱.۱.۸انباری……………… ۱۱۹
۴.۱.۱.۹نیازهای ویژه…….. ۱۱۹
۴.۱.۱.۱۰فضاهای مرتبط ۱۲۰
۴.۱.۱.۱۱روکار سطح……. ۱۲۰
۴.۱.۱کلاسها…………….. ۱۲۱
۴.۱.۱.۱فضای مورد نیاز.. ۱۲۱
۴.۱.۱.۲شکل استاندارد اتاق ۱۲۲
۴.۱.۲کتابخانه…………….. ۱۲۳
۴.۱.۲.۱بررسی روابط داخلی در کتابخانه ۱۲۳
۴.۱.۲.۲ورودی در کتابخانه ۱۲۴
۴.۱.۲.۳قسمت مطالعه در کتابخانه ۱۲۴
۴.۱.۲.۴فضای امانات کتابخانه ۱۲۵
۴.۱.۲.۵نورگیری در کتابخانه ۱۲۶
۴.۱.۲.۶تهویه در کتابخانه ۱۲۷
۴.۱.۲.۷حفاظت در مقابل آتشسوزی ۱۲۷
۴.۱.۲.۸استاندارد فضای کتابخانه ۱۲۷
۴.۱.۳ساختار اداری……… ۱۲۸
۴.۱.۴سالنهای سخنرانی ۱۲۸
۴.۱.۴.۱شکل اساسی……. ۱۲۹
۴.۱.۴.۲ابعاد کمینه برای صندلیها ۱۲۹
۴.۱.۴.۳انواع ترتیب صندلیها ۱۳۰
۴.۱.۵نمایشگاه…………….. ۱۳۳
۴.۱.۵.۱عملکرد نمایشگاه ۱۳۵
۴.۱.۵.۲نحوه نورپردازی در نمایشگاه ۱۳۸
۴.۱.۵.۳مسیرهای حرکت ۱۴۰
۴.۱.۶سلف سرویس…….. ۱۴۲
۴.۲ریزفضاها………………. ۱۴۵
۴.۱دیاگرام ارتفاعی…….. ۱۵۱
۴.۱سازه و تأسیسات……. ۱۵۴
۴.۱.۱سازه…………………. ۱۵۶
۴.۱.۲تأسیسات……………. ۱۵۶
۴.۱.۲.۱آبرسانی……………. ۱۵۸
۴.۱.۲.۲اطفاء و اعلام حریق ۱۵۹
۴.۱.۲.۳گرمایش و سرمایش ۱۵۹
۴.۱.۲.۴برق رسانی……….. ۱۶۰
۵فصل پنجم: طراحی………………۱۶۳
فهرست منابع……………………………………….۱۷۹