خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: مطالعات مجموعه توریستی جهانگردی با رویکرد معماری پایدار

   تعدادبرگ: 242 برگ ورد   قیمت: 60000 تومان     تعدادمشاهده  1


مطالعات مجموعه توریستی جهانگردی با رویکرد معماری پایدار

فصول و فهرست کلی مطالب
مقدمه
تعاریف
فصل اول مطالعات پایه
فصل دوم مبانی نظری
فصل سوم اقلیم و موقعیت قرارگیری
فصل چهارم استانداردها و ضوابط
فصل پنجم برنامه فیزیکی و ریز فضاها
فصل ششم نمونه های موردی و تطبیقی
فصل هفتم  ایده و کانسبت
فصل هشتم سازه و تاسیسات
فصل نهم منابع و ماخذ 
 

بخشی از مطلب
 
مقدمه
گسترش دامنه عملكردوبسط تفكرات انساني باعث گرديده است كه رفتارهاي انساني ونيزارتباطات كشف شده طبيعي درقالب تعدادومتنوعي ازعلوم وهريك در چارچوب ويژه خودموردبررسي وتحليل قرارگيرد. در اين ميان تعداد كمي از فعاليت هاي انساني وجود دارند كه به طور همزمان و از نظر آكاديمك توجه اقتصاد دانان ، جغرافي دانان ، دانشمندان ، محيط زيست ، روان شناسان وهمچنين محققين علوم مديريت و علوم سياسي را به سمت خود جلب كرده اند . توريسم كلي از اين پديده هاست . سازمان ملل متحد در تعريف خود از توريست به عنوان يك ملاقات كننده موقتي از يك كشور يا منطقه با هدف تفريح يا تجارت ياد مي كند ، شايد بتوان گفت كليه موضوعاتي كه به تحليل چنين رفتاري از انسان مي پردازند در قالب توريسم جاي دارند ، اصولاً توريست يك ملاقات كننده موقتي است به عبارت ديگر توريست كسي است كه پس از يك دوره ي معين ، مستقيم به قت به وطن يا منطقه اصلي خود دارد . آنچه مسلم است عامل تصميم به مراجعت ، عنصري مهم در تشخيص خود به عنوان توريست است . اما به هر حال تعيين دوره ي اقامت به دو عامل اساسي وابسته است .
1-    هدف یا اهداف از مسافرت .
2-    محدودیت های قانونی اعم از مدت ویزا و سایر اجازه نامه های قانونی .
بر اساس تعریف از توریت ، در مجموع دو نوع کلی توریست قابل تفکیک است . 
           الف)توریست استراحتی 
ب)توریسم تجاری 
توریسم استراحتی می تواند شامل : تفریح ، ورزش ، مراسم مذهبی ، نیازهای سلامتی ، روحی جسمی و یا تحصیل باشد . توریسم تجاری شامل مسافرت های بازرگانی – موضوعات مربوط به همکاری هماهنگی یا انعقاد برخی قراردادها در زمینه های اقتصادی – فرهنگی – نی و تکنولوژی است . 
هدف از مسافرت ممکن بعضاً ترکیبی از دو نوع فوق نیز باشد . گرچه آمار و ارقام اشاره بر این دارد که همواره تعداد توریسمهای بازرگانی کمتر از توریسمهای تفریحی بوده است . اما معمولاً توریسمهای بازرگانی مخرج سرانه بیشتری درمقصد داشته اند . با وجود این برای برخی کشورها یا مناطق ، نوع خاصی از توریست اهمیت ویژه ای دارد . مسافرت ها و مهاجرت های مرزی یا دسته جمعی ناشی از توحلا ، اجتماعی ، سیاسی یا بلایای طبیعی مناطق و کشورها جزو توریسم محسوب نمی شود . در واقع توریسم عمدتاً اختیاری است تا اجباری . به ترتیب مسافرت و مهاجرت افراد از یک ناحیه به ناحیه دیگر و از یک کشور به کشور دیگر چنانچه با هدف اشتغال صورت گیرد در مناطق توریسم قرار نمی گیرد . 
به طور خلاصه میتوان از نوریست به عنوان شخصی یاد کرد که درآمدی را که از مبدأ کسب کرده است در منطقه یا کشوردیگر ( مقصد ) صرف ( هزینه ) نماید . این مهم ترین نکته در تحلیل نحوه ی مساعدت توریسم با اقتصاد ملی و اقتصاد منطقه ای است . 
 
 
 
ویژگی های کالای توریستی 
توریسم از نظر اقتصادی عامل رو نباتی توسعه است . ، بدین مفهوم که گسترش آن پدیده ای در تسهیل امر توسعه ومساعدت محسوب می گردد . اما خود توریسم به صورت بالقوه ، سازمانی ، سازمانی متأثر از عوامل ساختاری و معماری توسعه . 
در سالن سازی شده ، بهترین ورایج تیرن تعبیر اقتصادی از موضوع توریسم این است که آن را یک کالای اقتصادی توریسم بنامیم : منظور از کالای اقتصادی در مواقع کالایی است که مصرف نهایی آن برای مصرف کننده ی نهایی توریست ایجاد مطلوبیات  ویا رضایت خاطر می نماید . کالایی را که توریست خریداری می کند شامل کلیه تجربیاتی است که وی هنگام ترک منزل ( مبدأ ) تا هنگام مراقبت کسب می کند . به عبارت دیگر محصول یا کالای مورد نیاز یک توریست تنها یک صندلی راحتی در هواپیما ، یک اتاق مرفه و هتل و یا استراحت در یک ساحل آفتابی نیست . بلکه کالای مورد نظر مجموعه ی گسترده است . هر توریست با مجموعه ای از کالاها مواجه است و در مجموع می توان یک کالای مرکب برای وی تعریف کرد . این کالای مرکب توریستی شامل عناصری است که توریست به صورت یک بسته یا مجموعه با آن است . گر چه انتخاب نوع و کیفیت اجزای این کالا تا حدودی بستگی به انتخا های توریست دارد . 
به طور کلی سه جزء اصلی در کالای مرکب توریست قابل طرح است : 
1-    جاذبه یا جذابیت مقصد شامل تصویر آن در ذهن توریست و یا تجربه وی . 
2-    2- امکانات و یاتسهیلات در مقصد 
3-    قابلیت دسترسی بهمقصد ( سهولت دسترسی به مقصد ) . 
4-    1- جاذبه و جذابیت موضوعی است که شض شدیداً به طبیعت و ساخت مصد بستگی دارد . جاذبه ها ممکن است طبیعی ، ...... موقتی و یا دائمی باشد . کششهای طبیعی عمدتاً ( به حسب دوره مورد نظر ) دائمی هستند و کششهای مصنوعی عمدتاً موقتی و قابل تغییر هستند . ساختار تاریخی طبیعی ، آب و هوایی ومذهبی شامل شامل بناهای تارخی ، حوزه ها ، آبشاری ، سواحال آفتابی و شهرهای مذهبی و و ساختار مصنوعی شامل مراسم ورزشی و نمایشگاهها همچون بازیهای المپیک و نمایشگاها بین المللی است . به هر حال انواع این جاذبه ها بسته به هدف توریست متنوع و متفاوت و یا ممکن اسن ترکیبی از این کششها باشد . 
5-    2- امکانات و تسهیلات ، عناصری هستند که به طور عادی در جذب توریست ایجاد انگیزه نمی کنند. در واقع کمتر کسی است که ب منظور استفاده از امکانات و تسهیلات مسافرت می کند . اما این است که وجود این امکانات و تسهیلات رابطه ی مستقیم با ایجاد تمایل در توریست به مسافرت و استفاده از جذابیت های مقصد که هدف اصلی وی است – دارد . این امکانات شمل هتل – بازار – تفریحات جانبی و وسیله حمل و نقل در مقصد است . 
6-    3- قابلیت و یا سهولت دستریس به مقصد و سهولت امکان بازگشت . این قابلیت دسترسی ارتباط مستقیم با نوع و تسهیلاتی دارد که توریست با توجه به توجه به بعد فاصله و مطابق سلیقه و درامد خود انتخاب می کند . 
در عرضه کالاهای توریستی در واقع توجه به سه عنصر فوق در شناسایی و تعیین پتانسیل نقش مهمی دارد و اصول ایجاد کردن جذابیت های اقتصادی طبیعی امری منتفی است . به عبارت دیگر آمیزه ای از جاذبه های طبیعی – مصنوعی حداقل از نظر اقتصادی ناشدنی است . بدین مضموم که ارزش فعلی خالص از چنین سر مایه گذاری به ..... مثبت خواهد بود . اما ایجاد کششهای مصنوعی اعم از نمایشگاه مراکز تجاری ، بازرگانی و ورزشی از نظر اقتتصادی ممکن است . اما مهمتر از این موضوع سرمایه گذاری در فعالیتهای است که روی دو عنصر دوم و سوم یعنی امکانات و قابلیت دسترسی تأثیر مستقیم دارد . بهبود کیفیت این دو عنصر از طریق سرمایه گذاری های صحیح و مناسب با افزایش بهره وری توریست از جذابیت بالقثوه مقصد ، تمایل به مسافرت و تقاضا برای توریست افزایش می دهد . 
 
تأثیر مستقیم توریسم بین المللی بر اشتغال و درآمدملی 
مهمترین اثر مستقیم بین المللی بر اقتصاد طی تزریق پول و تقاضا از ..... خارجی است . این افزایش توریسم و در نتیجه افزایش درامد حاصل از آن همانند افزایش صادرات عمل می کند . ویژگی خاص آن این است که بسیاری از کالاهای غیر قابل مبادله در سطح بین المللی را به کالاهای قابل مبادله تبدیل می کند . به طور کلی سه اثر مستقیم توریسم بر اقتصاد طی بیشتر قابل تشخیص است : 1- افزایش سطح ..... داخلی 2- افزایش مقدار عرضه کالا و خدمات 3- بهبود .. از پرداختها . با ورود توریست به یک منطقه یا کشور ، تقاضا برای کالالهای در آن منطقه یا کشور افزایش یافته و در کوتاه مدت سطح قیمت ها در نتیجه این افایش تقاضا فزونی می یابد این تأثیر به ویژه هنگامی بارزتر است که منطقه مبدأ عمومأ دارای سطح درآمد بالاتری نسبت به مقصد باشد . 
اشتغال و درآمد ثانویه 
با بررسی آثار توریسم اشتغال و درآمد ، این ...... در چارچوب یک مدل است مطرح می گردد ، مخارج توریست داخلی ورود توریست خارجی در مجموع منجر به افزایش درامد ملی می گردد و مخارج توریستهای داخلی و ورود توریست در خارج از شور به عنوان ...... از درآمد ملی است . می توان مخارج و در آمدها توریستی کشور را تفکیک نمود و مخارج یا درآمدها حاصل از توریسم داخلی یا میهن گردی را بر حسب نوع هزینه در حوزه ی مصرف و یا سرمایه گذاری به حساب آورد . درآمد های ناشی از توریسم های بین المللی در قالب صادرات و مخارج توریسم هر کشور اعم از توریسم داخلی و یا خارجی به بستگی در اجزای اتحاد درآمد توزیع می گردد . به منظور سادگی ، بحث خالص درآمد ناشی از توریسم را به صورت مجزا درآمد ملی مورد بررسی قرار میدهیم حاصل درآمد توریست به اشتغال و درآمد اوله محدود می گردد . به عنوان مثال هزار ریال درامد ناشی از مخارج مسافران ( خارجی یا داخلی ) بسته به این که هزار ریال چگونه کسب شده باشد میان دسمزد حقوق – اجراه – سود سرمایه دخانیات نوزیع می گردد . اما این پایان کار نیست بلکه این درآمد قادر است تا از طریق یک اثر فزانده که در اختیار به ضریب تکاثری معروف است ، درآمد و اشتغال ثانویه ایجاد نماید . این افزایش درآمد بسته به ساختار صفت توریسم قادر است تا اشتغال مراحل تولید اعم از سرمایه و نیروی کار را افزایش دهد . 
قبل از پرداختن به سایر موضوعات لازم است که به تأثیر منفی توریسم که عمدتأ در ادبیات توریسم از آن یاد می شود اشاره ای داشته باشیم . این اثر که به نام تقلیدی یا نمایشی معروف است بدین مفهوم است که توریسم بین المللی به ویژه ورود توریسمهایی از مناطقی با درآمدهای بالا منجر به گرایش افراد تبهمی داخل به الگوهای مصرفی و رفتارهای توریست گردیده وصل به مصرف کالاهای خارجی را در مردم کشور مقصد افزایش می دهد . اصولاً واردات یک کشور همانند یک نشست از درآمد ملی کشور عمل می کند و هر چند میل به واردات در یک کشور بیشتر از درآمد توریسم صرف تولید کالاهای داخلی گردد و این افزایش تولید همراه با افزایش اشتغال در داخل کشور و بهبود توزیع درآمد به نفع عوامل داخلی خواهد شد . به موازات این امر فراوانی کالای تولید داخل ، همراه با برخورداری از کیفیت مطلوب و مناسب تمایل توریسم را به استفاده از کالاهای وارداتی ( اثر تقلیده ) کاهش خواهد داد . افزایش تولید کالای داخلی همراه با کیفیت مطلوب ..... به انتقال منحنی غرضه به سمت راست و پایین و کاهش اثر توری حاصلی از ورود توریسم خواهد شد . ارجاع سهم بیشتری از درآمد حاصله به تولید کننده داخلی و یا عوامل داخلی ، همچنین مصرف القایی داخلی ناشی از اثر تقلیدی را کاهش داده و با کاهش انتقال تقاضا ( ناشی از افزایش تقاضای مصرف کننده ی داخلی بر روی واردات ) به نوبه ی خود از میزان تأثیر منفی تورمی خواهد کاست . 
در مجموع سرمایه گذاری بخش عده درآمد حاصله آثار زیر را بر افزیایش تولید و کیفیت کالا های داخلی خواهد گذاشت : 1- افزایش اثر ضریب تاثری روی درامدها 20- افزایش اثر ایجاد اشتغال در اقتصاد ملی و توزیع درآمد به نفع عوامل داخلی 3- کاهش اثر منفی نمایشی 4- کاهش فشار تورمی به ویژه هنگامی که کشوربا تنگناهای وارداتی موهجه است . در رابطعه با نرخ مالیاتی گر چه افزایش این نرخ اثر درآمدی حاصلاز  ضریب کل ..... توریسم را کاهش می دهد ، اما نظر به این که مالیاتها توسط مخارج دولت در سایر نواحی و مناطق کشور توزیع مجدد می گردد ، لذا می توان گفت که اثر منطقه ای ضریب تکاثری درآمدی نوریسم کمترازاثرکل آن براقتصاداست . 
 
نقش توریسم دراشتغال عوامل تولید 
درنظام مباحث فرض براین که هرافزایش درتولید ناخالص داخلی تاجایی که این درآمداز طریق عوامل داخلی استحصال گردیده باشد به طور مسقیم و غیر مستقیم منجر به افزایش عوامل داخلی خواهد شد . از انجایی که اصولاً یکی از روشهای محاسبه درآمد ملی جمع کردن هزینه های عوامل است . منقه ی می توان استنتاج نمود که هر اقدامی که توسط عوامل داخلی در جهت کسب درامد صورت گرفته است و منمجر به افزایش درامد گردیده باشد به نوبه خود اشتغال عوال را افزایش می دهد . درآممد حاصل از توریسم نیز به سهم خود منجر به افزایش عوامل تولید از جمله کار – سرمایه و زمین و مدیریت می گردد . این که هر چه صنعت توریستی کشور درجه کاربردی بالاتری داشته باشد درآمد حاصله بیشتر خواهد بود . هرواحد افزایش درآمد ملی ناشی از توریسم سهم اشتغال نیروی کار را بیش از سایر عوامل افزایش می دهد . انتخاب تکنولوژی بهینه صنعت توریسم در هر کشور گر چه به عنوان زیادی بستگی به کوشش در جهت حداکثر سازی منافع ناشی از فعالیت در این صنعت دارد اما این انتخاب چندان از انتخاب کلان و ملی اقتصاد و یا به عبارت دیگرازروشهای توسعه کلیک کشورمستقل نیست . 
1-    اشتغال اولیه : 
این نوع اشتغال عمدتاً در فعالیت هایی است که برای فراهم آوردن زمینه ها و قبل ازانجام مسافرت و یا در حین مسافرت و به منظور اطلاع بیشتر از پتنانسیل های بهره وری بوده قرار دارد . فعالیت موسسات توریستی و اطلاع رسانی از این نوع است . 
 
 
2- اشتغال در تأمین نیاز ها :
این نوع اشتغال که سهم عمده ای از اشتغال در صنعت توریس را شامل می گردد در فعالیت هایی است که به طور مستقیم نیاز های روزمره توریست را تا زمانی که در ...... است مرتفع می سازد . این نوع اتغال دامنه وسیعی از فعالیت ها در حمل و نقل ، هتل داری ، رستورانها و فعالیت در ارائه خدمات تفریحی و ورزشی را شامل این نوع اشتغال که بیشتر با فعالیت های تولیدی مرتبط است همزمان با سرمایه گذاری در صنعت توریسم فراهم می اید . فعالیت در احداث هتلها و کلیه فعالیت های قبل از آن ، تولید وسایل حمل و نقل ( تا جایی که سهم توریسم را شامل می شود ) و نیز سهم توریسم در ایجاد تأسیسات زیر بنایی در زمره ی این نوع شغل ماست . 
 
مفاهیم جهانگردی
جهان گردی واژه ای است فارسی به مفهوم جهان گردننده و آنکه در اقصار عالم بسیار سفر کند . جهان گردی ظاهراً معادل سیاحت غربی وتوریسم فارسی فرانسه است . سیاحت در عربی به معنای زیاد سفر کردن است و سیاح یا معال فارسی آن ، جهانگرد ، کسی است که زیاد سفر میکند اما در زبان رایج فارسی از نظر کمی تفاوتی میان جهانگردی و مسافرت یا سفر وجود دارد . یعنی اغلب اغلب فارسی زبانان جهانگردی را مترادف با زیاد سفر کردن می دانند در حالی که واژه های سفر و مسافرت به سفرهای کوتاه مدت دور یا نزدیک نیز مربوط ی شود . 
هم اکنون با وجود اینکه در زبان فارسی گفتاری و نوشتاری استفاده از واژه های جهانگردی وجهانگردبه جای سفر و مسافرت و مسافر مرسوم است . به کار بردن واژه های مبور در گفتگوی میان مردم چندان نیست و بیشتر مردم ترجیح می دهند واژه های مسافرت ، سفر و مسافر را به کار برند . هرچند واژه های سفر ، مسافرت و مسافر ریشه ی عربی دارند اما نسبت به واژه ی جهانگردی رایجتر هستند و بارمعنایی بیشتری دارند . مفاهیم سفر عبارت است از : بقیه سپیدی روز بعد از فرو شدن آفتاب و سپیدی صبح صلح کردن میان دوقوم و میانجی گری و بیرون شدن از شهرخود و به محلی دیگر رفتن ، قطع مسافرت ، راهی که بپیمایند از محلی به محل دوره توجه دل به سوی حق تعالی . شاید دلیل اینکه سفر به ..... سپری صبح آمده است این باشد که سپری به معنی روشنی و درخشان است و در طی سفر است که بسیاری از ناشناخته های ذهن آدمی تاریکی ها ، مجموعات درباره ی نواحی سرزمین ها ، ملیت – مردم و ... شتناخته می شود . روشنی ها ، معلومات ، وانگهی ، سفر  ، نيكي وبدي هاي نهاد آدمي را روشن مي سازد . در مقابل واژه ي عربي تفرج در لغت نامه ي دهخدا معاني زير آمده است : گشايش يافتن و از تنگي و دشواري بيرون امدن و خوشحالي . همچنين به نظر استاد دهخدا اين واژه به معانی  زير آمده است : در استعمال فارس ، مجازاً به معنای سير و گردش نمودن وخوشحالي جهت گشايش خاطر – تماشا كردن ولي امروزه اين لفظ به گردش هاي كوتاه به منظور هوافوري اطلاق مي شود . مدتي است كه به كابردن واژه ي گردشگري در گفته ها و نوشته ها متداول شده است هر چند چنين واژه اي در فرهنگ هاي دهخدا و .... نيامده است . توريسم كه واژه اي است فرانسوي از ريشه ي تور گرفته شده است . تور در زبان فرانسه به معاني زير آمده است : حركت دوراني ، چرخش ، عمل پيمودن ، طي كردن پيرامون – سير كردن گردش نمودن : به نظر پير لاموس ، توريسم عمل مسافرت به منظور تفنن و لذت است وتوريست كسي است كه به خشنودي خود ولذت بردن مسافرت مي كند . 
 
آثار جهانگردي
چندين عاملمي تواند باعث شود كه جهانگردي اثراتي مثبت يا منفي بر محيط بگذارد:
تعداد جهانگرد وفعاليت هايي كه در زمينه توسعه براي تامين نيازهاي اين افراد صورت مي گيرد.استفاده هائي كه اين افراداز مكان هاي خاص در زمان هاي خاص مي كنند. هر قدر افراد بيشتري مسير كليسا را طي كنند، فرسايش خاك وخرابي جاده بيشتر ميشود و هر قدر اين افراد مدت بيشتري در آن مكان به سر ببرنددوام آن مكان با مشكلات بيشتري روبه رو ميشودونميتوان به راحتي معيارهائي را ارائه داد تا بدان وسيله اثراتي كه هر يك  از اين عوامل بر محيط ميگذارند، اندازه گيري كرد. معمولاً اين اثرات به زمان ومكاني بستگي دارد كه جهانگرديا ديدار كننده بدانجا روي مي آورد.براي مثال، در نيوجرسي هنگاميكه پرندگان تخم گذاري مي كنند ورود جهانگردان به اين مكانهاموجب كاهش زاد و ولد آنها مي شود، در حالي كه اگر از فاصله هاي دور به اين حيوانات نگاه كنند اين كار نمي تواند اثراتي زيان بار بر نسل اين نوع پرندگان بگذارد.
نوع فعاليتي كه مسافر يا جهانگرد در مقصد دارد. نمونه بالا بيانگراثراتي است كه جهانگرد مي تواند به صورتي مستقيم بر زندگي نوع خاصي از پرندگان، در يك مكان به خصوص بگذارد. بديهي است تماشاي خانه ي پرندگان كمياب يا متعلق به يك منطقه خاص از فاصله دور زيان كمتري به بار مي آورد.( در مقايسه با نزديك شدن به محل تخم گذاري اين پرندگان).نمونه هاي ديگري كه چندان قابل مشاهده نيست ولي نوع حركت ميتواندزيان بار باشد، مثلاً مكث يا توقفي كه جهانگرد به هنگام عبور ازجنگل يا محل تخمگذاري حيواناتي كه روي تخم ها يا جوجه نشسته اند مي كنند، ايد به صورتي باشد كه خوشه اي وارد نشود،زيرا پرندگان به تغيير حركت بيشترتوجه مي كنند.
نوع محيي كه تحت تاثير قرار مي گيرد. محيط ها از نظر حساسيت وآسيب پذيري متفاوت هستند. براي مثال مناطق يخ زده قطب جنوب نمونه اي از محيط بسيار آسيب پذير است، زيرا اين منطقه براي هميشه در آب وهوائ ويژه وبدون هيچ نوع دخالت دست انسان ادامه حيات داده است. و نيز نسبت به ساير شمردهاي تاريخي اروپا بيشتر مورد تهاجم جهانگردان قرار مي گيرد و از راه هاي آبي اين شهر بيش از حد استفاده مي شود.
شيوه مديريت وبرنامه ريزي جهانگردان اثراتي كه جهانگردان بر محيط مي گذارند در گروه شيوه مديريت وبرنامه ريزي است كه اين سازمان انجام مي دهد.بيشتر اثرات منفي جهانگردان بر محيط متعلق به مكان هائي است كه مديريت كنترل كمترياعمل كرده است يا اينكه اصلاً مديريتي اعمال نكرده است.
صنعت جهانگردي در جهان
بر اساس آخرين داده هاي سازمانWTO) سازمانجهاني توريسم) كه در ژانويه سال 2000، گردآوري و در ماه مارس 2000، انتشار يافته استف تعداد گردشگران در سطح جهاندر سال1999 برابر با 657 ميليون نفر بوده است كه نسبت به سال قبل، رشدي برابر با 7/3 درصد داشته است. در همين سال نيز در آمد جهاني حاصل از توريسم برابر با، حدود455 ميليون دلار آمريكا بوده است.
طبق آخرين داده ها(در سال 1999) فرانسه در صدر كشورهاي توريست پذير جهان قرار داشته است وبعد از آن به ترتيب كشورهاي: اسپانيا- آمريكا- ايتاليا- چين- انگليس- مكزيك- كانادا- لهستان- اتريش- آلمان- فدراسيون روسيه- چكسلواكي- مجارستان- پرتقال و... قرار داشته اند.
در سطح جهاني كشورهاي توسعه يافته وصنعتي، توريست ... محسوب مي شوند كه شامل كشورهاي اروپائي – آمريكائي- شرق آسيا- پانسميكل ميگردند. تقريباً بيش از نيمي از توريست هاي جهاني از كشورهاي اروپائي و از هر 5 نفر توريست، يك نفر داراي مليت آمريكائي بوده است. كشورهاي آسياي شرقي، پاسفيك نيز سهمي برابر با 14 درصد از كل جهانگردان را به خود اختصاص مي دهند.
در سال 1999، ايالات متحده بيشترين درآمد ارزي را از صنعت توريسم جهاني با درآمدي برابر 73 ميليون دلار ه خود اختصاص داده است پس از آن كشورهاي اسپانيا- فرانسه- ايتاليا- انليس- آلمان- چين- اتريش- كانادا- مكزيك- فدراسيون روسيه- استراليا- سوئيس- هلند- هنك كنگ وچين قرار داشته اند.
بیشترين هزينه انجام شده در صنعت توريسم نيز توسط ابالات متحده آمريكا برابر با 1/56 ميليون دلار در سال 1998 بوده است. بعد از اين كشور، كشورهاي آلمان، انگليس- ژاپن- فرانسه- ايتاليا- هلند- كانادا- اتريش-چين- بلژيك- لوكوزامبورگ- فدراسيون روسيه- سوئد- سوئيس- برزيل- بيشترين هزينه را براي توسعه صنعت توريسم خودپرداخته اند.
مردم در تمدن هاي ما قبل تاريخفقط براي بدست آوردن غذا و دوري از خطر ويا نقل مكانبه مناطقي كه داراي آب وهوائي بهتربود اقدام به سفر ميكردند، در دوره هاي بعد، انگيزه تجارت وتبادل كالا به علل فوق اضافه شد، با گسترش امپراتوري هاي باستان، مسافرت هاي رسمي دولتي كه حاصل آن اعزام نماندگان حكامبه مكان هاي دوردست جهت جنگ
 ها ويا دريافت  ماليات وخراج بود، شروع گرديد، در دوره حكومت خانواده هاي سلطنتي در مصر، مسافرت با قصد تجارت وتفريح انجام مي شد. يونانيان باستان، با ... سكه و جايگزين شدن آن به جاي كالا، باي پرداخت توسطمسافران در ازاءآن وخدمات مورد نياز و در نتيجه گسترش زبان يوناني در سرتاسر حوزه مديترانه به عنوان زبان ارتباطاتي واحد، فعاليت قابل توجهي در گسترش مسافرت وجهانگردي نمودند. 
در آن زمان در يونان مسافرتها بيشتر توسط خطوط دريائي انجام مي گرفت و مردم از سفر براي بازديد از شهرها ويا تماشاي جشن هاي قديمي يا مشاهده مسابقات المپيك سود مي جستند، فردي به نام پوسانياس كه اهل يونانبود در سال 170 ميلادي، كتابي به نامراسفاي ميهمان مشتمل بر ده جلد منتشر كردكه مسافران(به خصوص سياهان رومي) را راهنمائي مي كرد، در زماناوج امپراطوري روم هم مسافر گسترشي فراوان داشت، براي شركت در مراسم مذهبي وورزشي يا ديدن مكان هاي جديد و تاريخي در يونان ومصر ويا براي خريد، روميها اقدام به مسافرت ميكردند، به طوري كه مصر در آن زمان محل داد و ستد و تفريح اشراف درآمده بود. در چين وژاپن قديم نيز اشراف ومهمانان ايشان در فصل تابستان به مناطق خوش آب وهوا وساير مناطق ديدني براي تفريح سفر مي كردند.
در زمان قرون وسطي(سده پنجم تا سده دهم ميلادي) مسافرت وتجارت اهميت و رونق خود را از دست داد و بيشتر سفرها با سفارش كليساهاي مسيح براي زيارت انجام مي شد. در سده چهارده، مسافرت به قصد زيارت به صورت يك پديده انبوه و سازمان يافته درآمده بود كه شبكه بزرگي از سازمان هاي خيريه، مقامات وطبقات بالاي جامعه آن را تشويق مي كردند. اين سفرها به بيت المقدس با هدف مذهبي كه به نوعي يكمسافرت تفريحي و اجتماعي هم، محسوب مي شدانجام مي گرفت.
در نيمه دوم سده سيزدهم، ماركوپولو از اروپا به آسيا سفر كرد، وكتابي در باره آن سفر نوشت كه نخستين منبع اطلاعات غرب درباره زندگي شرق آن زمان، .. با اختراع دستگاه چاپ، ساير كتابهائي كه در زمينه مسافرت بودچاپ وانتشار يافت، از جمله در سال 1357 ميلادي كتابي سيرجان ضدوبل به نام مسافرت كه شرح مسافرت به نقاط دور ونزديك دنيا بود،به چندين زبان منتشر شد، نخستين مسافرت دسته جمعي(كاروان زيارتي)  هم در سده پانزده انجام شد كه  اونيز، مسافران را يا ...خدمات كامل، براي زيارت به بيت المقدس مي برد. در دوره رنسانس(سده چهراده تا هفده)بيشت سفرها با اهدافي نظير كسب دانش وتجربه آموزي انجاممي شد، در زمن اليزابت اولملكه انگلستان، براي نخستين بار، جواز مسافرت صادر شد كه تا سه سال هم اعتبار داشت و در آن، محدوده مسافرت، مقدار پولي كه مسافر مي توانست به همراه داشته باشد وتعداد اسب وخدمه(معمولاً سه نفر) را مشخص مي كرد، همجنين براي اين افراد گذرنامه صادر مي شد كه در محل خروج ازكشور به آنها داده ميشد و افراد باتوجه به كشورمقصد برگه مشخصي را دريافت كرده وپول اندكي را نيز به همراه داشتندكه بعدها به جاي آن، يك برگه اعتباري همانند آنچه كه هم اكنون چك مسافرتي ناميده مي شود با خود مي برند، مسافران اين عصر، عموماً از راه پاريس وفانگفوت به ايتاليا مي رفتند.
كاروان هاي مسافرتي با ساختاري منظم در دورهاليزابت گرادتورناميده مي شد(نيمه سده هفده تا نيمه سده نوزده) كه افراد براي كسب دانش و تجربه هاي جديد، به مسافرت مي رفتند. بيشتر اعضاءاين كاروان ها را افرادطبقه ي بالاي جامعه تشكيل مي دادند، كه همانطوركه ذكر شد،هدف آنان كسب دانش، فرهنگ وتجربنه هاي جديد بود، گراندتور نيز يك راهنماي سفر (در سال 1778 ميلادي) داشت كه به وسيله توماس نوگنت تهيه شده و به صوت پرفروش ترين كتاب آن زمان، درآمده بود.
در دوران انقلاب صنعتي(1750-1850) گردش هاي دسته جمعي به مفهوم امروزي به وجود آمد، تغييرات ژرف اجتماعي و اقتصادي آن دوره، باعث تغييرات اجتماعي وتغيير مشاغل وگسترش طبقه مياني اجتماع گرديد واين طبقه امكان اين را يافت تا بيشتر به مسافرت و تفريح بپردازد، كه عموماً اين مسافرت ها در روزهاي آخر هفته انجام مي شد، در پايان سده 19 كارگران داراي تعطيلات ساليانه شدند وتعطيلات خود را در كنار درياها ميگذراندند، در همين دوران بود كه برخي از مكان هائي كه تا آن زمان فقط اختصاص به تفريح وگردش طبقه ..و ثروتمند داشت، گسترش يافته وتاسيسات جديد به وجود آمد وفضاي لازمبراي مسافرت طبقات ديگر مردم  فراهم گرديد.
تكنولوژي نوين نظير خطوط هواپيمائي، كامپيوتر و ارتباطات ماهواره اي و... باعث شد كه در سده بيست وبيست ويك، شيوه زندگي، كار، بازي وتفريح دگرگون شود، پيشرفت تكنولوژي باعث شد كه به دلايل متعدد به ميزان مسافرت، گردش وجهانگردي توسط اقشار مختلف مردم افزوده شود، زيرا اين پديده توانست زمان تفريح را افزايش دهد، درآمدها را بالا ببرد. ارتباطات را تقويت نمايد وشيوه هاي كارآمدي از حمل ونقل را ارائه نمايد. در حال حاضر مسافرت وگردش در سطح جهان به صورت يكي از بزرگترين درآمد به حساب مي آيد.
انواع جهانگردي بر اساس محدوده جغرافيايي
1-    جهانگردي بين المللي وگردشگري داخل كشور(بين المللي وداخلي)
از ديدگاه سازمان جهاني جهانگردي، جهانگردي بين المللي با گردشگري داخلي(International tourism) متفاوت است و به محدوده مرزي كشور مربوط مي شود.ولي اين بدان معني نيست كه هرمسافر بين المللي، يك بازديد است و به محدوده مرزي كشور مربوط مي شود. ولي اين بدان معني نيست كه هر مسافر بين المللي، يك بازديد كننده تلقي شود. مسافر كسي است كه براي خارج شدن از محل سكونتخود ..ميكند. براي مثال كارگري كه براي كار از مرز خارج مي شود بازديد محسوب نمي شود.جهانگرد بينالمللي هميشه دروهله اول از نظر اقتصادي مد نظر قرار مي گيردزيرا اين شكل گردشگري نقش مهمي در بازرگان وجريان ارزي ملتها بازي مي كند.
گردشگري داخلي نيز تحت الشعاع جهانگردي بين المللي است با وجود اين تصور بر اين بودكه اينگونه مسافرت ها اثر بين المللي ندارند وآمارهاي تجاري همان كشورمربوط بوده و اهميت دارند. بديهي است كه اين دو گردشگري رابطه تنگاتنگي با هم دارند. مسافران تحت تاثير شرايط محيطي قرار مي گيرند وبا توجهبه عوامل خارجي مانند رشد نسبي در آمدواقعي، تفاوت ...بين كشورها وسياست بين الملل،مسافرت هاي داخلي جاي خود را به جهانگردي بين المللي مي دهند و يا برعكس. در چند دهه گذشته در بسياري از كشورهاي غربي روزهاي تعطيل تبديل به سفرهاي بيرون شهري شده اند واين به علت بالا رفتن استاندارد زندگي وكسب درآمدهاي اضافي است، در حالي كه در كشورهاي در حال توسعه گردشگري داخلي افزايش يافته است.
2-    مسافرت هاي منطقه اي
منطقه به بخش كوچك جغرافيائي از يك ناحيه گفته مي شود كه با شاخصي معين يا با چارچوب مرجعي موفق مشخص مي شود.در حقيقت جهانگردي منطقه را به سه دسته تقسيم مي كنند. نخست، موقعيت جغرافيايي منطقه كه براي مثال مي توان به مناطق شمال يا شرق اشاره كرد. دوم، نواحي(مناطق) اداري، ماننداستان، سوم  منطقه اي كه از نظر فيزيكي در بر گيرنده طبيعت بشري است. براي مثال حوزه درياچه يا حوزه اقيانوس آرام. از نظر در دسترس بودن و قابل استفاده بودن مي توان به چند دسته بندي ديگر اشاره كرد، براي نمونه منطقه روستائي يا منطقه ساحلي. مقصود ازمسافرت هاي بين منطقه اي، مسافرت هايي است كه بن مناطق مختلف صورت مي گيرد. حال اين مناطق در يك استان يا ايالت، يك كشور ويا در مناطق مختلف دنيا باشد. از طرفي، مسافرت هاي درونمنطقه اي به مسافرت هائي كه در داخل يك منطقه مشخص صورت ميگيرد، اتلاق مي شود.(حال اين منطقه بومي باشد يا در سطح بين المللي). براي مثال مي توان به مسافرت هاي بين كشورهاي آسياي شرقي اشاره كرد.
3-    گردشگري درون مرزي يا برون مرزي
در هر حوزه اي متناسب با منطقهمورد نظر(منطقه بومي، كشوري، يا گروهي از كشورها)سه نوع جهانگردي دسته بندي مي شود:
-  گردشگري داخلي، يه ساكنان منطقه اي خاص اطلاق مي شود كه فقط در منطقه مربوطه سفر ميكنند.(مانند بازديدكنندگان).
- گردشگري برون مرزي، به افرادي غير از ساكنان منطقه اي خاص گفته مي شود كه مانند بازديدكنندگان از محل ديدن مي كنند.
- گردشگري داخلي، كه شامل گردشگري داخلي وگردشگري درون مرزي مي شود.
- گردشگري ملي، كه شامل گردشگري داخلي وگردشگري برون مرزي مي شود.
-  جهانگردي بين المللي، كه شامل گردشگري درون مرزي وبرون مرزي مي شود.
بايد توجه داشت كه اين عبارت ها(درون مرزي، برون مرزي، داخلي،ملي و جهانگردي بين المللي) بر مبناء... قرار دادن كشور به عنوان مرجع سنجش،ارائهشده اند. در ضمن، بعضي مناطق از نظر سياسي، كه از كشوركوچك تر هستند و با ايالت فرق ميكنند نيز بدين گونه دسته بندي مي شوند.مانند جامعه مشترك المنافع پوارتوربكووجامعه مشترك المنافع جزاير شمالي ماري ياناكه هر دو بخشي از ايالات متحده آمريكا مي باشند.
اثرات عوامل خارجي بر صنعت جهانگردي
براي دركي عميق تر از صنعت جهانگردي وامكان برنامه ريزي بهتر در اين زمينه، بايد با تعدادي از عوامل خارجيكه ميتوانند مانع از رشد اينصنعت شوند، آشنا شويم، عوامل زير در امركاهش يا افزايش جهانگردي در سطح منطقه اي محلي وحتي جهاني نقش مهمي ايفا مي كنند وبرخي از آنها از توان بالقوه اي برخوردارند كه مي توانند موجب رشد صنعت جهانگردي شوند، كه عبارت هستند از: تغيير در تركيب جمعيت وجامعه، پيشرفت فناوري تغييرات سياسي، جهانگردي پايدار، توجه به مسائل محيط زيست، امنيت وبهداشت و توسعه منابع انساني.
تغيير در تركيب جمعيت و جامعه
تغيير در تركيب جمعيت كشورهاي جهان يكي از عوامل بسيار مهم به حساب مي آيد. جمعيت دنيا در سال 2000 به6 ميليارد نفر خواهد رسيد، از اين رو براي تامين نياز صنعت جهانگردي از نظر نوع محصول وخدمات براي سال هاي آينده بايد اين عامل را مورد توجه قرار داد. كشورهائي كه پذيراي جهانگردان هستند بايد درباره سه دسته از مسافران به خوبي بيانديشند، كه هر دسته داراي سليقه ها و اقلام مصرفي خاصي هستند. افراد 18 تا 34 سال كه بزرگترين گوه را تشكيل مي دهند، كماكان به صورت يك نفره يا گروهي به مسافرت مي روند. اين دسته از جهانگردان چه به صورت انفرادي، با همكار يا به صورت گروهي ازدوستان به مسافت ميروند. بيشتر جنوب كشورهاي آسيائي خواهند شد.ژاپن وكشورهاي پيشرفته غربي شاهد رشد جمعيت افراد سالخورده وكساني هستند كه عمر آنها بيش از 50 سال خواهد بود.بسياري از اين افراد ه سبب تجديد ساختار بازاركار، پيش از موعد مقرر بازنشسته خواهند شد. اين نسل كه از نسل انفجار زاد و ولد هستند داراي منابع مالي و وقت كافي براي مسافرت مي باشند. به هر حال الگوي مصرف آنها با توجه به ميزان درآمدسال هاي بازنشستگي متفاوت است. انتظار مي رود كه اين افراد مدت زمان بيشتري در محل بمانند. منابع بيشتري هزينه كنندف به ورزش وحركت هاي جسمانی توجه نمايند و بيشتر جذب كشورهائي شوند كه از نظر فرهنگي قوي و از نظر سطح آموزش غني باشند. سرانجام شاهد خانواده هائي هستيم كه مرد و زن كارميكنند(داراي دومنبع در آمد هستند) وتعدادي بچه دارند.مسافرتي كه مورد نظر اين دسته از جهانگردان است، بايد به گونه اي باشد كه پدر و مادر و بچه ها بتوانند ار آن لذت ببرند. آنها به مكان هائي مسافرت مي كنند كه تشكلات وتسهيلات كافي براي آرامش افراد خانواده داشته باشند. با افزايش نيروي كار زنان، وجود خانواده هاي يكنفره، زوج بدون چه وخانواده هاي غير سنتي، در سراسر دنيا ساختارخانواده نيز تغيير خواهد كرد. در برنامه ريزي صنعت جهانگردي بايد به اين عوامل اصلي توجه زياد شود.
پيشرفت فناوري:
فناوري پيوسته بر مسافرت وكسانيكه اين نوع خدمت را ارائه مي دهند، اثر خواهد گذاشت. به ويژه، در رابطه و وابستگي متقابل بين سيستم حمل ونقل وسيستم توزيع خدمات ومحصولات صنعت جهانگردي و از سوي ديگر اطلاعات مشتريان وجود فناوري احساس مي شود.
پيشرفت صنعت هوانوردي اين امر را ميسر ساخته است كه مسافران بتوانند با هواپيماهاي بسيار پيشرفته ظرف سه ساعت فاصله بيننيويورك وشانگ هاي را بپيمايند. ولي شايد چند سال طول بكشد تا از نظر اقتصادي به صرفه باشد وجهانگردان بتوانند از نظر مالي از عهده ي هزينه ي چنين مسافرتهايي برآيند.قطارهاي بسيار سريع ساخته شده است كه مي توانند در هر ساعت بيش از 483كيلومتر(300 مايل در ساعت) را طي كنند وهم اكنون در ژاپن،فرانسه و بخش هاي ديگر دنيا به كارگرفته شده است و اين امكان وجود دارد كه در آينده ي نزديك بسياري از مسفرت هاي هوائي را كاهش دهند. اگرچه در ايالات متحده آمريكا، مردم براي تفريح با قطار مسافرت ميكنند،ولي رد صنعت جهانگردي قطار هنوزنتوانسته است جاي پاي محكمي پيدا كند، زيرا در اينمورد بايد به عوامل اقتصادي ... برخي از رايانه هائي كه در اين زمينه پرداختمي شد، توجه كرد. اگرچه پيشرفت فن آوري مي تواند در اين راه كمك هاي شاياني بنمايد، ولي تهديدهائي هم در پي خواهد داشت. با وجود اينكه پيشرفت فن آوري ميتواند محصولات و خدماتي را كه صنعت جهانگردي ارائه مي كند، بهبود دهد ولي ممكن است موجب از دست دادن شغل، تغيير شغل وكاهش شاغلان شود واثرات نامطلوبي بر اقتصاد محلي بگذارد.نسل جديدي از هواپيماهاي دور پرواز وكم مصرف به وجود آمده است، و اين بدين معني است كه مي توان به ميزان بيشتري از اين وسائل در هر مسيري استفاده كرد. اگركشورمقصد نتواند وسيله حمل ونقل هوائي را به ميزان كافي تامين كند، احتمالاً آينده مسافرت با هواپيما به خطر خواهد افتاد.
تغييرات سياسي:
تغييرات سياسي نيز اثرات بالقوه شديدي بر صنعت جهانگردي دارند. پيدايش كشورهاي اروپاي شرقي وكشورهاي مشتمل مشترك المنافع باعث شد كه كم كم دولت هاي مردم سالار(دموكراتيك) و سيستم هاي اقتصاد آزاد به وجودآيند، وهمين باعث تاثير تدريجي بر روند مسافرت وجهانگردي در سطح جهاني گردد. چين با جمعيت يك ميليارد نفري خود، داراي مسافران درون مرزي وبرون مرزي است ولي مسئله مهم تر جذب جهانگردان خارجي است كه باعث شده انداقتصاددانان، سازمان هاي تجاري وسياست گذاران كشورهاي همسايه وكشورهاي دور به اين سرزمين مسافرت كنند.
 
 
 
و...


کلمات کلیدی مرتبط:
مطالعات مجموعه توریستی جهانگردی با رویکرد معماری پایدار ,رساله مجموعه توریستی جهانگردی ,پایان نامه مجموعه توریستی جهانگردی ,معماری ,مجموعه توریستی جهانگردی ,مبانی نظری ,برنامه فیزیکی ,استاندارد و برنامه فیزیکی ,بخشی از مطلب , ,مقدمه ,گسترش دامنه عملكردوبسط تفكرات انساني باعث گرديده است كه رفتارهاي ا,
مقالات مرتبط در این دسته
مطالعات طراحی مجموعه توریستی گردشگری،با رویکرد معماری سنتی ایران
طرح توجیهی احداث اکو کمپ گردشگری
مطالعات مبانی نظری و پیشینه تحقیق گردشگری
مطالعات طراحی مجموعه توریستی گردشگری،ارگانیک با رویکرد بوم گردی در طبیعت
مطالعات تاثیرات گردشگری سلامت در توسعه گردشگری
مطالعات طراحي معماري، مجموعه تفریحی و توریستی با رویکرد گردشگری
پروژه طراحي معماري،دهکده سلامت با رویکرد همزیستی معماری با طبیعت
مطالعات طراحي معماري، مجتمع توريستي،اقامتي اصفهان
مطالعات طراحی مجموعه توریستی گردشگری
مطالعات طراحی مرکز آبدرمانی با رویکرد معماری زمینه گرا
مطالعات طراحی مجموعه توریستی گردشگری،ارگانیک با رویکرد بوم گردی
مطالعات طراحی معماری مجموعه تفریحی توریستی ساحلی
مطالعات طراحی معماری در اقلیم کویری ایران
مطالعات طراحی مرکز توریستی گردشگری بیابان با رویکرد معماری کویری ایران
مطالعات طراحی مرکز توریستی گردشگری دزفول با رویکرد معماری ایرانی
مطالعات طراحی دهکده اقامتی گردشگری با رویکرد معماری پایدار
مطالعات طراحی مجموعه توریستی گردشگری
مطالعات طراحی مرکز فرهنگی تفريحی توریستی
مطالعات طراحی شهرک تفریحی اقامتی توریستی با رویکرد ارتقا صنعت توریسم ‎
مطالعات طراحی مجتمع تفریحی توریستی دریایی

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد