خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
مجموعه ها و خانه های فرهنگی هنری و تخصصی
 
فهرست مطالب: مطالعات طراحی فرهنگسرا با رویکرد معماری اصیل ایرانی

   تعدادبرگ: 150 برگ ورد   قیمت: 40000 تومان   حجم فایل: 2066 kb  تعدادمشاهده  2


مطالعات طراحی فرهنگسرا با رویکرد معماری اصیل ایرانی 
 
فهرست مطالب:
 
مقدمه
فصل اول : تعریف مفاهیم و معانی و اصول
١ـ١معماری زمینه گرا
١ـ١ـ۱ ماهیت خود محورانه حرکت مدرن
۲ـ١ـ۱ هدف معماری زمینه گرا
۳ـ١ـ۱ نوستالژی هویت گم شده
۴ـ١ـ۱ بحران هویت در معماری امروز
۲ـ۱ بررسی و نقد معماری دوره قاجار و پهلوی
۱ـ۲ـ۱ دوره قاجار:دوره انتقال یا گذار
۱-۱ـ۲ـ ۱ نگاهی به معماری دوره قاجار:شکوفایی فضا و افول ساخت و پرداخت
٢ـ٢ـ۱ دوره پهلوی اول:میراث دار گذشته
١ـ٢ـ٢ـ۱ تأثیرات باستان گرایی در معماری
٢ـ٢ـ٢ـ۱ تأثیرات نظامی گرایی در معماری
۳ـ٢ـ٢ـ۱ تأثیرات عملکرد گرایی در معماری
۴ـ٢ـ٢ـ۱ تأثیرات مدرن گرایی در معماری
۳ـ٢ـ۱ تحول معماری ایران در سالهای ۱۳۲۰-۱۳۳۲
۴ـ٢ـ۱ تحول معماری ایران در سالهای۱۳۳۲-۱۳۵۷
۵ـ٢ـ۱ نتیجه گیری
٣ـ١ الگوواره های غالب بر طراحی در معماری معاصر ایران
۱ـ۳ـ۱ الگوواره نوگرایی
٢ـ٣ـ١ تلفیق گرایی تجدد و سنت
۳ـ۳ـ۱ الگوواره سنت گرایی
۴ـ۳ـ۱ نتیجه گیری
۴ـ۱ پیام اندرون معماری ایران
۵ـ۱ چهار روایت معماری ایران
۱-۵ـ۱ روایت اول:شفافیت
٢-۵ـ۱ روایت دوم:سلسله مراتب
۳-۵ـ۱ روایت سوم:محرمیت
۴-۵ـ۱ روایت چهارم:محور
۵-۵ـ۱ روایت روایت
فصل دوم : مطالعات تکمیلی و تطبیقی طرح
١ـ٢ برخی از مفاهیم فرهنگ
١ـ۱ـ٢فرهنگ و هنر
٢ـ۱ـ٢ حفظ ارزشهای فرهنگی
٣ـ١ـ٢ ضرورت حفظ و پایداری فرهنگ ایران
٢ـ٢ فرهنگسرا
١ـ٢ـ٢ ضرورت فرهنگسرا
٢ـ٢ـ٢ فضاهای فرهنگی:شاخص های فرهنگ
٣ـ٢ معرفی و نقد مصادیق
١ـ٣ـ٢ موزه هنر مدرن اثر کیشوکوروکاوا
٢ـ٣ـ٢ تصاویر
۱ـ٢ـ٣ـ٢ پرسپکتیو دید پرنده
۲ـ٢ـ٣ـ٢ پرسپکتیو دید ناظر
۳ـ٢ـ٣ـ٢ موزه هنر مدرن اثر کیشوکوروکاوا
۴ـ٢ـ٣ـ٢ دسترسی به موزه از خیابان اصلی مجاور سایت
۵ـ٢ـ٣ـ٢ فضاهای داخلی موزه
۶ـ٢ـ٣ـ٢ ورودی طبقه اول موزه
٣ـ٣ـ٢ موزه ملی ایران باستان اثر آندره گدار
۴ـ٣ـ٢ تصاویر
١-۴ـ٣ـ٢ ایوان مدائن (طاق کسری)
٢-۴ـ٣ـ٢ موزه ایران باستان،ورودی موزه
٣-۴ـ٣ـ٢ موزه ایران باستان،نمای جانبی موزه
۴-۴ـ٣ـ٢ موزه ایران باستان،ترسیم اگزونومتریک
۵-۴ـ٣ـ٢ موزه ایران باستان،نمای جانبی
 
فصل سوم : عوامل مؤثر بر طرح
۱ـ٣ معرفی بابل
٢ـ٣ بررسی شرایط اقلیمی کرانه جنوبی دریای خزر
۱ـ۲ـ۳ تصویر نمونه ای از ابنیه سنتی شمال
۲ـ۲ـ۳ تصویر نحوه ی زیرسازی در ابنیه سنتی شمال
۳ـ۲ـ۳ تصاویر اسکیس های صرفاً اقلیمی
۳ـ٣ عوامل و شرایط محل طراحی
۱ـ٣ـ٣ تقسیمات سیاسی
۲ـ٣ـ٣ ویژگیهای کلی بافت قدیم شهر
۴ـ٣ انواع بافت
۱ـ۴ـ٣ بافت ارگانیک
١ـ١ـ۴ـ٣ شکل بافت ارگانیک
۲ـ۴ـ٣ بافت نیمه ارگانیک
١ـ۲ـ۴ـ٣ شکل بافت نیمه ارگانیک
٣ـ۴ـ٣ بافت شطرنجی
١ـ٣ـ۴ـ٣ شکل بافت شطرنجی
۴ـ۴ـ٣ بافت روستایی
١ـ۴ـ۴ـ٣ شکل بافت روستایی
۵ـ۴ـ٣ بافت حاشیه ای
١ـ۵ـ۴ـ٣ شکل بافت حاشیه ای
۵ـ٣بناهای تاریخی و بومی
١ـ۵ـ٣ تصاویر بناها و فضاهای خدماتی
۲ـ۵ـ٣ تصاویر بناهای مذهبی
٣ـ۵ـ٣ تصاویر بناهای آرامگاهی
۶ـ٣ معرفی سایت طراحی
١ـ۶ـ۳ موقعیت محل طرح
۲ـ۶ـ۳ تسهیلات رفاهی ترددی
۱ـ۲ـ۶ـ۳ دسترسی ها و راههای پیاده
۱ـ۱ـ۲ـ۶ـ۳ تصویرنمونه نیمکت موجود در سایت
۲ـ۲ـ۶ـ۳ پارکینگ مجموعه
۳ـ۶ـ۳ ساختمانهای موجود
۴ـ۶ـ۳ ساختمانهای در دست اجرا
۵ـ۶ـ۳ توسعه ساختمانها و پیش بینی برای آینده
۶ـ۶ـ۳ شبکه های ارتباطی پردیزه
۱ـ۶ـ۶ـ۳ شبکه ارتباطی سواره
۲ـ۶ـ۶ـ۳ شبکه ارتباطی پیاده
۳ـ۶ـ۶ـ۳ شبکه ارتباطی سرویسهای عمومی
۴ـ۶ـ۶ـ۳ ضوابط طراحی شبکه های ارتباطی
 
فصل چهارم: بررسی احکام طراحی و برنامه فیزیکی طرح
١ـ۴ معرفی فضاها
۱ـ۱ـ۴ جدول فهرست ابعاد و اندازه های پیشنهادی
۲ـ۴ آمفی تئاتر
۱ـ۲ـ۴ موقعیت مکانی
۲ـ۲ـ۴ ورودی و خروجی سالن
٣ـ۲ـ۴ مشخصات راهروها
۴ـ۲ـ۴ شیب کف
۵ـ۲ـ۴ صندلی ها ونحوه انتظام آنها
۶ـ۲ـ۴ صحنه ی نمایش یا سن
٧ـ۲ـ۴ اتاق اپراتور
٨ـ۲ـ۴ سالن انتظار
٩ـ۲ـ۴ آکوستیک در آمفی تئاتر
١٠ـ۲ـ۴ بالکن ها
۳ـ۴ طراحی گالری
١ـ۳ـ۴ نور (روشنایی)
١ـ١ـ۳ـ۴ فاکتور فرسودگی به وسیله پرتو نور
٢ـ١ـ۳ـ۴ درجه حساسیّت اشیاء به نور
۳ـ١ـ۳ـ۴ نور در تالارهای نمایش
٢ـ۳ـ۴ حرکت و سیرکولاسیون
۳ـ۳ـ۴ نحوه ی آرایش اشیاء
١ـ۳ـ۳ـ۴ فضای داخلی تالارهای نمایش
۴ـ۴ سرویسهای بهداشتی
۵ـ۴ فضاهای آموزشی
١ـ۵ـ۴ کلاس های درس
۲ـ۵ـ۴ تالارهای درس و سخنرانی
۳ـ۵ـ۴ کارگاهها
۱ـ۳ـ۵ـ۴ کارگاه طراحی و نقاشی
۲ـ۳ـ۵ـ۴ کارگاه خوشنویسی
۳ـ۳ـ۵ـ۴ کارگاه چوب
۴ـ۳ـ۵ـ۴ کارگاه سفال
 
۶ـ۴ کتابخانه
۱ـ۶ـ۴ تناسبات بدن انسان
۲ـ۶ـ۴ محیط و فضای داخلی کتابخانه
۳ـ۶ـ۴ ارتفاع سقف کتابخانه
۴ـ۶ـ۴ پوشش کف کتابخانه
۵ـ۶ـ۴ پنجره ها
۶ـ۶ـ۴ نور کتابخانه
٧ـ۶ـ۴ رنگ کتابخانه
٨ـ۶ـ۴ شبکه و تعداد ستون ها
۹ـ۶ـ۴ فضای رفت و آمد
١٠ـ۶ـ۴ میز امانت
١١ـ۶ـ۴ سالن مطالعه
٧ـ۴ فضای اداری
۱-۷-۴ اشکال استاندارهای طراحی
فصل پنجم : توجیه طرح
۱ـ۵عدم ارائه کانسپت
۲ـ۵ دلایل انتخاب سایت
٣ـ۵ تضاد و ابهام در خلق فضا
۴ـ۵ فرم
۵ـ۵ مفاهیم بنیادی
۶ـ۵ نما
١ـ۶ـ۵ نما به مثابه پوست بدن
٧ـ۵ شفافیت تهی و شفافیت روان در معماری
١ـ٧ـ۵ شفافیت تهی در معماری ایرانی
۲ـ٧ـ۵ شفافیت روان در معماری مدرن
٣ـ٧ـ۵ بازتاب شفافیت در طرح
٨ـ۵ لزوم استفاده ازعناصر طبیعی در طرح
١ـ٨ـ۵ نور طبیعی
۲ـ٨ـ۵ آتش
٣ـ٨ـ۵ آب
۴ـ٨ـ۵ باد
۵ـ٨ـ۵ گیاهان
۶ـ٨ـ۵ خاک
٧ـ٨ـ۵ بازتاب در طرح
٩ـ۵ دیاگرام روابط
١ـ٩ـ۵ فضای مهمان
۲ـ٩ـ۵ فضای صاحب
٣ـ٩ـ۵ فضای خدماتی
١٠ـ۵ توجیه سازه
۱۱ـ۵ تأسیسات پروژه
١۲ـ۵ سخن آخر
١۳ـ۵ تصاویر اسکیس ها
منابع و مآخذ
 
بخشی از مطلب
     هدف والای هنر درون گرای ایران زمین که درون را دل می پندارد،و رسیدن به آن جز با پیمودن سلسله مراتب میسر نیست،وصل به حقیقت و یگانگی با جهان هستی است و هرگز مراد از این درون گرایی انزوا و تمرکز ذهن آن گونه که در هنر خاور دور مشاهده می گردد نبوده است.در هنر معماری ایران با وجود پلان های معین،همواره پیچیدگی درونی وجود داشته است که ناشی از پیچیدگی طرح معماری در تشکیل الگوی ذهنی نزد مخاطب است و نه پیچیدگی فیزیکی چرا که هنرمند معمار اثر خود را چون غزلی که برای مخاطب سروده میشود آفریده است نه یک بنای مجسمه وار که بی توجه به مردم ساخته می شود.اما امروز اکثراً پچیدگی را با پیچ در پیچ بودن اشتباه می گیرند و فکر می کنند اگر طرح خود را شبیه یک مارپیچ یا فضایی سردرگم یا بدتر از آن صرفاً با نمایی غلط انداز ارائه کنند به پیچیدگی دست یافته اند.پیچیدگی قدیم معماری از پیچیدگی ذهن معمار تراوش کرده است،ذهن اندیشمندی که قادر به حل مسأله بوده است در حالی که پیچیدگی فیزیکی نشان دهنده عدم تبحر معمار در راهبری عوامل و در نتیجه سادگی ذهن او یا تمایل به خود نمایی به جای مردم محوری است.مکان در نگرش هنرمند ایرانی به معنای جایی بوده است که در آن هستی و شدن،هم قرار و هم پویایی به وقوع می پیوندد از این رو سمبل ها و نماد های ایرانی (که ریشه نماد پردازی جهای هستند)طرح پیچیدگی جزئیات،سیالیت،وحدت در کثرت، تداعی بهشت،شفافیت،نورگیری طبیعی،ایجاد ارتباط بصری بین بخش های مختلف بنا ،منظر سازی،نورها و رنگ های درخشان،طرح های متضاد و پیچیده،مقرنس ها همه و همه تمهیدات حساب شده ای هستند که کمابیش در انواع بناهای ایرانی پیش و پس از اسلام دیده می شوند و هدف آنها نگه داشتن مخاطب در فضای تعریف شده و جلوگیری از گریز ذهن او به اندیشه های دیگر است چرا که هرچه هست در این لحظه،در همین جاست!
     جالب است که از طریق همین راه حل افسانه ای مکان ایرانی فرا مکان و فرا زمان می شود و این گونه به راستی تبدیل به هنر میشود چرا که برای هر لحظه ای که هر مخاطبی درون آن قرار می گیرد اطلاعات جالب و نوین دارد.نور متغیر روز که از پس شیشه های الوان سایه سازی ها و نور پردازی های بی شمار می کند،بازی تلألو آب با هر نسیم و رقص غیر قابل پیش بینی ماهیان درون آن و برگ های درختان باغچه که هر روز به رنگی دیگر در می آیند هر ذهن را تا ابد خلاق  و سرشار نگاه می دارد.به جز نور اجرام آسمانی،سال ها نور مشعل ها دگرگون کننده فضا ها در شب بوده اند.زنده و متحرک بودن شعله احساس را برمی انگیزد و ادراک را متغیر می سازد.تمام اشیاء هویتی  دیگر می یابند و در وهم و ابهام غوطه ور شده،فضای تخیل را بارور می سازند و ادراک را حساس می کنند.
     هنوز هم در سکوت درون هریک از بناهای قدیمی غوغایی نهفته است که هر ذهن سالمی توانا به دریافت آن است.پیامی که هرچند از دورها می آید چون همگن با نهاد انسانی است بر دل می نشیند و وجدان و خرد راستین را ارضا می کند.پیامی که  هرگز روح ایرانی قادر به دریافت آن از طریق ساختارهای معماری شرقی یا غربی نخواهد بودمگر آنکه به راستی نیازها و هویت خویش را دگرگون سازد.نه تنها ایرانیان ،بلکه همه انسانها با بریدن از ریشه های متعالی فرهنگ خود،گم شده ای خواهند داشت که پس از مدتی حتی قادر به تشخیص چیستی آن نخواهند بود و این سد رسیدن آنها به کمال معنوی،آرامش راستین و ادراک حقیقت است که هدف غایی هنر و معماری ایرانی بوده است.
     بی شک اکنون نمی توان همان فرم ها و راه حل های پیشین را در معماری امروز باز آفرید اما با درک عصاره پیام این نوع معماری که هنوز در فرهنگ ما زنده است می توان به صورتی بنیادین به طرح فضا هایی نوین و کاملاً ایرانی دست یافت.روح فضای ایرانی باشیدن در اینجا و اکنون است و ابزار آن،درون گرایی،سلسله مراتب فضای باز/نیمه باز/بسته،احترام و توجه ویژه به عناصر هوا،خاک،آب و نور و گیاهان،به کار بستن سمبل ها و نشانه های بی شمار ایرانی،رنگ های درخشان بر خلاف رنگ های چرکین معماری امروز،نورگیری های متمرکز طبیعی و نورهای سطحی و رنگین،مصالح بوم آورد و استفاده از سیستم های تهویه و سرمایش-گرمایش طبیعی و... است که به صورت واضح هر معمار با اندکی مطالعه و پژوهش در داشته های خودی می تواند تنها با به کار بستن این موارد به طرحی کاملاً نوین،خلاقانه و ایرانی دست یابد.
فیض روح القدس ار باز مدد فرماید                        دیگران هم بکنند آنچه مسیحا می کرد
     این پیکری که به خاکش می سپارید هنوز زنده است و خدایش حاضر است،بیایید پیش از آنکه بر گور معماری ایران سنگ لحد بگذاریم تنها یک بار به وصیتش گوش فرا دهیم که راز گنجی نهان در سینه دارد.به گفته زرتشت بزرگوار : "هر آنچه را که به شما عرضه می شود تنها با دو چیز:وجدان بیدار و خرد آگاه بسنجید." آیا هیچ انسان امروزی وقت خود را با خیره شدن بر دیوار یا سقف های یک دست خاکستری تلف می کند یا در تمجید چهارچوب آلومینیومی یا جدا کننده های گچی و موکت های ماشینی خیال پردازی می نماید؟ چگونه است کسی که ساعت ها به تماشای درون تاج محل-شاهکار معماری ایرانیان-می نشیند تعجب شما را باعث نمی شود ولی اگر کسی چند دقیقه به تماشای تحسین بر انگیز یک برج چهل طبقه مدرن بایستد شک همه را بر می انگیزد؟ تا چه مدت زمانی می توانید بدون حضور در طبیعت محیط شهری را تحمل کنید؟آیا حاضرید به جای پنجره،LCD های بزرگی به دیوار نصب کنید که بهترین تصویرهای طبیعت را نشان می دهند؟
     یکی از پرسش ها را بررسی میکنیم:پاسخ هر انسان مسخ نشده به پرسش نهایی "خیر" است.آنها که عمق فاجعه را تشخیص داده اند در تلاش اند تا شاید دیگران را هوشیار کنند.در این کشاکش معمار ایرانی کجا ایستاده است ؟آیا حتی در زمانی که پژوهش گران غربی در علم روان شناسی به این نکته نهایی رسیده اند که حضور در لحظه،راه حل معضل افسردگی و بیماری های فراموشی است و.....
 


کلمات کلیدی مرتبط:
مطالعات طراحی , فرهنگسرا با رویکرد , معماری اصیل ایرانی , رساله فرهنگسرا ,پروژه فرهنگسرا ,طرح فرهنگسرا ,طرح نهایی فرهنگسرا ,پروژه پایانی فرهنگسرا ,فرهنگسرا ,
مقالات مرتبط در این دسته
مطالعات طراحی معماری مهد کودک
مطالعات طراحی فرهنگسرای خط و خوشنویسی با رویکرد تعاملات اجتماعی
مطالعات طراحی خانه و مرکز ملی زنان با رویکرد نقش زنان در فعاليتهاي اجتماعي – اقتصادي و ... در جامعه
مطالعات طراحی مرکزهنرهاي تجسمي با رویکرد معماری پایدار
مطالعات طراحی خانه مد و فشن
مطالعات طراحی خانه تئاتر مدرن - رساله طراحی خانه تئاتر مدرن
مطالعات طراحی کانون هنرهای تجسمی
مطالعات طراحی مركز موسيقي سنتي ايران
مطالعات طراحی مرکز و نمایشگاه فرش دستباف ایران

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد