بخشی از مطلب
این که یک معمار در طراحی یک پروژه تا چه حد خود را موظف بداند تا بصورتی همه جانبه مسائل مختلف و حاشیه ای را در نظر بگیرد و صرفا با یک اندیشه خاص به قضیه طراحی نپردازد عاملی است که بايد در تمامي پروژه هاي معماري و بويژه طراحي فروشگاهي مورد بحث و تحلیل قرار گیرد.
برای روشن شدن هرچه بیشتر این قضیه و شناخت عوامل حاشیه¬ای، بعنوان مثال، یک کار نسبتا خوب در زمینه طراحی داخلی با فروشگاهي كه بدون هیچ گونه طراحی خاص است مورد مقايسه قرار مي گيرند.
اگر هر دو فروشگاه نزدیک هم و در بهترین قسمت شهر واقع شوند و موقعیت تجاری فروشگاه نخست به مراتب بهتر از فروشگاه دوم باشد، اولين عاملي كه بايد مورد توجه کارفرمای چنین پروژه هایی قرار بگيرد این است که معمار و معماری بايد در جذب مخاطب بیشترین تاثیر را داشته باشد.براحتي مي توان در عمل مشاهده كرد از آنجاييكه در طرح نخست، معمار با استراتژی مشتری محوری به طراحی پرداخته، مشتری در انتخاب کالا و امتحان آن در یک محیط آرام و زیبا کاملاً آزاد است. اما در فروشگاه دوم از آنجاييكه داراي سيستمي سنتي و فروشنده محور است كه اصولا اين روش، سیستمی منسوخ شده است، این فروشگاه می-تواند به راحتی تغییر کاربری دهد، چرا که از دیدگاه مشتری، هيچگونه آرامش و جذابيتي در اين فضا وجود ندارد.
بديهي است كه به دلیل عدم استقبال از فروشگاه دوم، این مورد مي تواند کاملا در انزوا قرار گرفته و با شکست کامل تجاری مواجه شود.
سيستم تخصيص فضا در فروشگاه
در يك سيستم ساده و جامع بايد كليه موارد زير رعايت شوند:
1) فضايي براي تعريف كالا ها
2) فضاي مناسب تردد مشتريان و توجه به علاقه مندي هاي مشتريان
3) امكان پيگيري وضعيت درخواست هاي خريد
4) امكان تعريف قفسه هر كالا
5) امكان كنترل موجودي كالا و تعريف نقطه سفارش براي هر يك از آنها
6) تعريف كاربري فضاهاي مختلف فروشگاه و سطوح دسترسي مجاز آنها
در ادامه اين مبحث، چندين فروشگاه بزرگ جهان كه داراي طراحي موفق هستند، معرفي مي شوند.
فروشگاه هرودز:
مشهور ترين و قديمي ترين و گران ترين فروشگاه لندن فروشگاه Harrods است. اين فروشگاه بيش از يك و نيم قرن قدمت دارد. (سال تاسيس آن 1849 بوده است) گراني شاخصه اصلي كالاهاي اين فروشگاه است يك دست كت و شلوار مردانه در اين فروشگاه 1700 پاوند (تقريبا سه ميليون تومان) است.به همين دليل بيشتر مشتريان اين فروشگاه به جاي خريد window shopping مي كنند. البته خريد كالا از اين فروشگاه هم به نوعي پرستيژ محسوب مي شود فراوان افرادي را در سطح شهر مي شود ديد كه با افتخار كيسه هاي خريد اين فروشگاه را در دست مي گيرند. عمده خريداران اين فروشگاه هم اعيان انگليسي و توريست هاي پولدار (عمدتا اعراب ) هستند. در طبقه دوم اين فروشگاه هم دفتر يادبودي به ياد پرنس دايانا و فرزندش كه گويا از مشتريان اين فروشگاه بودند قرار گرفته است.
فروشگاه Me & Ro:
گروه معماری Shop Architects از فارغالتحصیلان دانشگاه کلمبیا، در نیویورک شکل گرفته است. این گروه تاکنون پروژههای مختلفی چون مجتمع هنری Heyri در سئول، تالار Dodge دانشگاه کلمبیا، موزه هنرمدرن Long Island، مغازههای جواهرفروشی Me & Ro در نیویورک، میامی و اوزاکا و . . . را طراحی نمودهاند که بسیاری از آنها جوایز متعدد معماری را برای این گروه به ارمغان آوردهاند.
و......
فهرست
- طراحی فروشگاهی 3
- فروشگاه Harrods 3
- فروشگاه Me&Ro 4
- فروشگاه jil sanders 6
- فروشگاه Planet Hollywood 7
- فروشگاه Farrutx 8
- فروشگاه Esprits 9
- فروشگاه Debenhams 10
- فروشگاه Kaufhof 11
- فروشگاه ZARA 14
- فروشگاه C&A 15
- فروشگاه S.Oliver 16