يک گروه ديگر از موزه ها باقي مي ماند که باز هم شباهتهايي به موزه هاي هنر معاصر دارند اما به وضوح از آنها متمايزند که عبارتند از: گالريهاي هنري تحت مديريت بخش خصوصي و مراکز دولتي هنر معاصر. اگرچه هدف ما در اين کتاب اوجهاي پيچيدگي و اهميت نمايانگر نمونه ها، با نگرش به موزه هاي بزرگ ملي و مجتمعهاي فرهنگي بوده، به همان نسبت بايد نقطه مقابل را در نظر بگيريم يعني آن فضاهاي کوچکتر که با جديدترين آثار هنري، آنچه "مواد موزه اي" نشده اند تماس برقرار مي نمايند. گرچه اين چنين فضاهايي کاملاً موزه نيستند، فقط يک گام با موزه شدن فاصله دارند، به همين علت اين امکان را فراهم مي کنند که به تجربه کردن راه حلها بپردازيم و رابطه هاي فضايي را که به نسبت موزه از آزادي بيشتري برخوردارند، ارائه کنيم. راه حلهايي که ممکن است در دراز مدت براي خود موزه مورد استفاده قرار گيرد. در اينگونه فضاها اثر هنري در تعامل آزادانه با فضا بوده و موجب فراتر رفتن از حدود آن مي شود و به تغيير آن مي پردازد. اين گالريها و مراکز هنري تصويري را از آنچه موزه ها در آينده خواهند بود به ما ارائه مي دهند. زيرا رابطه باز و فعال و فشرده اي را بين آثار هنري و فضا نشان مي دهند.
فهرست مطالب
اهداف موزه
مهم ترین نکات در طراحی موزه
عمده فعاليتهاي موزه
انواع موزه
ضوابط و معیارهای طراحی موزه
تعریف وشرح عملکرد های موزه
گردش و مسیر حرکت در نمایشگاه
سیرکولاسیون موزه ها:
ساختار عمومي گالريها
نور پردازی گالری ها
نورپردازي جانبي( افقي )
نورپردازي مصنوعي
شرایط مهم نورپردازی:
انتخاب منبع نور
کنترل نور به روی اشیای حساس:
مصالح و رنگ:
کف
کتابخانه
چایخانه یا کافه تریا:
انبار
بخش اداری
آمفی تئاتر
فضای سبز
تنظیم شرایط محیط
شرایط محیط
تهويه مطبوع
آكوستيك
حريق
نمونه های پربازدید موزه های جهان
لابی ورودی مجموعه زیرزمین موزه لوور
فضاهایی که خود موزه هستند.
استفاده از نور طبیعی روز بصورت جانبی
برنامه فیزیکی
بخش بندی موزه هنر و معماری
جدول برنامه فیزیکی لابی و زیر
غرفه های فروش محصولات فرهنگی و هنری
جدول سایت اداری
سالن های اصلی موزه
جدول گالری های نمایش آثار هنری
جدول اجتماعات و همایش
کلاس – آتلیه و کارگاه های آموزشی
کتابخانه
جدول خدمات
متراژ کلی فضاها