خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: مطالعات طراحی استادیوم فوتبال ۳۱۰۰۰ نفره ۱۷۰ صفحه

   تعدادبرگ: 170 برگ ورد   قیمت: 18000 تومان   حجم فایل: 17111 kb  تعدادمشاهده  1


فصل اول : معرفی طرح
۱-۱- تعریف استادیوم
باید توجه داشت که استادیوم از زمانهای دور با تمام مشکلات تکنولوژیک که برپایی این ساختمانهای عظیم نظیر استادیوم المپیک در یونان و کلوزئوم در شهر رم ایتالیا در آن دوره با آن روبرو بودهاند به عنوان مهمترین کار عظیم ساخت بشر مورد توجه قرار داشتهاند.
در قرن گذشته هم جامعه بشری چنین نیازی را حتی در زمان جنگ جهانی دوم انکار نکرد. در زمان جنگ جهانی دوم و در جریان فاجعهای که هم در اروپا با آن درگیر بود، بازسازی استادیوم برلین از طرف مردم آلمان و جهان مورد استقبال قرار گرفت. به علت همین احساس نیاز، دولتها در طول تاریخ هزینه سنگین ساخت چنین استادیومهایی را پذیرفتهاند هرچند امروزه بازگشت سرمایه و سود آن روندی چندین ساله دارد اما چون برپایی استادیومها جزئی از الزامات فرهنگی جامعه است متخصصان برای این مشکل نیز راهحلهای مفیدی یافتهاند که اگر بازگشت سرمایه صددرصد نباشد لااقل مقدار مناسبی از آن جبران گردد (Nixdorf,Stefan,2007).
 

 
۱-۲- تاریخچه ساخت استادیوم
۱-۲-۱- استادیوم
کلمه «استادیوم» از کلمه یونانی «stadion» مشتق شده که پیش از هر چیز به واحد قدیمی طول اشاره داشت که بر حسب شرایطِ محلی بین ۱۷۷ و ۱۹۲ متر متغیر بود. مفهوم این اصطلاح تا زمین بازی کلی مسابقات نیز بسط یافت، یعنی زمین مسابقه همراه با ردیف های تماشاچیان در اطراف آن. در آن زمان یونانیان اصطلاح «stadion» را به تمام زمینهای ورزشی که به شکل مربع مستطیلهای کشیده با امتدادهای نیم دایره بودند اطلاق کرده و بعدها از این واژه برای اشاره به زمین بازی سایر انواع وقایع ورزشی استفاده میکردند(یک واحد طول = یک ) stadion) (Nixdorf,Stefan,2007)).
 
برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…
 
بخشی از مطالب:
زمین بازی
واژه زمین بازی (معادل واژه انگلیسی arena که از واژهای لاتین به معنای «شن» مشتق شده) در اصل به «محل نبرد پوشیده شده از شن در آمفی تئاتر، زمین ورزشی یا استادیوم» اطلاق می شود.
این فضا محل برگزاری رقابتهای ورزشی و رویدادهای فرهنگی است. امروزه این واژه نه تنها به محل انجام آن فعالیت بلکه به کل ساختار معماری اطراف آن اشاره دارد.
 
۱- ۲ – ۲- دسته بندیهای تاریخی
در طول هزاران سال به دنبال پیدایش زمین بازی، کار ساخت مکانهای گردهمایی و انگیزه انجام این کار آغاز شد.
در کشور یونان باستان، استادیومها در ابتدا فضای برگزاری نبردهای نظامی فرقهای و بعدها محل انجام رقابت های ورزشی بودند که نشاندهنده گرایشهای میهن پرستانه و مهمتر از همه نشاندهنده اعتبار اغنیای حاکم بود. ظرفیت نشیمن این استادیوم ها اغلب مطابق با جمعیت کل یک شهر خاص بود. «بازیهای المپیک» با فاصله های زمانی ۴ سال بین سالهای ۷۷۶ پیش از میلاد و ۳۹۳ پس از میلاد در استادیوم قدیمی «اولمپیا » در شبه جزیره پلوپوتیسوس و به اصطلاح در تنها استادیوم «اصلی» المپیک برگزار شدند.
این استادیوم امکان تماشای بازی را برای تقریباً ۳۰٫۰۰۰ تماشاچی فراهم می آورد. با این حال تماشاچیان امکان نشستن نداشتند. برای اینکه تماشاچیان دید بهتری داشته باشند در اطراف زمین مسابقه دیوارهای خاکی ساخته شد. در سراشیبی جنوبی، سکوها یا تریبونهای سنگی کوچکی فقط برای استفاده داوران و یک سکو هم برای والاترین کاهنه معبد((هِرا)) در محرابی در سراشیبی شمالی تعبیه شد.
استادیوم شهر دِلف که به قرن پنجم پیش از میلاد می رسد یکی از بهترین نمونههای حفظ شده از یونان باستان است. طول این ساختمان تقریباً ۱۷۷ متر می باشد که از توپوگرافی شیب دار در ساخت دیوار خاکی سکوی آن استفاده شده است. در اینجا هم برای افراد سرشناسی که در مراسم حضور داشتند سازه های پلکانی به شکل ردیف- نیمکتهای سنگی ساخته می شد. این نیمکتها امکان تماشای بلامانع زمین مسابقه را فراهم می آوردند.
 
تصویر شماره ۱-۱ : استادیوم آنتیگوی دلفی، یونان
پهنه ورزشی  تقریباً در طی دوره آغازین امپراطوری روم در حدود سال ۵۰۰ پیش از میلاد ساخته شد. این زمین ورزشی، بزرگترین زمین ورزشی رم باستان بود که عموماً صحنه مسابقات ارابه های جنگی و به دفعات کمتر، محل برگزاری نبرد گلادیاتورها یا شکار حیوانات بود.
تماشاگران در ابتدا بر روی سراشیبی های دو طرف دره و بعداً بر روی سکوهای چوبی ساده میشستند. اینجا هم فقط برای سناتورها نیمکتهای سنگی ساخته شده بود. این ساختار تا قرن ۴ پس از میلاد به مناسبتهای مختلف وسعت یافت و در شکل نهایی خود به طول ۵/۳ استادیا (۶۳۵ متر) و عرض ۱۱۰ متر رسید.
این زمین ورزشیِ وسعت یافته، خود دارای طول ۵۹۰ متر بود و از یک بیضی کشیده تشکیل شده بود که در قسمت وسط با دیواری به نام «اسپینا» جدا می شد. ظرفیت نشیمن پهنه ورزشی «سیرکوس ماکسیموس» بیش از ۳۰۰٫۰۰۰ نفر تخمین زده می شود. اگرچه در طول دوره امپراطوری روم هم، استادیومهایی ساخته شده است اما در ایتالیا به رقابتهای ورزشی از نوع یونانی کمتر اهمیت داده میشد.
تصویر شماره۱- ۲
۱-۳- نسل استادیومها طبق نظر رود شر، رئیس ارشد ورزشگاه(اچ . او . کی)
۱-۳-۱- استادیوم های نسل اول
تاریخچه استادیوم های امروزی به ساماندهی ورزش در نیمه قرن نوزدهم برمی گردد.در نسل اول استادیوم ها، تأکید بر جای دادن تعداد زیادی تماشاچی بود و به کیفیت امکانات یا آسایش این تماشاچیان توجه کمی می شد.
 
۱-۳-۲- استادیوم های نسل دوم: تأثیر تلویزیون
با تحول تلویزیون در ۱۹۳۰، پخش رویدادهای ورزشی آغاز شد. نسل دوم استادیوم ها متقابلاً تأکید بیشتری بر آسایش تماشاچیان و بهبود امکانات حمایتی ورزشگاهها داشت. با این حال، هنوز هم اکثر این استادیوم ها از زمین گودی متشکل از شن و ماسه بودند و تعداد زیادی از ورزشگاههای دنیا به عنوان استادیوم های نسل دوم باقی مانده اند.
 
۱-۳-۳- استادیوم های نسل سوم: استادیوم های خانوادگی
نسل سوم استادیوم ها در اوایل دهه ۱۹۹۰ بوجود آمدند که به منظور جلب کل خانواده، امکانات کاربرپسندتری را فراهم آورده بودند. ورزشگاه، مرکز فعالیت بود اما تنها مرکز توجه نبود و منبع اصلی بودجه باشگاههای ورزشی از دریافتهای دوره ای از بازاریاب ها و تلویزیون بود.در زمین های ورزشی، استاندارد جدیدی برای کیفیت امکاناتِ مختص تماشاگران، ارائه شده بود که تعداد زیادی رستوران، محل عرضه خوراکی و فروشگاههایی برای هواداران را شامل می شد.
 
۱-۳-۴ – استادیوم های نسل چهارم: تعهد جمعی و رسانه ها
مشخص شد که اگر طرح، تأمین بودجه و مدیریت استادیومها نظاممند شوند استادیوم ها میتوانند درآمدزا باشند. نباید گمان کرد که استادیوم ها منابع مالی کشور را صرف می کنند.دوره جدیدی در حال ظهور بود که استادیوم جدید «تلسترا دوم» در ملبورن، نمونهای برجسته از آن است. این استادیوم سقف روباز، ردیف نشیمنهای متحرک و یک پارکینگ خودرو در زیر زمین بازی دارد. و یک طرح کلی برای شهرها در آینده محسوب می شود.
 
۱-۳-۵- استادیوم های نسل پنجم: بازسازی شهری
استادیومها به بلوغ رسیدهاند و به ساختمانهایی بدل شدهاند که میتوان از آنها برای پیشرفت برنامه ریزی شده و تدبیرانه شهرهای قرن ۲۱ بهره برد. استادیوم ها نمادهای پرتوان فرهنگ ما، آرمانهای ما و گاه شکستهای ما شده اند. باید بیاموزیم که چگونه از آنها استفاده خردمندانه کنیم.((Nixdorf,Stefan,2007
 
۱-۴- استادیوم از لحاظ معماری
• ایده‌آل
استادیوم‌های ورزشی مکان‌های وسیع تفریحی هستند که همانند سالن‌های سینما و تئاتر از شاخصه‌های معماری شهر و یا سرزمین محسوب می‌گردند. در نهایت طراحی در استادیوم هنگامی به دست می‌آید که سازه و سایر مسائل ساختمان در تمامی ابعاد اعم از کل تا جزئی‌ترین جزئیات که هر استادیوم در رابطه با زمان و مکان و محیط با آن روبرو است به دقت در نظر گرفته شود.
• مشکلات
از آنجایی که استادیوم‌های ورزشی در ارتباطی نزدیک با بایستی‌های عملکردی ( نظیر خطوط دید واضح، سیرکولاسیون و…. هستند) از جمله ساختمان‌هایی محسوب می‌شوند که در بیشتر مواقع فرم در تبعیت مستقیم از عملکرد قرارداد.
• شکل درون‌گرا
استادیوم به شکل طبیعی رو به فعالیت‌های ورزشی و پشت به پیرامون آن است و پیرامون آن معمولاً با حصار و سایر موانع امنیتی مجهز می‌گردد.
• پارکینگ خودرو
فضای پارک خودرو تماشاگرانی و توقفگاه‌های وسایل نقلیه عمومی در استادیوم، اغلب نه تنها به خودی خود غیر جذاب است بلکه باعث قطع ارتباط استادیوم با پیرامون آن می‌گردد.
• مقیاس غول‌آسا
در حالی که مقیاس فیزیکی عظیم یک استادیوم مسئله خاصی در فضاهای برون شهری است جای دادن آن در داخل شهر امری بغرنج است تطبیق اندازه استادیوم با محیط پیرامون آن سعیی عظیم را ایجاب می‌کند.
• عناصر غیر انعطاف‌پذیر
استادیوم ترکیبی از عناصر مختلف (نظیر ردیف‌های صندلی، راه‌پله‌ها و گذرگاه‌ها، ورودی سقف و…) است که بسیار غیر انعطاف بوده و گاهی حتی تطبیق آنها با شکل‌های سنتی ساختمانی نیز شکل است. به‌طوری که حتی قوانین سنتی کمپوزسیون نیز چشم‌پوشی شده و فرم‌های معماری در پی یافتن عوامل ممکنی هستند که علاوه بر ایستایی و مقاومت و استفاده زیبا و هارمونیک نمایانگر معماری خوب نیز باشند. استادیوم‌ها معمولاً روزهای زیادی از سال را بدون هیچ‌گونه فعالیتی می‌گذرانند. در نتیجه برای استفاده در یک دوره کوتاه‌مدت فضای مفید بسیاری را اشغال می‌نمایند. این الگوی استفاده در میان انواع ساختمان‌ها بی‌نظیر است و بدترین تأثیر را هم در حالت استفاده بیش از حد و هم در حالت استفاده کمتر از حد بر محیط اطراف خود بر جای می‌گذارند. بنابراین زنده نگه داشتن فضای استادیوم و ایجاد کاربری برای فضا در زمان غیر از انجام مسابقات، علاوه بر ایجاد درآمدزایی راه حل مناسبی برای رفع این نواقص می باشد.
 
-۴- فصل چهارم : بررسی استانداردها
 
۱-۴-۱- استاندارد درهای ورودی
از یک عرض واحد در هر دقیقه از ۱۰ تا ۳۰ نفر رد می شوند که اگر بخواهیم با توجه با استاندارد مذکور ورزشگاه در یک ساعت پر شود به ۶۶ متر عرض ورودی نیاز داریم. در هر دقیقه ۴۰ نفر (در سطح صاف و رامپ) ۱۰۰ متر را طی میکنند که در نتیجه ورزشگاه با ۵۰۰ متر عرض خروجی در یک دقیقه تخلیه میشود. در صورت قبول استاندارد معمول (۸ دقیقه) و تخمین ۲۰۰ متر طی طریق، عرض خروجی برای ۶ دقیقه پیش بینی شده است.
 
۱-۴- ۲- فضاهای خروجی
برای خروج عادی از استادیوم می توان از الگوی درختی پیروی کرد. دراین روش مسیرهای کوتاهتر به مسیرهای بزرگتر و در نهایت به یک مسیر اصلی می رسند. علائم نشان دهنده خروجی ها باید کاملاً واضح و قابل رؤیت باشند و درصورت امکان نورپردازی شوند. برای رعایت هرچه بیشتر ایمنی بهتر است که این علائم به صورت بینالمللی و مشترک بین همه کشورها در نظر گرفته شوند.
 
۱-۴-۳- مسیرهای خروج اضطراری
تابلوهای راهنما به سمت نزدیکترین خروجی، بایستی ثابت و کاملاً قابل رویت باشد. مسیرهای خروج بایستی کاملاً رنگی باشند تا بوضوح به چشم آیند. براساس استانداردهای فیفا /DFB وDIN، گذرگاههای محوری توسط علائم رنگی علامت گذاری می شوند. درتمامی فضاهای جمعی، مسیرهای خروج اضطراری، در تاریکی باید کاملاً قابل تشخیص بوده و حتی بدون چراغ ایمنی نمایان باشد. در استادیوم های ورزشی دارای روشنایی اضطراری، استفاده از چراغ اضافی دیگر در ردیفها الزامی نیست.
 
۱-۴- ۴- محاسبات زمان برای خروج جمعیت
معمولاً مدت زمان خروج تماشاچیان در کشورهای مختلف منطبق با شرایط و ضوابط داخلی آن کشور که تابع موقعیت سیستمهای آتش نشانی، نیروهای امداد و نجات، فرهنگ ملت ها و… میباشد، تعیین میگردد. اما در هر صورت حداقل زمان خروج، نماینده موفقیت طرح و مدیریت پروژه می باشد. حداقل زمان (مطلوب ترین زمان) در انگلستان ۸ دقیقه و در ایتالیا ۵ دقیقه تعیین گردیده است. زمان حرکت از محل نشستن تا دهانه خروجی در این محاسبات در نظر گرفته نمیشود.
 
نحوه محاسبه
• دهانه خروجی که در بدترین موقعیت قرار دارد ملاک عمل قرار گیرد.
• مسافت این دهانه تا منطقه ۳ محاسبه شود.
• سرعت هر تماشاچی در رامپ و سطح صاف، ۱۰۰ متر در دقیقه در نظر گرفته می شود و همین سرعت برای پله ۳۰ متر در دقیقه می باشد که در یک عرض واحد از دهانه یا در رد می شوند (عرض واحد ۶۰ سانتی متر می باشد).
• زمان فوق را با زمان عبور از منطقه ۳ جمع نمود.
• زمان به دست آمده باید با ۸ دقیقه مقایسه شود.
• در نظر گرفتن عرض واحد (۶۰ سانتی متر برای هر نقر) در مقایسه با عرض درها و معابر، زمان رد شدن از درهای خروجی را مشخص می کند.
• محاسبه فوق (عرض دهانه و درها و مسافت ها) را مجددا برای تمام تغییرات مورد بررسی قرار داده تا هیچ قسمتی نادیده انگاشته نشود.
 
۱-۴- ۵- تعداد ردیفها
برحسب ظرفیت، ساختار جایگاه به ردیفهایی تقسیم بندی میشوند. تعداد ردیفهای متوالی بستگی به ظرفیت مورد نیاز و بهره برداریهای طراحی شده نسبت به فضاهای اضافی در زیر جایگاه دارد.
برای جلوگیری از آشفتگی، جایگاهها بایستی توسط جدا سازیهای بصری واضح مشخص شود مـانند لـژها. جهت رسیدن به نیمکتها، تماشاگران ۲ جهت حرکتی را دنبال میکنند: عمودی و افقی.
یک استـادیـوم بیـش از یـک طبقه بایستی ازدحام تماشاگران را به شکل عمودی به سمت گذرگاهها و محل های تجمع جانبی راهنمائی نماید. بطور کلی هدایت مسیرها در پشت و جلو یکسان است.. سیستمهای عمودی ذیل در نظر گرفته میشود.
 
۱-۴- ۶- پله ها
پله ها فضاهای خطرناکی هستند و باید به گونهای طراحی شوند تا کسانی که استفاده از سطوح شیبدار برایشان مشکل است بتوانند از آنها استفاده نمایند.
پیشانی پله باید یکپارچه و محکم باشد و نباید از ۱۵ سانتیمتر تجاوز کند. حداقل عرض کف پله نیز ۲۸ سانتیمتر است.
اختلاف سطح بین دوپاگرد پله نباید از ۲/۱ متر بیشتر باشد، حداقل عرض پاگرد نیز از ۲/۱ متر کمتر نیست. برای ایمنی هرچه بیشتر بهتر است پله ها با دستگیره هایی در اطراف احاطه شوند.
سطح پاگرد پشت درهای خارجی باید حداقل ابعادی برابر ۸/۱ × ۸/۱ متر داشته باشد و لازم است به گونهای طراحی شود که تا ۲/۱ متر از عرض پاگرد عاری از هرگونه بازشو و چرخش در به سمت خارج باشد.
 
۱-۴- ۷- گذرگاهها و سطوح شیبدار
مسیرهای حرکتی حداقل ۲/۱ متر عرض دارند و در صورتی که برای صندلی چرخدار طراحی شده باشند عرض آنها به ۲ متر می رسد.
برای کوتاه کردن و هموارکردن راهها می توان از سطوح شیبدار استفاده کرد. نقطه اتصال سطوح باید هموار باشد و حداکثر شیب سطوح شیبدار ۶% است. دربین دو پاگرد به عرض ۵/۱ متر حداکثر طول شیب نباید بیش از ۱۰ متر باشد.
شیب هیچ رمپی نباید از ۸% بیشتر و فاصله رمپ بین دو پاگرد نیز از ۵ متر بیشتر باشد.
رمپهایی که شیب آنها بیش از ۵% باشد باید دارای دستگیرههایی با ارتفاع ۱ متر در بالای پاگردها و ۹۰ سانتیمتر بالای رمپها باشد. رمپهایی بیشتر از ۵% باید با پله هایی تجهیز شوند.
اختلاف سطح بین سطح شیبدار و زمین مجاور آن باید با میلهها یا جداولی به ارتفاع ۱۰ سانتیمتر ایمن شود. جنس سطوح شیبدار باید غیر صیقلی بوده و در هر شرایط آب و هوایی از خطرهای ممکنه پیشگیری نماید.
 
۱-۴- ۸- بالابرها و پله برقی
مسافران و بالابرهای مخصوص لوازم برای تقریباً تمامی مسابقات و زمینهای ورزشی بزرگ طراحی میشود. بالابرها، فضاهای انبار طبقه پائینی را به آشپزخانه ها و فروشگاه ها در طبقات بالاتر متصل میکند. قفسه های عمودی در واحدهای خدماتی تدارکاتی مانند تولیدات آشپزخانه، امکانات ظرفشویی و یا فضاهای انبار، حداقل یک سیستم بالابر الزامی است. بالابرهای مسافرین در فضاهای مهمانان ویژه دسترسی مناسب را تسهیل میکند و اغلب در سطوح بالاتر از لژها در جداسازی بین ردیف پائین و بالا قرار میگیرد. تعداد و تجهیزات آن بستگی به نیازهای استادیوم داشته و یا به تعداد افرادی که تمایل دارند در هر ساعت از بالا یا پائین انتقال یابند، بستگی دارد.
 
۱-۴- ۹- ورودیها
ورودی اصلی باید به گونهای باشد تا همه استفاده کنندگان قادر باشند از آن عبور کنند. محل ورودیها باید درطول مسیرهای ارتباطی تعریف شوند و شکل آنها به گونهای باشد که در نمای اصلی قابل تشخیص باشد. فواصل ورودیها در تمامی استادیوم های جام جهانی آلمان، بصورت متفاوت استقرار مییابند.(از m5/13 تا m 0/37 ) و بستگی به شبکه ارتباطی و ساختاری آن دارد.درهای ورودی باید برای تمام کسانی که دارای مشکلات حرکتی هستندیا مجبور به استفاده از صندلیهای چرخدارند قابل دسترس باشد.
بازشوهایی که با کنترل از راه دور کار می کنند در ایجاد امنیت بیشتر موثرند. درهای متحرک و تاشو مناسبتر از درهای چرخشی و مفصلی هستند.
عرض مناسب بازشو برای یک در یا لنگه اصلی از یک در باید حداقل ۸۰ سانتیمتر و ترجیحاً ۸۵ سانتیمتر باشد.
برای کمک به افرادی که از صنـدلی چـرخـدار استفاده میکنند یا کسانی که توسط عصا یا دیگر ابزارهای کمکی حرکت می کنند، باید برای مواقع اضطراری فضاهایی بدور از مانع در کنار درها پیشبینی شود.
شیشه کاری درها باید حداکثر ۹۰ سانتیمتر ارتفاع داشته باشد تا دید مناسبی ایجاد کند ولی به لحاظ ایمنی باید مورد توجه قرارگیرد. داشتن دید مناسب از داخل ساختمان و قبل از ورود به آن در ایجاد ایمنی موثر است. دستگیره های در باید از چهار چوب آن قابل تشخیص باشند و استفاده از آنها سهل و راحت باشد. چنانچه دستگیره در عمودی باشد در ارتفاع ۸۰ تا ۱۴۰ سانتیمتر نصب می شود و اگر به صورت افقی باشد در فاصله ۸۰ تا ۱۰۰ سانتیمتری از سطح زمین قرارمی گیرد.
راهروی مابین درهای داخلی و خارجی حتی الامکان حذف می شود و در مواقعی که وجود راهرو بین دو درب ضروری است طول آن باید به اندازهای باشد تا کسی که روی صندلی چرخدار نشسته قبل از رسیدن به درب دوم از درب اول عبور نماید (مهندسین مشاور نوی، ۱۳۸۵).
 
۱-۴- ۱۰- گردش افقی
حداقل عرض مسیر حرکتی برای عبور مستقیم و محدود ۲/۱ متر است. این اندازه در نزدیک درها به ۵/۱ متر و برای عبور صندلیهای چرخدار به ۲ متر می رسد.
سکوهای نشمین باید برای افراد معلول هم قابل استفاده باشد، در طراحی جایگاه تماشاچیان، فضایی نیز برای استقرار صندلیهای چرخدار (به ازای هر صندلی ۱۴۰ × ۹۰ سانتیمتر) باید در نظر گرفته شود. طراحی فضای منطقی بین ردیفها یا پیش بینی دسته برای صندلیهای مورد استفاده معلولین ضروری است.
بازشوهای بزرگ، حرکت آسانتر صندلی چرخدار و عبور بهتر کسانی که با عصا حرکت میکنند را موجب میشود (مهندسین مشاور نوی، ۱۳۸۵).
 
۱-۴- ۱۱- درهای داخلی
درهای داخلی در عمل برای افراد معلول مانع محسوب می شوند و در صورت امکان بایستی حذف شوند. درهایی که در مـواقع آتش سـوزی مـورد استـفاده قـرارمی گیرند باید به تاسیسات ضد حریق متصل باشند. این درها در مواقع عادی باز می شوند ولی در مواقع ضروری به خودی خود بسته می شوند.
حداقل عرض درهای یک لنگه، یا لنگه اصلی درهای دولنگه ۸۰ سانتیمتر است. برای مسیرهای زاویه دار، عرض بازشوها به ۹۰ سانتیمتر می رسد. درها باید تا ارتفاع حداکثر ۹۰ سانتیمترشیشه کاری شوند. شیشه کاری در، دید واضحی از آن طرف در به معلول ارائه می کند.
 
۱-۴- ۱۲- گردش عمودی
فضاهای گردش عمودی ساختمان برای کلیه استفاده کنندگان باید مطلوب و مناسب بوده و شرایط زیر برای ایمنی هر چه بیشتر مهیا گردد:
بین کف پله و پا گرد تفاوت واضح بوده و لبه پله قابل تشخیص باشد. اندازه ارتفاع پیشانی پله ۱۷ سانتیمتر و حداقل عرض کف پله ۲۵ سانتیمتر است. حداکثر ارتفاع طی شده بین دو پاگرد متوالی ۸/۱ متر پیشنهاد میشود.
برای حرکت عمودی در ساختمان، وجود آسانسور ضروری است تا افرادی که قادر به استفاده از پله نیستند بتوانند جابه جا شوند. حداقل اندازه داخلی یک آسانسور با ظرفیت ۸ نفر ۴/۱ × ۱/۱ متر است. (مهندسین مشاور نوی، ۱۳۸۵)
 
۱-۴- ۱۳- تعیین بلوک ها جهت استقرار نیمکت ها
 
تعیین بلوکها در قوانین آلمان بدین صورت مطرح میشود: چیدمان نیمکتها بایستی به گونه ای باشد که در حداکثر ۳۰ ردیف جای گیرد. در قسمت پشت و مابین بلوکها از مسیرهای حداقل ۲۰/۱ متری استفاده شود تا در کوتاهترین فاصله تماشاگران به نزدیکترین خروجی هدایت شوند. در قوانین گذشته، مابین دو راهرو تا ۳۲ نفر (۱۶×۲) مجاز به نشستن در ردیفهای بدون شیب بودند. در ردیفهای شیبدار این مقـدار به ۲۴ نفر (۱۲ ×۲) کاهش یافته و در صورتی که ورودی پله ها حداقل ۵۰/۱ متر عرض داشته باشد در هر چهار ردیف ۵۰ نفر اسکان مییابند.
 
۱-۴- ۱۴- بررسی تعیین بلوکها
حداکثر اندازه بلوک نیمکت ها شامل ۱۲۰۰ نفر می باشد. حداکثر طول مسیرهای خروج اضطراری نباید بیش از این باشد. نفر ۱۲۰۰ = نفر ۴۰ ×ردیف ۳۰ ، نفر ۱۲۰۰ = نفر۳۰ ×ردیف ۴۰
بلوک ها به دوشیوه تعریف می شوند: برحسب ابعاد بلوکهای تماشاگران، دیوار بلوک ها به سمت مرکز و یا زمین بازی تعبیه می گردد.
A : بلوک های تماشاگران: مانند جایگاه نشسته و ایستاده بین دو مسیر
B : بلوک آگهی: مانند تعیین و محاسبه نیمکت های منفرد، بطورکلی اجرا همراه با سیستم ارتباطی است. واژه بلوک برای راهروها و نیمکت های مجاور آن به سمت چپ و راست بکار می رود. از اینرو تنها تماشاگران بر مبنای این راهروها محاسبه می شوند (Nixdorf,Stefan,2007).
 
۱-۴- ۱۵- فضـاهای ارتباطی
بـه دلیـل حداقـل عـرض مسیـرها (m 20/1) بین بلوک تماشاگران و مسیر خروجی m 20/1واقـع در پشـت هر بلـوک، ارتبـاط میان سطوح مورد نیاز و فضای خدماتی برحسب نقشه تغییر می کند.در ذیل سه عرض راهرو جهت فضای خروجی معرفی می گردد.
سهم فضاهای ارتباطی با ترکیب ۴۰ ×۳۰ و ۳۰ ×۴۰ حدوداً ۲ % افزایش می یابد. در نتیجه بهره برداری از سطح مـورد نظـر از ۱۲/۲ به ۰۹/۲ نیمـکت در هـر متـرمربع کاهش می یابد. افراد بیشتری در یک بلوک جای می گیرند و تناسبات مورد نظر متعادل تر گشته ظرفیت های بیشتری سازماندهی می شوند. برمبنای عرض خروجی m60/0، سه گروه اصلی راهروها پدید می آیند (Nixdorf,Stefan,2007).
فضای خارجی : m40/2 برای ۱۲۰۰ نفر فضای داخلی : m 60/3 برای ۶۰۰ نفر
m 80/1 برای ۹۰۰ نفر m40/2 برای ۴۰۰ نفر
m 20/1 برای ۶۰۰ نفر m80/1 برای ۳۰۰ نفر
m20/ 1برای ۲۰۰ نفر
 
۱-۴- ۱۶- سهم فضاهای ارتباطی
تصمیم گیری جهت اندازه بلوک ها و عرض مشابه راهروها مطابق شبکه ساختاری استادیوم ها می باشد. در مورد مسیر ورودی، موقعیت دسترسی جایگاه شبیه به یک پلکان روباز است.
شکل تکمیل شده، به صورت بخش های کوتاه چند ضلعی از قسمتهای پیش ساخته است. شبکه کوچکتر و نیز تیرهای حائل کوتاهتر موجب تراکم بیشتر تقسیمات ورودیها و ابعاد کوچکتر بلوک های تماشاگران خواهد شد. بلوک استاندارد ۱۲۰۰ نفر/ m40/2 درحداکثر یک مسیر ارتباطی ۱۵% در۱۲/۲ نیمکت در هر متر مربع درنظر گرفته می شود. بدون یک راهروی جانبی اضافه در جایگاه، فاصله محوری ورودی m40/22 است. در یک بلوک ۶۰۰ با عرض راهروی m20/1، شبکه داخلی نصف می گردد. بنابراین سهم مسیرهای ارتباطی به ۲۳% افزایش یافته و تنها ۹۲/۱ نیمکت در هر متر مربع نصب می گردد (Nixdorf,Stefan,2007).
 
۱-۴- ۱۷- اندازه گیری ظرفیت اولیه
ظرفیت کلی مطابق قانون برابراست با دونفر در هر مترمربع، یاکس در ۱۹۹۳ از میزان۲ m /نیمکت ۵/۲ آغاز میکند. در حقیقت اندازه گیری اولیه به اماکن خصوصی بدون در نظر گرفتن سطح راهروی مورد نیاز انتقال مییابد، به علت عوامل موثر در مجموعه های ورزشی ظرفیت دقیق و اولیه تعیین شده به ندرت اعمال شده و یا اغلب بطور تخمینی در برنامه ریزی ها برآورد می شود. ظرفیت واقعی تحت تاثیر سیستم های ارتباطی، بلوک ها و تعداد ردیف های جایگاه قرارمی گیرد. ظرفیت های جزئی مانند نیمکت های رسانه ها، مفسرین و یا فیلمبرداران و تعداد مناسب نیمکت های ویژه نیز نقش مثبتی را ارائه می نمایند. اندازه گذاری های اولیه جهت میانگین ها به منظور قرارگرفتن درحداقل ظرفیت مورد نیاز در مرحله برنامه ریزی نهایی می باشد. دونوع ظرفیت بطورکلی لحاظ می گردد:
۱) ویژه نیمکت ها ۲ ) ویژه بلوک ها.
در استادیوم های روباز عرض راهرو m20/1با حداکثر ۶۰۰ نفر ظرفیت، و یا ۲۰۰ نفر برای فضای داخلی در حداکثر عرض یک بلوک (۳۰ ردیف)، تعداد نیمکت ها همراه با تجهیزات:
(متر پلکان نیمکت) ۱۰= (نفر در هر طرف راهرو ۱۰= نفر ۲۰ = ردیف ۳۰/۶۰۰)
تعداد ردیف ها برحسب حداکثر محدوده ردیف نیمکت ها تقسیم می شوند (۳۰ ردیف داخل هر بلوک). هرگاه بلوکی به این تعداد ردیف دست یابد بایستی ردیف دیگری در مجاورت آن جهت متعادل ساختن قرارگیرد.
با افزایش ظرفیت، ردیف نیمکت ها روی یکدیگر قرارمی گیرند در نتیجه یک ردیف دوبل ایجاد می شود. در سطوح پله دار یک ردیف بالاتر همواره بزرگتر از ردیف پائینی است (مهندسین مشاور نوی، ۱۳۸۵).
 
۱-۴- ۱۸- ارتباطات مخابراتی از راه دور
فیفا در دستورالعمل های تکنیکی خود به وضوح، به نیازمندیهای موجود به منظور استفاده از تسهیلات ارتباطی در استادیوم های ورزشی مدرن به این موارد اشاره نموده است، خطوط ارتباطی مخابراتی سازماندهی شده و قابل تمدید (تکنولوژی فیبر نوری) بایستی کاملاً در دسترس باشد. عملکرد بسیار پیشرفته موجود که بایستی توسط یک سازمان شبکه ای حمایت کننده، پشتیبانی شوند و مرکز اطلاعات و فضاهای مناسب در محل های ورودی استقراریابند. سیستم کابل ها بایستی دارای حداقل استانداردها بوده (LAN-CATS) و معماری شبکه باید براساس LAN (شبکه ارتباطی محلی) باشد.
ارتباط رادیویی : طبق نظر DFB باید یک شبکه تلفنی داخلی(همچنین موبایل) به منظور اهداف ارتباطی مخابراتی در داخل استادیوم را جایگزین ارتباط رادیوئی محلی قبلی گردد. سیستم های دوگانه همچنان به منظور کنترل محل ها، پست فرماندهی، ایستگاه پلیس، بازداشتگاه ها، تیم ها و داوران و نیز اداره مرکزی توصیه می شود (Nixdorf,Stefan,2007).
 
 
 
 
 
و….
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب:
 
بخش اول
فصل اول : معرفی طرح
۱-۱- تعریف استادیوم ۱
۱-۲- تاریخچه ساخت استادیوم ۱
۱-۳- تاریخچه ساخت استادیوم ۱
۱-۲-۱- استادیوم ۱
۱- ۲ – ۲- دسته بندیهای تاریخی ۲
-۳-۱نسل استادیومها طبق نظر رود شر، رئیس ارشد ورزشگاه(اچ . او . کی) ۳
۱-۳-۱- استادیوم های نسل اول ۴
۱-۳-۲- استادیوم های نسل دوم: تأثیر تلویزیون ۴
۱-۳-۳- استادیوم های نسل سوم: استادیوم های خانوادگی ۵
۱-۳-۴ – استادیوم های نسل چهارم: تعهد جمعی و رسانه ها ۵
۱-۳-۵- استادیوم های نسل پنجم: بازسازی شهری ۵
 
۱-۲- فصل دوم : بررسی محیط پیرامون
۱-۲-۱- مقدمه ۸
۱-۲-۲- چکیده ۹
۱-۲-۳- واژه های کلیدی ۹
۱-۲-۴- شناخت ویژگیهای منطقه ۱۰
۱-۲-۴-۱- موقعیت استان همدان [حوزه کلان ] ۱۰
۱-۲-۴-۲- موقعیت شهرستان ملایر ۱۱
۱-۲-۵- بررسی و تعیین ویژگی های اقلیمی منطقه ۱۱
۱-۲-۵-۱- آب و هواو عوامل مؤثر بر آن در شهر ملایر ۱۱
۱-۲-۶- عناصر اقلیمی ۱۲
 
۱-۳- فصل سوم : بررسی ضوابط و مقررات
۱-۳-۱- مشخصات کالبدی ۱۶
۱-۳-۱-۱- ابعاد و اندازهها ۱۶
۱-۳-۱-۲- روش ترسیم خطوط زمین فوتبال ۱۷
۱-۳-۱-۳-تعیین جهت قرارگیری زمین ۱۸
۱-۳-۱-۳- تجهیزات مورد نیاز مسابقات فوتبال ۱۸
۱-۳- ۱- ۴ – امکانات زمین بازی جهت مسابقات دو میدانی ۱۹
۱-۳-۱- ۵ – ایمنی زمین بازی ۲۰
۱-۳-۱- ۶ – اندازه نیمکتها ۳۱
۱-۳-۱- ۷ – محلهای ایستادن ۳۱
۱-۳-۱- ۷ – ۱- ابعاد جایگاه تماشاگران ایستاده ۳۲
۱-۳-۱- ۷ – ۲- انواع جایگاه های ایستادن ۳۲
۱-۳-۱- ۷ – ۳-آرایش جایگاه تماشاگران ایستاده ۳۲
۱-۳-۱- ۸ – آسایش تماشاگران ۳۲
۱-۳-۱- ۹ – جایگاه معلولین ۳۳
۱-۳-۲- دسترسی ها ۳۵
۱-۳-۳- تجهیزات ۳۵
۱-۳-۴- نقشه (پلان) زمین استادیوم ۳۶
۱-۳-۵- فضای بازیکنان و اتاق رختکن ۳۷
۱-۳-۵- ۱- فضای بازیکنان ۳۸
۱-۳-۵- ۲- اتاق تعویض تیم ها ۳۸
۱-۳-۵- ۳- حوضچه های مخصوص استراحت و تمدد اعصاب ۳۹
۱-۳-۵- ۴- اتاق مخصوص ماساژ ۳۹
۱-۳-۵- ۵- اتاق تعویض مربیان تیم ۳۹
۱-۳-۵- ۶- اتاق داوران برحسب قوانین فیـفا ۴۰
۱-۳-۵- ۷- فضای آزمایش مواد مخدر ۴۱
۱-۳-۵- ۸- مراقبت های پزشکی ۴۲
۱-۳-۵- ۹- فضـای گـرم کـردن ۴۲
۱-۳-۵- ۱۰- نیمکت بازیکنان ۴۳
۱-۳-۵- ۱۱- فضای تعویض نمایندگان رسمی ۴۴
۱-۳-۶- فضاهای مربوط به اشخاص مهم و سرشناس و پذیرایی از مهمانان سازمانها ۴۵
۱-۳-۶- ۱- استراحتگاههای متعلق به اشخاص مهم ۴۵
۱-۳-۶- ۲- فضای پذیرایی ۴۵
۱-۳-۶- ۳- سالن استراحت ۴۶
۱-۳-۶- ۴- کرسی های اجرایی ۴۶
۱-۳-۶- ۵- لژ و فضاهای ویژه مخصوص اشخاص مهم ۴۷
۱-۳ – ۷- ارتفاعها ۴۸
۱-۳-۸- تسهیلات رسانه ها (امکانات و فضاهای کاری رسانه ها و مطبوعات) ۴۹
۱-۳- ۸ – ۱- فضاهای مربوط به عملکرد رسانه ها ۴۹
۱-۳- ۸ – ۲- موقعیت فضاهای مربوط به رسانه ها ۵۰
۱-۳- ۸ – ۳- موقـعیتهـای مفسرین ۵۱
۱-۳- ۸ – ۴- مکان و تجهیزات ۵۱
۱-۳- ۸ – ۵- فضـای کنترل مفسرین ۵۲
۱-۳- ۸ – ۶- نیمکتهای گزارشگران تلویزیون ۵۳
۱-۳- ۸ – ۷- عکاسان ۵۳
۱-۳- ۸ – ۸- روزنامه نگاران ۵۴
۱-۳- ۸ – ۹- منطقه مختلط ۵۵
۱-۳- ۸ – ۱۰- فضای مذاکرات و انجمن مطبوعاتی ۵۶
۱-۳- ۸ – ۱۱- موقعیت دوربین ۵۷
۱-۳- ۸ – ۱۲- فضای مورد نیاز فیلمبردار ۵۷
۱-۳- ۸ – ۱۳- حداقل فضای مورد نیاز دوربین ها ۵۷
 
۱-۴- فصل چهارم : بررسی استانداردها
۱-۴-۱- استاندارد درهای ورودی ۵۸
۱-۴- ۲- فضاهای خروجی ۵۸
۱-۴-۳- مسیرهای خروج اضطراری ۵۸
۱-۴- ۴- محاسبات زمان برای خروج جمعیت ۵۹
۱-۴- ۵- تعداد ردیفها ۶۰
۱-۴- ۶- پله ها ۶۰
۱-۴- ۷- گذرگاهها و سطوح شیبدار ۶۱
۱-۴- ۸- بالابرها و پله برقی ۶۱
۱-۴- ۹- ورودیها ۶۲
۱-۴- ۱۰- گردش افقی ۶۳
۱-۴- ۱۱- درهای داخلی ۶۳
۱-۴- ۱۲- گردش عمودی ۶۴
۱-۴- ۱۳- تعیین بلوک ها جهت استقرار نیمکت ها ۶۴
۱-۴- ۱۴- بررسی تعیین بلوکها ۶۵
۱-۴- ۱۵- فضـاهای ارتباطی ۶۵
۱-۴- ۱۶- سهم فضاهای ارتباطی ۶۶
۱-۴- ۱۷- اندازه گیری ظرفیت اولیه ۶۷
۱-۴- ۱۸- ارتباطات مخابراتی از راه دور ۶۸
۱-۴- ۱۹- فضاهای پشتیبانی ۶۸
۱-۴- ۱۹- ۱- پارکینگ ۶۹
۱-۴- ۱۹- ۲- انبار ۷۰
۱-۴- ۱۹- ۳- تدارکات استادیوم ۷۱
۱-۴- ۱۹- ۳- ۱- سالن میهمانان ویژه ۷۲
۱-۴- ۱۹- ۳- ۲- فضای رستوران ۷۱
۱-۴- ۱۹- ۳- ۳- آشپرخانه مرکزی ۷۲
۱-۴- ۱۹- ۴- کیوسکها و یا فروشگاهها ۷۳
۱-۴- ۱۹- ۵- محل کمک های اولیه ۷۳
۱-۴- ۱۹- ۶- فضاهای کلی سرویس بهداشتی ۷۴
۱-۴- ۱۹- ۷- فضاهای اداری و عمومی ۷۵
۱-۴- ۲۰- محدوده مخصوص بازیکنان ۷۶
۱-۴- ۲۰- ۱- رختکن بازیکنان ۷۷
۱-۴- ۲۰- ۲- شرایط رختکن بازیکنان ۷۸
۱-۴- ۲۰- ۳- امکانات رختکن ها ۷۸
۱-۴- ۲۱- دفتر مربیان ۷۸
۱-۴- ۲۱- ۱- امکانات دفتر مربیان ۷۹
۱-۴- ۲۲- اتاق داوران ۷۹
۱-۴- ۲۲- ۱- امکانات اتاق داوران ۷۹
۱-۴- ۲۳- علائم در محوطه رختکن ها ۸۰
۱-۴- ۲۴- بخش های عملکردی رسانه ها ۸۱
۱-۴- ۲۴- ۱- محل قرار گیری گزارشگران ۸۲
۱-۴- ۲۴- ۲- محل قرارگیری عکاسان ۸۳
۱-۴- ۲۴- ۳- اتاق کنترل تصاویر و گزارش تلویزیونی ۸۴
۱-۴- ۲۴- ۴- بخش خبرنگاران مطبوعات ۸۵
۱-۴- ۲۴- ۵- فضای مشترک ۸۷
۱-۴- ۲۴- ۶- جایگاه مصاحبه فوری ۸۷
۱-۴- ۲۴- ۷- اتاق کنفرانس مطبوعاتی ۸۸
۱-۴- ۲۴- ۸- مرکز رسانه ها در استادیوم ۸۹
۱-۴- ۲۴- ۹- پخش تلویزیونی ۹۰
۱-۴- ۲۴- ۱۰- دوربین های اصلی پخش اختصاصی ۹۲
۱-۴- ۲۴- ۱۱- طراحی فضای مورد نیاز برای دوربین ها ۹۵
۱-۴- ۲۴- ۱۲- دوربین های ضبط تصاویر آهسته ۹۶
۱-۴- ۲۵- سالن های پذیرایی ۹۷
۱-۴- ۲۶- لابی و پذیرش ۹۸
۱-۴- ۲۷- سالن ۹۸
۱-۴- ۲۸- سکوهای تماشای مسابقه (جایگاه VIP) 99
۱-۴- ۲۹- ظرفیت سکو های مهمانان ۱۰۰
۱-۴- ۳۰- اتاق های مهمانان ۱۰۰
۱-۴- ۳۰- ۱- ایده های طراحی ۱۰۱
۱-۴- ۳۰- ۲- قرارگیری اتاق ها بین سکو های استادیوم ۱۰۱
 
بخش دوم
۲-۱- فصل اول : مبانی نظری طرح
۲-۱-۱-(High-Tech) 115
۲-۱-۲- منابع ۱۱۸
۲-۲- فصل دوم : تحلیل سایت ۱۱۹
۲-۳- فصل سوم : طراحی ۱۲۰
۲-۴- فصل چهارم : سازه ۱۲۱
۲-۴-۲- سیستم های باربری ساختمانی ۱۲۳
۲-۴-۲- ۱- سیستم های سازه با عملکرد شکلی ۱۲۳
۲-۴-۲- ۲- سیستم های سازه با عملکرد برداری ۱۲۳
۲-۴-۲- ۳- سیستم های سازه با عملکرد مقطعی ۱۲۳
۲-۴-۲- ۵- سیستم های سازه با عملکرد ارتفاعی ۱۲۵
۲-۴-۳- سیستم های سازه ای مناسب برای پوشش دهانه های بزرگ ۱۲۵
۲-۴-۳- ۱- سیستم های خطی ۱۲۵
۲-۴-۳- ۲- سازه های فضاکار ۱۲۷
۲-۴-۳- ۴- لایه بندی ۱۲۸
۲-۴-۳- ۵- اتصالات ۱۲۹
۲-۴-۳- ۶- گنبدهای مشبک ۱۳۰
۲-۴-۳- ۷- سازه کش بستی ۱۳۱
۲-۴-۳- ۸- سیستم سقف چرخ دوچرخه ۱۳۱
۲-۴-۳- ۹- سازه ورق های تاشده ۱۳۲
۲-۴-۳- ۱۰- سازههای پارچه ای ۱۳۳
۲-۴-۳- ۱۰-۱- دسته بندی سازههای پارچهای به لحاظ عملکرد ۱۳۴
۲-۴-۳- ۱۰-۲- فرم و رفتار سازه های پارچه ای ۱۳۸
۲-۴-۳- ۱۱- بالشتکهای بادی ۱۴۱
۲-۴-۳- ۱۱- ۱- ابعاد بالشتک ها ۱۴۴
۲-۴-۳- ۱۱- ۲- پوشش های ETFE با پیش تنیدگی مکانیکی ۱۴۴
۲-۴-۳- ۱۱- ۳- نصب و برپایی ۱۴۵
۲-۴-۳- ۱۱- ۴- تولید و فرآوری محصول ETFE 147
۲-۴-۳- ۱۱- ۵- باد کردن بالشتکها ۱۴۷
۲-۴-۳- ۱۱- ۶- نگهداری ۱۴۸
۲-۴-۳- ۱۱- ۸- رطوبت گیرها ۱۴۹
۲-۴-۳- ۱۱-۹- حریق ۱۴۹
۲-۴-۳- ۱۱-۱۰- اکوستیک ۱۴۹
۲-۴-۳- ۱۱- ۱۱- انتقال حرارت ۱۴۹
۲-۴-۳- ۱۲- طراحی سازه های پارچه ای ۱۵۰
۲-۴-۳- ۱۲- ۱- شکل سطح ـ پوشش ۱۵۱
۲-۴-۳- ۱۲- ۲- پیشتنیدگی ۱۵۱
۲-۴-۳- ۱۲- ۳- انعطافپذیری و تغییر شکل ۱۵۲
۲-۴-۳- ۱۲- ۴- آب و هوای داخل پوسته ۱۵۲
 
۲-۵- فصل پنجم : تاسیسات ۱۵۴
۲-۵-۱- تاسیسات برقی ۱۵۴
۲-۵- ۲- نورپردازی ۱۵۴
۲-۵- ۲- ۱- نیاز استفاده کنندگان ۱۵۴
۲-۵- ۲- ۲- رده های نورپردازی ۱۵۵
۲-۵- ۲-۳- معیارهای نورپردازی ۱۵۶
۲-۵- ۲- ۴- یکنواختی نور ۱۵۶
۲-۵- ۲- ۵- طراحی روشنایی ۱۵۷
۲-۵- ۲- ۷- نورپردازی استادیوم فوتبال ۱۵۸
۲-۵- ۲- ۸- گرمای رنگ نور ۱۶۰
۲-۵- ۲- ۹- گرمای رنگ لامپ ها ۱۶۰
۲-۵- ۲- ۱۰- نصب چراغها ۱۶۲
۲-۵- ۲- ۱۲- روشنایی اضطراری ۱۶۲
۲-۵- ۲- ۱۳- آکوستیک ۱۶۳
۲-۵-۳- تاسیسات مکانیکی ۱۶۶
۲-۵-۳- ۱- تامین دمای مناسب ۱۶۶
۲-۵-۳- ۲- تامین هوای تازه ۱۶۷
۲-۵-۴- ملاحظات اقلیمی ۱۶۷
۲-۵-۴- ۱- آسایش گرمایی در زمین های روباز ۱۶۸
۲-۵-۵- ضوابط اقلیمی طر احی زمینهای ورزشی ۱۶۸
۲-۵-۶- بررسی نحوه مدیریت اقتصادی استادیوم ها (موثر بر معماری) ۱۶۹
 
 
 
بخش اول
تصویر شماره ۱-۱ : استادیوم آنتیگوی دلفی، یونان ۳
تصویر شماره۱- ۲: سیرکوس ماکسیموس، روم ۴
تصویر شماره ۱-۳-۱: اندازه زمین فوتبال ۱۷
تصویر شماره ۱-۳- ۲: جهت گیری بهینه زمین فوتبال ۱۸
تصویر شماره ۱-۳-۳: دروازه و ابعاد آن ۱۹
تصویر شماره ۱-۳-۳: نمونه هایی از حفاظ های دور زمین ۲۲
تصویر شماره ۱-۳-۴: دسترسیهای متفاوت به جایگاه تماشاچیان ۲۴
تصویر شماره ۱-۳-۵ : فواصل دید تماشاچیان ۲۵
تصویر شماره ۲-۱۰: مقادیر موثر در تعیین ارتفاع پله ۲۷
تصویر شماره ۲-۱۱: انواع صندلیهای جایگاه تماشاچیان ۲۸
تصویر شماره ۲-۱۲: روشهای مختلف ساخت جایگاههای پیش ساخته ۲۹
تصویر شماره ۲-۱۳: ابعاد جایگاه تماشاچیان ۳۰
تصویر شماره ۲-۱۴: ابعاد جایگاه معلولین ۳۴
تصویر شماره۲-۱۵: دیاگرام سیرکولاسیون فضای بازیکنان ۳۷
تصویر شماره ۲-۱۶: مشخصات اتاق داوران ۴۱
تصویر شماره ۲-۱۸: موقعیت نیمکت بازیکنان نسبت به زمین بازی ۴۴
تصویر شماره ۲-۱۹: مشخصات جایگاه مفسرین ۵۲
تصویر شماره ۲-۲۰: دیاگرام فضایی بخش رسانه ها و مطبوعات ۵۶
تصویر شماره ۲-۱۷: ابعاد نیمکت بازیکنان ۴۴
بخش دوم
تصویر شماره ۲-۴- ۱: اتصالات گوی مرو ۱۲۹
تصویر شماره ۲-۴-۲ : استادیوم تنیس روتنبام شهر هامبورگ ۱۳۲
تصویر شماره ۲-۴-۳ : ترمینال بین المللی یوکوهاما ژاپن ۱۳۳
تصویر شماره ۲-۴-۴ : دسته بندی سازه های پارچه ای به لحاظ عملکرد ۱۳۵
تصویر شماره ۲-۴-۵ : گنبد اقیانوس هوا نمایشگاه اکسپو ۱۹۹۸ ۱۳۵
تصویر شماره ۲-۴-۶ : گنبد آکیتا کاوابه کویگو ۱۳۶
تصویر شماره ۲-۴-۷ : مرکز تحقیقات شیمی ونفارو ۱۳۶
تصویر شماره ۲-۴-۸ : فضای داخلی مرکز تحقیقات شیمی ونفارو ۱۳۷
تصویر شماره ۲-۴-۹ : استادیوم آلیانز آرنا مونیخ ۱۴۲
تصویر شماره ۲-۴-۹ : استادیوم آلیانز آرنا مونیخ ۱۴۵
تصویر شماره ۲-۴-۱۱ : مراحل نصب بالشتک های استادیوم آلیانز آرنا مونیخ ۱۴۶
تصویر شماره ۲-۴-۱۲ : مرکز گیاه شناسی ادن ۱۵۰
تصویر شماره ۲-۴-۱۳ : جزیره حاره ای بر ۱۵۳
پ
جدول۱-۲ : روزهای یخبندان ۱۳
جدول ۱-۲ : میانگین سالانه تعداد بادها در ایستگاه ملایر ۱۵
جدول شماره ۱-۳-۱: مشخصات کالبدی فعالیت‌های ورزشی فوتبال ۱۶
جدول شماره ۲-۲ ابعاد نیمکت های جایگاه تماشاچیان ۳۱
جدول شماره ۲-۳: تجهیزات رختکن بازیکنان ۳۸
جدول شماره ۲-۴ تجهیزات رختکن مربیان و داوران ۴۰
۱-۵- فصل پنجم : بررسی نمونه مشابه ۱۰۳
۱-۵-۱- معرفی مصادیق ۱۰۳
 


کلمات کلیدی مرتبط:
مطالعات طراحی ,استادیوم فوتبال, برنامه فیزیکی استادیوم فوتبال, دانلود رساله معماری استادیوم فوتبال, دانلود طرح نهائی معماری استادیوم فوتبال, دانلود مطالعات معماری استادیوم فوتبال, دانلود ,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود مطالعات باشگاه ورزشی محله با رویکرد تمرین و فعالیت بدنی
دانلود قوانین و استانداردهای زمین و برنامه فیزیکی سالن فوتسال , پاورپوینت
دانلود مطالعات طراحی معماری مجموعه ورزشی جوانان/word
مطالعات طراحی زورخانه
مطالعات طراحی مرکز یوگا و مدیتیشن
مطالعات طراحی و معماری استادیوم های فوتبال
مطالعات طراحی مجموعه اختصاصی ورزش های آبی
مطالعات مجموعه ورزشی
مطالعات طراحی استادیوم فوتبال ۳۱۰۰۰ نفره ۱۷۰ صفحه
دانلود مطالعات طراحی استادیوم فوتبال
مطالعات زمینه و پایه مجموعه ورزشی مطالعات تطبیقی مجموعه ورزشی برنامه فیزیکی مجموعه ورزشی
مطالعات طراحی معماری ، مجموعه تفریحی-ورزشی
مطالعات طراحی معماری ، اقامتگاه كوه اسكی
دانلود مطالعات مجموعه ورزشی بانوان
مطالعات مجموعه تفریحی – ورزشی ۱۳۵ صفحه
مطالعات مجموعه فرهنگی ورزشی و تفریحی
مطالعات مجموعه فرهنگی ورزشی
مطالعات طراحی استادیوم فوتبال
مطالعات مجتمع آموزشی و ورزشی
مطالعات مجموعه ورزشی (با زیر نویس صفحات و بسیار مرتب)

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد