خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی عناصر محيط آرامش بخش و نشاط بخش

   تعدادبرگ: 32 اسلاید   قیمت: 15000 تومان     تعدادمشاهده  2


پاورپوینت بررسی عناصر محيط آرامش بخش و نشاط بخش
 «براي کودک ناآرام امروزه گاه ضرباتي لازم است، تا او را از خود خارج نموده و آماده توجه به آنچه بايد بنمايد»
محيط مفهومي است پيچيده و مرکب که داراي ابعاد مختلفي است. داده هاي فضايي جنبه هاي اجتماعي، فرهنگي، معماري، جغرافيايي و زيستي از ابعاد مهم محيط محسوب مي شوند.
وراثت و محيط هر يک به نوبه خود در تشکيل و تکامل مشخصات جسماني و رواني مؤثر هستند. اين دو عامل با يکديگر رابطه متقابل و دائمي دارند. وراثت تعيين کننده گنجايش و استعداد شخصي و هر چيزي است که مي تواند حدود احتمالي کمال هر فرد در موقعيتي مفروض باشد، در حالي که محيط طرز تکامل و بروز اين استعداد را مشخص مي کند و تعيين کننده آن است که فرد در يک موقعيت مفروض تا چه اندازه به اين حدود از پيشرفت نزديک خواهد شد.
کودکان غير قابل تفکيک از محيط خود مي باشد کودکان خود يکي از عوامل تشکيل دهنده محيط محسوب مي شود و رفتار و تجارب کودکان را نمي توان بدون توجه به شرايط محيطي و به طور جداگانه مورد بررسي قرار داد، اهميت و وسعت تأثيرگذاري محيط بر کودکان کاملاً مشخص است.
     هلپاخ آلماني متولد سال (1902) که از مؤسسين روانشناسي محيط محسوب        مي شود، از جمله محققيني است که به تأثير عوامل محيطي بر رفتار توجه کرده است.
وي محيط را بر سه نوع تفکيک مي کند:
      محيط طبيعي مانند: خاک، هوا، جنگل و ... که کودکان و رفتار وي را تحت تأثير قرار مي دهند و به وسيله کودکان دگرگون مي شوند.
1-    محيط اجتماعي: که موضوع بحث روانشناسان اجتماعي است و شامل روابط بين کودکان و تأثير متقابل کودکان بر يکديگر است.
2-    محيط فرهنگي: محيطي است که به وسيله انسان ايجاد شده و مي تواند تاريخ را منعکس کند. اين محيط شامل کتابها، قوانين، سنن، دولتها، بناها و شهرها مي شود.
     در بين  مکاتب مختلف، گشتالت بيش از سايرين به شرايط محيطي (به معناي جامع آن) توجه دارد. همانطور که ذکر شد طرفداران مکتب گشتالت مي گويند پديده ها و رويدادهاي مرکب و همچنين رفتار را نمي توان به اجزاء ساده تجزيه کرد، زيرا ترکيب و هويت هر پديده مرکب (يعني کشتالت آن) متفاوت از مجموع اجزاء آن است و نظم و قوانين حاکم بر اجزاء نيز در کل مجموعه مؤثر است، اگر مجموعه صرفاً به اجزاء تجزيه شود و مورد بررسي قرار گيرد، روابط بين اجزاء در نظر گرفته نمي شود. پس رفتار و فرايندهاي پايه رواني از قبيل ادراک، شناخت، احساس و تفکر را نيز نمي توان به تنهايي و بدون توجه به رابطه آن با محيط بررسي کرد.
     کافکا (Kaffka) (1935) يکي از مؤسسين اين مکتب، محيط را به دو نوع «جغرافيائي» 
تفکيک مي کند، و محيط جغرافيايي به معني محيطي که به طور عيني وجود دارد و محيط رفتاري بدان گونه که به وسيله تجربه مي شود، به کار مي رود. يک نفر ممکن است از يک محيط جغرافيايي در دو مقطع زماني، دو نوع ادارک و تجربه مختلف بيابد.
.
     لويي که نظريه ميدانها را بيان کرده است و از محققين مکتب گشتاسب بشمار مي رود، عقيده دارد که رفتار تابع تأثير متقابل عواملي است که از فرد از يکسو و از محيط از سوي ديگر سرچشمه مي گيرد. به بيان ديگر رفتار تابع تأثير متقابل ابعاد (شخصيتي) و (محيطي) است. در اين نظريه محيط به معني داده هاي محيطي ادراک شده، بکار مي رود، يعني محيطي که تحت تأثير عوامل روانشناختي قرار گرفته است و نه محيطي که به طور عيني وجود دارد.
مشخص شد که محيط مي تواند داراي ابعاد گوناگوني باشد، ولي در اينجا بيشترين تأکيد بر ابعاد فيزيکي، معماري، نمادي و زيستي است، و منظور از محيط قرارگاه فيزيکي است که رفتار در آن انجام مي گيرد. قرارگاه فيزيکي به معني فضاي فيزيکي با هدفهاي کاربردي و سازماني تعريف شده است، مانند بيمارستان که محل معاينه و مداواي بيماران است.
کودکان از يک سو تحت تأثير شرايط قرار مي گيرد و از سوي ديگر به محيط سازمان مي بخشد و شرايط را مناسب با هدف و نيازهاي خود دگرگون مي سازد. کودکان با توجه به نيازها، ارزش ها و هدف هاي خود محيط را دگرگون مي کند و به طور متقابل تحت تأثير محيط دگرگون شده قرار مي گيرد..
بنابراين رفتار و عملکرد کودکاني که در محيط هاي مختلف قرار مي گيرند به ميزان قابل توجهي از عوامل و شرايط محيطي تأثير مي پذيرد. برخي شرايط موجب افزايش و برخي موجب کاهش عملکرد مي شود. عوامل محيطي که بر رفتار اثر مي گذارند، عبارتند از:
عوامل فيزيکي محيط: تأثير جنبه هاي فيزيکي- مادي محيط، مانند حرارت، برودت شديد، نور کم يا زياد در رفتار بسيار آشکار است. مثلاً حرارت بيش از 21 درجه سانتيگراد موجب افزايش رخوت و بي حالتي عمومي مي شود.
داده هاي نمادي محيط: کودکان طي اجتماعي شدن، علاوه بر اکتسابات ديگر در مورد نحوه استفاده از برخي فضاها و از نظر پاسخگويي به معني نمادي محرک هاي محيط، الگوهاي رفتاري مشخصي را ياد مي گيرد. کودکان در رابطه با ارزش هاي فرهنگي محيط خود به برخي فضاها، محرکها و رويدادها معني  مي بخشد و متناسب با آن رفتار مي کند. به عنوان مثال يکي از اين نمادها در جامعه ايراني، بالا و پايين يک فضا است. يک ايراني احتمالاً بدون دعوت و اجازه به سوي قسمتي از اتاق که معمولاً مقابل در ورودي قرار دارد و بالا ناميده مي شود يا محلي که بزرگتري در آن قرار گرفته است، نمي رود و نزديک در ورودي متوقف مي شود، در حالاي که يک نفر اروپايي الزاماً چنين رفتاري نمي کند، زيرا قسمتي از فضا در ايران «قسمت بالاي اتاق» ناميده مي شود، در بسياري از کشورهاي اروپايي فاقد ارزش نمادي ويژه است.
داده ها و محيط معماري: منظور از داده ها، شرايط معماري، هماهنگي فضا و داشتن خصوصيات مناسب براي فعاليتي است که در آن انجام مي شود. به عنوان مثال ويژگيهاي فضاهاي مختلف مي تواند موجب تسهيل يا ممانعت در برقرار شدن روابط اجتماعي شود و اين فضا مي تواند گردآورنده (که موجب ازدياد روابط اجتماعي مي شود) يا پراکنده شدن (که موجب کاهش روابط اجتماعي مي شود) باشد، يک ميزگرد با صندليهاي دور آن گرد آوردنده بوده در حالي که راروهرهاي طويل و باريک زندان پراکنده کننده هستند.
جو محيط: شرايط کلي محيط و فضايي مي تواند احساسهاي متفاوتي چون شادي، غم يا خستگي به کودکان بدهد. در اين گونه مواقع شرايط کلي محيط بوسيله تحريک احساسهاي ويژه در کودکان موجب دگرگوني رفتار مي شود. به عنوان مثال کلاس درس مي تواند «سرد و بي روح» باشد. اين نوع جو معمولاً در اثر جمع شدن عوامل باز دارنده مختلف مانند: روابط اجتماعي و عاطفي نامتناسب بين شاگردان و اولياء و همچنين به دليل وجود شرايط فيزيکي معماري نامناسب، مانند نورکم، رنگ نامناسب ديوار و اثاثيه و غيره به وجود مي آيد.
     رفتار کودکان داراي جهت و هدف است که همان انگيزه وي است. هم عوامل دروني فردي مانند (اميال، نيازها، ارزشهاي شخصي) و هم عوامل بيروني (محيطي) برانگيزه هاي کودکان تأثير مي گذارند. تأثير شرايط محيطي مي تواند موجب پيدايش، تشديد و تضعيف برخي نيازها و يا ارضاي برخي ديگر شود. عوامل و شرايط محيطي، فرايند انگيزش را از طريق زير تحت تأثير قرار مي دهد:
شرايط محيطي موجب تحريک نيازهاي پايه و ثانويه (اجتماعي) مي شود.
به عنوان مثال هرگاه در يک آموزشگاه، زمين ورزش مجهز به وسايل ورزشي وجود داشته باشد انگيزه ورزش کردن در دانش آموزان تحريک مي شود. همچنين در دسترس بودن يک غذاي لذيذ موجب تحريک اشتها مي شود.
 2-    شرايط محيطي مناسب به ارضاي نيازها کمک مي کند و شرايط نامناسب مانع از ارضاء آنها مي شود.
براي ارضاي بسياري از نيازها لازم است فضايي با ويژگيهاي خاص مورد استفاده قرار گيرد، مانند احتياج به فضاي دنج و آرام براي مطالعه و استراحت. هرگاه فضاهايي که مورد استفاده قرار مي گيرند از ويژگيهاي لازم براي پاسخگويي به نيازها برخوردار نباشد، ارضاي نياز به تعويق مي افتد، مانند زماني که مجبور       مي شويم در فضاهاي نامناسب و پرسروصدا به استراحت بپردازيم.
     بنابراين با توجه به تأثير گذاري محيط بر کودکان، با طراحي مناسب معماري مي توان بر این کودکان اثر مثبت گزاده، و نيازهاي آنها را به نحو مناسبي پاسخ داده، و آنها را جهت رسيدن به اهداف معيني ياري کرد. بدين منظور معمار بايد به نيازهاي کودکاني که براي آنها طراحي مي کند و چگونگي تأثير عوامل مختلف محيطي بر کودکان آگاهي داشته باشد..
     در درمانهاي غير دارويي که بيشترين بهره از طريق کنشي و واکنشي اجتماعي حاصل مي شود، شرايط محيطي از اهميت بسياري برخوردارند. محيط هاي روان درماني بايد بگونه اي باشند که خستگي و اندوه بيمار رواني را برطرف کرده، و چنان باشد که بجاي نگراني و اضطراب، بيمار را به آينده خود مطمئن گرداند، تا راه حل مسائل عاطفي يا اجتماعي خود را پيدا کند.
     در اينجا به نمونه هايي از خصوصيات محيطي فضاهاي آرامش بخش که مي توانند جنبه محيط درماني داشته باشد اشاره مي کنيم:د
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
عناصر محيط آرامش بخش و نشاط بخش ,پاورپوینت بررسی ,عوامل فيزيکي محيط,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی معماری گلخانه و انواع گلخانه
پاورپوینت بررسی جنبش ها و گرایشات معماری اوایل قرن بیستم ، معماری معاصر Contemporary Architecture
پاورپوینت بررسی ارسی ها اوج هنر معماری
پاورپوینت بررسی ایده در معماري

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد