فهرست مطالب
پيشگفتار 8
فصل اول 10
1-1بخش اول 11
1-1-1هندسه اقليدسي و نااقليدسي و انحنا خط 11
1-۱-1-1 اصطلاحات بنيادي رياضيات 11
1-1-1-2 اشکالات وارد بر هندسه اقليدسي 12
1-1-1-3 هندسه هاي نا اقليدسي 14
1-1-1-4 انحناي سطح يا انحناي گايوسي 15
1-1-1-5 مفهوم و درک شهودي انحناي فضا 16
1-2 بخش دوم 17
1-2-1 نظريه آشوب (Chaos (Theory 18
1-2-2-1 آشوب در شهرسازي(بررسي نقش اغتشاش در شهرسازي و معماري) 21
22
1-2-2-2 اغتشاش در معماري ايران 25
فصل دوم 27
2-1 بخش اول 28
2-1-1 تئوريسين فرکتالها 28
2-1-2 هندسه فركتالی Fractal Geometry)) 30
2-1-2-1هندسه فركتال : 32
2-1-2-2فرم فركتال : 32
2-1-2-3حجم فركتال ( فركتال در معماري ) : 32
2-1-3 فركتال از منظر هندسي 34
2-1-3-1خاصيت خود متشابهي فرکتا لها(Self Similarity) 36
2-1-3-2پيچيدگي در مقياس خرد 37
2-1-3-3 عدم بعدصحيح (Fractional Dimension) 40
2-1-3-3-1محاسبه بعد فرکتال ها: 40
2-2 بخش وم 44
2-2-1 فرم فركتال 44
2-2-1-1سيستم ساختاري تكرار (Iterative Formation) 45
2-2-1-2خود متشابهي ) (Self_Similarity 46
2-2-1-3 فركتال هاي طبيعي 46
2-2-1-4 فرم هاي مندلبورت (Mandelbrot Set ) 48
2-2-1-5 فركتال در مناظر طبيعي 50
2-2-1-6 فركتال در طبيعت 52
2-2-1-7 فركتال و هنر 54
2-2-1-7-1 فركتال ها در هنر آفريقا 54
2-2-1-7-2فركتال را در آثار نقاشاني چون جكسون پالاك و لاري پونز مي بينيم. 55
2-3 بخش سوم 57
2-3-1ذخيره سازي تصاوير گرافيکي به كمك فركتالها 57
2-3-2فركتالهايي از مغز 59
2-3-3 طراحي و ساخت دستگاه تعيين عمق بيهوشي(الگوريتم نوين پردازش سيگنال مغز) 61
2-3-4 مدلسازي در سيستم نانو ها 65
2-3-4 -1ارزش مؤلفههاي بحراني 66
2-3-5 کنترل دقيق بر روند مقياس بندي و توزيع سيالات 68
2-3-6 تكنولوژيهاي جديد در اكتشاف ذخاير هيدروكربني 69
2-3-7 آناليز طيفي و تبديلات بعد فركانس 70
فصل سوم 74
3-1 بخش اول 75
3-1-1 معماري مدرن 76
3-1-1-1مدرنيته 76
3-1-1-2رنسانس 77
3-1-1-2-1دين پيرايي 78
3-1-1-2-2 علم مداري 78
3-1-1-2-3 عصر روشنگري 79
3-1-1-2-4 انقلاب صنعتي 80
3-1-1-3 اولين ساختمان هاي مدرن 81
3-1-2معماري مدرن اوليه 82
3-1-2-1 مكتب شيكاگو 82
3-1-2-2 نهضت هنر نو 84
3-1-2-3جنبش فوتوريسم 87
3-1-3معماري مدرن متعالي 87
3-1-3-1سبك بين المللي 87
3-1-3-2كانستراكتيويسم 88
3-2-3 معماري ارگانيك 89
3-1-4معماري مدرن متأخر 92
3-1-5 پست مدرن 96
3-1-5-1 پست مدرنيته 96
3-1-5-2 معماري پست مدرن 98
3-1-6 معماريهاي- تك 102
3-1-7 معماري اكو- تك 104
3-1-8 معماري نئوكلاسيك 107
3-1-9معماري ديكانستراكشن 109
3-1-10معماري فولدينگ 112
3-1-10معماري فولدينگ 113
3-2بخش دوم 117
3-2-1معماري پرش كيهاني 117
3-2-1-1 ساختمان مجاور طبيعت با استفاده از گفتمان طبيعي 118
3-2-1-2نمايش مبداء كيهاني ، سازماندهي خودي ، ظاهر شدن و پرش به يك سطح بالاتر يا پايين تر 119
3-2-1-3 عمق سازماندهي ، چند ظرفيتي ، پيچيدگي و مرز آشفتگي 119
3-2-1-4 تجليل از گوناگوني ، تنوع ، دگرگوني ، خصوصاً از سيستم هاي تشديد كننده تباين . 119
3-2-1-5 ايجاد گوناگوني از روشهاي تكه چسباني ، خوشه چيني انقلابي بر روي هم قراردادن 120
3-2-1-6 تصديق زمان و برنامه اجباري آن كه شامل ضرورت شناخت چرخه طبيعي و كثرت گرايي سياسي است . 120
3-2-1-7 بيان اين موضوعات به صورت نشانه هاي دو گانه يعني نشانه هاي زيبايي و نشانه هاي ايده ها 120
3-2-1-8 توجه به علم ، خصوصاً علم معاصر در مورد مباحث نشانه هاي كيهاني 121
3-2-2 اوج پيشرفت معماري فركتال( 1978- 1988) 123
3-2-3 زوال هندسه فركتال ( 1989- 1999 ) 125
منابع ومآخذ : 129
پيشگفتار
همه شما حتي اگر از هندسه نيز چيزي ندانيد بارها نام آن را شنيده ايد و حتماً مي دانيد كه «جبر، حساب و هندسه» سه شاخه مهم از رياضيات است، همين سه عنوان در رياضيات پايه گذار پيشرفت در تمام علوم محسوب مي شوند. در اين ميان هندسه نقش بسيار مهمي را حتي در شاخه هاي رياضي برعهده دارد. هندسه كه مي توان به آن علم بازي با اشكال لقب داد، خود پايه گذار ديگر شاخه هاي رياضي است. زيرا تمام قسمت هاي ديگر در رياضيات و علوم ديگر تا به صورت مشهودي قابل بررسي دقيق و اصولي نباشد جاي پيشرفت چشمگيري براي آنها نمي توان درنظر گرفت. با اين اوصاف، شايسته است به هندسه لقب «مادر بزرگ علوم» دهيم.
سال ها پيش اقليدس با حل مسئله ي محاسبه قطر مربعي كه هر ضلعش 1 واحد بود، سلسله اعداد جديدي را به مجموعه هاي شناخته شده اضافه كرد كه يكي از شاهكارهاي بي نظير در پيشرفت رياضيات و البته علوم بود. اين عدد «راديكال 2» بود. عموم تحصيلكردگان با هندسه اقليدسي آشنا هستند. زيرا دست كم در طول دوران تحصيل خود به اجبار هم كه بوده در كتاب هاي درسي با اين هندسه كه اصول آن بر مبناي اندازه گيري است آشناشده اند. هندسه اقليدسي تنها به بررسي اشكال كلاسيك موجود در طبيعت مي پردازد. در اين هندسه اشكال و توابع ناهموار، آشفته و غير كلاسيك به بهانه اينكه مهار ناپذيرند، جايي نداشتند. بالاخره «مندلبرات» رياضيدان لهستاني، پايه گذار هندسه جديدي شد كه به آن هندسه بدون اندازه يا هندسه فركتالي گويند. هندسه بدون اندازه يكي از شاخه هاي جديد رياضيات است كه در برابر تفسير و شبيه سازي اشكال مختلف طبيعت از خود انعطاف و قابليت بي نظير نشان داده است. با به كارگيري هندسه فركتالي، افق روشني پيش روي رياضيدانان و محققان در زمينه بازگو كردن رفتار توابع و مجموعه هاي به ظاهر ناهموار و پر آشوب قرار گرفت.
در اين تحقيق سعي شده تا هندسه فركتالي و اثرات كشف آن در برخي از علوم اللخصوص در معماري مورد بررسي قرار گيردد. بنابراين در فصل اول در دو بخش به بررسي هندسه اقليدسي و نااقليدسي و انحناي خط ، نظريه آشوب وآشوب در شهرسازي واغتشاش در معماري ايران پرداخته و در فصل دوم اين تحقيق به بررسي اجمالي هندسه فركتالی و برخي از كاربردهاي آن در ساير علوم مي پردازيم وسپس در فصل سوم بعد از نگاهي گذرا به معماري مدرن تا معماري پرش كيهاني ، اوج پيشرفت و زوال هندسه فركتال معماري مورد مطالعه قرار داده شده است .همانطور