خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
نقش برتر پارس
 

روش و توضيحات خريد
جهت اطمينان از عملکرد و تضمين تحويل محصول به بخش ارتباط با ما بخش مجوز ها مراجعه بفرماييد ، شما مي توانيد به صورت آنلاين از درگاه  پارسيان، ملت و سامان خريد و درهمان لحظه از روي سايت اکثر فايلها را دانلود کنيد براي اين منظور مي بايست کليد افزودن به سبد خريد را در انتهاي هر صفحه کليک نموده و براي خريد به سايت بانک ارجاع داده شويد . با وارد نمودن رمز دوم  خريد را انجام و بلا فاصله فايل مورد نظر را دانلود کنيد ، در معدودي موارد پس از خريد بدليل سنگيني فايل و يا نرسيدن نوبت آپلود و يا هزينه ناشی از نگهداری فايل روی سرور فايل را در ايميل خود دريافت نماييد -پشتيبانی و پاسخگويی در صورت وجود مشکل  در دانلود محصولات سايت فقط با پيامک sms يا پيامرسان  آيگپ همه روزه از ساعت  10صبح الی21 شب روزهاي معمول و ايام تعطيل

  


بنر سمت جپ
 

کمی ثواب ذخیره کنید

https://mahak-charity.org/wp-content/uploads/2020/04/500x500-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA.png

پشتيبانی آنلاين

واتساپ-پيامک

 


فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: طرح تری دی اسکچاپ کاروانسرای رباط شرف ، سه بعدی اسکچاپ رباط شرف

   تعدادبرگ: سه بعدی اسکچاپ با حجم 40 مگابایت   قیمت: 10000 تومان   حجم فایل: 26 kb  تعدادمشاهده  11


طرح تری دی اسکچاپ کاروانسرای رباط شرف ، سه بعدی اسکچاپ رباط شرف


طرح تری دی اسکچاپ کاروانسرای رباط شرف ، سه بعدی اسکچاپ رباط شرف
رباط شرف، نام کاروانسرایی در 45 کیلومتری شهر سرخس استان خراسان رضوی می باشد. این کاروانسرا به سبک معماری شیوه رازی ساخته شده و نام معمار آن استاد محمد طرائقی سرخسی ذکر شده. در کهن ترین متون جغرافیای اسلامی از رباط به عنوان آبگینه یاد شده است.
طرح تری دی اسکچاپ کاروانسرای رباط شرف ، سه بعدی اسکچاپ رباط شرف
آندره گدار در کتاب آثار ایران در مورد نام رباط شرف و بانی آن نوشته: "من فقط یک نفر را می شناسم که در عصر سلجوقی توانسته چنین بنای عظیمی بسازد و او شرف الدین ابوطاهر ابن سعد الدین علی القمی است." شرف الدین القمی در سال 481 ه.ق از قم به خراسان رفت و مدت 40 سال حاکم مرو بود. وی سپس در سال 515 ه.ق وزیر سلطان سنجر شد. از این رو می توان گفت: دوره وزارت او با زمان ساخت رباط شرف مطابقت دارد. سید محسن حسینی نیز در کتاب رباط شرف با استناد به مدارک و متون تاریخی، بانی رباط شرف را شرف الدین ابوطاهربن سعدالدین علی القمی دانسته است.
طرح تری دی اسکچاپ کاروانسرای رباط شرف ، سه بعدی اسکچاپ رباط شرف
با توجه به کتیبه موجود، بنای رباط شرف به سال 549 هجری قمری بر می گردد و در زمان سلطان سنجر سلجوقی با مصالح آجر و گچ ساخته شده. بی شک این بنا یکی از شاهکارهای هنر ایرانی به شمار می رود. این بنا در حاشیه جاده قدیم نیشابور- سرخس (جاده ابریشم) و شش کیلومتری جاده سرخس- مشهد بعد از تپه های کم ارتفاع روستای شورلق قرار دارد. شکل این رباط از دور به دژی بزرگ شبیه است و از داخل به مانند یک کاخ جلوه می کند. این بنا دو صحن دارد و هر صحن دارای چهار ایوان به شکل چلیپا (صلیب) و شبستان می باشد.
طرح تری دی اسکچاپ کاروانسرای رباط شرف ، سه بعدی اسکچاپ رباط شرف
در این رباط چند مسجد و محراب دیده می شود که همه با کتیبه های گلی و گچی تزئین شده اند. کتیبه ها عمدتا باقی مانده از دوران سلجوقی است. این کاروانسرا یکی از مهم ترین منزلگاه های جاده ابریشم سده های 5 و 6 ه.ق محسوب می شده؛ زیرا در کنار یکی از مسیرهای اصلی جاده ابریشم قرار داشته است. در سردر ورودی بنا نوشته اند: رباط شرف از کاروانسراهای شاهی یا کاخ رباط های جاده ابریشم است و در متون تاریخی، منزل رباط شرف را آبگیره و آبگینه نامیده اند.
طرح تری دی اسکچاپ کاروانسرای رباط شرف ، سه بعدی اسکچاپ رباط شرف
مشخصه رباط شرف در کاربرد آجر و گچبری تزئینات معماری و کتیبه هاست و صاحبنظران این بنا را شایسته موزه آجرکاری ایران دانسته اند. بیشتر رباط ها و کاروانسراهای بزرگ راه های قدیم ایران را سلاطین و تجار بزرگ ساخته اند. تفاوت عمده رباط ها و کاروانسراها نیز در نوع مصالح مصرفی و تزئینات داخلی آنهاست؛ چنانکه به آنها کاروانسراهای شاهی و یا کاخ رباط می گفته اند؛ زیرا برخی برای سکونت شاهان، امرا، وزرا و درباریان به هنگام سفر ساخته شده و در ساخت آنها از سنگ ها و آجرهای مقاوم استفاده کرده اند و هنرمندان آن روزگاران به کار تزئین بنا پرداخته اند. همچنین مکان ساخت کاخ رباط ها موقعیت استراتژیک داشته است. رباط شرف بنایی است با 109 متر طول، 63 متر عرض و 4644 مترمربع زیربنا، این کاروانسرا یک ورودی با سردری زیبا؛ متشکل از 2 طاق مرکب دو طرف آن دارد.حیاط اول این کاروانسرا را به شکل مستطیل ساخته اند و در دو سوی مدخل آن دو تالار دراز برای اقامت نگهبانان بنا شده است. در دو طرف دیگر حیاط که عرض کمتری دارد، ایوان هایی است که تا دیوار خارجی امتداد دارد و شامل 2 اتاق و عمود بر رواق داخلی است. پیش از حیاط دوم، دالانی با سردر بلند ساخته شده که در دو طرف آن 2 راه هست و هر یک به دری می پیوندد؛ یکی به در مسجد و دیگری به در ورودی تالار مستطیل شکل. بناهای دو سوی حیاط دوم نیز چون تأسیسات حیاط اول است؛ فقط در جلو اتاق ها، رواقی است که حیاط دوم را دور می زند. در طرف راست دالان ورودی به حیاط دوم، اتاقی است که گویا جایگاه نگهبان بوده است؛ میان این اتاق و اتاق های بالای دالان نیز پلکانی ساخته اند.
طرح تری دی اسکچاپ کاروانسرای رباط شرف ، سه بعدی اسکچاپ رباط شرف
از سر در ورودی و حیاط اول که می گذریم، به حیاط دوم می رسیم. در حیاط مربع شکل دوم آثار یک حوض بزرگ را می توان دید. قسمت اصلی بنا در انتهای حیاط دوم است و در پشت ایوان انتهایی آن محوطه ای چهارگوش با 3 در ساخته اند. رو به روی ایوان، شاه نشین است که طرف راست آن به اصطبل و طرف چپ بنا، به اتاق ها و حیاط های خصوصی راه دارد. در دو طرف شاه نشین، 2 حیاط چهار ایوانی کوچک برای استفاده نزدیکان و در زیر گنبدخانه های دو گوشه انتهایی رباط، 2 حوض انبار ساخته شده است. در دو گوشه حیاط دوم نیز 2 تالار ستون دار بنا کرده اند.

از دیگر ویژگی های بنای رباط شرف 2 مسجد آن است که یکی در طرف چپ دالان ورودی به حیاط اول قرار دارد و دارای 2 ورودی به دالان است؛ مسجد دیگر در طرف چپ دالان ورودی به حیاط است و 2 محراب دارد. همچنین بنا دارای 6 برج است که 4 برج آن در حیاط دوم، به صورت هشت گوش ساخته شده و 2 برج دیگر در حیاط اول است. محور اصلی بنا از جنوب شرقی به شمال غربی است و نشان می دهد که بنا با توجه به قبله ساخته شده. در واقع سردر ورودی به حیاط دوم، ایوان و شاه نشین روی محور اصلی بنا ساخته شده است. با توجه به شواهد می توان نتیجه گرفت که ابتدا حیاط دوم به عنوان رباطی مستقل ساخته شده و سپس حیاط اول را به آن افزوده اند؛ در واقع حیاط اول برای مردم عادی و حیاط دوم برای استفاده اعیان و مأموران عالی رتبه حکومتی ساخته شده است.

رباط شرف یکی از بناهای سبک رازی است. آجرهای اسکلت بنا در نمای اصلی به صورت 7 جفت کار شده و در فاصله هر دو جفت آجر نگاره گچی است. آجر چینی های تزئینی را نیز بیشتر در ناحیه هشت وجهی زیر گنبدها و پوشش ها به کار برده اند. همچنین فرم هایی که از قرار گرفتن آجر به شکل های مختلف ایجاد شده در گنبدها حجم و زیبایی خاصی به بنا بخشیده است. تزئین آجری به شکل طرح های هندسی و به کار بردن آجر تراشیده شده فقط در بالای قوس سردر ورودی اصلی و سردر ایوان انتهای حیاط دوم دیده می شود. همچنین از سردر ورودی ایوان به حیاط اول، سردر ایوان انتهایی در حیاط دوم و نیز کتیبه کوچکی در ایوان خاوری حیاط دوم که فقط چند حرف آن باقی مانده است، می توان آثار کتیبه های آجری رباط شرف را مشاهده کرد. افزون بر این، روی سردرها 2 نوع خط آجری قابل دیدن است؛ یکی خط درشت با استفاده از آجرهای بزرگ که سردرها را در بر گرفته و در دو طرف سردرها نیز امتداد یافته و دیگر خط باریکی که به صورت افقی روی طرح های هندسی ایوان انتهایی است.

در تزئین بنا از آجرهای تراشدار استفاده شده. در این نوع آجرکاری تزئینی، تراش دادن آجرها و کار گذاشتن آنها به صورت پشت سر هم با ترکیب چند فرم، به بنا تنوع خاصی بخشیده است. این نوع آجرکاری بیشتر در سقف ها و پوشش ها به کار رفته است. دیگر این که، بیشتر پوشش های مورد استفاده از نوع طاق گهواره ای است که در برخی نقاط از برخورد 2 طاق گهواره ای شکل، شبیه به طاق چهار بخش پدید آمده است. همچنین طاق هایی موسوم به کلنبه، که دارای گوشه سازی های زیباست، قابل مشاهده است. در برخی ورودی ها و طاق ها که دارای باربری بیشتری هستند از آجرچینی ضربی و روی هر دو استفاده شده است. وجود این طاق ها موجب شده که اتاق ها همگی عمود بر حیاط مرکزی باشند. نکته گفتنی دیگر این است که در این بنا تزئینات گچی به شکل نقش های هندسی، اسلیمی و کتیبه است.طرح تری دی اسکچاپ کاروانسرای رباط شرف ، سه بعدی اسکچاپ رباط شرف


کلمات کلیدی مرتبط:
طرح تری دی اسکچاپ کاروانسرای رباط شرف ، سه بعدی اسکچاپ رباط شرف , , ,طرح تری دی اسکچاپ کاروانسرای رباط شرف ، سه بعدی اسکچاپ رباط شرف ,رباط شرف، نام کاروانسرایی در 45 کیلومتری شهر سرخس استان خراسان رضوی می باشد. این کاروانسرا به سبک معماری شیوه رازی ساخته شده و نام معمار آن استاد محمد طرائقی سرخسی ,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود, پلان اتوکد کاروانسرا علی آباد, dwg
پاورپوینت بررسی معماری کاروانسرای مهدوی نراق
پلان اتوکد معماری مدرسه جعفری اسلامی
پلان اتوکد معماری کاروانسرای قانلی بلاغ
طرح تری دی اسکچاپ کاروانسرای خان خوره آباده ، سه بعدی اسکچاپ کاروانسرای خان خوره
دانلود فایل اتوکد نقشه کاروانسرای افضل واقع در شوشتر-خوزستان ( پلان و حجم سه بعدی و تصاویر),dwg
پاورپوینت بررسی معماری کاروانسراهای ایرانی
نقشه اتوکد کاروانسرای زعفرانیه - نقشه رباط زعفرانیه
نقشه اتوکد کاروانسرای آهوان

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد