معماری وحشیانه ، یا وحشیگری ، یک سبک معماری است که در اواسط قرن بیستم پدیدار شد و محبوبیت خود را در اواخر دهه 50 و 1960 بدست آورد. این جنبش از جنبش معماری مدرنیستی اواخر قرن نوزدهم و نیمه اول قرن بیستم ، سرچشمه گرفته است و با ساختارهای ساده و بلوک مانند که اغلب دارای مصالح ساختمانی لخت هستند مشخص می شود. بتن در معرض در ساخت و ساز مورد علاقه است. با این حال ، برخی از نمونه ها در درجه اول از آجر ساخته شده است. گرچه با شروع در اروپا ، امروزه معماری وحشیانه در سراسر جهان یافت می شود. این سبک بیشتر در طراحی ساختمانهای نهادی مانند کتابخانه ها ، دادگاه ها ، مسکن عمومی و سالن های شهر مورد استفاده قرار گرفته است.
طرح های هندسی کاملاً وحشیانه و وحشیانه با ویژگیهای زینت بخش برخی از معماریهای دهه 1910 ، 1920 و 1930 در تضاد است. طرح های وحشیانه از لحاظ تاریخی بسیار قطبی بوده است. ساختمان های خاص و همچنین جنبش به طور کلی طیف وسیعی از انتقادات و حمایت های معماران و مردم را به خود جلب کرده است. بسیاری از ساختمان های وحشیانه به نمادهای معماری و فرهنگی تبدیل شده اند که برخی از ساختمان های انگلیس وضعیت ذکر شده را بدست آورده اند.
فهرست مطالب
مقدمه
واژه بروتالیسم
لوکوربوزیه
ساختمان یونیت دی هبیتیشن
مدرسه هانزتنتن
طرح جیمز استرلینگ
تئاتر ملی سلطنتی
دیگر معماران این سبک
معماری مدرن متاخر:
دو شهر مهم بر اساس عقاید لوکوربوزیه
1-چندیگار
2-برزیلیا
سبک بین المللی:
فیلیپ جانسون(2005-1906)
سبک مینیما لیست:
دو خصوصیت معماری مدرن:
آلیسون وپیتر اسمیتسون
شکل گیری بروتالیسم:
بروتالیسم در اروپا
ART BRUT
زنده کردن معماری در بریتانیا
دو اصل سبک بروتالیسم:
خصوصیات دیگر بروتالیسم:
خصوصیات بصری شیوه بروتالیسم:
بروتالیست در آثار معماران :
خانه های هم کامن.لندن.1958
پل رودولف:
بازیل اسپنس:
yale art&architecture biulding
تندیسگرایی در معماری:
ویژگیهای معماری مدرن
تندیسگرایی هندسی
تندیسگرایی با فرمهای آلی
تندیسگری هندسی:لوییس کان
معماران تندیسگرا با فرم آلی:
لوکوربوزیه
هیوبرت بنت
دنیس لسدان
بروتالیسم از نظر منتقدان:
تجدید حیات بروتالیسم:
بروتالیسم در ایران
معماران دیگر این سبک
PAULO MENDES DA ROCHA(1928_ )
ERNO GOLD FINGER(1968-1972)
PHOIL,ROBERT AND BIGGIE
منابع