خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
مجموعه ها و خانه های فرهنگی هنری و تخصصی
 
فهرست مطالب: دانلود تحقیق معماری مجموعه (آموزشی- فرهنگي- تفریحی)/word

   تعدادبرگ: 128   قیمت: 25000 تومان   حجم فایل: 3977 kb  تعدادمشاهده  1


    *فصل اول: درباره فرهنگ و هويت*
    مقدمه
    ويژگي هاي طرح
    فرهنگ و هويت
    فرهنگ و طبيعت
    نتايج
 
    *فصل دوم: درباره تهران و منطقه*
    مقدمه
    مختصات جغرافيايي
    سابقه تاريخي شهر تهران
    بررسي هاي جمعيتي
    بررسي وضعيت اقتصادي
    شبكه و تاسيسات حمل و نقل و دسترسي هاي شهري
    بررسي آلودگي هاي زيست محيطي
    بررسي وضعيت فرهنگي تهران
    بررسي منطقه 22 در تهران
    موقعيت قرار گيري منطقه
    وضعيت شبكه هاي دسترسي
    موقعيت جغرافيايي 
    شيب و توپوگرافي
    وضعيت زلزله
    پوشش گياهي
    بررسي هاي اجتماعي
    بررسي كاربردي
 
    *فصل سوم: سايت، تحليل سايت و روند طراحي*
    پانوراماي سايت
    نقشه هاي مختلف تهران و منطقه 22
    روند طراحي
    تحليل سيركرلاسيون سايت
 
    *فصل چهارم: بررسي شرايط اقليمي*
    شرايط اقليمي تهران
    نمودارهاي اقليمي
    تابش آفتاب
    دما
    رطوبت
    باد
    بارندگي
    عوامل فرعي
    معماري و اقليم
    گياهان و معماري
    نتيجه
 
    *فصل پنجم: فضايابي، استانداردها و بررسي رابطه عملكردها*
    فضاهاي موجود در سايت
    آمفي تئاتر و سالن نمايش
    مهمانسرا
    فضاهاي آموزشي
    رستوران ها
    مجموعه ورزشي
    كتابخانه
    موزه
    باغ ايراني
    پاركينك
 
    *فصل ششم: مباني نظري طرح*
    مقدمه
    مباني نظري معماري در عرصه صور مثالي
    فضا در معماري ايراني
    ملاك هاي قضاوت در مورد يك اثر معماري
    روند طراحي
    نور
    صدا
    مرور اهداف و سنجش آن ها
    زيبايي و هنر
    حقوق بازديد كنندگان و آزادي حركت در فضا
    خوانايي و معنادار بدون فضا
    انسجام معمارانه
    هويت ملي مجموعه
    وقار مدني
    سنخيت عملكرد با مناسبت هاي بصري
    رعايت سلسله مراتب
    ارائه يك نمونه
 
    *فصل هفتم: تاسيسات*
    منابع و ماخذ
 


 

مقدمه :

پیشرفتهای اجتماعی و سیاستهای علمی تكنولوژی بشر ارتباطات فرهنگی مردمان گوناگون را در سراسر دنیا آسان نموده است.

پیشرفت سیستمهای ماهواره‌ای – مخابراتی آرمانها، اندیشه‌ها و سنتهای اجتماعی را بر بال امواج سوار كرده و از این سوی جهان به آن سوی جهان در آن واحد انتقال می‌دهد.

امروزه برخوردهای فرهنگی تا حدی افزایش یافته كه باورهای فرهنگی، هویتهای فرهنگی، ملی به آسانی قابل تغییر و تردید میشود.

باورهای فرهنگی كه جامعه‌ای در طول سالیان دراز به آنها خوی كرده و با آنها زندگی كرده بسرعت رنگ می‌بازد و این خبر در سایه تقابل های گسترده اندیشه‌ها و سیر و انتقال اصول فرهنگی از طریق شیوه‌های صحیح تكنیكی صورت نمی‌گیرد.

در پس این انتقالها و برخوردهای فرهنگی همیشه روشهای انسانی و دوستانه بكار می‌رود به باد یغما رفتن وتاراج اصول فرهنگی جامعه و بر باد رفتن اخلاق و فضیلتهای اجتماعی آن اهداف سلطه‌گری در زمینه‌های اجتماعی – اقتصادی را در بر گرفته و شیوه‌های اعمال دشمنی‌های گسترده نیز در حد گسترده‌ای امروزه رواج یافه و این چیزی جز تهاجم فرهنگی نیست زیرا هنگامی كه مبانی فرهنگی یك جامعه حتی به زیر سوال رفت و جامعه دچار سستی شد با تسلط و اعمال شیوه‌های جدید زندگی بیگانگان هموار می‌گردد بنابراین برخوردهای مقابله گرایانه با این تهاجم فرهنگی امروزه علاوه بر داشتن ابزارهای علمی و فنی لازم هوشیاری اجتماعی خاصی را احتیاج دارد.

متاسفانه مهم‌ترین قشری كه مورد تهاجم فرهنگی قرار می‌گیرند نسل جوان هستند. زیرا نسل جوان در هر مملكتی در واقع پایه گذار نحوه پیشرفت و زندگی و آرمانهای آن جامعه در آینده است.

بنابراین تربیت و آموزش جوانان هر كشور تضمین كننده راه پیشرفتهای اجتماعی – اقتصادی و فنی آن كشور است.

امروز از سالیان دراز تجارب آموزش فرهنگی ممالك پیشرفته تقریباً این نتیجه حاصل شده است كه مراكز تربیتی سنتی مانند معمول هر جامعه نظیر مراكز دانشگاهی و كانونهای خاص تربیتی امروز نمی‌توانند هم بار آموزشی فرزندان یك جامعه را بر دوش بكشند. و یا اینكه از اصول فرهنگی آن دفاع لازم را به عمل آورند و اینكه در تهاجمات فرهنگی مختلف و اجتماعی آسیب پذیر نباشند.

بنابراین نیاز به بازگشایی و احداث مراكز جدید آموزشی – فرهنگی – تربیتی، با شیوه‌های نوین مدیریتی می‌باشد یكی از این مراكز علاوه بر احداث مركز علمی و آموزشی فعال ایجاد هسته‌ها و مراكز فرهنگی كه تماماً زمینه‌های آموزشی – تربیتی را داشته در بر دارد.

مجموعه حاضر اگر چه بعنوان یك مجموعه فرهنگی خدماتی می‌تواند بطور مستقل عمل نماید اما در واقع برای تكمیل سایت شهرداری منطقه 22 طراحی شده است و همین عامل سبب می‌شود كه در تمام مراحل طراحی، طراح نیم نگاهی هم به مجموعه شهرداری داشته باشد و تلاش كند تا نیازهای آنرا برآورده كند.

نیاز به وجود چنین مجموعه‌ای در كنار شهردای منطقه 22 هنگامی محسوس می‌شود كه بدانیم روزانه 4 نفر برای انجام كارهای خود به شهرداری مراجعه می‌كنند و این مجموعه در سر راه این افراد قرار دارد و مردم باید برای رسیدن به ساختمان شهرداری از یك مجتمع فرهنگی عبور كنند و این باعث می‌شود كه یكی از نیازهای مهم جامعه ما یعنی بالا بردن توسعه فرهنگی عموم مردم از این طریق میسر گردد زیرا هنگام عبور از این مجموعه هنرجویان كارگاهها و آتلیه‌های هنری را در رفت و آمد می‌بینند. هنرمندان آمفی تئاترها در حال اجرای برنامه‌های خود هستند و ..

تمام این عوامل بطور ناخود آگاه باعث تاثیر پذیری مراجعه كنندگان به شهرداری می‌شود. علاوه بر این در هنگام مراجعه به ساختمانهای اداری بارها پیش می‌آید كه شخص باید ساعاتی را در انتظار بگذراند كه این عامل خود باعث خستگی، اتلاف وقت و حتی گاهی عصبی شدن مراجعین ساختمانهای اداری می‌شود.

این مجتمع می‌تواند بعنوان وسیله‌ای مناسب برای جلوگیری از اتلاف وقت مراجعین به ساختمان شهرداری هم باشد با این توضیحات نیاز وجود چنین مجموعه‌ای در كنار شهرداری منطقه 22 كاملاً احساس می‌شود.

 

 

ویژگیهای طرح:

بعد از مشخص شدن لزوم وجود چنین مجموعه‌ای این سئوال پیش می‌آید كه طرح باید چگونه باشد تا تمام نیازهای مخاطبین را پاسخ گوید و به یك طرح تمام عیار و معمارانه تبدیل گردد.

    طرح قبل از هر چیز بایستی ایرانی باشد.
    این مهمترین نكته‌ای است كه شاید در چند دهه اخیر كمتر به آن توجه شده است این عامل هنگامی اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد كه بدانیم مجوز مورد نظر كلمه “فرهنگ” را به عنوان خود به همراه دارد.
    زیبایی طرح در جذب افراد برای گزران اوقات خود در آن موثر است زیرا ساختمانی كریه‌المنظر هرگز نمی‌تواند مخاطبین را به خود جلب كند.
    حق انتخاب و آزادی در دسترسی به بناهای مختلف موجود در سایت یكی دیگر از مشخصاتی است كه باید رعایت شود زیرا مخاطب امروز را نمی‌توان وادار كرد برای رسیدن به یك بنا از راهی طولانی و اجباری بگذرد بنابراین باید ملی شود. مسیرهای دسترسی كوتاه باشند مگر آنكه به دلیل خاصی راهها را از نقاط دیگری بگذرانیم.

– هر یك از ساختمانها باید شخصیت خود را داشته باشد شخصیت ساختمانی شهرداری باید با یك هتل یا یك بیمارستان متفاوت باشد و هریك از بناها بتوانند با شخصیتی كه از خود ارائه می‌دهند نوعی خوانایی ایجاد كنند تا مخاطبین بتوانند ساختمان مورد نظر خود را حتی بدون علائم راهنما شناسایی كنند.

    اگر چه سایت مورد نظر بسیار گسترده و بر روی شیب نسبتاً تندی قرار دارد ولی این نباید باعث شود كه ساختمانها از هم جدا افتاده باشند بلكه باید كاملاً بهم مرتبط و متصل باشند بطوریكه نتوانیم بعد از اتمام طرح هیچ ساختمانی راكم و یا زیاد كنیم.

این ارتباط حتماً نباید با مصالح بنایی انجام شود بلكه می‌تواند مانند دانه‌های تسبیح با نخی نامرئی بهم متصل شده باشند.

    بناهای تاسیس شده نباید بگونه‌ای باشند كه ساختمان شهرداری را تحت تاثیر قرار دهند. زیرا در هر صورت باید توجه داشت كه این مجموعه باید تماماً سلطه ابهت ساختمان شهرداری باشد و هرگز در مقابل آن به خودنمایی نپردازد.
    البته نباید این سلطه تا حدی باشد كه سایر ساختمانها كم اهمیت جلوه داده شوند.
    این مجموعه علاوه بر اینكه باید نیازهای ساختمان شهرداری را رفع كند باید بتواند خود بعنوان یك مركز فرهنگی خدماتی مستقل هم عمل كند.
    هر بنایی باید مفهوم معنایی خاص خود را داشته باشد و باید در پس نمای خود حرفهایی برای گرفتن داشته باشد.
    باید از توپوگرافی و چشم اندازهای طبیعی سایت حداكثر استفاده به عمل آید صد البته نباید هرگز خود را اسیر شیب و توپوگرافی كرد و در نقاط لازم باید در سایت دخل و تصرف كرد. ولی همواره باید مسائل اجرایی و اقتصادی طرح را هم در نظر داشت.
    مجموعه باید به نحوی طراحی شود كه توجه گذرندگان از مسیرهای اطراف (چه سواره و چه پیاده) راه خود جلب كند. تا حدی كه حتی می‌تواند به یك لندمارك تبدیل شود.

 
فرهنگ و هویت

فرهنگ مركب است از فر + هنگ

فر به معنی نیروی معنوی شكوه عظمت و جلال و بخشندگی

هنگ از ریشه ثنگ اوستایی به معنی كشیدن و تعلیم و تربیت

نخستین كسی كه فرهنگ را تعریف كرد سر ادوارد برنت تایلر مردم شناس انگلیسی بود وی حدود 120 سال قبل فرهنگ را مجموعه پیچیده‌ای از دین دانش اخلاق و قانون كسب شده معرفی كرد از میان تعریف گرد آمد. آن مفاهیمی كه به فرهنگ نزدیك‌ترند عبارتند از:

    فرهنگ خصوصیات قومی گروهی است كه آنرا از گروه دیگر جدا می‌كند.
    فرهنگ تمام خصوصیات رفتاری و گفتاری نسلهای پیشین است.
    فرهنگ مجموعه میراثهای ادبی و هنری جامعه است.
    فرهنگ عبارت است از الگوهای مشترك زندگی و رفتارهای متقابلی كه افراد از جامعه فرامی‌گیرند.
    فرهنگ فرآیند پویایی راه و رسم عرف و عادات مشترك گروهی انسان است.
    فرهنگ ماهیت اجتماعی فرهنگی یك قوم است.
    فرهنگ آن بخش از آداب زندگی است كه همه اعضای یك گروه در آن مشتركند و …

فرهنگ دارای دو بخش مادی و غیر مادی (معنوی) است. كه بخش مادی آن عبارت است از اشیای قابل درك مثل وسایل منزل و البسه و ابزار و غیره …

بخش معنوی آن عبارت است از ابزارت معنوی انسان مانند علوم قوانین و ادیان، افكار و آرای مربوط به مادیات.

فرهنگ از چهار عنصر تشكیل شده است:

1 – عنصر فرد

2 – عنصر خانواده

3 – عنصر اجتماع

4– عنصر جامعه

فرهنگ از قالبهای متفاوتی تشكیل شده است.

1 – قالب رفتاری، 2- قالب گفتاری، 3 – قالب كرداری، 4 – قالب هنری، 5 – قالب اقتصادی، 6 – قالب اجتماعی، 7 – قالب صنعتی
 


کلمات کلیدی مرتبط:
دانلود تحقیق معماری ,درباره فرهنگ و هویت/word ,معماری ,فرهنگ ,مبانی نظری طرح ,فرهنگ و هویت در معماری ,فرهنگ و هویت ایران ,فرهنگ و هویت ملی ,فرهنگ و هویت ,چالش فرهنگ و هویت در فضای مجازی ,تحقیق و پژوهش معماری دانشگاه تهران ,تحقیق و پژوهش معماری فرهنگسرا ,تحقیق و پژوهش معماری مجتمع مسکونی ,تحقیق و پژ,
مقالات مرتبط در این دسته
مطالعات طراحی استودیوی ضبط موسیقی ، مرکز ضبط موسیقی
دانلود ،خانه خط و خوشنویسی،رساله طراحی معماری
مطالعات طراحی تئاتر با رویکرد معماری پایدار
دانلود مطالعات طراحی و معماری خانه تئاتر
مطالعات طراحی خانه ای نگهداری رشد و تربيت كودك با رویکرد تعاملات اجتماعی کودکان
دانلود مطالعات طراحی خانه موسیقی
دانلود مطالعات طراحی خانه کودک (مهدکودک)
دانلود مطالعات طراحی خانه سالمندان
مطالعات طراحی فرهنگستان ادبیات و معماری
مطالعات طراحی خانه موسیقی-مطالعات کامل خانه موسیقی
مطالعات طراحی مرکز فرهنگی بانوان - مرکز زنان خانه دار
مطالعات طراحی سالن موسیقی سمفونیک
مطالعات طراحی موزه هنرهای تجسمی و موزه هنر معاصر
مطالعات و نقشه خانه شعروادب معاصر ایران
مطالعات طراحی خانه موسیقی تهران
مطالعات طراحی خانه موسیقی با رویکرد معماری پایدار
مطالعات طراحی کانون هنرهای تجسمی
تحقیق ورد کامل طراحی مجموعه فرهنگی مولانا- مطالعات کامل مجموعه فرهنگی مولانا
مطالعات طراحی و معماری خانه جوان
طراحی مجموعه ای فرهنگی- پژوهشی معماری با رویکرد حس تعلق به مکان

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد