خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
مجموعه ها و خانه های فرهنگی هنری و تخصصی
 
فهرست مطالب: مطالعات طراحی خانه خط و خوشنویسی ۱۴۰ صفحه

   تعدادبرگ: 140   قیمت: 25000 تومان   حجم فایل: 12024 kb  تعدادمشاهده  1


مقدمه و بخشی از پروپوزال
بدیهی است که در هر موضوع و طراحی اولین قدمی که باید برداشته شود، معرفی موضوع و دلایل انتخاب آن می باشد و همچنین ارزش یابی موضوع طراحی، علاوه بر این در ابتدای هر موضوع طراحی باید خواستعه‌های طراحی و موارد خواسته شده در طرح مدنظر قرار گیرد. همچنین روش های طراحی و چهار چوب پژوهش نیز در ابتدای هر طراحی مطرح می گردد. در این فصل ابتدا ما به دلایل انتخاب و تعریف موضوع می پردازیم سپس به پرسش های کلیدی که در طراحی با آن مواجه هستیم پرداخته می شود و در پایان به اهداف اساسی طرح و چهار چوب پژوهش پرداخته می‌شود.
 
رساله خانه خط و خوشنویسی,مطالعات خانه خط و خوشنویسی,پایان نامه خانه خط و خوشنویسی,پروپوزال خانه خط و خوشنویسی,رساله خانه خط,مطالعات خانه خط,برنامه فیزیکی خانه خط و خوشنویسی,ریزفضاهای خانه خط و خوشنویسی,دانلود رساله خانه خط و خوشنویسی,دانلود مطالعات خانه خط و خوشنویسی,رساله کامل خانه خط و خوشنویسی,رساله آماده خانه خط و خوشنویسی,دانلود پروپوزال خانه خط و خوشنویسی
۱-۱ دلایل انتخاب موضوع
اختراع خط یکی از دستاوردهای مهم تاریخ بشر است که همواره دستخوش تغییرات فراوانی در طول حیات خود بوده است تا به شکل امروزی در آمده است. هنر خوشنویسی در سرتاسر دتیا مورد توجه قرار گرفت وبا توجه به زبان ومکانهای گوناکون شکلهای مختلفی به خود گرفت مانند چینی, عربی, روسی, انگلیسی و….
در ایران نیز این هنر روز به روز مورد توجه بیشتری قرار گرفت وشاخه‌های گوناگونی مانند کوفی, ثلث, نسخ, تعلیق, نستعلیق و….از آن جداشده است. اما این هنر ارزشمند در گذشته بیشتر از زمان حال مورد توجه قرار داشت زیرا در گذشته تمامی مطالب با دست نوشته می‌شد اما امروزه تمامی این کارها بوسیله کامپیوتر صورت می‌گیرد. پس در اینجا این سوال مطرح می‌شود که برای حل این مشکل چه باید کرد؟
 
برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…
 
بخشی از مطالب:
 
فصل اول:
کلیات پژوهش
 
این پرسش وبسیاری سوال های دیگر موجب شد تا ذهن من به سوی طراحی یک مرکز آموزش هنر خوشنویسی سوق داده شود. همچنین دلایل دیگری نیز دلیل بر انتخاب این موضوع شد که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنم:
– ارتقای هرچه بیشتر این هنر در بین جوانان وسایر افراد
– وجود پتانسیل‌های بسیار زیاد شهر تکاب در زمینه خوشنویسی که یکی از قطب های خوشنویسی ایران است.
 
فصل دوم :
مبانی نظری
 
۲-۱- مقدمه
یکی از مهمترین شاخصه‌های شکل دهنده هر بنای معماری، توجه به مخاطبان آن است و یکی از بزرگترین ویژگی‌های هر مجموعه شهری (از جمله مجموعه های فرهنگی، هنری، تفریحی، ورزشی و…) میزان توفیق آن در جلب مردم که به عنوان مالکان اصلی آن میباشند.
دعوت و جذب مخاطبان و برقراری ارتباطی ساده و بی پیرایه با آنان و ایجاد فضایی مناسب جهت تماس با مقوله هنر و فعالیتهای فرهنگی و هنری بدون هیچ گونه تشریفات خاص و دست و پا گیر مهمترین هدف در روند شکل‌دهی به این مجموعه میباشد. در زیر نمونههایی از مبانی نظری که در جهت رسیدن به اهداف فوق در مراحل مختلف طراحی مورد استفاده قرار گرفته است ذکر می‌گردد:
– ایجاد فضای شهری زنده و پویا به عنوان کانون فعالیتهای هنری در خدمت مردم دارای حریم خصوصی برای استفاده عموم و در خدمت فضاهای شهری پیرامون.
– ایجاد فضاهای معماری منطبق و در خدمت فعالیتهای هنری عمومی.
– استفاده از فرمهای نرم (دایره و منحنی و…) به اقتضای عملکردهای مختلف فضاهای هنری.
– ایجاد فضاهای باز، نیمه باز و بسته جهت عملکردهای مجموعه.
– کنار هم قرار گرفتن عملکردهای متنوع با رعایت همسایگی مناسب و حریم فضایی.
– ایجاد وحدت در فرم کلی مجموعه علیرغم استفاده از فرمهای متفاوت.
– برقراری ارتباط مناسب بصری و عملکردی با فضاهای شهری پیرامون.
– توجه به جداره‌های شهری و ایجاد هماهنگی با بافت اطراف برای تعریف لبه‌های شهری.
– رعایت اصول معماری در طراحی اجزاء فضاهای تشکیل دهنده مجموعه.
– استفاده از اصول معماری ایرانی و بومی با استفاده از فرم‌های مدرن (سادگی، سلسله مراتب دسترسی، سلسله مراتب ورود، حریم فضایی، رعایت همجواری و…)
– ایجاد مسیرهای ارتباطی مناسب جهت ایجاد ارتباط فضایی بین اجزاء مجموعه به تبعیت از فرمهای موجود و با استفاده از عناصر طبیعی و غیر طبیعی (فضای سبز، آب نما، رواق و…)
– کنترل خط آسمان به منظور برقراری ارتباط بصری مناسب با محیط پیرامون.
– ترکیب هماهنگ احجام، سطوح و خطوط در طراحی معماری بناهای مجموعه.
معماری باید رابطه¬ای منطقی با زمان پیدا کند. در این حالت زمان از سه مقوله خارج نیست گذشته، حال، آینده. نیاز ما به گذشته غالباً و گاهی مشخصاً از شرایط حال تبعیت می¬کند در هر صورت نگاه به گذشته باید بر مبنای واقعیت باشد.
«تاریخی که معمار بدان نیاز دارد. همان چیزی است که یک قرن پیش «سزاردالی» آن را تاریخ فلسفی معماری نام گذاری کرد تاریخی که سعی آن نه بیان و بازنگری فهرستی از آثار ساخته شده و تحولات فنی موثر در شکل¬گیری ساختمانها از پایان قرن هجدهم به بعد است بلکه هدفش به نمایش درآوردن و دریافتن برجستگی و رخداد تحولات و بازیابی ارزش¬هایی است که در افکار معماران وجود داشته است. و بیان و نقد نافع چیزی است که درک یک بنا را ممکن می¬نماید.
در اهمیت نیازهای حال همین بس که نگرش¬های معماری معمولاً در پاسخگویی به یک یا چند نوع از نیازهای حال شکل می¬گیرند.
اما نیازهای آینده موضوعاتی معمولاً مستقل از شرایط حال هستند و شکل¬گیری آنها رابطه مستقیم با افکار و نگرشها و حتی نظرات فلسفی انسان دارد. از این رو پاسخگویی به آنها مطالعاتی چند بعدی می-طلبد.
ایده¬های معمارانه¬ای موفقند که ابعاد وسیع¬تری از نیازهای مکانی و زمانی معماری را به رسمیت بشناسند با وجود اصالت بخشی به ایده¬های معمارانه در قالب سبک¬ها، سودمندی چنین نگاهی مورد تردید است. در این میان سبک¬های مبتنی به ایده¬های فلسفی از درک ابعاد متنوع و ذوجوانب نیازهای معماری ناتوان یا رویگردانند.
“امروزه موقعیت معماری در مقابل معیارهای فلسفی و تاریخی بیشتر از همیشه مورد مخالفت قرار گرفته و وضعیت آن از اواخر قرن گذشته و سی سال قرن اخیر نیز بدتر و فلاکت¬ بارتر است لااقل در آن موقع هنری وجود داشت که بشود آنرا با احتیاجات معنوی زمان مرتبط دانست. برای زیبایی؛ یک ایده¬ال، یک غایت نهایی و یک اصل و پایه وجود داشت و اگر چه بیشتر جستجوها بیهوده و بی¬ثمر بودند، یا اینکه نتیجه کوششها چیزی یکسان، یکنواخت یا شاید کسل کننده از آب در می¬آمد، اما به هر حال دارای نتایج جدی بودند که خجلت ملتی را دامن نمی¬زدند. اما حال به جز در مواردی نادر، معماری به بازیچه تصورات و تخیلات تبدیل شده است، به صورت ترکیب پیچیده¬ای از فرمها و خطوط درهم مداد، پرگار و خط¬کش و گونیا درآمده است. اگر چه ارگانیسم معماری هنوز وجود دارد و در بعضی موارد بهتر شده است، اما خاصیت سمبلیک آن بی¬هدف و دیوانه¬وار است… شاید [روزی] از این آنارشی، یک هنر واقعی با قواعد منطقی و عقلانی و آزاد از خیال¬بافی¬های پرتوهم کنونی نتیجه شود.”
۲-۲- مفاهیم فرهنگی معماری ایرانی:
حدیث معماری امروز ایران ، حدیث کمرنگی ارزش‌ها و مفاهیم فرهنگی و تمدن ساز مستور در یک معماری ریشهدار و پویاست. معماری که در عصر نو به نوشدن جلوه‌های تمدن بشری و دوره گسترش فوق تصور ارتباطات و جهانی شدن لجام گسیخته پهنه‌های فکر و تمدن، در معرض مخاطرات جدی و گسست‌ها و دوری یکباره از خویشتن مداری، هویت یابی و اصالت طلبی قرار گرفته است .
۱- هندسه و انتظام فضایی ۲- طبیعت ۳- خلوت ۴- سلسله مراتب ۵- شفافیت و تداوم فضایی ۶- انعطاف پذیری ۷- ایهام و تداعی
هندسه یا انتظام هندسی:
مورد بسیار مهم در درک معماری‌های شرق، نحوه برخورد با مقوله هندسه در بیان افکار و اندیشه‌هاست. بدون شک زبان بیان معماری‌های جهان بر هندسه استوار است و از طریق روابط هندسی می‌توان کلیت کالبدی را آشکار ساخت. گذر از نظمهای غریزی یا ناخودآگاه به نظم های مبتنی بر هندسه، خود فرآیندی آگاهانه بوده و کمالی که تقارن هندسی نمادی از آن است با دنیای کمال نیافتنی آدمی در تضاد است.
هندسه معماری در ایران از این قانون پیروی می‌کند، پیچیدگی در کثرت، پیچیدگی در قابلیت‌های ترکیبی پنهان و بازگشت به وحدت و مرکزیت. همچنین استواری هندسه در تفکری راه یافته که بیهودگی و پراکندگی در آن جایی ندارد. قرینه‌سازی یک تفکر استوار است که با احکام و دستورالعمل‌های روشن و با آهنگی منظم به جلو می‌رود. تکرار حساب شده ستون ها و فضاها در سلسله مراتب تکمیلی خود، تکرار زمزمه های حقیقت جاودان است .
در مقیاس خرد، در معماری ایران سیستم‌های تنظیم ابعاد و تناسبات در ساختمان شناخته شده بوده است. این سیستم‌ها نه تنها به صورت تعیین کننده‌های عملکردی و تکنیکی فرم و فضای معماری بلکه همراه با نیات زیبایی شناسانه برای ایجاد احساس نظم بین اجزای یک ترکیب بصری، به کار می‌رفته‌اند.
در ایران «پیمون» وسیله تنظیم ابعاد و هماهنگی تناسبات بوده است. نظام پیمون انعطاف پذیر و متناسب با مقیاس انسانی است و در عین بهره برداری از الگوهای مشترک دارای تنوع می‌باشد؛ نظام پیمون پیش ساختگی اجزای معماری را نیز ممکن می‌سازد .
در معماری ایرانی جهت‌های اقلیمی و آئینی (قبله) در تعیین راستاهای بنا، همچنین جانمایی عملکردهای مختلف نقش دارد. این تاثیر تا بدانجاست که در معماری نقش جهان میان رون اصفهانی میدان و جهت قبله شبستان مسجد امام مفصلی هوشمندانه طراحی شده است.
طبیعت :
تفکر درباره طبیعت، اجزاء و عناصر آن، قوانین و نظام متقن حاکم بر جهان هستی همچنین غور در هماهنگی و تعادل موجود در کائنات به عنوان تجلی علم و قدرت الهی یکی از مقولات بسیار مهمی است که فرهنگ ایرانی به آن تکیه دارد. علاوه بر این قرآن، کتاب آسمانی، تمام عالم طبیعت را آکنده از آیه و نشانه‌هایی برای شناخت ماورای طبیعت می‌داند. اشارات فراوان در قرآن درباره گیاه، آب، نور و اجزاء طبیعت و در نهایت تمثیل بهشتی آنها موجب شده است که در معماری ایران حضور طبیعت به طور همه جانبه باشد و فضاهای نیمه باز – نیمه بسته در یک روند سلسله مراتبی به نحوی در کنار یکدیگر قرار گرفته باشند که گویی همواره پاسداشت، احترام و حفظ نعمت‌های الهی را که در قلب طبیعت و اجزاء و عناصر آن وجود دارند گوشزد
می‌نمایند. نمونه عالی این نوع معماری، ساختمان هشت بهشت است. هرگاه از سطح‌های مختلف آن عبور
می‌کنیم طبیعت و برشی از آسمان در کنار ما و در زوایای مختلف قرار دارند و تضادهای داخل و خارج همچون گردش روزگار معرف تصاویری است که در آن وقار، آرامش و سکوت طبیعت راه گشای مکث، عبادت و تجلیل از به ابعاد گستره جهان است.
حضور و غلبه طبیعت در معماری فقط محدود به عناصر باغ نمی‌شود. جلوه‌های دیگری از طبیعت نظیر باد و ماه نیز در معماری تاثیراتی گذارده است. حرکت باد در ایجاد آسایش ساکنین خانه بسیار موثر است، وجود عنصر منحصر به فرد بادگیر نمونه‌ای از تلاش معمار ایرانی برای به خدمت گرفتن مواهب طبیعت است. ایرانی شب هنگام نیز با غور در طبیعت به آرامش می‌رسد، رسم تماشا و تمرکز در ماه کامل در فصولی از سال خصوصاً پاییز که درخشش ماه به اوج زیبایی خود می‌رسد.
در معماری ایرانی طبیعت در قالب اختصار و در رنگ سبز و قرمز گلدان‌های شعمدانی در کنار حوض، لبه ایوان و یا روی پله‌ها خودنمائی می‌کند. در معماری ایرانی آنجا که معماری برای فراهم آوردن شرایط آسایش انسان از حداقل روزنه و بازشو بهره‌مند است باز طبیعت به صورت استعاره‌ای در هنر تزئین ایرانی نظیر نقوش فرش و کاشی و مشبک‌های پنجره نمایان می‌شود.
 
خلوت :
واقعیت شامل مجموعه حقایق و ضد حقایق است. در مقابل هر حقیقتی یک ضد حقیقت وجود دارد که آن نیز به نوبه خود یک حقیقت است. وقتی تنها حقیقت یا چند حقیقت را در نظر می‌گیریم فقط نیمی از واقعیت در بر گرفته می‌شود که از کمال و خلاقیت بی‌خبر است. (هرمان هسه)
این حقیقت همان تهی، خلاء و خلوت است. جائی که برای رسیدن به آن باید از هست گذشت و نیست شد و در سادگی و بی‌پیرایگی تفکر و تعمق نمود. خلق فضایی مناسب برای خلوت و تفکر همواره یکی از اصول معماری ایرانی است. در عرفان اسلامی «خلوت» و «خلسه» و رسیدن به حقیقت بی‌انتها و رسیدن به آرامش ابدی تلقی می‌شود خلوت، اساس معماری ایرانی است، جوهره اصلی فضای ایرانی حیاط است و ماده و توده اطراف آن در جهت تفکیک تعریف خلوت‌ها شکل می‌گیرد. در چنین حیاطی با ساخت حوض در مرکز حرکتی بوجود می‌آید، حرکت فرد دور حوض و در فضایی خلاء گونه است، آنجا که تعمق و تدبر بیشتر توصیه می‌شود، یعنی جایی که شخص باید از خود بگذرد (صحن مسجد) حتی درخت نیز کاشته نمی‌شود. نمونه بارز این خلوت حیاط مسجد حکیم اصفهان است که همهمه پیرامون را به خلوتی مثال‌زدنی پیوند داده است. پیوستگی خط آسمان در چهار جهت لبه‌های حیاط باید رعایت شود و معماری سنتی ایران نمود این ویژگی است.
ساده‌گرایی و باور عمیق به اصل سکون، سکوت و آرامش، مبنا را بر حذف زوائد می‌گذارد. مراد از سادگی، سادگی کل است، نه جزء. نمونه بارزی از این سادگی در سکوت و اختصار کلام در اشعار هیاکو قابل مشاهده است: «در ته آب آرمیده بر سنگ، برگ‌های پاییزی» .
در معماری ایرانی دالان، فضای ارتباطی بیرون و درون به شمار می‌رود. فضای دالان در معماری ایرانی چنان اهمیتی می‌یابد که به جرأت می‌توان آن‌را جوهر اصلی فضاهای خانه‌ها، مساجد و بازارهای ایرانی دانست.
در این فضاست که گسستن از بیرون و پیوستن به درون به تدریج حاصل می‌شود. زندگی جهانی بیرون، صداها، رنگ‌ها و حرکات در فاصله زمانی که در این فضای میانجی طی می‌شود، کم‌کم محو می‌گردد. این فضایی است واسطه میان بشریت (میدان برون) و روحانیت (شبستان درون). عالمی است میان جسم و روح و سیری است برای رساندن انسان به نیستی و به هیچ، و جایی که از بند حواس رهایی یابد و ظواهر و زوائد را بشناسد و از خود دور کند، خود را درک کند و به دریای حقیقت بپیوندد و راه رسیدن به فطرت را طی کند.
انعطاف پذیری :
در معماری و طراحی منظور از واژه انعطاف پذیر قابلیت تغییر در فضای ساخته شده و امکان تغییر آن برای دست یافتن به شرایط نیازها و استفاده‌های جدید است. این تعریف یکی از اصول شکل‌گیری معماری به‌ویژه معماری مسکونی در ایران است.
در این معماری همه چیز در حال تغییر و تحول است و برای فضا نمی‌توان حد و مرزی تصور کرد. عدم قطعیت فضایی و حرکت فضایی دیگر از ویژگی‌های معماری سنتی ایرانی است.
انعطاف‌پذیری در معماری ایران را می‌توان در سه گونه تنوع‌پذیری، تطبیق‌پذیری و تغییرپذیری با هم مقایسه نمود. تنوع‌پذیری و مفهوم فضای چند عملکردی از ویژگی‌های درونی خانه‌های سنتی در معماری ایران است. این مفهوم با زندگی روزمره مردم هماهنگی و سازگاری کامل داشته و به گونه‌ای سیال در فضاهای کالبدی خانه جریان داشته است.
سلسله مراتب :
یکی از اصول معماری ایران وجود نظام ترتیب و توالی در جایگزین فضاها و عملکردها و وقوع
فعالیت ها، دیدها و حرکت‌هاست. ترتیب و توالی فضاها از این باور نشئت می‌گیرد که در سیر تدریجی فضاها تا رسیدن به فضای مقصد درک و احساس در یک جریان پیوسته رشد و کمال و آماده‌سازی برای نیل به شاهد مقصود قرار می‌گیرند.
وجود سلسله مراتب در معماری، به نحو بارزی در ارتباط با مفهوم محرمیت در فرهنگ کشور می‌باشد. محرمیت در معماری ایران، فضاهایی با روحیه و کارکردهای گوناگون می‌آفریند و آنها را از نظر عرصه‌های اجتماعی به عمومی، نیمه عمومی، خصوصی و نیمه خصوصی تقسیم می‌کند. این عرصه‌ها در معماری ایرانی بطور مشخصی از هم تفکیک شده‌اند و نمود آن در مقیاس کلان یا به صورت ایجاد بخش‌های اندرونی و بیرونی و حیاط‌های متعدد با ورودی‌های جدا از هم است و یا در مقیاس خرد از طریق ساخت عناصر نیمه تثبیت شده که از دسترسی و یا دید مستقیم جلوگیری می‌کند مانند حصیر، پرده، دیوار مشبک و شیشه رنگی یا مات.
سلسله مراتب در دو مقیاس شهری و تک بنا در معماری ایرانی قابل بررسی است. در ایران، این نظام فضایی اولیه که حاصل سلسله مراتب پیوسته‌ای از فضاها است به راستای اصلی مسیر بازار ربط دارد که به طور سنتی از یکی از دوازه های اصلی شهر آغاز می‌شود و معمولاً از میان شهر تا به دروازه متقابل ادامه می‌یابد و یا به فضای هسته‌ای محدوده یک کاخ یا مسجدی شکوهمند متصل می‌گردد.
در تعریف سلسله مراتب فضا، نور نیز نقش عمده‌ای دارد. حیاط کاملاً روشن و فضای حرکت و فعالیت است. ایوان سایه است و فضایی نیمه پویا و نیمه ایستاست و برای سکون موقتی به‌کار می‌رود و در نهایت اتاق که تاریک است و نقطه نهایی مسیر حرکت است.
در بناهای عمومی نیز سلسله مراتب فضایی حرکتی و بصری لحاظ شده‌اند، در پلان معمول مساجد ایوان براساس هندسه وحدت‌گرا، حیاط به عنوان وحدت‌دهنده فضاهای پیرامون در مرکز قرار دارد و حرکت از ورودی و سردر مسجد را به ایوان، شبستان و سپس به محراب متصل می‌کند.
شفافیت
شفافیت از یک اصل هستی شناسی یعنی حرکت همیشگی و تکاملی هستی از یک کیفیت مادی به کیفیت روحی نشات می‌گیرد. تجسم این اصل در تاریخ معماری ایران سیر دائمی و تکاملی کاهش ماده و افزایش فضاست، که به عنوان نمونه در مساجد ایرانی به صورت روندتکاملی افزایش سطح حیاط (فضا) و کاهش بدنه پیرامون آن (ماده) تاثیر داشته است. از طرفی فضای شفاف در نقطه مقابل مفهوم فضای بسته قرار دارد.
چنین فضایی، سیر حرکت انسان و یا نگاه‌ها و در تداومی پیوسته صورت می‌گیرد. به طوری که گشایش های فضایی در خطوط افقی و عمومی موجب شفافیت در لابلای دیوارها و ستون‌ها می‌گردد.
تداوم به کوچکی و بزرگی فضا ارتباطی ندارد در این معماری فضا هیچ‌گاه با قاطعیت مشخص
نمی‌شود، چنانکه نمی‌توان آن‌را در یک محدوده تمامیت یافته تفسیر کرد.
فضاهای داخلی از طریق فضاهای واسط با بیرون در ارتباطند. حضور فضای واسط ایوان یکی از
جلوه‌های شفافیت و تداوم فضایی در معماری ایرانی است.
ایهام و تداعی :
تداعی به نوعی تلقی از محیط و فضا گفته می‌شود. آنکه فضا، چگونه به خاطر زنده شود. تمامی عناصری که در ساخت فضا و ترجمان بصری آن نقش دارند، نظیر رنگ، بافت، تناسبات، تزئینات، نور، صوت، سایه و … طبیعت اصلی یک مکان هستند.
در عهد باستان، انسان تلقی خود از زندگی را با ساده‌ترین ابزار و در قالب انتزاعی‌ترین نقوش، بر دیواره غارها حک می‌کرد. این سیر با پیچیده‌تر شدن تلقی انسان‌ها از «خود»، «دیگران»، و «طبیعت» و ماوراءالطبیعت» به همراه ظهور تمدن و دست یافتن انسان‌ها به ابزار خلق هنر، در قالب‌های مجرد، در محیط‌های گوناگون به ویژه معماری ادامه پیدا کرد.
خطاطی به عنوان نمود دیگری از هنر انتزاعی اسلامی، ملهم از ایهامات و استعاراتی است که خطاط مسلمان برای بیان ذهنیات خویش که متاثر از آموزه‌های الهی است به کار برده است. خوشنویسی، مشرف‌ترین هنر بصری جهان اسلام نقش همانند شمایل نگاری در هنر مسیحی دارد، زیرا نمودی از جسم مرئی کلام الهی است. در کشورهای اسلامی مانند ایران که شمایل نگاری توصیه نمی‌شده، خطاطی در فرم‌های غنی شده عمودی و افقی و منحنی خود با جانمایی مناسب در فضای معماری، در تداعی مکان نقش بسیار دارد. خط بنایی مزین به آیات قرآن بر روی نواری فیروزه رنگ از کاشی‌های لعاب‌دار، تصویری از فضای روحانی، پاک و مقدس (مسجد ایرانی) را در ذهن زنده می‌کند.
و….
فهرست مطالب:
 
فصل اول : کلیات پژوهش
مقدمه
۱-۱ دلایل انتخاب موضوع…………………………………………………………………۲
۱-۲ تعریف مسأله……………………………………………………………………………..۳
۱-۳-پرسش های محوری……………………………………………………………………..۴
۱-۴- هدف از اجرای این پروژه………………………………………………………………….۴
۱-۵-روش های اجرای پروژه……………………………………………………………………..۵
نتیجه گیری………………………………………………………………………………………….۵
 
فصل دوم :مبانی نظری
۲-۱- مقدمه……………………………………………………………………………………..۸
۲-۲- مفاهیم فرهنگی معماری ایرانی………………………………………………….۱۱
هندسه یا انتظام هندسی………………………………………………………………………۱۱
طبیعت……………………………………………………………………………………………..۱۲
خلوت…………………………………………………………………………………………………۱۴
انعطاف پذیری…………………………………………………………………………………….۱۵
سلسله مراتب……………………………………………………………………………………..۱۶
شفافیت……………………………………………………………………………………………۱۷
ایهام و تداعی………………………………………………………………………………..۱۸
نتیجهگیری……………………………………………………………………………………..۱۹
 
فصل سوم :شناخت موضوع
۳-۱- تاریخچه‌ی انواع خطوط……………………………………………………………..۲۲
۳-۱-۱- کوفی……………………………………………………………………………………..۲۳
۳-۱-۲- کوفی معقلی……………………………………………………………………………..۲۴
۳-۲- اقلام سته……………………………………………………………………………………….۲۴
۳-۲-۱- محقق……………………………………………………………………………………..۲۵
۳-۲-۲- ریحان……………………………………………………………………………………….۲۶
۳-۲-۳- ثلث…………………………………………………………………………………………۲۶
۳-۲-۴- نسخ جدید………………………………………………………………………..۲۷
۳-۲-۵- توقیع……………………………………………………………………………………..۲۷
۳-۲-۶- رقاع……………………………………………………………………………………………۲۸
۳-۲-۷- خط غبار…………………………………………………………………………………………۲۸
۳-۳- خطوط ویژه ایرانیان ………………………………………………………………………..۲۸
۳-۳-۱- تعلیق…………………………………………………………………………………………۲۹
۳-۳-۲- نستعلیق………………………………………………………………………………………۳۰
۳-۳-۳- شکسته نستعلیق،شکسته……………………………………………………………………….۳۲
۳-۴- تصویر و تصور در خط…………………………………………………………………….۳۳
۳-۵- خوشنویسی قرآنی………………………………………………………………………………۳۳
۳-۶- خوشنویسی و قالی…………………………………………………………………………………۳۵
۳-۷-کتیبهنگاری و معماری………………………………………………………………………………..۳۷
۳-۸- حس آمیزی خطوط اسلامی……………………………………………………………………..۴۱
۳-۹- خوشنویسی وهنرهای بصری………………………………………………………………………۴۲
۳-۱۰- خط و بیان هنری…………………………………………………………………………………..۴۴
۳-۱۰-۱- خوشنویسی و زبان……………………………………………………………………………۴۴
۳-۱۱- تقسیمات طلایی و خوشنویسی………………………………………………………………….۴۶
۳-۱۲- نقاشی خط………………………………………………………………………………………….۴۷
 
فصل چهارم : شناخت اقلیمی
۴-۱-بررسی موقعیت وجایگاه (شهرستان تیکانتپه)تکاب…………………………………………..۵۴
۴-۱-۱- موقعیت جغرافیایی شهرستان تیکان تپه )تکاب(…………………………………………..۵۴
۴-۲- وجه تسمیه نام شهرستان ” تیکان تپه”………………………………………………………..۵۶
۴-۳- موقعیت طبیعی و تاریخی شهر تیکان تپه )تکاب(………………………………………………….۵۷
۴-۴- بررسی وضعیت جغرافیایی منطقه…………………………………………………………….۵۸
۴-۵- بررسی جغرافیایی استان آذربایجان غربی………………………………………………………۵۸
۴-۵-۱- بررسی زمین شناسی و خاک استان آذربایجان غربی…………………………………….۵۸
۴-۶- مشخصات کوههای استان آذربایجان غربی……………………………………………………….۵۹
۴-۶-۱- کوههای آذربایجان به ۶ گروه تقسیم می شوند……………………………………………….۶۰
– کوهستان ارسباران یا قراجه داغ…………………………………………………………………………۶۰
– رشته کوه سبلان- جلفا………………………………………………………………………………………….۶۰
– رشته کوه سهند – ابرقوش……………………………………………………………………………………..۶۰
– کوهستان قره داش یا تکاب…………………………………………………………………..۶۱
– کوهستان میشوداغ………………………………………………………………………………۶۱
۴-۷- وضعیت آب وهوا و اقلیم استان آذربایجان غربی……………………………………۶۲
۴-۷-۱- توده هوای سرد شمالی………………………………………………………………….۶۲
۴-۷-۲- توده هوای قطبی سیبری…………………………………………………………………..۶۲
۴-۷-۳- توده هوای قطبی بحری…………………………………………………………………۶۳
۴-۷-۴- توده هوای حاره بحری……………………………………………………………………..۶۳
۴-۸- بادها…………………………………………………………………………………………….. ۶۴
۴-۹- درجه حرارت…………………………………………………………………………………۶۴
۴-۱۰- آثار تاریخی و اماکن دیدنی تکاب………………………………………………………..۶۵
۴-۱۰-۱-زندان سلیمان……………………………………………………………………………….۶۵
۴-۱۰-۲- زندان برنجه………………………………………………………………………………………..۶۵
۴-۱۰-۴- قلعه بردینه…………………………………………………………………………………………….۶۶
۴-۱۰-۳- زندان نبی کندی…………………………………………………………………………….۶۶
۴-۱۰-۵- چملی گلی……………………………………………………………………………………….۶۷
۴-۱۰-۶- چشمه تخت سلیمان…………………………………………………………………………….۶۸
۴-۱۱- پوشش گیاهی غالب در سطح شهرستان………………………………………………………….۶۸
۴-۱۱-۱- جنگل را می توان به دو گروه اصلی دسته بندی نمود………………………………………….۶۹
۴-۱۱-۲- گیاهان خود به سه دسته تقسیم می شود……………………………………………………….۷۰
۴-۱۲- ویژگیهای آب وهوای شهرستان تیکان تپه…………………………………………………….۷۲
۴-۱۳- نتیجه گیری مطالعات اقلیمی…………………………………………………………………….۷۵
 
فصل پنجم : ضوابط طراحی
۵-۱- ضوابط وکاربریهای مجموعه فرهنگی……………………………………………………………۷۸
۵-۱-۱- ضوابط و معیارهای طراحی مراکز فرهنگی…………………………………………………….۷۸
۵-۲- گالری‌ها……………………………………………………………………………………………….۷۹
۵-۲-۱- ساختار عمومی گالریها………………………………………………………………………..۷۹
۵-۲-۲- ترتیب قرار گیری اشیاء……………………………………………………………………………….۸۰
۵-۲-۳- نورپردازی گالری‌ها…………………………………………………………………………….۸۰
الف) نورپردازی طبیعی (نور روز)…………………………………………………………………..۸۰
ب) نور پردازی جانبی(افقی)………………………………………………………………………..۸۱
ج).نور پردازی مصنوعی……………………………………………………………………………..۸۱
۵-۳- حرکت و دسترسی گالری‌ها…………………………………………………………………..۸۲
۵-۴- تنظیم شرایط محیطی………………………………………………………………………..۸۲
۵-۵- تهویه‌ی مطبوع……………………………………………………………………………….۸۲
۵-۶- آکوستیک………………………………………………………………………………………۸۳
۵-۷- حریق…………………………………………………………………………………………..۸
۵-۸- ساختار عمومی فضاهای نمایشی…………………………………………………………..۸۳
۵-۹- شکل و انواع مختلف صحنه ی نمایش………………………………………………………..۸۴
۵-۱۰- شیب سالن نمایش………………………………………………………………………………۸۵
۵-۱۱- صندلی تماشاگر……………………………………………………………………………….۸۵
۵-۱۲- اتاق رختکن(تنفس بازیگران)……………………………………………………………….۸۵
۵-۱۳- اتاق سخنرانی……………………………………………………………………………………۸۶
۵-۱۴- نور پردازی صحنه……………………………………………………………………………..۸۶
۵-۱۵- آکوستیک……………………………………………………………………………………….۸۶
۵-۱۶- ایمنی از حریق………………………………………………………………………………….۸۷
۵-۱۷- استانداردهای موزه………………………………………………………………………..۸۸
۵-۱۷-۱- گالری‌ها………………………………………………………………………………………۸۸
۵-۱۸- آمفی تئاتر……………………………………………………………………………………..۸۹
۵-۱۹- کتابخانه……………………………………………………………………………………………..۹۰
۵-۲۰- اداری………………………………………………………………………………………………..۹۱
۵-۲۱- آموزشی………………………………………………………………………………………………۹۲
۵-۲۲- انبار…………………………………………………………………………………………………….۹۲
۵-۲۳- پارکینگ…………………………………………………………………………………………………۹۳
۵-۲۴- تاسیسات………………………………………………………………………………………………۹۳
۵-۲۵- بررسی نمونه های موجود………………………………………………………………………..۹۳
۵-۲۵-۱ فرهنگ سرای نیاوران…………………………………………………………………………..۹۳
۵-۲۶- بررسی از نظر اقلیم……………………………………………………………………………….۹۳
۵-۲۷- بررسی بنا………………………………………………………………………………………….۹۴
۵-۲۸- ورودی…………………………………………………………………………………………….۹۴
 
فصل ششم : برنامه ریزی طرح
۶-۱- شناخت بستر طرح…………………………………………………………………………………..۱۰۱
۶-۱-۱- موقعیت استقرار سایت در شهر……………………………………………………………………۱۰۱
۶-۲- شناخت ویژگی های سایت…………………………………………………………………………….۱۰۲٫
۶-۳- دسترسی به سایت……………………………………………………………………………………………۱۰۳
۶-۴- دلایل انتخاب سایت…………………………………………………………………………………….۱۰۳
۶-۵- تحلیل سایت…………………………………………………………………………………………….۱۰۴
۶-۵-۱- قرارگیری سایت در مقابل باد وباران……………………………………………………………۱۰۶
۶-۵-۲- جهت گیری درمقابل آفتاب……………………………………………………………………………۱۰۶
۶-۵-۳- همجواری ها ……………………………………………………………………………………………..۱۰۷
برنامه فیزیکی طرح…………………………………………………………………………………………………۱۰۸
 
بخش هفتم :طراحی
۷-۱- روند طراحی……………………………………………………………………………………………………۱۱۲
۷-۱-۱-کانسپت ونحوه رسیده به طرح…………………………………………………………………………..۱۱۲
۷-۲- ایده های طراحی……………………………………………………………………………………………..۱۱۴
۷-۲-۱- طرح شماره ۱………………………………………………………………………………………………۱۱۴
۷-۲-۲- طرح شماره۲…………………………………………………………………………………………………..۱۱۵
۷-۲-۳- طرح شماره۳………………………………………………………………………………………………..۱۱۶
پلان های معماری………………………………………………………………………………………………………۱۱۷
۷-۳- تصاویری از طرح نهایی………………………………………………………………………………….۱۲۲
منابع و ماخذ………………………………………………………………………………………………………..۱۲۹
فهرست تصاویر
تصویر(۳-۱)- خط کوفی اولیه……………………………………………………………………………………۲۳
تصویر (۳-۲)- سیستم نقطه گذاری ابن مقله…………………………………………………………………۲۴
تصویر(۳-۳)- خط محقق، بایسنقر میرزا………………………………………………………………………۲۵
تصویر(۳-۴)- خط توقیع…………………………………………………………………………………………..۲۷
تصویر(۳-۵)- خط تعلیق محمدکاظم اصفهانی…………………………………………………………………۲۹
تصویر (۳-۶): میرعمادالحسنی…………………………………………………………………………………..۳۱
تصویر (۳-۷) :سلطانعلی مشهدی……………………………………………………………………………………. ۳۱
تصویر(۳-۸)- کوفی شرقی، ۱۰۵۰ م…………………………………………………………………………۳۵
تصویر(۳-۹)- فرش به خط نستعلیق یازدهم / هفدهم…………………………………………………………..۳۶
تصویر(۳-۱۰)-قالیچه دعا، قرن دهم ق…………………………………………………………………………….۳۷
تصویر(۳-۱۱)- محراب اولجایتو، اصفهان۷۱۰ق/ ۱۳۰۷م……………………………………………………..۳۹
تصویر(۳-۱۲)- کتیبه به خط ثلث، مسجدشیخ لطف الله اصفهان………………………………………………۴۰
تصویر(۳-۱۳)-آیه۱۸ سوره جن، سرامیک…………………………………………………………………………….۴۶
تصویر(۳-۱۴)- تقسیمات طلایی در خط میر عماد………………………………………………………………….۴۷
تصویر(۳-۱۵)- رضا مافی ۱۳۵۸………………………………………………………………………………………….۴۹
تصویر(۳-۱۶)- اسرافیل، شیرچی……………………………………………………………………………………..۵۱
تصویر(۳-۱۷)- جوا بختیاری…………………………………………………………………………………………….۵۱
تصویر(۴- ۱) : نقشه ایران و موقعیت شهرستان تیکان تپه)تکاب( و تخت سلیمان……………………………..۵۴
تصویر(۴- ۲)- موقعیت شهرستان تیکان تپه (تکاب) و تخت سلیمان در نقشه راههای ارتباطی آذربایجان………..۵۷
تصویر(۴-۳)- پوشش گیاهی و منظر طبیعی موجود .………………………………………………………………..۶۹
تصویر(۴-۴)- پوشش گیاهی و منظر طبیعی موجود در منطقه ………………………………………………….۷۲
تصویر (۵-۱)- ورودی بنا نیاوران………………………………………………………………………………………..۹۴
تصویر (۵-۲)- محوطه فرهنگسرای نیاوران……………………………………………………………………………۹۵
تصویر (۵-۳)- حیاط مرکزی فرهنگسرای نیاوران……………………………………………………………………۹۵
تصویر (۵-۴)- درب ورودی حیاط اصلی……………………………………………………………………………..۹۶
تصویر (۵-۵)- محوطه حیاط اصلی فرهنگسرای نیاوران…………………………………………………………..۹۶
تصویر (۵-۶)- نگار خانه فرهنگسرا…………………………………………………………………………………………۹۷
تصویر (۵-۷)- کتابخانه ی فرهنگسرا………………………………………………………………………………………۹۹
تصویر (۶-۱)- همجواری سایت مورد نظر با خیابانهای انقلاب و مخابرات……………………………………….۱۰۱
تصویر (۶-۲)- همجواری سایت مورد نظر با خیابانها و اماکن دیگر…………………………………………………۱۰۲
تصویر (۶-۳)- قرارگیری سایت در مرکز شهر ونحوه دسترسی ها به آن………………………………………….۱۰۳
تصویر (۶-۴)- مسیرهای دسترسی به سایت…………………………………………………………………………….۱۰۵
تصویر (۶-۵)- مسیربادهای سرد وپرسوززمستانی وابرهای بارش زا…………………………………………۱۰۶
تصویر (۶-۶)- نحوه قرارگیری زمین درمقابل تابش آفتاب………………………………………………………۱۰۶
تصویر (۶-۷)- همجواری سایت با ساختمانهای دولتی……………………………………………………………۱۰۷
تصویر (۷-۱)- کانسپت طرح……………………………………………………………………………………………۱۱۳
تصویر (۷-۲)- طرح اولیه……………………………………………………………………………………………………..۱۱۴
تصویر (۷-۳)- طرح شماره۲………………………………………………………………………………………………….۱۱۵
تصویر (۷-۴)- اسکیس نهایی…………………………………………………………………………………………………..۱۱۶
تصویر (۷-۵)- پرسپکتیو دید پرنده از کل مجموعه………………………………………………………………………..۱۲۲
تصویر (۷-۶) – پرسپکتیو دید پرنده از مجموعه………………………………………………………………………….۱۲۲
تصویر (۷-۷) – سایت طرح به همراه محوطه سازی……………………………………………………………………..۱۲۳
تصویر (۷-۸) – محوطه سازی با استفاده از فرم حروف………………………………………………………………..۱۲۳
تصویر (۷-۹)- نمای اصلی مجموعه (نمای شرقی)………………………………………………………………………۱۲۴
تصویر (۷-۱۰) – فضای داخلی راهروی دور سالن همایش……………………………………………………………..۱۲۴
تصویر (۷-۱۱) فضای داخلی راهروی دور سالن همایش……………………………………………………………..۱۲۵
تصویر (۷-۱۲)- پرسپکتیو دید ناظر از نمای اصلی…………………………………………………………………….۱۲۵
تصویر (۷-۱۳)- پرسپکتیو دید ناظر از نمای اصلی……………………………………………………………………….۱۲۶
تصویر (۷-۱۴) – فضای داخلی سالن جلسات………………………………………………………………………………۱۲۶
تصویر (۷-۱۵)- فضای داخلی لابی اصلی………………………………………………………………………………………۱۲۷
تصویر (۷-۱۶)- دید ناظر از نمای اصلی……………………………………………………………………………………………..۱۲۷
تصویر (۷-۱۷) – ورودی مجموعه……………………………………………………………………………………………………۱۲۸
فهرست جداول
 
جدول (۶-۱) فضاهای بخش اداری………………………………………………………………………………………..۱۰۸
جدول (۶-۲) فضاهای بخش آموزشی………………………………………………………………………………..۱۰۹
جدول (۶-۳) فضاهای بخش نمایشگاهی……………………………………………………………………………….۱۰۹
جدول (۶-۴) فضاهای بخش اقامتی…………………………………………………………………………….۱۱۰
جدول (۶-۵) فضاهای بخش سالن همایش………………………………………………………………..۱۱۰
جدول (۶-۶) فضاهای بخش خدماتی……………………………………………………………………………۱۱۱


کلمات کلیدی مرتبط:
برنامه فیزیکی خانه خط و خوشنویسی, دانلود رساله خانه خط و خوشنویسی, دانلود مطالعات خانه خط و خوشنویسی, دانلود پروپوزال خانه خط و خوشنویسی, رساله آماده خانه خط و خوشنویسی, رساله خانه خط, رساله خانه خط و خوشنویسی, رساله کامل خانه خط و خوشنویسی, ریزفضاهای خانه خط و خوشنویسی, مطالعات خانه خط, مطالعات خان,
مقالات مرتبط در این دسته
مطالعات طراحی خانه مد و فشن
مطالعات خانه معمار (مطالعات کانون معماران جوان) ۲۹۵صفحه
مطالعات خانه ی هنر- رساله خانه ی هنر
مطالعات طراحی خانه موسیقی شهر ۹۰صفحه
مطالعات طراحی خانه هنرمندان ۱۲۵ صفحه
مطالعات خانه شعر و ادب
مطالعات طراحی خانه کودک ۲۰۰ صفحه
مطالعات خانه موسیقی
مطالعات خانه سینما

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد