تحلیل و بررسی معماری ، موزه گوگنهایم بیلبائو ،پاورپوینت بهمراه تصاویر متعدد از پلان، برش و نمای
موزه از ارتباط با موزه دي بلاآرتز) (de Bellas Artesو دانشگاه مجاورش، دستو (Deusto)، شكل گرفته. با اين ساختمان گهري در واقع اسكيس هاي دستي اش را براي اولين بار و به همان صورت در ساختمان پياده كرد براي اولين بار نرم افزار CATiA در دفتر گهري و در مورد پروژه تنديس ماهي در ويلا اومپيا 1992-1982) استفاده شد ولي نه به طور كامل. اما موزه گوگنهايم اولين پروژه اصلي بود كه به صورت كامل توسط اين نرم افزار تجزيه و تحليل شد. اين نرم افزار مفهوم كلاني از يك برنامه بود كه حس زيبايي و تكنيك را همزمان با هم داشت و نه تنها موجب آزادي عمل گهري در طراحي شد، بلكه با فراهم آوردن اطلاعات ديجيتالي و به كارگيري آنها در روند پروژه باعث كنترل هزينه هاي پروژه شد
فهرست مطالب
موقعیت موزه در سایت
عکس هوایی از سایت
زمینه مناسب:
کانسپت اولیه حجم:
تحلیل حجم بنا:
احجام سه بعدی منحنی شکل
یک مرکز جدید شهری:
المان در ورودی:
پل عابر پیاده
برج تندیس واری در شرق موزه
ورودی اصلی طبقه اول
سیر نزولی پلکان ویژگی غالب
ورودی اصلی طبقه دوم
در نمای جنوبی
ساختار
مصالح
ساختمان ترکیبی خارق العاده
نورپردازی
منحنی های سینوسی تیتانیومی
تفکیک فضایی در پلان طبقه اول
ارتباط فضایی طبقه اول
دیاگرام طبقه اول
تفکیک فضایی در پلان طبقه دوم
ارتباط فضایی طبقه دوم
دیاگرام طبقه دوم
تفکیک فضایی در پلان طبقه سوم
ارتباط فضایی طبقه سوم
دیاگرام طبقه سوم
تفکیک فضایی در پلان طبقه چهارم
ارتباط فضایی طبقه چهارم
دیاگرام طبقه چهارم
نمای جنوبی
مقابل به بزرگراه کاله پاراگیر
نمای شرقی
نمای غربی
نورگیری سقفی و تفکیک فضاها در مقطع
نورگیر های طبقه اول
نورگیر های طبقه سوم
نورگیر سقفی
در طبقه چهارم
معماری پرش کیهانی
موزه کیاسما
تحلیل سایت:
هدف از انتخاب این سایت:
منطق استقرار در سایت :
ایده طرح :
تحلیل حجم بنا :
نماد هنر
نمای غربی کیاسما
تحلیل ورودی :
تحلیل پلان:
پلان همکف :
دیاگرام روابط فضایی طبقه همکف:
دیاگرام فضاهای طبقه اول:
دیاگرام فضاهای طبقه دوم :
دیاگرام فضاهای طبقه سوم:
دیاگرام فضاهای طبقه چهارم:
تقسیم بندی فضاهای طبقه همکف:
تقسیم بندی فضاهای طبقه اول:
تقسیم بندی فضاهای طبقه دوم:
تقسیم بندی فضاهای طبقه سوم:
تقسیم بندی فضاهای طبقه چهارم:
مسیرهای حرکت بازدید کنندگان
سیرکلاسیون عمودی
دید به بیرون
کمترین میزان نور گیری از جداره ها در انتهای شمالی
گالری با نور گیری از سقف
نورگیری از پنجره ای در نمای شرقی
گالری با نورگیری از سقف
نور گیری از سقف در دالان مرکزی
نمایشگاه دائم با نورگیری سقفی
سرسرای ورودی
کارگاه کودکان
پلکان
رامپ ارتباط دهنده همکف به طبقه اول
رامپ مرتبط طبقه دوم و سوم
بخشی از مطلب
موزه گوگنهایم بیلبائو یکی از معروفترین موزههای جهان می باشد. این موزه در اسپانیا و در شهر بیلبائو واقع شده است. موزه گوگنهام بیلبائو توسط فرانک گه ری طراحی شده است.
به طور کلی در کارهای گری نوعی گرایش مجسمه سازانه را میتوان مشاهده کرد چه در توسعه خانه همسرش ۱۹۸۷ تا موفقترین کارش در سبک فولدینگ که موزه هنرهای معاصر بیلبائو است. او معتقد است: من آثار هنرمندان را نگاه میکنم و هنر را به مثابه وسیلهای برای الهام خودم میپندارم و سعی میکنم تحت تأثیر هیچ فرهنگی نباشم در هر کارم روشهای جدید را جستجو میکنم. برای من قانون و قاعده محدود کننده وجود ندارد و اصولا مرزی بین درست و نادرست نمیدانم.
آثار گه ری به طور کلی نتیجه یک روند طولانی طراحی است که با استفاده از اسکیسهای متعدد، مدلهای کامپیوتری و ماکتهای بزرگ حاصل شده است. اسکیسها و نمودارهای اولیه به مدلهای فیزیکی با مقیاسهای مختلف تبدیل و این مدلها در نهایت به ساخت ماکتهای کامل می انجامد. نکته بسیار جالب در روند طراحی گه ری در استفاده از رایانه در این روند است.
بر خلاف سایر معماران که از نرم افزارهای معمول دوبعدی و سه بعدی مانند CAD و 3DMAX برای کارهای خود استفاده میکنند گه ری از نرمافزار CATIA که یک نرمافزار مربوط به طراحی جامدات است استفاده کرد. این نرم افزار بیشتر برای طراحی خودرو و هواپیما و محاسبات پیچیده بدنههای مختلف کاربرد دارد و هماهنگی بسیار عالی با سایر نرم افزارها دارد. کاتیا سطوح را تحلیل و بر اساس محدودیت سازهای، کارکردی و اقتصادی پروژه آن را تصحیح میکرد. دادههای عددی که به این ترتیب بدست می آمدند بار دیگر بر روی یک مدل پیاده میشدند تا حجمها کنترل شوند و در صورت لزوم تغییر کنند. این رفت وبرگشت بین مدلهای مطالعاتی و دادههای دیجیتال بنیاد شکلی پروژه را به وجود می آورند. سپس از دادههای کامپیوتر برای تهیه پلانهای ساخت موزه استفاده شد.
بی شک مهمترین ساختمانهایی که انگیزهها و زمینههای لازم را برای توسعه معماری گردشگری ایجاد نموده موزهی گوگنهام فرانک گری در بیلبائو اسپانیا است که در سال ١٩٩٧ ساخته شد.گوگنهایم بیلبائو یکی از چند موزه متعلق به بنیاد گوگنهایم نیویورک است . که موزه و نمایشگاه دائمی شامل آثار هنرمندان اسپانیایی و بین المللی است.
این موزه دارای شکل خاص و عجیب به صوت منحنی هایی مختلف طراحی شده است که در نوع خود یکی از بهترین طراحی های ساختمان در جهان است.
منحنی های در ساختمان به ظاهر تصادفی طراحی شده اند ، که معمار این بنا اعلام کرده بود که بدلیل بازتاب نور به این شکل طراحی شده است .وقتی در سال ۱۹۹۷ این موزه به روی عموم مردم باز شد به دلیل سبک طراحی خاص خود سر و صدا زیادی به عنوان یک ساختمان تماشایی در جهان به پا کرد.
و فیلیپ جانسون یکی از معماران برجسته گفت که : ” این یکی از بهترین و زیباترین ساختمان ها در زمان ماست ” شکل اصلی این بنا شبیه یک کشتی است که شیشه های بکار رفته در این بنا شبیه فلس ماهی است که بازتاب نور را به دلیل وجود درخشندگی تیتانیوم، ایجاد کرده است. به جرات میتوان گفت تا پیش از این هرگز ساختمانی از چنین قدرت کیمیایی که یک شهر کوچک استانی در منطقه باسک اسپانیا را به بازیگر عمدهی جریان هنر و فرهنگ جهان تبدیل کند برخوردار نبوده است.
و...