پاورپوینت بررسی معماری دانشکده هنرهای زیبا تهران
بخشی از مطلب
دانشكده هنرهاي زيبا از ديگر بناهايي است كه توسط يوگينا آفتاندلياس طراحي شد و در سال 1328 بخشي از آن از جمله آتليههاي معماري به بهره برداري رسيد. ديگر قسمتهاي مجموعه از جمله آتليههاي نقاشي، كارگاه مجسمه سازي و كتابخانه و سالن اجتماعات در طي سالهاي 1328 تا 1345 احداث شد. در حال حاضر اين مجموعه متشكل از ساختمانهاي اداري، كتابخانه، نمايشگاه، آمفي تئاتر و دوبخش آموزش نظري و عملي است و آتليههاي معماري، كارگاه مجسمه سازي، آتليههاي نقاشي و سالنهاي تمرين نمايش، اصلي ترين فضاهاي بخش آموزش عملي هستند.
استقرار ساختمانهاي مجموعه طرفين در يك مسير ارتباطي سرپوشيده، شمالي – جنوبي و همچنين شكل گيري بناهاي مجموعه به تبعيت از عملكرد اساس طراحي مجموعه دانشكدة هنرهاي زيبا را ميسازد. طرح دانشكده را به دو بخش شمالي و جنوبي ميتوان تقسيم كرد. بخش شمالي، فضاي باز U شكلي است كه از جنوب ساختمان آتليه معماري، از شرق به ساختمان اداري – آموزشي و از شمال به سالنهاي قضاوت محدود ميگردد. با مسير سرپوشيدهاي كه در بدنة شرقي فضاي بازU شكل قرار دارد و بدنة آن را رديف ستونها ميسازد، دسترسي به ساختمانهاي دانشكده ميسر ميگردد.
جنوب غربي دانشكده از سه بلوك مكعب مستطيل شكل كه به موازات يكديگر در جهت شرقي – غربي قرار گرفتهاند، تشكيل شده و فضاي بين اين ساختمانها به آب نما و فضاي سبز اختصاص يافته. طرح اين سه بلوك از ابتدا كاملاً مشابه به يكديگر بوده و مهمترين ويژگيهاي آنها از قرار زير است.
الف ) پلان تيپ طبقات مستطيل شكل بوده كه در بخش شرقي آن پلكان ارتباطي و اتاق اساتيد، بخش غربي آن آتليههاي معماري به صورت سالنهاي وسيع مستطيل شكل به ابعاد 19 12 متر طرح شده بودند.
ب ) در هر سه بنا بخش وسيعي از طبقة همكف (بخش غربي) به پيلوت اختصاص يافت كه با برقراري ارتباط بصري ميان ساختمانهاي مختلف دانشكده پيوستگي فضايي بيشتري را در ميان اجزاي مجموعه به وجود ميآورد.
ج ) در طرح هر سه بنا با اجراي سيستم سازهاي كاملاً مدرن (تير و ستون بتني) امكان كاربرد اصول معماري مدرن چون طراحي طبقة همكف به صورت پيلوت و پلان طبقات به صورت پلانهاي باز به وجود آمد.
د) در هر سه بنا فضاها در پاسخگويي صرف به مسايل عملكردي و با رعايت سادگي طرح شدند.
ذ ) تفاوتهاي عملكردي به خوبي در نماهاي بنابازتاب يافتند بدين لحاظ نماها با بيان صادقانة عملكرد بيان شدند. ضمن آنكه در نماها اثري از عظمت گرايي مشاهده نميشود و تناسبات افقي حاكم ترين تناسبات در طرح نماهاي آتليهها است.
با توجه به آنچه گفته شد، نفوذ مدرنيسم پيشرفته را در طرح نماها و پلانهاي آتليههاي هنرهاي زيبا و همچنين ايدة كلي طرح دانشكده ميتوان بيان كرد و بدين لحاظ اين ساختمان به عنوان بنايي كاملاً مدرن از ساختمانهاي آموزشي ما قبل خود چون دانشكدة حقوق و پزشكي متمايز ميشود.
به نظر نگارنده در فاصله سالهاي 1317 تا1328 در بناهاي آموزشي كه آفتاندليانس طراحي نمود. نفوذ معماري كاملاً مدرن و شكل گيري الگوي تماماً غربي و جديد را در طرح مدارس ميتوان اعلام كرد. و.....