دانلود, word, بررسی پیشینه تحقیق طراحی خانه موسیقی
بخشی از مطلب
مقدمه
هنرهای زیبا نماینده ی احساسات و روحیات هر قوم است و چون ذوقیات ملل متفاوت است هنرهای مردم هم که تراوشهای روحی آنهاست از یکدیگر متمایز می باشد . همانطور که آداب و عادات دو قوم ، مختلف است اگر موسیقی آنها نیز با هم متفاوت باشد جای تعجب نیست . اوضاع جغرافیائی و طبیعی و عوالم روحی و معنوی و طرز عقاید و افکار و کیفیت رسوم مذهبی و درجه تمدن و سوابق تاریخی و حوائج زندگانی مادی همه در اختلاف موسیقی دو قوم عوامل مؤثری است. چنانکه روح و ذوق و احساسات و عواطف ملل مشرق و مغرب زمین با یکدیگر جنبه های کاملاً مشترکی ندارند و به همین سبب هنرهای آنها نیز روشهای مختلف دارد .
ایرانی هر چه با موسیقی خارجی آشنا باشد و به موسیقی خود به نظر بی اعتنائی بنگرد اگر موقع فراغتی برایش در رسد و از تلاش زندگی مادی خسته شود ، دیوان حافظ و سعدی را می جوید و چند بیتی از آن را با آهنگ موسیقی ملی خود که با آن پرورش یافته می خواند و اگر کتاب شعری نیافت و خود هم تصادفاً شعری از حفظ نداشت ، باز با خود زمزمه ای می کند که بی آنکه خود متوجه باشد آهنگ یکی از نغمات موسیقی میهن اوست . زیرا وی در دامن مادری پرورش یافته که با آهنگ دشتی برایش لالائی خوانده ، در کوچه و بازار از دهان هر دوره گردی نغمه ی ابوعطا و افشاری شنیده ؛ مؤذن و قاری قرآن با آهنگ حجاز گوش را نوازش داده و قلبش را روشنی بخشیده دوستان و آشنایانش اگر موسیقی می دانسته اند نغمه ی شور و شهناز را برایش نواخته و خوانده اند گدای رهگذر با آهنگ منصوری یا نغمه دیگر از او کمک خواسته ، نوای نی چوپان را شنیده و درویشی برایش مثنوی خوانده و بالاخره در سرزمینی تربیت شده که ناله جان سوز دشتی و نوای غم انگیز سه گاه و نغمه ی باشکوه همایون و آواز راحت بخش نوا و آهنگ نشاط آور ماهور در آن متداول و رایج بوده و بخصوص در دوران اخیر این نغمه ها را مکرر از رادیو شنیده است ، چگونه کسی که به این الحان و نغمات انس و الفت یافته می تواند با نوای دیگری که در دل او اثر نمی کند و با ذوق و روحیات او توافق کامل ندارد خود را تسلیت دهد و از آن لذت برد ! در موقع غم و بیچارگی انسان همه چیز را فراموش می کند و از تظاهرات زندگی مادی بی اختیار منصرف می شود و اگر در حالت عادی به تقلید و تصنع خود را فریفته ی آهنگ های موسیقی دیگران تصور می کند در این هنگام باز دنبال نغمه و نوائی می گردد که در خون اجداد او نفوذ یافته و یادبود گذشته های شیرین و خاطره های لذت بخش اوست . این همان موسیقی است که اول دفعه پای گهواره از حنجره ی مادر در آمده و در گوش طفل اثری بخشیده که اگر تصمیم و اراده هم از آن دست بردارد باز در اعماق دل نفوذ و تأثیر دارد و هر وقت موقع فرا رسد نغمات آسمانی آن در گوش هوش بانگ می دهد و کار را به جائی می رساند که اگر کسی را به ساز و آواز خوشی دسترسی نباشد با آهنگ صدای خود که هر چه هم بد باشد برای او مطبوع و دل انگیز است نغمات موسیقی ملی خود را می خواند .
چکیده
مقدمه
کلیات
تعریف هنر
تعریف موسیقی
تعریف لغوی موسیقی
پیوند موسیقی و شعر
موسیقی آن سوی دنیای مادی
موسیقی درمانی
موسیقی و پیری
تأثیر موسیقی در بیماران پایانه
قواعد زبان موسیقی
ساختار موسیقی
خوش آهنگی و ناخوش آهنگی صداها
موسیقی از لحاظ ساختار
دورنمای موسیقی ایرانی
خلاصه تاریخی موسیقی ایران
موسیقی دوره هخامنشی
موسیقی دوره ساسانی
موسیقی دوره اسلامی
نهضت علمی موسیقی
شکل شناسی موسیقی ایرانی
آوازهای مذهبی
موسیقی فولکلوریک ایران
موسیقی شهری
موسیقی عرفانی
سازهای موسیقی ایرانی
منابع