پروژه طراحی مرکز تحقیقاتی آموزشی نمایشی موسیقی کلاسیک ایران
فصل اول:موسیقی کلاسیک ایران 1
1-1-پیشینه ی موسیقی در ایران 1
1-2-تاریخچه موسیقی کلاسیک 3
1-3-موسیقی کلاسیک چیست؟ 4
1-4-سبک موسيقي کلاسيک: 5
1-5-تاریخچه موسیقی کلاسیک - آثار دوره های مختلف 7
1-6-دوران باروک 8
1-7-دوران کلاسیک 9
1-8-دوران رمانتیک 9
1-9-دوران کلاسیک مدرن 10
1-10-زمینه تاریخی و اجتماعی 11
1-11-نشانههای سبک موسیقی کلاسیک 14
1-12-ریتم، میزان و تمپو در موسیقی کلاسیک 14
1-13-هارمونی و تنالیته 16
1-14-موتیف، تم، بسط و گسترش تمی 17
1-15-فرمهای مرسوم دوره کلاسیک 19
1-16-ارکستر و سازها 20
1-17-موسیقی کلاسیک ایران 20
منابع 23
فصل دوم:مراکز تحقیقاتی و پژوهشی 23
2-1-تعاريف و ضوابط تأسيس مراكز تحقيقاتي 23
2-2-ضرورت تأسيس مراکز پژوهشی 24
2-3-تحقيق و پژوهش 26
2-4-از نظر لغت 27
2-5-در اصطلاح 27
2-6-ضرورتهاي پژوهش 28
2-7-از نظر علمي 28
2-8-در جنبه مكتبشناسي 28
2-9-دامنه ضرورتها 29
2-10-در جنبه حيات فردي 29
2-11-در جنبه اجتماعي 29
2-12-از نظر اخلاقي 30
2-13-از ديد اسلام 30
2-14-فوائد پژوهش 31
2-15-نفس پژوهش و لذت آن 33
2-16-اهداف و مقاصد پژوهش 34
2-17-مشكلات و موانع تحقيق پژوهش 39
2-18-انواع پژوهش از نظر عده پژوهشگران 42
2-19-امكانات لازم براي پژوهش 43
2-20-تعيين موضوع 47
2-21-دستيابي به نظريه يا تئوري 48
2-22-روشهاي كلي در پژوهش 51
2-23-وضعيت علمي كشور 52
2-24-مشكلات و موانع ساختاري در نظام تحقيقاتي ايران 53
2-25-رابطه علم و تكنولوژي با پژوهش 56
2-26-نياز به تربيت پژوهشگر 57
2-27-پويا و سازنده بار آوردن انسان 58
2-28-انسان فعال و انسان پذيرا 60
2-29-تأكيد بر حركت و تحول انسان از ديدگاه آيات قرآن 61
2-30-علم چيست؟ 64
2-31-علم در آينه معماري 67
2-32-معماري و الكترونيك 70
2-33-ناماديت 70
منابع: 71
فصل سوم:مبانی نظری 73
3-1-5-نظر اندیشمندان در مورد فضا 85
3-2-رابطه درون و بیرون در معماری 87
منابع: 99
فصل چهارم:برنامهريزي فيزيكي پروژه 101
4-1-بررسي جمعيت هدف (گروههاي مخاطب) 101
4-2-استانداردهاي موجود 101
4-3-طرح جامع فيزيكي 102
4-4-حوزهبندي فضاها 102
4-5-اصول طراحي 104
4-6-فضاي لازم براي هر نفر 104
4-7-مدولهاي طراحي 105
4-8-توزيع سرويسها 105
4-9-سيستمهاي دفع مواد زايد 106
4-10-انباري 106
4-11-نيازهاي ويژه 107
4-12-فضاهاي مرتبط 108
4-13-كلاسها 108
4-14-شكل استاندارد اتاق 109
4-15-كتابخانه 110
4-16-بررسي روابط داخلي در كتابخانه 110
4-17-حفاظت در مقابل آتشسوزي 112
4-18-استاندارد فضاي كتابخانه 113
4-19-ساختار اداري 113
4-20-سالنهاي سخنراني 113
4-21-نمايشگاه 114
4-22-مسيرهاي حركت 116
4-23-سلف سرويس 117
4-24-مجموعه اقامتي 119
4-25-لابي 124
4-26-فضاهاي خدمات و پشتيباني 125
4-27-تدقيق برنامه فيزيكي 131
رديف 132
بخش اداري 132
اتاق رياست باشگاه 132
اتاق بحث و كنفرانس* 132
اتاق منشي و انتظار 132
حوزهامورپژوهشيـعلمي 132
اتاق معاون پژوهشي 132
اتاق معاون آموزشي 132
اتاق بحث و كنفرانس* 132
اتاق منشي و انتظار 132
اتاق اساتيد(مشاوره حضوري اساتيد و دانشپژوهان) 132
حوزه امور مالي 132
اتاق مسئول امور مالي 132
اتاق بحث و كنفرانس 132
بايگاني 132
مسئول بايگاني 132
حوزه خدمات و پشتيباني 132
اتاق نگهباني و اطلاعات 132
استراحت نگهباني 132
فضاي استراحت اساتيد 132
فضايرختكن وفايلهاي شخصي 132
اتاق استراحت 132
آبدارخانه 133
سرويسهاي بهداشتي 133
لابي و فضاي انتظار 133
منابع: 133
فصل پنجم:طراحی اقلیمی وبررسی پیشینه تاریخی 135
5-1-موقعیت جغرافیایی 135
5-5-1- تأثیر طراحی اقلیمی در صرفه جویی انرژی 161
5-5-2- تجزیه و تحلیل عوامل اقلیمی 161
5-7-تاریخچه و سابقه پیدایش منطقه ۲۲ شهرداری تهران 169
5-10-شبکه حمل و نقل منطقه 22 شهرداري تهران 177
5-11-ضرايب تعديل زيست محيطي و شهرسازي 183
فصل ششم:بررسی نمونه های موردی 189
6-1-مركز تكنولوژي مك كورميك تريبون 190
6-2-دانشگاه تكنولوژي و مجموعه آموزشي لاورنس 193
6-3-دانشگاه تكنولوژي ماساچوست 197
6-4-مركز فرهنگي ژرژ پمپيدو 199
6-5-آکادمی علوم کالیفرنیا 202
منابع: 206
فصل هفتم :کانسپت و طراحی 207
7-1-طراحی 207
7-1-1-كانسپت ها: 207
7-1-2- ايده و طرح نهايي 209
7-1-3- طراحي معماري 211
7-2-ايده ها: 213
7-3-سناريوهاي کانسپچوال ( مفهومي ) 215
7-4-نظریه کوين روش مي گويد 217
7-5-نظریه :ادوارد لارابي بارنز مي گويد 218
7-6-سلسله مراتب کانسپت 219
7-7-انواع پنجگانه کانسپت: 220
7-7-1-کانسپت قياسي (Avalogies) 220
7-7-2-استعارات و تشبيهات (کانسپت هاي استعاري) (Metaphores and Similes) 223
7-7-3- (کانسپت هاي جوهري) Essences 223
7-7-4-پاسخ مستقيم و حل مساله (کانسپت هاي برنامه اي) Prigrammatic 226
7-7-5-ايده آل ها (کانسپت هاي ايده آل گرا) 227
7-8-کانسپت طرح 228
منابع: 228
بخشی از مطلب
تنها دو هنری که به نسبت زیادی در ساخت فضا شرکت می کنند و بدین لحاظ از واژگان و ساختار واحد برخوردارند، هنر معماری و موسیقی است، که هرگاه در حیطهی زبان و فرهنگ واحدی نیز بهکار گرفته شوند، ترجمان یکدیگر میشوند و تکرار یک روح در دو بدن. این رساله در جهت تدوین نحوهی ارتباط دو هنر، مطالعه در زبان، واژگان و ساختار معماری و موسیقی را هدف بخش نظری قرار داده است و کاربست یافتههای تحقیق در قالب طرح مرکز موسیقی ایرانی در شیراز مبتنی بر معماری موسیقی، هدف کاربردی بوده است که سعی در حصول بدان داشته است. از طرفی در رسیدن به طرح مرکز موسیقی، مطالعه مباحث آکوستیک و فن پخش صوت در سالن ها از اندازه تا متریال مناسب، مورد دیگری است که در این رساله پیگیری شده است.هدف از این پروژه تجمع بخشیدن و ایجاد یک مرکز بهمنظور ارائه و معرفی موسیقی است. مرکز تحقیقاتی آموزشی تهران بهمنظور آشنایی هر چه بیشتر مردم با موسیقی که شامل موسیقی سنتی ایران و موسیقی پربار کشورهای دیگر است، موردتوجه و طراحی قرار گرفته است؛ که در آن علاوه بر برگزاری کنسرتها، سازماندهی به امر آموزش و درنهایت ایجاد یک مرکز و موزه موسیقی برای آشنایی با وسایل موسیقی نیز از اهداف پروژه بوده است.و در انتها با تدوین احکام طراحی به طرح مرکز موسیقی پرداخته است. اصول مکان یابی مراکز فرهنگی و معیارها و شاخصههای ارزیابی انتخاب سایتهای فرهنگی مورد دیگری است که در این رساله میتوان بدان دست یافت.و....