پاورپوینت بررسی ميهمانسراي جهانگردي نائين بهمراه پلان و مقطع اتوکد
بخشی از مطلب
ميهمانسراي جهانگردي نائين ساختماني است يك طبقه كه فضاهاي بستة آن در بخش شماليِ بستر طرح گسترده شدهاند و حياطي نيز در بخش جنوبي دارد. دو حياط كوچك نيز در درون فضاهاي بستة فوقالذكر وجود دارد. بخشهاي مختلف اين ميهمانسرا عبارتند از ورودي و پذيرش، رستوران، اتاقهاي اقامتِ ميهمانان، و بخشهاي خدماتي.
ساختمان از طريق يك ورودي در شرق با بيرون ارتباط دارد.
اين ساختمانْ تماماً با سيستم سنتيِ ديوار باربرِ آجري وسقفهاي استوانهاي، گنبدي و طاق و تويزه ساخته شده است.
سيستم خنك كنندة فضاها كولر آبي است و براي گرمايش آن از بخاري استفاده ميشود.
ب ـ سيماي بيروني
– ميهمانسراي جهانگردي نائين ساختماني است يك طبقه. جدارههاي بيرونيِ بنا اغلب بسته است و پوشش نماي آن كاهگلي است. تراشهاي مختصر روي ديوارهاي بخش جنوبي (اطراف حياط)، مشبكهاي آجري با طرحهاي ساده و قديميْ سايه روشنهاي مختصري بر سطح يكنواخت و يكرنگ ديوارها پديد آورده است.
– سر درِ ورودي اصلي واقع در شرق ساختمان به شكل حجم بيرون زدهاي است كه با اختلاف ارتفاع مختصري از ديوارهاي يكدست جوانبِ خود متمايز شده است. به اين ترتيب اين سردر با قوسِ ميانياش و درگاهِ كوچك ميانِ آن سطح تراش خوردهاي است كه همانند سردرِ خانههاي سنتي شهرهاي كويري در ميانِ جدارههاي يكنواخت و بستة بنا جلوه ميكند.
– رديفِ قوسهاي تيزهدارِ ايوانچههاي نماي جنوبيِ ساختمان كه از خارجِ بنا نيز تا حدودي ديده ميشوند هيئت سنتي براي ساختمان بوجود آوردهاند.
پوششِ كاهگلِ نما، كنجهاي گچيِ جرزها و لبههاي قوسها، مشبكهاي آجري روي ديوار، درهاي چوبي، شبكههاي چوبي نورگيرها، ناودانهاي چوبي پشتبامها، هرة آجريِ دست انداز بام، و شكل و تناسبات قوسها از نماهاي بناهاي سنتي به وام گرفته شدهاند تا ساختمان به شكل بنايي قديمي ديده شود.
سقفهاي گنبدي، خرپُشتههاي بام، دودكشها با جدارههاي ناصاف و سطوحِ منحني، عناصر آشناي بامهاي ساختمانها و خانههاي قديمي در مناطق كويرياند كه در اين بنا نيز به چشم ميخورند. (تصوير شماره ۱)
– به اين ترتيب با وجود عناصر و اجزايي كه ذكر شد مخاطب با بنايي مواجه ميشود كه به نظر قديمي ميآيد. ارتفاعِ يك طبقة بنا و رنگ و جنسيتِ آن، به علاوة اَشكال و احجامِ ساده و ساخت و اجراي تقريباً خشنِ روستاييِ بنا كمك كرده است تا ميهمانسراي جهانگردي با بافتِ تاريخي شهر نائين پيوند بخورد و معماريِ آن با معماريِ خانگي اين شهر حاشية كويري قرابتي بيابد.
– از طرفي با دقت بيشتر در وضعِ نماها طرح آنها را قدري “خام” احساس ميكنيم. در واقع در اين نماها آن “آراستگيِ” نماهاي سنتي ديده نميشود. عناصر و اجزاي نما كه همگي از معماري سنتي شكل گرفتهاند، در تكراري يكنواخت در كنار هم چيده شدهاند و قصهگويي و اوج و حضيضِ نماهاي اصيل و رسمي معماري اسلامي را ندارند. اين نوع سادگي و خلاصهگويي در نماها شباهتي ميان اين بنا با مصاديق روستايي و غيررسمي معماري سنتي ايران پديد آورده است.
– شباهت اين بناي معاصر با بناهاي سنتي به حدي است كه حتي مخاطبِ آشنا با معماري سنتي نيز در برخورد سريع اوليه به سختي باور ميكند كه با ساختماني با قدمت كمتر از ۴۰ سال رو به رو شده است. اگر چه كه شكل نماها، طرز قرارگيري ديوارهاي جوانب حياط و استقرار سردرِ ورودي در كنارِ خياباني نسبتاً عريض ساختمانِ ميهمانسرا را به بناي قديمي شبيه كرده است كه مرور زمان و يا خيابانكشيهاي جديدِ شهرْ بخشهايي از آن را تخريب كرده و ما تنها شاهدِ بخشِ باقيمانده و البته تعمير و نگهداري شدة آنها هستيم.
ج ـ درونِ بنا
– با گذر از ورودي به دالاني در امتداد شمال و جنوب ميرسيم كه از يك سو به بخشهاي خدماتي و اداريِ ميهمانسرا در شمالِ بنا ميرسد، و از سوي ديگر شخص را از گوشة حياطِ جنوبي به سمت رديفِ اتاقهاي اقامتِ ميهمانان ـ كه به شكل حجرههايي در پسِ ايوانچههاي نماي جنوبي قرار گرفتهاند ـ هدايت ميكند.
– در درونِ و.......