مطالعات طراحی پردیس سینمایی با رویکرد افزایش دلبستگی مکان، با تاکید بر پایداری اجتماعی
بخشی از مطلب
در يك نگاه سينما داراي چند بعد است:
تكنيك : زاده صنعت و وابسته به آن
هنر : با بهره گيري از نظامهاي نشانه شناسي و زيباشناسي هنرهاي ديگر و تركيب آنها، زبان خودرا آفريد.
سرگرمي : در اين برخورد با سينما جنبه سرگرمي آن مطرح مي شود.
رسانه : يك رسانه مولتي مديا كامل است.
سرمايه : با عرضه روزافزون و در سطح ملي و بين المللي مي تواند درآمد خوبي باشد.
معماری و سینما مجموعه ای از هنر و فنونی هستند که به کمک دستان توانای معمار و فیلم ساز درهم آمیخته اند. معماری و سینما هر دو به ایجاد فضا و روح زندگی می پردازند و در فرایند ادراک فضا، هر دو هنر به اصول مشترکی پایبندند. جهان معماری و دنیای سینما از عناصر بنیادی مشترکی همچون صحنه، فضا، نور، حرکت و دید برخوردارند. هنر معماری در سینما به عنوان عامل اصلی ایجاد تعادل و هماهنگی در شکل تصاویر و ترکیب صحنه مطرح می شود. خاصیت مکانی یا زمانی فضا، رنگ، نور، سایه روشن تاثیر متفاوتی بر بیننده می گذارد. همچنین فضاهای معماری می تواند مهم ترین عامل در بازطراحی سینماها باشند. عوامل بصری موجود در بافت یک فیلم مانند: «رنگ، سطح، خط، نقطه و ...» نیز می تواند عوامل بصری برای پس زمینه الهام یک سینما باشند و معانی مورد نظر کارگردان ایده بازآفرینی سینما را تقویت کند و معماران با بهره گیری از فیلم سازان از طریق معنا و فضاسازی، ایجاد هویت، خلق مکان و پررنگ تر کردن حس دلبستگی مکان بپردازند. هدف از این پژوهش شناسایی عوامل تاثیر گذار بر بازطراحی سینماها می باشد که فضاهای شهری و بناهای معماری به عنوان مکان یک رویداد از اهمیت زیادی برخوردارند و معرف موقعیت زمانی، فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و ... در بنا هستند. به طوری که توجه به مقوله سینما و مجموعه های سینمایی به صورت جدی و آگاهانه، ایده جدیدی است که می تواند مورد توجه طراحان قرار گیرد. فضاهای شهری ما در سینمای ایران باید دارای شخصیت گردیده و به عبارتی منعکس کننده هویت ایرانی باشند. در این پژوهش برآنیم به ارتباط متقابل معماری و سینما به عنوان دو عنصر مکمل و نقش آن ها در هویت بخشی و باطراحی سینماها به مکان ها و فضاهای شهری کارآمد، پرداخته و همگامی این دو هنر و فن را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
فهرست مطالب
مقدمه
طرح موضوع
طرح مسأله و ضرورت پژوهش
هدف پژوهش
پرسش ها و فرضیه های تحقیق:
سؤالات اصلی پژوهش
فرضیه های فرعی پژوهش
سوالات فرعی
فرضيههاي فرعی تحقیق:
پیشینه تحقیق
روش پژوهش
روش جمع آوری اطلاعات
مطالب فصل ها
فصل دوم
2-1- چکیده
مقدمه
بررسی مفهوم مکان از دیدگاه های گوناگون
دلبستگی مکانی:
تعاریف پایه
دلبستگی مکانی
بعد شخصی (فردی و جمعی)
فرایند روانشناختی
بعد مکانی
کارکد های دلبستگی مکانی
بعد شخص :
بعد فرآیند روانشناختی:
تعریف سینما
سینما چیست
پیشینه سینما
ارتباط سینما و معماری
سينما و معماری
فضا – زمان در سینما و معماری
واقعیت ذهنی مکان
منطق احساس
تبادل احساسات
معنای پنهان
معماری در قیاس با سینما
فضای صحنه سینما
فضای فیزیکی
فضای تدوینی
فضای صحنه
حرکت به مثابه ابزار بیانی زمانی و فضا
معماری آینده
آموختن از سینما
سینمای ایران
تعامل اجتماعی
اجتماع پذیری و حیات جمعی
نقش کالبد فضا در روابط اجتماعی
فضاهای مردگرا
فعالیت های فضاهای جمعی
تعریف پایداری
ساختار معماری و سینما
حافظه جمعی
سینما و توسعه پایدار اجتماعی
پیشنهادت راهبردی
نتیجه گیری
نمونه های موردی
سینما مرکزی شهر بوسان
سینما مرکزی شهر بوسان
طراحی سینما در نیویورک
منابع