بخشی از مطلب
البته برای هنر، نمیتوان مانند اشیا و عناصر طبیعی، فرمول یا ضابطه خاص تعیین نمود، و از نظر منطقی، جنس، فصل و حد آن را ترسیم نموده و تعریف علمی از آن ارائه داد؛ چرا که هنر، امری معنوی است و در دل آن نوعی اشراق و شهود نهفته است.
توضیح اینکه، در جهان هستی امور معنوی قابل تعریف منطقی نیستند البته برای درک امور ذوقی و روحی به ارائه تعریف روشن از آنها نیاز نیست. درک و کشف ذوقی و وجدانی هنر و یا دریافت بی واسطه از آن مهم است، نه تعریف انتزاعی و منطقی. این موضوع تنها به هنر و زیبایی محدود نمیشود بلکه بسیاری از معانی بسیط و مجرد مانند وجود، حکمت، علم، عرفان، ادب، محبت، عدالت را نیز در بر میگیرد. از این امور نمیتوان تعریف حقیقی ارائه نمود زیرا این تعاریف در محدوده و قالب علوم میگنجد و امور شهودی و ذوقی را شامل نمیشود. به همین علت است که ذات هنر در دنیای امروز، هنوز به عنوان پدیدهای اسرارآمیز در ابهام باقی مانده و تعریف جامع و گویایی از آن ارائه نشده است. گویی هنر چونان قلهای دست نیافتنی است که انسان هرچه برای سلوک به آن تلاش به عمل میآورد، کمتر به کشف و شهود آن دسترسی پیدا میکند.(3)
اکنون به ارزیابی پارهای از تعاریف درباره هنر میپردازیم، هر چند در نگاه ابتدایی، این جملهها، جذاب و دلنشین به نظر میرسند اما با نظر دقیقتر ملاحظه میشود که در میان این تعاریف، هیچگونه انسجام و هماهنگی وجود ندارد.
تعریف هنر از زبان اندیشمندان
الف. هنر، انعکاس تخیل و تصور هنرمند است.(4)
ب. هنر، آفرینش زیبایی است به نیروی دانایی.(5)
پ. هنر، گزارش و ترجمهای است از روح هنرمند.(6)
ث. هنر دعوتی است به سوی سعادت. (شیلر)(7)
ج. عنوان هنر را بایستی به چیزهایی اعطا نمود که با آزادی به وجود آمدهاند. (امانوئل کانت)(8)
چ. هنر، گل زندگی است و هنرمند دوستدار واقعی بشر.(9)
فهرست مطالعات
این مطالعات دارای ۳۴ پاورقی می باشد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فهرست شکل ها
فهرست جدول ها
فهرست پلان ها
چکیده
مقدمه
درآمدی بر پژوهش
1.م – ماهیت و مقیاس موضوع
2.م – سوابق انجام موضوع در قالب زمان و مکان
3.م – ضرورت انجام موضوع
4.م – اهداف پژوهش
فصل اول
ریشه های هنری ایران
1.1 - تعریف و خاستگاه هنر
1.2 - تعریف فرهنگ
1.3 - شناخت فرهنگ
1.3.1 - هویت فرهنگی
1.3.2 - اهداف و سیاستهای توسعه فرهنگی
1.4 - توسعه و تکامل فرهنگ
1.4.1 - بالا بردن رفاه عمومی
1.4.2 - اوقات فراغت
1.4.3 - اهداف گذراندن اوقات فراغت
1.5 - هنر هنری سرچشمه فرهنگ
1.6 - رابطه فرهنگ و هنری
1.6.1 - تأثیر فرهنگ در شکل گیری فضای هنری
1.6.2 - هنری به عنوان بستر فرهنگ
1.7 - فرهنگ و هنری ایران
1.8 - فرهنگ و هویت
1.9 – فرم
1.10 - انسان و اثر هنری
1.11 - ایران و جایگاه هنر و هنری
1.11.1 – هنر و هنری در ایران قبل از اسلام
1.11.2 – هنر و هنری در ایران پس از اسلام
1.12 هنری دموکراتیک
1.13 هنری بدون مردم
1.13.1 نیات خوب و پیامدهای عوام فریبانه « هنری برای مردم »
1.14 مفهوم شهروندی و تعامل اجتماعی
1.15 ساختمان های چهارسونگر
نتیجه
فصل دوم
بررسی نمونه های داخلی و خارجی
2.1 - نمونه داخلی
2.1.1- خانه هنرمندان ایران
2.2- نمونه خارجی
2.2.1- مرکز هنری و خانه هنر
رنزو پیانو
تادئو آندو
ریچارد میر
زاحا حدید
فصل سوم
تدوین برنامه فیزیکی
3.1- برنامه ریزی فیزیکی (مطالعات فیزیکی طرح)
3.1.1- لیست فضاهای پیش بینی شده در طبقات
3.1.2 - لیست ریز فضاها و سرانه ها با مساحت های لازم
فصل چهارم
مکان یابی و تحلیل سایت
موقعیت قرارگیری طرح (مطالعات پایه،مطالعات جغرافیایی،اراضی مورد نظر)
4.1- بررسی کالبدی کلان شهری تهران
4.1.1 - روند توسعه شهر تهران
4.2 - ویژگی طبیعی و جغرافیایی تهران
4.2.1 - تقسیمات اقلیم
4.2.2 – اقلیم
4.2.3 - راه کارهای طراحی اقلیمی در تهران
جمع بندی راه کارهای طراحی اقلیمی
4.3 نقد و بررسی آلترناتیوهای سایت
4.4- نقد و یررسی محیطی و مکان یابی سایت
4.4.1 - تاریخچه سایت
4.4.1.1 - طرح جامع سابق تهران
4.4.1.2- حمل و نقل و شبکه راههای سایت مورد نظر(اراضی عباس آباد)
4.4.1.3 - برنامه ریزی کاربری زمین در عباس آباد
4.4.1.3.1- شبکه معابر ارتباط شهری در عباس آباد
4.4.1.3.2 - امکانات و تأسیسات زیربنایی پیش بینی شده
الف - تأمین برق مصرفی
ب - شبکه تلفن
ج - شبکه آبهای سطحی
د - شبکه فاضلاب
ه - زمین ساخت و خطر زلزله
نتیجه
فصل پنجم
معیارها و استانداردهای طراحی
پیش درآمد برنامه ریزی کالبدی(مطالعات طرح و تجزیه وتحلیل یافته ها)
5.1- استانداردهای فضاهای هنری
5.1.1 - نمایشگاه (گالری ،نگارخانه ، ...)
5.1.1.1 - خصوصیات سالن نمایشگاه
5.1.1.2 - روشهای مختلف بازدید هدایت شده
5.1.1.3- مسیرهای حرکت
5.1.1.4 - تابلوهای ثابت
5.1.1.5 - نور نمایشگاه
5.1.1.6 - کفپوش ها
5.1.1.7 - تجهیزات جنبی نمایشگاه
5.1.2 - طراحی سالن از دیدگاه آکوستیک
5.1.2.1- قرارگیری در ساختمان
5.1.2.2 – فرم
5.1.2.3- شیب کف سالن
5.1.2.4 - صندلی ها
5.1.2.5 – صحنه
5.1.2.6 – مصالح
5.1.2.7 - خروج از سالن
5.1.2.8 - احکام مربوط به سطوح داخلی
5.1.2.9 - سیستم تقویت صوتی
5.1.2.10 - فضای انتظار تماشاچیان
5.1.3- سالن کنفرانس
5.1.4 - سالن چند منظوره (اجتماعات)
5.1.5- بخش کامپیوتر و انفورماتیک
5.1.6 - کافه تریا و رستوران
5.1.7- بخش اداری
5.1.7.1 - فضای کار مدیران و سرپرستان
5.1.8 - بخش آموزشی
5.1.8.1 - آموزش نظری
5.1.8.1.1- کلاس درس
5.1.8.1.2 - اتاق سمینار
5.1.8.2- آموزش عملی
آتلیه طراحی و نقاشی
آتلیه عکاسی
آتلیه موسیقی
کارگاه ساخت و نگهداری
آتلیه هنری و ترسیم
آزمایشگاه تجربه های هنری
کارگاه ماکت سازی
کارگاه مجسمه سازی
کارگاه سفال
کارگاه چوب
کارگاه نجاری
5.3.1- ضوابط و مقررات هنری و شهرسازی جهت افراد معلول جسمی – حرکتی
نتیجه
فصل ششم
بررسی سازه و تاسیسات
6.2 - بررسی سازه پروژه
6.3 - تأسیسات
6.3.1 - تأسیسات مکانیکی
6.3.1.1 - سیستم چیلر و هواساز
6.3.1.2- سیستم ایرواشر
6.3.1.3 - سیستم کولر آبی
6.3.1.4 - سیستم های هواساز گرم
6.3.1.3 - سیستم تأمین آب گرم
6.3.1.6- عایق بندی تأسیسات
6.3.1.7 - کانالهای انتقال دهنده هوا
6.3.1.8- آتش نشانی
6.3.1.8.1 - طبقه بندی نوع آتش سوزی
6.3.1.8.2 - مواد خاموش کننده
6.3.1.8.3 - کاربرد خاموش کننده ها
6.3.1.8.4 - انتخاب سیستم های خاموش کننده
6.3.2 - تأسیسات الکتریکی
6.3.2.1 - شدت روشنایی
6.3.2.2 - انواع چراغ ها
6.3.2.2.1 - لامپ های رشته ای
6.3.2.2.2- لامپ های تخلیه گازی
6.3.2.3 - برق اضطراری
6.3.2.4 - سیستم برق گیر
6.3.2.5- سیستم اعلام حریق
6.3.2.6 - سیستم شبکه کامپیوتری
نتیجه
فصل هفتم
پیشگفتار
نوشتاری بر مبانی نظری طرح
7.1 - مبانی نظری طرح
7.1.1 - اصول هنری سنتی ایران
7.1.1.1 - درون گرایی
7.1.1.2 – مرکزیت
7.1.1.3 - پیوند هنری با طبیعت
7.1.1.4 – هندسه
7.1.1.5– تقارن
7.1.1.6 – شفافیت وتداوم
7.1.1.7 - راز وابهام
7.1.1.8 - اصل سلسله مراتب
7.1.1.9 – انعکاس
7.1.1.10 - اصل تضاد
7.1.2 - خصوصیات باغ ایرانی
7.1.3- فضاهای اقلیمی هنری ایران
7.1.3.1- گودال باغچه
7.1.3.2– بام
نتیجه
فصل هشتم
8.1 تحلیل سایت وضع موجود
8.1.1 جهت گیری با توجه به اقلیم
8.1.2 شیب و توپوگرافی
8.1.3 ابعاد و اندازه و فرم زمین
8.1.4 دسترسی
8.1.5 کاربری های اطراف
8.1.6 چشم اندازهای سایت
8.2 روند شکل گیری ایده
منابع و ماخذ