معماری پُستمدرن یا پسانوگرا واکنشی است به سبک بینالمللی و معماری مدرن و از دهه ۱۹۸۰ به بعد دور گرفت.[۱] این نوع معماری همچنین مؤلفه ایست از جنبش پسانوگرایی.
این نوع معماری پیرایش و تزیین را باز به میان میآورد، و از رنگهای زرق و برقدار و آرایههای نامتجانس اغلب بهره میبرد.[۱]
در این شیوه، به جای استفاده از مفاهیم فاضلانه، سعی در استفاده از جزئیات و نمادهای صرفاً زیبا، مقیاسهای متناقض، روابط هندسی دلبخواه، و طعنه و ابهام در فُرمها میشود.[۱]
از آغازگران این جنبش میتوان آلدو روسی، چارلز مور، و مایکل گریوز را نام برد.
بخشی از مطلب:
دانلود پاورپوینت تحلیل شاخص های پایدار زیبایی شناسی در معماری پست مدرن و ارزیابی آن با سبک مدرن
پیشگفتار
الوین تافلر یکی از نخستین کسانی است که سه موج تاثیرگذار مشتمل بر انقلاب کشاورزی، صنعتی و اطلاعاتی را در تاریخ تمدن شناسایی کرد. ویژگی دوره پیش از مدرن، جهت گیری مبتنی بر کشاورزی و محلی آن بوده و قبایل شکارچی در شهرها سکونت می گزیدند و به کشاورزی مشغول می شدند. طبقه حاکم متشکل از پادشاه، افسران نظامی، کشیشان و بیشتر مردم به امر کشاورزی می پرداختند و فرهنگ آنها نیز مبتنی بر آریستوکراسی بود. مردم عادی، سواد و فرصت کافی برای مشارکت در رویدادهای فرهنگی به استثناء امور مذهبی و آداب و رسوم محلی نداشتند. طی دوره مدرن، انقلاب صنعتی بسط یافت ، نیروی کار به طور روز افزونی در کارخانه های متمرکز شد . روش غالب به تولید انبوه تحت تقسیم شدید نیروی کار و جدایی گزینی صاحبان سرمایه طبقه کار تبدیل گردید
فرایند مدرنیته در طی سده های نوزدهم و بیستم از طریق گسترش فعالیت های اقتصادی در سطح جهان تشدید یافت. مدرنیسم با پروژه روشنگری یا عقلانیت روشنگری پیوند دارد.در سده هفدهم، عصر روشنفگری با اصول ریاضیات نیوتونی و دو رساله در باب حکومت اثر جان لاک و سرانجام با اندیشه های فلسفی – سیاسی رنه دکارت، فرانسیس بیکن و توماس هابز آغاز می شود و در سده هجدهم با متفکران و نظریه پردازان نامور نظریه مونتسکیو، روسو، دیدرو و اصحاب دایره المعارف ، پیروزی عقل ابزاری اعلام می گردد. در زمینه خاستگاه شناسی تاریخی پسا مدرن می توان ریشه های آن را به نیچه، کی یر کگارد، هایدگر و حتی ویتگنشتاین نسبت داد
زیبایی شناسی
زیبایی شناسی یا استتیک دانشی است که راجع به همر و احساس زیبا گفتگو می کند. سئو پنهاور می گوید: زیبایی آثار معماری از نظر پاک و خالص بودن، ظرافت و تناسب خطوط و ... قرینه خطوط و تعادل قواستو رعایت آئین ضرفه جویی که کمترین کوشش قاعده مسلم آن است.
شناخت زیبایی
شناخت شیئی زیبایی به دوش شرط بستگی دارد:
1- وجود فرد شناسای مطلق و مجرد
توجه به صورت مثالی و عینی شیئی
این دو چیز باید همیشه بدون تفکیک قرین یکدیگر باشند