رساله طراحی خانه مد و نمایشگاه های لباس
بخشی از مطلب
برای آگاهی از هر پدیده باید ابتدا خوب آنرا بشناسیم و تعریف مشخص عام و خاص از این پدیده برای خود داشته باشیم ، مقوله نمایشگاهها ترکیبی از صنعت و هنر است که معمولاً فعالیتهای اقتصادی را در یک محدوده زمانی و مکانی متمرکز نموده است .
نمایشگاهها را قویترین ابزار بازاریابی نیز میدانند چون تمام حواس انسان را در این محدوده برای نفوذ بکار می گیرد و از این حیث برگزاری نمایشگاهها با در معرض دید قرار دادن اختراعات ، نوآوری ها و خدمات برتر به جامعه بشری کمکهای بسیار موثری نموده است .
نمایشگاه ها یکی از موثرترین واسطه ها برای تثبیت وحمایت روابط مشتری می باشند .درعصر به شدت دیجیتالی امروز ، نمایشگاه ها تنها واسطه ای هستند که درآن خریدار ، فروشنده ومحصول به شکل فیزیکی گرد هم می آیند واین یعنی یک نیروی قدرتمند برای فعالیت تجاری .
نمایشگاه های تخصصی با پروفایل به شدت متمرکز ومخاطبانی که به دقت مورد هدف قرارگرفته اند ، پلت فورم بازاریابی وفروش بسیار مقرون به صرفه ای هستند .
نمایشگاه ها محیطی بسیار انعطاف پذیر ارایه می کنند که درآن دامنه وسیعی از اهداف بازاریابی وفروش قابل دستیابی هستند ، از ایجاد مشتریان احتمالی عمده ومعرفی محصولات وخدمات جدیدگرفته تا ساخت تصویر برند جدید .
نمایشگاه ها برخلاف مجلات وپست مستقیم ، در یک فرایند ارتباطی دوجانبه دخیل هستند .
بازدیدکنندگان می توانند سئوال ، بحث وچالش کنند،غرفه داران می توانند اطلاعات را دریافت وجستجو کنند. مهم تر از همه فعالیت تجاری رو در رو صورت می گیرد که موثرترین راه برای ایجاد وحفظ روابط با مشتری می باشد .
نمایشگاه ها درمعرض دید عموم مردم قراردارند و به شما امکان می دهند تا در دوره زمانی کوتاه به قسمت بزرگی از بازار دست یابید ، نمایشگاه ها یکی از سریع ترین ومقرون به صرفه ترین ابزارهای اکتشاف و ورود به بازارهای صادراتی جدید هستند .
اهداف مشارکت در نمایشگاه ها
با توجه به نقش های متعددی که نمایشگاه ها ایفا می کنند اهداف بازاریابی به طور کلی تحقق می یابند . درمورد برقراری ارتباط حتی اگر فرآیند فروش مورد تاکید باشد بازهم شرکت می تواند روابط عمومی مفیدی را انجام دهد وهمزمان با آن در راستای اهداف تحقیق بازار به بررسی رقابت بپردازد .
شرکتی که محصول جدید را معرفی می کند نیز از نمایشگاه برای تبلیغات وتوسعه استفاده می کند وسعت امکانات موجود نتیجه مستقیم فرصتی است که تنها نمایشگاه ونه واسطه دیگری برای تماس فردی گروه های مختلف علاقمند به شاخه صنعت شما ارایه می دهد . تعیین مهم ترین اهداف نمایشگاه از طریق تکمیل وکنترل اهداف مشارکت برآمادگی کلی سازمانی تاثیر می گذارد .
گروه بندی اهداف مشارکت باید با دیدگاهی انعطاف پذیر صورت بگیرد، نمونه ای از این دسته بندی نشان می دهد که چگونه اهداف برقراری ارتباط می توانند به مجموعه محصول کمک کنند .
انواع نمایشگاه
نمایشگاه ها به دو عنوان زیر تقسیم می شوند :
نمایشگاههای عمومی عمده:
جایی هستند که انواع کالا های صنعتی و مصرفی درآن ها به نمایش گذارده می شود . این نمایشگاه ها بر روی عموم باز هستند . ولی از بازرگانان نیز برای بازدید دعوت به عمل می آید . در یک چنین نمایشگاه هایی بازدید کنندگان ممکن است بین المللی ، داخلی یا منطقه ای باشند .
نمایشگاه های تخصصی عمده:
که در درجه اول برای بازدید کنندگان ترتیب داده می شود . اگر چه در برخی از آن ها طی بخشی از نمایش مردم عادی نیز از آن بازدید می کنند . این نمایشگاه ها به بخش صنعت یا تجارت اختصاص می یابد . درجه تخصص از نمایشگاهی به نمایشگاه دیگر متفاوت است . بازدیدکنندگان معمولاً بین المللی یا داخلی هستند و تمایل بر این است که اشخاص از سطوح مختلف صنعت ، با تجارت خاصی باشند.
نمایشگاهها دارای، انواع مختلفی هستند كه از ابعاد و دیدگاههای گوناگون نیز طبقهبندی میشوند:
1- انواع نمایشگاهها از نظر جغرافیای محل برگزاری:
نمایشگاه داخلی: نمایشگاهی است كه در داخل یك كشور و برای مردم همان كشور برگزار میگردد . در این نمایشگاهها، معمولاً تولیدات داخلی به معرض تماشا گذاشته میشود. مانند: نمایشگاههایی كه توسط تولیدكنندگان و هنرمندان داخلی برای معرفی كالاها و آثار هنری برگزار میگردد.
نمایشگاه خارجی : نمایشگاهی است كه یك كشور در كشور دیگر برگزار میكند . هدف آن نیز شناساندن كالاها و خدمات و پیشرفتهای یك كشور به مردم سایر كشورها است.
نمایشگاهجهانی (بینالمللی): نمایشگاهی است كه با مشاركت چندین كشور در سطح جهانی برگزار میگردد. این نمایشگاهها، معمولاً به مناسبتهای خاص با دعوت از كشورهای داوطلب و... در یكی از شهرهای مهم دنیا تشكیل میشود. هدف عمده آن نیز گسترش بازرگانی بینالمللی است.
2- انواع نمایشگاهها ازنظر مدت زمان برگزاری:
نمایشگاه موقت: این نمایشگاهها برای مدت محدودی برگزار میشوند و پس از پایان مدت تعیین شده، تعطیل میگردند. بیشتر نمایشگاهها از این گروه به حساب میآیند. مدت تقریبی این نمایشگاهها بین 20 روز تا 6 ماه است.
نمایشگاه دائمی : این نمایشگاه برای همیشه تشكیل و برگزار میشوند. اگر چه، احتمالاً در شكل ظاهری یا در نوع كالاهای آن، ممكن است تغییراتی ایجاد شود.
3- انواع نمایشگاهها از نظر هدف:
نمایشگاه تجارتی (انتفاعی): نمایشگاهی است كه با هدف تبلیغ محصولات تجارتی برگزار میشود. مانند تمام نمایشگاههایی كه بازرگانان و تولیدكنندگان در كشورهای دیگر برای تسلط بر بازارهای جهانی برگزار میكنند.
نمایشگاه غیرتجارتی (غیرانتفاعی): نمایشگاهی است كه هدف آن مسائلی غیر از كسب سود و منفعت تجارتی است. بلكه مواردی مانند شناساندن مسائل مذهبی، فرهنگی و سیاسی از جمله هدفهای آن است. مانند نمایشگاهها كتاب، فیلم و...
نمایشگاه تولیدی : این نمایشگاه برای تشویق تولیدكنندگان در جهت ساخت وسایل مورد نیاز یك كشور برگزار میشود. مانند : نمایشگاههایی كه وزارت صنایع و معادن برای تامین خودكفایی برگزار میكند.
4- انواع نمایشگاهها از نظر تنوع كالا:
نمایشگاه عمومی : نمایشگاهی است كه در آن انواع كالاها به نمایش گذاشته میشود. مانند: نمایشگاههای تولیدات صنعتی ، صنایع دستی، پیشرفتهای تكنیكی و محصولات كشاورزی.
نمایشگاه تخصصی: نمایشگاهی است كه اختصاص به نمایش یك نوع یا یك سری از كالاها داشته باشد. مانند: نمایشگاههای فرش، نقاشی، انواع منسوجات و...
فهرست مطالب
چکیده 1
فصل اول: مبانی نظری صفحه
اهمیت توجه به لباس ، ضرورت ایجاد خانه مد و نمایشگاه های لباس 5
سرچشمه وتاریخچه نمایشگاه 7
اهداف مشارکت در نمایشگاه ها 9
نمایشگاه های عمومی 9
نمایشگاه های تخصصی 10
1- انواع نمایشگاهها از نظر جغرافیای محل برگزاری 10
2- انواع نمایشگاهها ازنظر مدت زمان برگزاری 11
3- انواع نمایشگاهها از نظر هدف 11
4- انواع نمایشگاهها از نظر تنوع كالا 12
آشنایی بیشتر با برخی نمایشگاهها 12
مهمترین مزایای مشاركت در نمایشگاههای تخصصی 13
مقایسه نمایشگاههای بینالمللی بازرگانی و نمایشگاهای جهانی 14
لزوم ، نقش و اهداف مراکز بازرگانی و نمایشگاهی 17
اهداف نمایشگاه بین المللی 17
اثرات نمایشگاه بین المللی 17
اثرات فرهنگی17
- جنبه آموزشی نمایشگاه ها18
- موزه ها ، نمایشگاه های دائمی تداوم میراث ها19
اثرات هنری 19
- نقش نمایشگاه ها در پیشرفت معماری19
اثرات اقتصادی 22
اثرات اجتماعی 24
فصل دوم: استانداردها ، ضوابط طراحی و برنامه فیزیکی خانه مد
سالن همایش خانه مد 27
-موزه ها وگالری های هنری 29
نکاتی در باب معماری موزه 29
خصوصیات گالری ها 32
کتابخانه تخصصی خانه مد 33
دفاتر اداری 37
اصول کار اداری و دفتری38
طراحی محل کار40
امکانات سرویس 41
رستوران ها 42
سالن های نمایش 43
پنجره ها46
پله ها 46
بخش پژوهشی خانه مد 47
بخش آموزش طراحی پارچه و لباس 47
انبارها 47
پارکینگ 49
تاسیسات49
بخش نمایشگاهی خانه مد 49
پشتیبانی و تجهیزات 50
فرهنگی اجتماعی 50
اداری تجاری رفاهی 51
فضای سبز 51
محاسبه ظرفیت خانه مد ( نمایشگاه و مرکز آموزش طراحی ) 51
بخش اداری 52
معاونت بازاریابی 52
معاونت تحقیقات و برنامه ریزی 52
تولید نخ و پارچه و سایر لوازم طراحی لباس 53
معاو نت خدمات صادراتی 53
معاونت مالی اداری 53
بخش خدماتی 54
سالن های اجتماعات ( آمفی تئاتر ) 54
کامپیوتر ( مرکز اطلاعات ماهواره ای ) 54
پست 54
بیمه 55فضاها وسرویس های خدماتی - رفاهی 55
گروه بندی کاربری ها 56
کار بری های گسترده 56
کار بری های متمرکز 56
فضاهای نمایشگاهی 56
تجهیزاتی پشتیبانی 57
خدمات عمومی 57
مکان یابی کاربری ها در سایت58
ورودی ها58
شبکه ارتباطی 58
پارکینگ ها 58
خدمات عمومی 58
مجموعه نمایشگاهی 59
جزئیات و کلیات در طراحی نمایشگاه59
روشنایی در نما یشگاه 59
کنترل نور مصنوعی 60
طریقه نمایش یک شیء60
تجزیه کالا 61
اهمیت جلب انظار 61
سیرکولاسیون 61
تالار ورودی 61
گالری ها یا تالار نمایش 62
طراحی برای مردم 62
فصل سوم: نمونه های مشابه
اولین نمایشگاههای امروزین 66
نمایشگاه های جهانی در قرنی که گذشت67
نمایشگاه بزرگ لندن 1851 (قصر بلورین) 69
تاریخچه نمایشگاه در ایران 73
اتحادیه نمایشگاه های جهانی و عضویت ایران در آن 75
موزه ی لباس ژاپن 77
نمایشگاه مجموعه ی لباس های موزه بروکلین 77
London fashion house 80
نمونه های داخلی 83
موزه ی مردم شناسی تهران 83
نقد نمونه ها 83
مرکز خرید الماس ایرانیان در تهران 84
مرکز خرید الماس شرق در مشهد89
آشنایی با وضع موجود نمایشگاه تهران 91
ارزیابی وضع موجود نمایشگاه تهران 93
فصل چهارم: مطالعات اقلیمی ومحیطی بستر طرح
مقدمه96
ويژگيهاي جغرافيائي شهر تهران 96
موقعيت طبيعي شهر تهران 96
ويژگيهاي اقليميشهر تهران97
توپوگرافي 106
آب هاي سطحي 107
آب هاي زيرزميني108
مطالعات زمين شناسي 109
خطر زمين لرزة گسترده تهران 111
جهت گيري ساختمان در رابطه بااقليم 113
فرم ساختمان در رابطه با اقليم 113
جهت در سايبان 114
فصل پنجم: روند طراحی
سایت پلان 117
ایده اصلی شکل گیری طرح (انگاره طرح ) 119
کانسپت در فرایند طراحی 119
روند طراحی 120
مفاهیم به کار رفته در پروژه (فرآیند طراحی) 127
بخش بندی فضاها 127
گالری ها 128
فضاهای بخش اداری 131
کافی شاپ و مدیا بار 131
بخش های اجتماعی 132
پلان های اولیه و اتود وسرانه ها 132
منابع 149