خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
نقش برتر پارس
 

روش و توضيحات خريد
جهت اطمينان از عملکرد و تضمين تحويل محصول به بخش ارتباط با ما بخش مجوز ها مراجعه بفرماييد ، شما مي توانيد به صورت آنلاين از درگاه  پارسيان، ملت و سامان خريد و درهمان لحظه از روي سايت اکثر فايلها را دانلود کنيد براي اين منظور مي بايست کليد افزودن به سبد خريد را در انتهاي هر صفحه کليک نموده و براي خريد به سايت بانک ارجاع داده شويد . با وارد نمودن رمز دوم  خريد را انجام و بلا فاصله فايل مورد نظر را دانلود کنيد ، در معدودي موارد پس از خريد بدليل سنگيني فايل و يا نرسيدن نوبت آپلود و يا هزينه ناشی از نگهداری فايل روی سرور فايل را در ايميل خود دريافت نماييد -پشتيبانی و پاسخگويی در صورت وجود مشکل  در دانلود محصولات سايت فقط با پيامک sms يا پيامرسان  آيگپ همه روزه از ساعت  10صبح الی21 شب روزهاي معمول و ايام تعطيل

  


ورود کاربران
 


ثبت نام
فراموشی کلمه عبور؟


بنر سمت جپ
 

کمی ثواب ذخیره کنید

https://mahak-charity.org/wp-content/uploads/2020/04/500x500-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA.png

پشتيبانی آنلاين

واتساپ-پيامک

 


فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: خلاصه سبک شناسی معماری اسلامی -پیرنیا

   تعدادبرگ: 58 صفحه   قیمت: 8000 تومان   حجم فایل: 10161 kb  تعدادمشاهده  3


 خلاصه سبک شناسی معماری اسلامی -پیرنیا
 
تعداد صفحه : 58 صفحه
 
نوع فایل : PDF
 
به همراه یک فایل PDF دیگر خلاصه معماری اسلامی ایران

بخشی از مطلب

هنر و معماري در جهان پهناور اسلام داراي چهار دبستان با شيوة بنيادي است :
-1 شيوه مصري
-2 شيوه شامي
-3 شيوه مغربي
-4 شيوه ايراني
اصولي را كه در هنر ايران و به ويژه در معماري وجود داشته ، م يتوان به پنج اصل تقسيم كرد .
- مردم واري
- پرهيز از بيهودگي
- نيارش
- خودبسندگي
- درون گرايي
مردم واري ، يعني داشتن مقياس انساني به عبارت ديگر رعايت تناسب ميان اندام هاي ساختماني با اندام هاي انسان و توجه به نيازهاي او
در كار ساختمان سازي است ، و آن را مي توان در عناصر مختلف معماري ايران مشاهده كرد . به طور مثال اگر سه دري را كه هما ن اتاق
خواب است ، در نظر بگيريم ، اندازة آن بر حسب نيازهاي مختلف يك زن و مرد ، بچه يا بچ ه هاي آنها ، لوازم مورد نياز و … در نظر گرفته
شده است .
به طوري كه عملكرد اتاق و طرز قرارگيري عناصري چون درها ، روزنه ها و … نيز بر همين اساس و به دقت انتخاب شده است . جهت
قراردادن وسايل مثل تشك ، لحاف و … پستويي مي ساخته و براي وسايل ضروري نيز طاقچه هايي تعبيه مي شده است . در ديگر عناصر
نيز اين تلفيق ، منطق و زيبايي مشاهده مي شود . به طور مثال براي جلوگيري از گزند گرماي زياد ايران ، ديوار را دو پوسته مي ساختند و
يا نور را از سقف م يگرفتند و دهها مثال ديگر .
پرهيز از بيهودگي ، بر اين تأكيد فراواني شده است ، زيرا كار بيهوده علاوه بر سرمايه . به وقت و حتي به چشم (از ديدگاه معماري )
لطمه مي زند ، و در واقع هنرمندان ما در هر زماني ، متوجه اين مورد بوده اند و از آن پرهيز كرد هاند . نصب مجسم هها كه در اغلب بناهاي
سرزمينهاي ديگر معمول است ، در معماري ايراني وجود ندارد . زيرا مورد استفاده اي براي آن نيست .
نيارش ، اصطلاحي است در معماري و به كليه كارهايي اطلاق مي شود كه براي ايستايي و پايداري بنا انجام م ي گيرد . به عبارت ديگر ،
نيارش مجموع هاي است از امور محاسباتي و استاتيكي به انضمام مصال حشناسي و انتخاب و استفاده از مناسبترين و كمترين مصالح .
در گذشته بيشتر تكيه معماران بر مهندسي بوده است و به نظر آنان هنگامي بنا زيبا بوده كه از لحاظ ايستايي نيز نمايانگر ايستا بودن خود
باشد . از م قياسي به نام پيمون در نيارش استفاده مي شده است . پيمون يكي از ضوابطي بود كه براي تعيين تناسب بين اجزاي بنا رعايت
مي شد . به عنوان مثال قطر ديوار يك اتاق
5
2
اندازة دهانه محاسبه مي شد . به اين ترتيب يك معمار بزرگ در ساخت يك بناي عالي و
يك معمار گمنام در ساخت يك بناي عادي از يك اندازه و مقياس استفاده مي كردند . پيمون بدين صورت در معماري تنوع ايجاد كرده ، و
به همين دليل در هيچكدام از بناها اثري از تقليد مطلق مشاهده نمي شود هر بنا شامل دنيايي از نكات مخصوص خود است .
با استفاده از نيارش و پيم ون ، سه مرحلة مهم طرح ، محاسبه و اجرا به بهترين نحو انجام مي يافت . به طوري كه در طرح زيبا ، محاسبات
صحيح و اجرا نيز ساده مي شد .
خودبسندگي ، بنا به عبارتي ، خودكفايي است و به مفهوم استفادة حداكثر از امكانات موجود و در دسترس و مصالح بو م آورد است بدين
معني كه سازندگان سعي كرده اند مصالح مورد نياز را از نزديكترين مكان و با ارزانترين بها به دست آورند ، بدين ترتيب كار با سرعت
بيشتر انجام شده و مصالح با طبيعت اطراف خود هماهنگي بيشتري داشته است . همين طور بناهايي كه در طول زمان بايد ترميم
مي شدند، با دسترسي داشتن به مصالح اصلي در محل ، امكان تعمير آن در تمامي دوره ها ميسر بوده است .
اينجايي) باشد. ) « ايدري » يا « بوم آورد » معماران ايراني بر اين باور بودند كه ساختمايه بايد
يكي از نكات مهم در معماري ايران اين است كه اساساً يكي از انگيزه هاي بنيادي در ساخت آسمانه خميده تاقي و گنبدي و بهره گيري
گسترده از آنها ،اين بوده كه چوب مناسب براي ساختمان سازي در همه جا يافت نمي شده است. ولي فرآوردن خشت و آجر ساده بود.
درونگرايي ، از اصول ديگر معماري ايراني است . در ساخت يك بنا و نحوة ارتباط آن با فضاي خارج در كل مي توانيم دو حالت داشته
باشيم . در حالت اول ، بنا به صورتي است كه از داخل آن بتوان مستقيماً با فضاي بيرون ارتباط برقرار كرد ، مثل آنچه در اكثر خانه ها در
ناميده م يشود . حتي اگر دورتادور اين بنا را نيز « كوشك » غرب يا شرق آسيا مثل ژاپن و … ساخته م يشده است . اين نوع بناها در ايران
مصطلح است . در شرق و غرب كشور ايران مثل كشورهاي اندونزي و هند بناهاي مسكوني « برون گرا » حياط فراگرفته باشد ، , باز به بناي
به اين صورت ساخته شده است . در خود ايران نيز در كردستان و لرستان خانه هاي برونگرا ، كه شامل چند اتاق و احتمالاً ايوانهايي است ،
ساخته م يشود .
اما به دليل وضع جغرافيايي خاص بسياري از مناطق ايران ، يعني خشكي ، بادهاي مختلف ، شنهاي روان و … امكان ساخت بناهاي
برونگرا نبوده است .
معمار بوسيلة درونگرايي و قرار دادن اندامهاي معماري و ساخت ديوارهاي خارجي ، ارتباط مستقيم بنا را با فضاي خا رج در درون خود با
عنصري به نام حياط ميسر مي كند . در داخل اين فضا در طول تاريخ معماري ايران ، معماران ، بهشتي را در دل خشكي ساخته اند . فضاي
درونگرا مثل آغوش گرم بسته است و از هر سو توجه به فضاي داخلي معطوف است .
اصولاً در شكل گيري فضاهاي مختلف و بخصوص فضا هاي مسكوني ، مسائل اعتقادي و خاص ايرانيان تأثيرگذار بوده است . يكي از آن
خصوصيات ، احترام به زندگي خصوصي و حرمت قائل شدن براي آن است . ديگر عزت نفس ايرانيان است كه اين مورد نيز به نحوي در
شلك فضاهاي يك خانه درونگرا تأثيرگذار بوده است .
شيوه هاي معماري ايراني
خوانده مي شود ، استفاده مي شده است . در معماري ، , خط ، شعر ، « استيل » در ايران به جاي آنچه در هنر غربي به نام « شيوه » واژة
نقاشي و … ساير هنرها نيز از واژة شيوه استفاده شده استن .
اصولاً هر قسم از هنر بر مبناي خواستگاه خود خوانده مي شده و بر همين اساس است كه به طور مثال در شعر شيوة عراقي ، خراساني و
… را داريم ، در قالي بافي بافتهاي كاشان ، اصفهان و … را داريم . در معماري ايران نيز شش شيوه داريم كه دو شيوة آن مربوط به قبل
از اسلام و چهار شيوة بعدي مربوط به بعد از اسلام است . اين شش شيوه با هم پيوستگي و عجيبي دارند .
يكي از ويژگيهاي ايرانيان ، از آرياييان تا اقوام مهاجر بعدي ، و بخصوص هنرمندان ايراني ، اعتقاد به تقليد خوب بوده كه آن را بهتر از
ابتكار بد مي دانسته اند . تقليدي كه منطق داشته و مطابقت با وضع زندگي مقلد داشته باشد ، و چون از ابتدا مردمي كشاور بوده اند و در
سرزميني آباد با درختان زياد و هوايي معتدل مي زيسته اند ، اينها خود تأثيراتي در شكل زندگي آنها گذاشته است . آنها به اين نتيجه
رسيده بوده كه براي داشتن محصولي بهتر بايد عمل پيوند صورت گيرد .
از طرف آرياييها عمل شده و ابداعات دوباره را انجام نداده اند . البته ابتكارات در « آزموده را دوباره آزمودن خطاست » در مجموع اين گفتار
روند همان عناصر موجود صورت گرفته است . همانگونه كه قبلاً اشاره شد ، معماري ايران داراي شش شيوه است كه دو شيوة قبل از اسلام
آن عبارتند از :
1 شيوه پارسي : از زمان مادها تا حملة اسكندر (از قرن 8 قبل از ميلاد تا قرن 3 قبل از ميلاد) .
2 شيوة پارتي : بعد از حملة اسكندر با تأسيس سلسله اشكانيان و تا اواخر دورة ساساني كه در بعضي مناطق تا قرن دوم و سوم هجري
ادامه پيدا م يكند .
قبل از شرح اولين شيوة پارسي ، مطالب مختصري را در ارتباط با ب عضي از عناصر معماري موجود در ايران مي آوريم . همان طوري كه قبلاً
ذكر شد ، در جنوب غربي ايران قوم عيلامي مي زيسته اند . اين قوم داراي تمدن پيشرفته اي نسبت به زمان خود بوده ، و در شهرهاي خود
ساختمانهاي مجلل مي ساخته اند . در بناي چغازنبيل اولين نمون ههاي پوشش طاقي را م يتوان مشاهده كرد .
در شمال غرب ايران اورارتوها در اطراف ماكو و شمال آذربايجان مستقر بودند و ساختمانهاي خود را از سنگ مي ساختد . مي توان گفت كه
شيوة پارسي عناصري را از اورارتوها الهام گرفته بوده است . به طور مثال در اطراف درياچة اروميه خانه هاي روستايي بر ج مانندي را
مي ساختند . اين خانه ها ارتفاع زيادي داشته كه از طبقة همكف آن استفاده نمي شده است . آنها براي در امان بودن از حيوانات وحشي و
رطوبت با قرار دادن نردباني به طبقة بالا مي رفته اند . اين نردبان بعد از استفاده برداشته مي شده است . از خا نه ها به شكلي ديگر در شيوه
پارسي در منطقة فارس استفاده م يشده است .
به طور مثال شكلهايي شبيه به ستونهاي دوريك و ايونيايي را در دخمه هاي داو دخترْ فارس (داو به معني مادر يا داي ه) از زمان مادها و
قزقاپان در سليمانية كردستان عراق ، سكاوند در كرستان فعلي ، فخرگاه در كردستان ، به صورت نقشهايي بر روي سنگ مشاهده م يكنيم.
شايد بتوان منطق اين شكلها را دو روش ساخت آنها يافت . معمولاً براي سوار كردن دو تير بر روي يك ستون و نگهداري آنها به وسيلة
كنف خرما آنها را به هم بسته و سپس تخت هاي روي آنها م يگذاشته اند .
در تخت ج مشيد اين شكل چند جا تكرار شده است . سر ستونها به صورت كله گاو ساخته شده سپس با همين روش تير سقف به آنها
وصل گرديده است . يعني در فاصلة بين دو كله گاو تيري قرار داده شده سپس تيرچه ها روي آن قرار گرفته اند . به عبارت ديگر سر ستون
هاي كله گاوي در گودي پشت آنه ا سر تيرها جاي مي گرفته اند و از رانش آنها نيز جلوگيري مي شده است . پس هركدام از اين آرايه ها
در عين اينكه يك آذين بشمار مي رفتند، داراي منطق نيارشي هم بوده اند . اين مثالها تداوم را در معماري ايراني نشان مي دهد چنانچه
اين روش ساخت ساختمانهاي ستوندار با پوشش تير بعد از اسلام نيز ادامه پيدا كرد.


کلمات کلیدی مرتبط:
خلاصه سبک شناسی معماری اسلامی -پیرنیا , ,تعداد صفحه : 58 صفحه , ,نوع فایل : PDF , ,به همراه یک فایل PDF دیگر خلاصه معماری اسلامی ایران,
مقالات مرتبط در این دسته
جزوه کامل آموزش اتوکد
جزوه معماری معاصر ایران - معماری دوره پهلوی اول و دوم
دانلود کتاب 100 ویلا و خانه روستایی زیبا با نقشه و تصاویر
جزوه کامل معماری معاصر
دانلود , جزوه درس معماری معاصر -پاورپوینت
دانلود کتاب معماری هزار 1000ایده از یکصد100 معمار
جزوه طراحی پلان های آپارتمانی و ویلایی
جزوه طراحی پلان های اداری و تجاری
دانلود خلاصه کتاب معماری معاصر غرب قبادیان
دانلود کتاب اسکیسهای مدادی اثر تامس وانگ
دانلود تحقيق مبلمان شهري
دانلود تحقيق هدف از نقشه كشي
دانلود تحقیق توسعه حیات در کویر
دانلود جزوه آموزشی سه بعدی سازی در اتوکد
دانلود جزوه آموزشی نحوه رسم قوس های ایرانی
دانلودکتاب انگلیسی معماری Innovative Designs by North America's Leading Architects
دانلود تحقیق معماري مدرن و فراماسونري
دانلود پکیج آموزش ماکت سازی
دانلود جزوه آموزشی درک عمومی پیشرفته با موضوع مباحثی پیرامون شهر و روستا
آكروپوليس شهر آتن

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد