خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی معماری،استخر

   تعدادبرگ: 34 اسلاید   قیمت: 3000 تومان   حجم فایل: 1706 kb  تعدادمشاهده  2


پاورپوینت بررسی معماری،استخر
شنا یکی از ورزشها و سرگرمیهای بسیار مناسب و لذت بخش برای کلیه افراد در سنین مختلف بخصوص در فصل گرما محسوب می شود مسئله اولویت دار در همه استخرها مسائل بهداشتی خصوصا درصد پاکی آب و تجهیزات استانداردی است که باید کاملا تحت نظارت و کنترل قرار گیرند . آب استخرهایی که مورد استفاده شناگران مختلف واقع می شود در اثر اضافه شدن موادی از بدن شناگران مانند مو ، چربی ، میکروبهای دستگاه تنفس ، گوارش و تناسلی و سایر باکتریهای مضر و مواد زائد موجود در روی پوست بدن آلوده می شود و چون میزان این آلودگی بر اثر شمار و استفاده افراد مختلف از استخر بطور مرتب رو به افزایش است ، محل بسیار مناسبی برای آلوده شدن عده زیادی از مردمی که از آب استخر استفاده می کنند فراهم می نمایند لذا بمنظور جلوگیری از بیماری، باید به معیارهای بهداشتی که برای استخرهای شنا تدوین گردیده است توجه شود بطوریکه بهترین نوع آب مورد استفاده برای شنا آبی باکیفیت آب آشامیدنی می باشد، برای حفظ کیفیت آب بایدبا خواص آن آشنائی کامل داشت. 
 
 
● خواص ظاهری 
▪ طعم وبوی آب استخر: 
طعم وبوی آب استخر باید قاعدتا"ارتباط نزدیکی با هم داشته باشند درصورتی که عوامل غیرفراری مانند کلرورسدیم وجوددارند که باتاثیر روی طعم آب هیچگونه اثری برروی آن نمی گذارند،عوامل مختلفی درایجاد طعم وبو موثرندازجمله جلبکها، تجزیه گیاهان آبزی ، محصولات حاصل ازکلرینه کردن آب... 
 
▪ صافی و شفافیت آب استخر : 
در تمامی مدتی که از استخر استفاده می شود آب آن باید صاف ، زلال و شفاف باشد (چون کدورت مانع اثر گندزداها بر روی میکر وبهای بیماریزا می شود) بطوریکه بتوان یک صفحه سیاه به قطر۱۵ سانتی متر را در زمینه سفید کف استخر در نقطه عمیق و به فاصله ۹ متر از هر طرف به وضوح رویت نمود لذا برای تصفیه و شفافیت آب می توان از تجهیزات جدید صافی و فیلترهای شنی استفاده کرد. 
 
▪ رنگ آب استخر: 
رنگ آب استخر بر دو نوع ، ظاهری و واقعی می باشد،رنگ ظاهری غالبا"در اثر وجودمواد معلق است ولی رنگ واقعی در اثر وج ود مواد مع دنی و آلی محلول می باش د و فقط پس از عملیاتی چون صاف کردن ظاهرمی شود، رنگ آب روی گندزدائی موثراست وبهتراست دراستخرمورد توجه بیشتری قرار گیر د. 
 
● خواص فیزیکی 
دمای جوش، انجماد، قابلیت هدایت الکتریکی، خاصیت خورندگی، ویسکوزیته، وزن مخصوص و درجه حرارت خواص فیزیکی آب محسوب می شوند ، درجه حرارت آب استخر نباید بیش از ۲۵ درجه سانتیگراد باشد اهمیت درجه حرارت در حدی می باشد که روی قدرت گندزداها اثر دارد یعنی گندزداها معمولا" در دمای بالاتر فعالتر هستند همچنین درصد حرارت هوای اطراف استخر نیز نباید بیش از۵ درجه سانتی گراد گرمتر و یا یک درجه سانتی گراد سردتر از آب استخر باشد. 
 
● خواص شیمیایی 
PH یکی از مهمترین خواص فیزیکی وشیمیایی آب استخر است ، PH بیانگردرجه قلیائی یا اسیدی آب است، بر طبق استاندارد دامنه مطلوب آن برای آب استخر ۴/۷ الی ۶/۷ می باشداما حداقل و حداکثرمجاز نیز ۲/۷ تا ۸ ثبت گردیده است آب اکثر شناگاههای طبیعی به علت انحلال کربنات و بی کربنات های قلیائی پوسته زمین کلا" قلیائی است، میزان قلیائیت آب استخر ۱۵ ۱۰ میلیگرم در لیتر برحسب Caco۳ ومیزان مطلوب آن ۱۰۰ ۸۰ بیان شده است در صورتی که PH از ۶/۷ بالاتروقلیائیت از حد معینی فراتر رود نشان از قلیائی شدن آب دارد که در این صورت از HCL رقیق ودر صورتی که PH از ۴/۷ و قلیائیت از حد معینی کمتر شود نشانگر اسیدی شدن آب استخر می باشد و برای جبران آن می توان از سود یا بی کربنات سدیم برای تعدیل آب استخر استفاده کرد. 
 
● خواص میکروبی 
آب ارگانیسم های بیماریزا را انتقال می دهد این عوامل دردستگاه گوارش انسان پیدا می شود واز یک گروه میکروب به نام کلیفرم که همیشه درروده حیوانات خونگرم یافت می شودبه عنوان نشانه آلودگی آب استفاده می شود وچنانچه این گروه درآب یافت شوند احتمال وجود میکروبهای بیماریزا وجود دارد، میزان کلیفرم موجود در آب استخر نباید از حد استاندارد بیشتر باشد که برای رفع آلودگی ،آب باید گندزدائی گردد،برای این کار معمولا" از کلر استفاده می شود آب استخر باید به دفعات مورد آزمایش برای تعیین کلر آزاد باقیمانده قرار گیرد و نمونه ها بایستی از قسمت کم عمق و عمیق استخر برداشته شود و میزان کلر آزاد باقیمانده در آن باید بین یک تاسه میلیگرم در لیتر باشد( کلر برای گندزدایی به این منظور بکار می رود که خاصیت ابقایی دارد ) به منظور آزمایش میکروبی آب استخر، بایستی نمونه برداشت و تیوسولفات سدیم افزود تا کلر موجود در آب هنگام حمل به آزمایشگاه میکروبها را از بین نبرد. 
 
● بیماریهای منتقله توسط آب استخر 
استخر شنا محل بسیار مناسبی برای انتقال بیماریهای پوستی و عفونی می باشد واین بیماریها شناخته شده و هیچگونه شکی در انتقال این گونه بیماریها توسط شناگران در این آبها نمی باشد چرا که در یک مدت محدودی تعداد زیادی افراد همزمان از آن شناگاه استفاده می کنند و استفاده از استخرهای شنا همیشه با مسائل و خطرات بهداشتی همراه بوده است .. چنانچه اگر آب استخرها در موقع تهیه هم سالم باشند ورود مقدار کمی باکتریهای پاتوژن توسط شناگران احتمال بزرگتر خطر عفونت را دارد . 
لذا امراضی که بوسیله آب آلوده استخرها امکان انتقال به شناگران دیگر را پیدا می کنند عبارتند از : 
 
▪ بیماریهای دستگاه هاضمه : 
بیماریهای دستگاه هاضمه مانند حصبه ، اسهال ، وبا و شبه حصبه می باشد . میکروبهای مولد بیماریهای دستگاه گوارش قدرت بیشتری برای زنده ماندن در آب استخر را دارند لذا بزرگترین خطر موقعی بوجود می آید که بیماریهای عفونی روده ای بین مردم وجود داشته باشد و امکان آلوده شدن افراد سالم وقتی بیشتر می شود که استخر شلوغ باشد . 
 
▪ بیماریهای چشم و گوش و حلق و بینی : 
بعضی از باکتریهای خطرناکی که در دستگاه تنفس تولید بیماری خطرناکی می کنند ضعیف هستند و چون آب محیط مناسبی برای زندگی آنها نیست زود از بین می روند مع الوصف بیماریهای مربوط به گلودرد چرکی ، ورم ملتحمه از متداولترین امراض بین شناگران می باشد . لذاعدم توجه به درجه حرارت آب استخر و محیط اطراف آن و عدم وجود کلر آزاد در آب استخر شرایط را برای رشد و تکثیر اینگونه باکتریها و نهایتا این بیماری فراهم می سازد .
 
بیماری هائی که از طریق آب استخر منتشر می شوند
در استخر شنا امکان انتقال و یا شیوع بیماری های چشم، گوش، دستگاه تنفسی، عفونت های جلدی، بیماری های گوارشی و بیماری های مجاری ادرار به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در بین شناگران وجود دارد. به ویژه این بیماری ها در شرایط اپیدمیولوژیک زمانی که آب گندزدائی نشود و مواد گندزدای از درجه مؤثر و مفید برخوردار نباشد، به وجود می آیند. مهم ترین و محتمل ترین بیماری های قابل انتقال از طریق استخر عبارتند: 
 
۱. بیماری های داخلی و غالباً بیماری های دستگاه هاضمه مانند حصبه، اسهال آمیبی، وبا، شبه حصبه، اسهال باسیلی، ژیاردیا و بیماری های انگلی و در مواردی هپاتیت ها. 
 
۲. بیماری های تنفسی مانند: سرماخوردگی و گلودردهای عفونی. 
 
۳. بیماری های عفونی همچون: عفونت های چشم، گوش، حلق، بینی و قارچ های شناگران، درماتیت ها و در استخرهای مربوط به بانوان احتمال ابتلاء به بیماری های عفونت های مجاری ادراری و تناسلی. 
 
۴. بیماری های جلدی و پوستی مانند: قارچ کچلی، زردزخم، اگزما و خارش انگشتان پای شناگران. 
 
آب استخر نه تنها دریافت کننده مواددفعی بدن نظیر آب بینی، بزاق دهان، عرق و چرک بدن هست، در مواردی که ضوابط دوش گرفتن قبل از شنا به دقت رعایت نشود آثار مواد دفعی، پوست مرده، آلودگی های دیگر روی پوست وارد آب خواهند شد. چنانچه آب استخر از تصفیه و گندزدائی مناسب برخوردار نباشد، به تدریج از کیفیت بهداشتی آن کاسته شده سلامتی شناگران را به مخاطره می اندازد. 
 
توصیه های بهداشتی: آموزش نکات بهداشتی همه مراجعین به استخرها جهت به کارگیری اطلاعات ارائه شده تنها ضامن پیشگیری از انتشار بیماری های کانون آبی، به ویژه استخرهای شنا است. در این زمینه قوی ترین انگیزه ای که انسان به طور غریزی و ناخودآگاه، رفتار و عادات خود را براساس آن تنظیم می کند تأمین و حفظ سلامتی و به تبع آن توانائی، جوانی، زیبائی و شادابی خویشتن است. باید در پیام های آموزشی افراد طوری ترغیب شوند که احساس کنند با عمل به آنها پاداش خود را که همان حفظ سلامتی است دریافت می کنند. بین این دو پیام زیر تفاوت بسیار محسوس است: ”ورود شناگران به استخر بدون دوش گرفتن ممنوع“ یا ”شناگران عزیز! قبل از ورود به استخر با آب گرم و صابون بدن خود را به دقت بشوئید تا دچار عفونت چشم و گوش نشوید“. 
 
نکاتی که به منظور پیشگیری از انتشار آلودگی و افزایش بازده بهداشتی محیط استخر ضروری هستند عبارت اند از: 
 
۱. تصفیه و گندزدائی بی وقفه آب استخر و کنترل مشخصه های PH، دما و کلر باقیمانده آن. 
 
۲. انجام آزمایش های دوره ای باکتریولوژیکی آب استخر به طور اجباری به ویژه درباره استخرهائی که از آب چاه استفاده می کنند. 
 
۳. تعبیه حوضچه های پاشویه کلر طبق استاندارد در محل خروجی توالت ها و دوش ها. 
 
۴. عدم پذیرش مراجعه کنندگان بیش از ظرفیت واقعی استخر. 
 
۵. نظارت بر ورود مراجعین به ویژه در معبر دوش ها و پاشویه ها و جلوگیری از ورود افراد دارای التهاب چشم یا زخم و عارضه های شدید پوستی. 
 
۶. نظارت بر استفاده شخصی شناگران از وسایلی نظیر مایو، کلاه شنا، حوله و دمپائی و ممانعت از استفاده مشترک و عدم استفاده از وسایل عمومی و کرایه ای در استخرهای عمومی. 
 
۷. کنترل و نظارت مستمر و نمونه برداری ادواری از وسایل و محل های مختلف استخرها. 
 
۸. ضد عفونی مرتب وسایل در محل مختلف استخر. 
 
۹. نصب تابلوها و علائم هشدار دهنده و پیام های آموزشی در نقاط مختلف از جمله سرسرا و راهروهای ورودی، رختکن ها، دوش ها و توالت ها و محوطه استخر.
۱۰. تهویه منظم و مداوم سالن رختکن، سرویس های بهداشتی و در استخرهای سرپوشیده محوطه استخر. 
 
۱۱. جلوگیری از حمل و همراه داشتن هرگونه موادغذائی توسط شناگران به محوطه داخلی استخر. 
 
۱۲. جلوگیری از ورود همزمان (یا تماشاچیان در استخرهای قهرمانی) و یا بازدیدکنندگان با کفش به محوطه داخلی استخر و جدا کردن ورودی و خروجی آنان از شناگران. 
 
نکات و مقررات بهداشتی لازم توسط شناگران: 
 
۱. شناگران موظفند قبل از ورود به استخر با آب گرم و صابون بدن خود را بشویند. آنها این عم را بعد از اتمام شنا تکرار کنند تا از ابتلاء احتمالی به آلودگی ها پیشگیری شود.
 ۲. شناگران قبل از ورود به استخر بایستی بینی و مثانه خود را تخلیه نمایند. 
۳. شناگران قبل از ورود به استخر بایستی حداقل به مدت ۳۰ ثانیه پاها را در حوضچه ضدعفونی قرار دهند. 
۴. شناگران در صورت ابتلاء به سرماخوردگی و یا هر نوع بیماری عفونتی یا پوستی بایستی از ورود به استخر تا رسیدن به سلامت کامل خودداری کنند. 
 
بررسی چند اشکال و راه حل آنها: 
 
۱. آب استخر دارای کدورت بیش از اندازه باشد، این اشکال ممکن است به یکی از دلایل زیر پیش آمده باشد. 
 
۱ـ۱) تصفیه به خوبی انجام نمی شود. 
 
راه حل: سیستم تصفیه را کنترل و چنانچه نیاز به شستشوی معکوس دارد عمل کنید و یا اگر به دلیلی خارج از سرویس بوده است، پمپ را روشن و آن را وارد مدار سازید. 
 
۱ـ۲) قلیائی بودن آب بالاست. 
 
راه حل: PH را سنجیده و چنانچه بیش از حد بالاست طبق دستورالعمل آن را به دامنه مطلوب PHـ (۶/۷ـ۴/۷) برسانید. 
 
۱ـ۳) مقدار کلر کافی نیست. 
 
راه حل: چنانچه پس از اصلاح PH بلافاصله رنگ آب تغییر محسوس نکرد، میزان کلر را به مدت ۳ روز کنترل و تا سه برابر میزان همیشگی به صورت یک روز در میان به آب استخر کلر بیفزائید. 
 
۱ـ۴) وجود آهن و منگنز هست. 
 
راه حل: در صورت وجود و تشخیص با استفاده از فیلترها یا روش های ویژه، آهن و منگنز را حذف نمائید. 
 
۲. اگر آب استخر سبزرنگ بشود احتمالاً یکی از اشکالات زیر به وجود آمده است. 
 
۲ـ۱) مقدار اسید بالاست. 
 
راه حل: PH را سنجیده در صورتی که میزان اسید بیش از اندازه بود به کمک بی کربنات سدیم (جوش شیرین) PH را به دامنه مطلوب ”۶/۷ـ۴/۷“ برسانید. میزان قلیائی بودن آب را نیز کنترل کنید. 
 
۲ـ۲) سیستم تصفیه به خوبی عمل نکند و یا مدتی در مدار نبوده باشد. 
 
راه حل: سیستم تصفیه را کنترل و یا وارد مدار نمائید. 
 
۳ـ۲) مقدار کلر کافی نیست. 
 
راه حل: کلر را تا میزان ۳ برابر مصرف همیشگی افزایش دهید. 
 
۴ـ۲) احتمال رشد جلبک. 
 
راه حل: در صورت لزج شده دیواره و کف و یا افزایش PH سولفات مس با دقت افزوده شود و یا دیواره ها با برس نایلونی شستشو و آب استخر تعویض شود. 
 
۳. گاهی پس از کلرزنی به آب رنگ استخر شیری می شود احتمالاً یکی از اشکالات زیر رخ داده است. 
 
۳ـ۱) بد بودن نوع پودر هیپوکلریت. 
 
راه حل: نوع پودرمصرفی را تغییر دهید و یا از گاز کلر استفاده کنید. 
 
۳ـ۲) اسید اضافه هست. 
 
راه حل: PH را کنترل و طبق روش های قبلی حالت تعادلی لازم را ایجاد کنید. 
 
۳ـ۳) ترکیبات آهن در آب وجود دارد. 
 
راه حل: در صورت وجود ترکیبات آهن معمولاً رنگ آب قهوه ای می شود در چنین مواردی افزایش کلر و سولفات آلومینیوم، به نسبت ۱۰ تا ۵۰ گرم در هر مترمکعب مشکل را حل خواهد نمود. در این شرایط ترکیبات آهن در کف استخر ته نشین می شوند که بایستی با جاروی مکنده آنها را حذف کرد. 
 
۴. گاهی لکه های تیره و یا لکه های بلوری شکل بر دیوار بدن استخر دیده می شود این مشکل احتمالاً ناشی از اضافه بودن اسید و یا قلیا است که برای رفع آن PH را کنترل و در صورت اضافه و یا کم بودن، به روش های قبلی عمل نمائید.
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت بررسی معماری،استخر ,خواص ظاهری ,طعم وبوی آب استخر: ,صافی و شفافیت آب استخر : ,رنگ آب استخر: ,خواص فیزیکی ,خواص شیمیایی ,خواص میکروبی ,بیماریهای منتقله توسط آب استخر ,
مقالات مرتبط در این دسته

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد