خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
مجموعه ها و خانه های فرهنگی هنری و تخصصی
 
فهرست مطالب: مطالعات طراحی مجتمع چند منظوره فرهنگی با رویکرد زمینه گرا

   تعدادبرگ: 324 برگ ورد با فونت 14 و فهرست رفرنسی   قیمت: 50000 تومان   حجم فایل: 8058 kb  تعدادمشاهده  1


فصول و فهرست کلی مطالب
 
مقدمه
 
چکیده
 
تعاریف
 
فصل اول مطالعات پایه
 
فصل دوم مبانی نظری
 
فصل سوم اقلیم و موقعیت قرارگیری
 
فصل چهارم استانداردها و ضوابط
 
فصل پنجم برنامه فیزیکی و ریز فضاها
 
فصل ششم نمونه های موردی و تطبیقی
 
فصل هفتم  ایده و کانسبت
 
فصل هشتم سازه و تاسیسات
 
فصل نهم منابع و ماخذ
 
 
مقدمه
ما در جامعه اسلامي و به خصوص جامعه‌اي فرهنگي زندگي مي‌كنيم. توجه به مديريت فرهنگ و ساماندهي اوضاع فرهنگي كشور دغدغه اصلي رهبر انقلاب، رئيس جمهور، شوراي‎عالي انقلاب فرهنگي و بسياري از نهادهايي هست كه در اين عرصه خدمت مي‎كنند.
ساماندهي وضعيت فرهنگي كشور نياز به برنامه همه‎ جانبه و به تعبيري به مهندسي دارد. مهندس كسي است كه ارتباط بين اجزاء‌ يك سازه را با يكديگر و با كل سازه بررسي مي‎كند و همه را در نقشه سازه محاسبه مي‎نمايد. اگر بپذيريم فرهنگ، يك سازه با اجزاء‌ متنوع و متكثر مي‎باشد، طبيعتاَ بايد طي يك نقشه و محاسبات پيچيده ارتباط بين اجزا‌ با هم و با كل سازه فرهنگ بررسي شود. شايد اين همان تعبيري است كه مقام معظم رهبري از آن تحت عنوان «نقشه مهندسي فرهنگي كشور» نام برده‎اند.
به نظر مي‏رسد قدم اول براي تهيه اين نقشه شناخت اجزاء‌ و مصالحي است كه در اين سازه به كار مي‎رود. پس بايد سعي كنيم فرهنگ را بشناسيم و تعريف نماييم و اجزاء‌ مختلف آن را با هم و با كل فرهنگ به نحو جهت‎داري هماهنگ كنيم. پس مجبور خواهيم بود كه فرهنگ را تبيين نماييم. 
مفهوم فرهنگ:
در تعريف فرهنگ چنانكه مقام معظم رهبري فرموده‏اند بايد سعي شود از افراط و تفريط پرهيز شود. يعني نه فرهنگ را يك كل باز و گسترده به وسعت جامعه بدانيم كه مديريت پذير نيست و نه با تعريفي محدود و مضيق آن را سيستمي مكانيكي و بسته بدانيم. نوشتار حاضر سعي دارد با استفاده از تعاريف موجود چارچوبي را براي مفهوم فرهنگ فراهم آورد. از فرهنگ تعاريف مختلفي در كشورهاي مختلف وجود دارد.
ريموند ويليامز در كتاب «كليد واژه‏ها» معتقد است كه مفاهيم فرهنگ در 3 نوع كاربرد رايج انعكاس يافته است.
ـ تعاريفي كه اشاره به رشد فكري، روحي و زيباشناختي فرد، گروه يا جامعه دارند.
ـ تعاريفي كه دربرگيرنده فعاليت‌هاي ذهني و هنري و محصولات آنها مثل فيلم، موسيقي و‌ تئأتر است.
ـ تعاريفي كه بر مشخص كردن كل راه و رسم زندگي و فعاليت‌ها، باورها و آداب و رسوم تداومي از مردم،‌ يا يك جامعه تأكيد دارد.
كروبر و كلوكهون كه مردم‏شناس هستند در كتاب خود با عنوان تعريف استنادي از فرهنگ و معاني و مفاهيم آن، تعاريف زيادي از فرهنگ را گردآوري كردند و موفق شدند همه اين تعاريف را در 6 درك اصلي از فرهنگ دسته‏بندي نمايند.
1ـ تعايف توصيفي: در اين دسته از تعاريف، فرهنگ به مثابه يك مجموعه جامع كه زندگي اجتماعي را مي‎سازد در نظر گرفته مي‎شود. تعريف تيلور در سال 1871 شايد جزء مبنايي‎ترين تعاريف در اين درك مي‏باشد. تيلور معتقد است كه فرهنگ آن كل پيچيده‎ايي است كه دانش،‌ باور،‌ هنر، قوانين، اخلاقيات، رسوم و هرگونه قابليت‎ها و عادات ديگري را كه انسان به عنوان عضوي از جامعه فرا مي‏گيرد، شامل مي‏شود.
2ـ تعاريف تاريخي: اين دسته از تعاريف فرهنگ را ميراث تاريخي نسل‎ها مي‎‏داند كه در طول زمان و در فرآيند انتقال از نسلي به نسل ديگر اضافه و تكميل مي‏شود.
3ـ تعاريف هنجاري: اين تعاريف نيز خود 2 دسته‎اند. گروهي فرهنگ را شيوه زندگي مي‎‏دانند كه به الگوهاي رفتاري انسان‌ها شكل مي‎دهد و گروه ديگر فرهنگ را ارزش‏هاي مادي و اجتماعي مردم مي‏دانند.
4ـ تعاريف روان‏شناختي: در اين تعاريف فرهنگ به مثابه حلال مشكلات مردم كه ارتباطات آنها را ميسر مي‎سازد و انسان‌ها مي‏توانند به دليل آن آموزش ببينند يا نيازهاي مادي و عاطفي خود را برآورده سازند تلقي مي‌گردد.
5ـ تعاريف ساختاري: اين تعاريف بيشتر به روابط سازمان يافته و جنبه‎هاي تفكيك پذير فرهنگ اشاره دارد و فرهنگ را امري تجريدي مي‏داند كه با رفتار انضمامي فرق دارد. اين تعريف نقطه مقابل تعريف تيلور از فرهنگ است.
6ـ تعاريف ژنتيكي: اين تعاريف، فرهنگ را محصول كنش متقابل انسان‌ها و محصول تحولات بين نسلي مي‏داند و به تعاريف تاريخي نزديك است. 
 
تأثير چگونگي تعريف فرهنگ بر برنامه ريزي و سياستگذاري فرهنگ   
  ابراهيم فياض  
 
فرهنگ‌صفت‌مميزه انسان‌ازغيرانسان‌است‌و همين باعث تمايز وي از ديگر موجودات مي‌شود . 
 
انسانشناسان و مردم‌شناسان براساس فيسلهاي بدست آمده به دو نوع موجوديت انساني پي‌برده‌اند يکي شبه انسان كه اندام را داشته ولي چون وسائل فرهنگي با آن فسيلها يافت نشده آنرا « شبه انسان » ناميده‌اند و فيلسفها زمانهاي بعد که پيدا کرده‌اند چون با آثار فرهنگي همراه بوده‌اند آن را «انسان » ناميده‌اند و مي‌توان چنين نتيجه گرفت که فرهنگ سبب انسان شدن انسان مي‌شود. ولي بايد گفت که فرهنگ ساخته خود انسان است که با شايستگي فکري وعقلي خود فرهنگ را مي‌سازد. ساختن انسان توسط خود به وسيله ايجاد فرهنگ را مي‌توان بعنوان يک فرآيد در نظر گرفت که در طي زمان اين حرکت را ادامه داده است و برحسب شرايط موجودي زماني و مکاني خود، اين فرهنگ‌ها را شکل داده است تا بتواند خودرا بر جهان مادي و معنوي تطبيق دهد. پس فرهنگ دست ساخته انسان، وسيله‌اي براي تطبيق انسان با زندگي خود در اين جهان است. و اين جنبه‌اي از تعريف انسان است که کمتر مورد توجه تعريف‌کنندگان فرهنگ از هر نحله تخصص قرار گرفته است و چون شرايط وجودي انسان در مکان‌هاي مختلف و زمان‌هاي متنوع فرق داشته است، بعبارتي ديگر مي‌توان گفت انسانها برحسب شرايط داراي است انسانيت‌هاي مختلف مي‌باشند. اين تنوع‌هاي مختلف فرهنگي در طي زمان مورد توجه انسانها بوده است. ازديرزمان که انسانها گاهي بخاطر کنجکاوي و يا براي بدست آوردن زندگي بهتر کوچ و به انسانهاي ديگر در ميان کوهها و دشتها برخورد مي‌کرده‌اند (حال چه با جنگ و چه با صلح ) براي آنها، اين انسانها متفاوت از خودشان قلمداد مي‌شده‌اند و آن بخاطر متفاوت بودن فرهنگ آنها بوده است. فرهنگ‌ها چه با جنگ و يا صلح با هم تبادل داشته‌اند. و اين تبادل و يا تهاجم وسيله تغيير و تحول و انتقال فرهنگ در طول تاريخ بشري بوده است و. کم کم اين فرهنگ‌هاي بشري در اثر برخوردها، داراي شباهت‌ها و تفاوت‌ها شده‌اند که اين تبادل موضوع ديگري براي مطالعه فرهنگ در ماقبل تاريخ و زمان تاريخي مي‌باشد که از چگونگي انتقال و تأثيرگذاري اين فرهنگ‌ها بريکديگر و شباهت و تفاوت‌ها بحث مي‌کند . 
فرهنگ از منظر تعاریف كلاسیك
ناگفته پیداست كه به علت گستردگی تعاریف موجود در زمینه فرهنگ می‌توان به تعاریف متعددی در زمینه پدیده فرهنگی-اجتماعی دست پیدا نمود و در این صورت زبانی مشترك برای بحث در مورد پدیده‌ها محقق نخواهد شد. برای مثال با رجوع به تعریفی كه دكتر فرزان سجودی ارائه نموده، می‌توان پدیده فرهنگی را به این شكل تعریف نمود. ابتدا تعریف فرهنگ را از نظرگاه دکتر فرزان سجدی بازخوانی می‌کنیم. «فرهنگ نظامی است متشكل از باورها، اعتقادات، رفتارها و آن‌چه كه سبك و سیاق زندگی نامیده می‌شود و نیز بازتاب آن در آن چه كه تولید می‌گردد.». و اینك بر اساس تعریف ارائه شده، پدیده فرهنگی عبارتست از؛ «تغییرات به‌وجود آمده در سبك و سیاق زندگی (پدیده اجتماعی) و بازتاب آن در نظام تولیدات (پدیده فرهنگی)». و یا چنان‌چه طبق تعریف «هرسکویتز»، فرهنگ را بخش انسان ساخته‌ی محیط بدانیم، آن‌گاه هر تغییر انسانی در محیط می‌تواند به عنوان پدیده‌ای اجتماعی قلمداد شود. 
همان‌گونه كه به خوبی مشهود است، تعریف ارائه شده از دقت و شفافیت كافی برخوردار نمی‌باشد. هر چند كه تعریفی است كاربردی. به عنوان مثال نیاز به سرخوشی و تلاش برای رها كردن انرژی ذخیره شده در فرد (به خصوص در زمینه زندگی شهری) به عنوان نیازی جدی، پدیده‌ای روان‌شناختی است و نمود آن در جامعه به اشكال مختلف از جمله برگزاری پارتی‌های شبانه یا ورزش‌های خشن و یا بازی‌های هیجان‌انگیز، پدیده‌ای اجتماعی است و هنگامی كه قرص‌های اكسازی در این جهت مورد استفاده قرار می‌گیرند، پدیده اجتماعی-فرهنگی شكل می‌گیرد. 
در طول زمان از تنوعات فرهنگي کاسته و اشتراکات فرهنگي افزايش يافته است . هر چه انسانها ارتباط بيشتري با جاهاي ديگر پيدا کرده‌اند از حالت تشخص فرهنگي خاص خود درآمده و به تشابهات فرهنگي دست پيدا کرده‌اند. البته به معناي اين نيست که اين انسانها ديگر داراي تفاوت فرهنگي نخواهند بود و يا در آينده تفاوت


کلمات کلیدی مرتبط:
مطالعات طراحی مجتمع ,چند منظوره فرهنگی ,با رویکرد زمینه گرا ,مجتمع چند منظوره فرهنگی , رساله , طرح نهايی ,مطالعات,پروژه,پروپوزال , برنامه فیزیکی , استاندارد, تحقیق ,پایان ,رساله , ppt ,pptx ,doc,iran,معماري,دانلود ,رايگان,طراحي , نامه, طرح نهایی ,استانداردها, اصول, تاريخچه, مباني ,نمونه موردي,دانل,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود معماری مرکز موسیقی،پاورپوینت
مطالعات طراحی معماری مهد کودک
مطالعات طراحی مرکز سماع و رقص های آیینی ایران
مطالعات طراحی معماری خانه هنر
مطالعات طراحی فرهنگسرای خط و خوشنویسی با رویکرد تعاملات اجتماعی
مطالعات طراحی مرکز موسیقی فولکوریک با رویکرد معماری معناگرا
مطالعات طراحی نمایشگاه و خانه لباس با رویکرد هنر اقوام ایران
مطالعات طراحی خانه و مرکز ملی زنان با رویکرد نقش زنان در فعاليتهاي اجتماعي – اقتصادي و ... در جامعه
مطالعات طراحی خانه موسیقی
مطالعات طراحی مرکزهنرهاي تجسمي با رویکرد معماری پایدار
مطالعات طراحی سالن موسيقي
مطالعات طراحی استودیوی ضبط موسیقی ، مرکز ضبط موسیقی
مطالعات طراحی خانه موسیقی با رویکرد فرهنگ ایرانی اسلامی
مطالعات طراحی فرهنگسرا با رویکرد معماری اصیل ایرانی
دانلود ،خانه خط و خوشنویسی،رساله طراحی معماری
مطالعات طراحی خانه‌ي هنرمندان با رویکرد معماری پایدار
مطالعات طراحی تئاتر با رویکرد معماری پایدار
دانلود،رساله،طراحی خانه موسیقی،با رویکرد پایدار
مطالعات طراحی خانه ی هنر
رساله معماری طراحی خانه موسیقی

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد