خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی پیشینه و مبانی نظری طراحی خانه سالمندان

   تعدادبرگ: 72 اسلاید پاورپوینت   قیمت: 12000 تومان   حجم فایل: 466 kb  تعدادمشاهده  16


پیدایش خانه سالمندان در جهان 
گرچه منبع کامل و دقیقی درباره تاریخچه ایجاد و تاسیس مراکز نگهداری سالمندان در دست نیست ولی از مطالب و اطلاعات پراکنده می توان دریافت که مراکز سالمندان اولیه در هر جامعه ، متناسب با وضعیت اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی آنها به صورت های کنونی گسترش و تجلی یافته اند ، در قرون وسطی سالمندانی که خانواده ای نداشتند و یا خانواده آنها قادر به نگهداری از آنان نبودند معمولا توسط دیر محل نگهداری می شدند.
شاید بتوان گفت که دیر اولین محلی است که برای نگهداری و مراقبت از سالمندان تنها و نیازمندان اختصاص می یافته است. در این خانه ها با سالمندان مانند دیوانه ها رفتار می شد و از هر 10 نفر، 8 نفر به ناراحتی روانی دچار می شد و 2 نفر جان خود را از دست می داد. این آمار تکان دهنده حقیقت انگار ناپذیری است که امروزه متخصصان پیری شناسی و پیری درمانی در دنیا به آن واقف هستند.
در بسیاری از کشورها برای جلوگیری از عوارض روانی  دوره بازنشستگی به منظور ادامه زندگی اجتماعی  و حفظ خصوصیات اجتماعی و روانی افراد سالمند، باشگاه های مخصوص سالمندان تأسیس گردیده است. که در آنها وسایل متعددی برای تفریح ، سرگرمی و ورزش و مطالعه و غیره وجود دارد. همچنین در بسیاری از باشگاه ها ، محل هایی برای اقامت افراد سالمند در نظر گرفته شده که خانه سالمندان می شود و افراد سالمند با پرداخت مبلغی به طور ماهیانه و سالیانه و در بعضی مراکز که ویژه که احتمالا توسط دولت ها به حمایت از سالمندان تأسیس گردیده اند، به طور رایگان و با شهریه کمی اقامت می کنند. امروزه بیش از چند میلیون خانه سالمندان در دنیا وجود دارد که دولت ها مبالغ زیادی صرف هزینه نگهداری و بهداشت و درمان سالمندان بی کس و بی خانمان می نمایند. ولی با وجود این خانه سالمندان همیشه"خانه سالمند "بوده وجای خالی خانواده را پر نمی کند. چرا که عواطف و احساسات موجود در میان خانواده ها در این خانه ها کم است.
در مقاله ای در روزنامه فرانس سوار، سال 1968خانم مادلین فرانک می نویسد:
"در سال 1968 در فرانسه 178 هزار تخت بیمارستان یا "خانه ناتوانان" در ساختمان هایی جا داشت که بیشتر از صد سال از عمر آنها می گذشت. 
این ساختمان ها معمولاٌ بیمارستان های سابق، قلعه ها، سرباز خانه ها یا زندان هایی بود که به هیچ وجه  برای وظایف آنها تناسب نداشت. در این ساختمان ها، پلکان های فراوان وجود داشت و اغلب از آسانسور در آنها خبری نبود، بنابراین سالمندان نمی توانستند از طبقه  خود بیرون روند. در اتاق ها ، حتی فضایی به اندازه چند سانتی متری وجود نداشت که سالمندان آن را متعلق به خود ندارند. اتاق ها به سبب کهنه بودن ساختمان ها معمولاٌ تاریک و غم افزا بود، این خانه ها اغلب سرد بود زیرا یا دستگاه حرارت مرکزی نداشت و یا دستگاه گرمازایی آنها همه  موسسه را نمی توانست گرم کند. تأسیسات بهداشتی خانه ها ناکافی بود. در بیشتر این خانه ها حمام وجود نداشت و تنها به نصب دوش کفایت می شده است .   سالمندان این خانه ها اغلب هفته ایی یا حتی ماهی یک بار حمام می کردند. با این شرایط کاملاً قابل فهم است که چرا سالمندان رفتن به این خانه ها را به صورت واقعی غم انگیز می دانند. بر اساس آمار گرفته شده توسط دکتر پکی نیو ، بیش از 50 درصد سالمندان در همان اولین سال پذیرش در این خانه ها فوت می کنند . در بسیاری از خانه ها، ساکنان از محدودیت های تحمیل شده بر آنان رنج می برند. ساکنان  خانه ، از گذشته خود راز محیط خویش گسسته می شوند. اغلب آنان لباس متحد الشکل و مشابه بر تن دارند. معمولاً ملاقات با آنان همه روزه میسر است ولی خانواده ها به ندرت به دیدن آنها می آیند. در پاره ای موارد هم اصولاً بازدیدی از آنها به عمل نمی آید. سطح علایق آنها به صفر تنزل  می کند و در نتیجه که می تواند توجه جامعه سالمند را به خود جلب کند، کارهای دستی است . این اشتغال احساس مفید بودن را در آن ها به وجود می آورد."(8)
در ایالات متحد، امریکا نیز چندین مرکز سالمندان به نام " شهر خورشید " یا " آفتاب شهر " برای اسکان سالخوردگان با سطح زندگی بالا وجود دارد. در فرانسه 45/1 در صد از مردم سالخورده را در خانه های دولتی که مخصوص سالمندان است نگهداری می کنند.
اکثر سالمندان در نیوزیلند در مناظر شخصی زندگی می کنند به نحوی که از هر 10 سالمند، 9 نفر منزل شخصی دارند و 8/2 درصد در آسایشگاه به سر می برند. در ژاپن خانواده ای که شالوده زندگی افراد سالمند خود را در همان خانه بنا نمایند از اهمیت خاصی بر خوردار است. اکثر والدین ژاپنی مایلند با دیگر اعضای خانواده زندگی کنند . در سال 1980، 69% مردان و زنان 65 سال به بالا با فرزندانشان زندگی می کردند . در ژاپن علاوه بر خانه سالمندان محل هایی آسایشگاه سالمندانی نیز وجود دارد. همچنین خانه هایی با شهریه کم و مناسب برای نگهداری افراد کهن سال تأسیس شده است . ولی هرکدام از این سه نوع خانه سالمندان دارای شرایط خاصی است. به عنوان مثال آسایشگاه افراد بالای 65 سال را که  به دلیل معلولیت جسمی و ذهنشان به مراقبت کامل نیاز دارند، می پذیرد.
در سال 1981، 1165 نوع از این گونه موسسات در ژاپن وجود داشت که 89510 نفر را تحت حمایت قرار داده بود. در ژاپن بدلیل اهمیتی که برای افراد سالمندان خود به عنوان کیان خانواده قائلند، روز 15 سپتامبر هر سال را به عنوان "روز توجه به سالمندان " نامگذاری کرده و آن روز را تعطیل عمومی اعلام داشته اند. قدمت این بدعت گذاری به سال 1966 مربوط می شود. کشورهای اسکاندیناوی بیشترین کوشش را در  این راه بکار برده اند . "دهکده پیران" که شهرت جهانی دارد. در 1919 در کهن هاک و در سال 1950 ،آن را نوسازی کردند . این مجموعه ابتدا با 1600 تخت شروع بکار کرد. در سوئد، قانون حمایت و نگهداری سالمندان ، در سال 1930 به تصویب رسید به موجب این قانون  سالمندان در خانه های بزرگ و یا واحد های آپارتمانی زندگی می کنند.
مراکز بهداشت و بهزیستی دولتی ،در آسایشگاه های محلی همراه با مراکز تفریحات سالم وجود دارد. به گونه ای که افراد و سازمان های داوطلب نیز در مورد سالمندان همکاری دارند. امروزه حدود 200  هزار واحد آپارتمانی مدرن در سوئد احداث شد که به ویژه به مستعمری بگیران و باز نشستگان کرایه داده می شوند در سوئد جمعیت کهنسالان 12% و سن متوسط77 سال است در سال 1945 محله های فقیر نشین سوئد سکونتگاه تعدادی از کهنسالان بود ولی اکنون خانه های جدیدی مخصوص سالمندان در این کشور ساخته شده است . بنا به قول "سیمون دو بوار" از 1941 تا 1350 خانه برای سالمندان در سوئد تأسیس گردیده بود که 45 هزار سالمند در آن زندگی می کردند.
خانه های سالمندان در ایران 
در ایران توجه به سالمندان به صورت جدی در اوایل در دهه 40 قرن حاضر در قانون برنامه چهارم عمران کشور مطرح شد و درآن برنامه اعتباری به منظور جمع آوری سالمندان در خانه های مخصوص و نگهداری از آنان پیش بینی گردید که براساس آن در آسایشگاه خیریه در سال 1342 در تهران تأسیس گردید و سپس در سال های بعد بر تعداد آنها افزوده گشت.
"درشهریور سال 1353 ، وزارت رفاه اجتماعی وقت ، نظارت برامور سرای سالمندان را برعهده گرفت وسپس با ادغام وزارت رفاه و وزارت بهداری به نام وزارت بهداری و زیستی این گونه سراها زیر نظر حوضه بهزیستی وزارت بهداری و بهزیستی قرار گرفت .
در سال 1359 با تفکیک حوضه بهزیستی از وزارت بهداری و تأسیس سازمان بهزیستی کشور، سراهای سالمندان در حوضه وظایف سازمان بهزیستی کشور قرار گرفت که تحت نظر معاونت رفاهی سازمان مذکور به فعالیت خود ادامه می داد. در سال 1360، این واحد از حوضه معاونت حمایتی به حوضه معاونت توانبخشی انتقال یافت. و به نام آسایشگاه سالمندان معلول نامیده شد. در حال حاضر 43 آسایشگاه در سطح کشور فعالیت دارند که 28 واحد آن دولتی و 15 واحدآن را غیر دولتی است و رقمی حدود3000 نفر سالمند را تحت پوشش دارند . از کل آسایشگاه های کشور 18 واحد آن را دراستان تهران و بقیه (درحدود25 واحد) در دیگر استان ها قرار دارند.(1)( جدول 2)
 خانه های سالمندان درایران زیر نظر مسئولان و پزشکان قرار دارند و اداره بهزیستی و وزارت بهداشت و درمان به طور مداوم برکار آنها و از نظر دارو درمان و بهداشت ، نظارت کامل دارند.
ردیف    نام آسایشگاه های سالمندان    تعداد کل سالمندان    نشانی
1    آسایشگاه هشتم شهریور    15     
2    آسایشگاه نیکان    55    پاسداران
3    آسایشگاه حضرت مریم    30    جمهوری
4    آسایشگاه زغفرانیه    108    ولیعصر
5    آسایشگاه پاسداران    48    پاسداران
6    آسایشگاه ایران    47    پاسداران
7    آسایشگاه ابن سینا    50    خ تهرانسرا
8    آسایشگاه گورک مقدس    19    وحدت اسلامی
9    آسایشگاه ارتدوکس روسی    17    خ مبارز
10    آسایشگاه سوسه مایریک    25    بهار شیراز
11    آسایشگاه چیلویان    30    اسد آبادی
12    آسایشگاه خانه پیران    35     
13    آسایشگاه فاطمیه    34     
14    آسایشگاه قدس    118    جاده قدیم کرج
15    آسایشگاه کهریزک    326    کهریزک
16    آسایشگاه هاشمی نژاد    83    کهریزک
17    آسایشگاه مهرایران کرج    70    کرج
18    آسایشگاه دادخواه    15    خواجه عبدالله انصاری
19    آسایشگاه شایستگان        میدان از گل
20    آسایشگاه فزرانگان    50    شهرک قدس
 
جدول (4-1) آسایشگاه سالمندان استان تهران در سال1378
 
 "ازسال 1361 تاکنون، به تدریج سپردن سالمندان به آسایشگاه ها سیر صعودی داشته ،چنانکه از6/1درصد به 7/29 درصد در سال 1370 افزایش یافته است . این امرنشان دهنده چند عامل مهم می تواند باشد :
1-    دگرگونی سیستم خویشاوندی و گذر خانواده از مرحله گسترده به هسته ای به گونه ای که 6/53 در صد از سالمندان به نوعی تنها و بدون خانواده زندگی می کنند و این مساله می تواند ناشی از انزوای اجتماعی سالمند باشد که پیامد تغییرات سیستم خویشاوندی است .
2-    افزایش تعدادافراد خیلی پیر و نیز ناتوان و همچنین افزایش تعداد افرادی که ناتوانی جسمی و یا مشکلات بهداشت روانی دارند.
3-    کاهش تعداد افرادی که برای مراقبت از سالمندان در دسترس و یا نزدیک به آنان زندگی می کنند.(12)
با توجه به مطالب داده شده و توجه به این مساله مهم که هر چه افراد پیرتر می شوند، بیشتر به سمت خانه تمایل پیدا می کنند و اهمیت خانه به عنوان پناهگاه ، هر چه که بقیه عوامل اجتماعی از زندگی فرد محو می شوند ، افزایش می یابد و همچنین از آنجا که آسایشگاه های کنونی غالباً در اماکنی تشکیل شده اندکه برای این کار ساخته شده و اغلب آنها شرایط رفاهی و ایمنی لازم را برای زیستن سالمندان ندارد، لذا تحقیقات مبنی بر ارائه ضوابطی کامل و مناسب جهت طراحی این گونه خانه سالمندان بسیار لازم و ضروری است و همچنین لازم است تا مسائل خاص سالمندان در تعیین ضوابط معماری و شهرسازی مورد توجه قرار گیرد. البته لازم است تا برنامه ریزی دقیق و سنجیده ای در این خصوص انجام گیرد تا خانه سالمندان به منزله خانه دوم آنان باشد، نه بعنوان « سالن انتظار مرگ » .
ساختار جمعیت و مسائل اجتماعی ، اقتصادی سالمندان 
4-3-ساختار جمعیتی کشورهای جهان
بر اساس تقسیم بندی سازمان ملل متحد، کشورها دارای سه نوع ساخت جمعیتی جوان، بزرگسال و سالخورده می باشند. شاخص این نوع ساختار نسبت به جمعیت سالخورده 65 ساله و بالاتر در کشورهاست. به این   صورت که : در کشورهای دارای جمعیت جوان ، کشورهایی هستند که نسبت سالخوردگان آنها زیر 4 درصد باشد. کشورهای دارای جمعیت بزرگسال، کشورهایی هستند که نسبت جمعیت سالمند آنها بین 4 تا 6 درصد و در کشورهای دارای جمعیت سالخورده ، کشورهایی هستند که نسبت جمعیت سالمند آنها 7 درصد و یا بیشتر باشد که در این باره  طبق تحقیقاتی که در سال 1980 به عمل آمده است : تعداد 89 کشور جهان دارای جمعیت جوان ، 10 کشور دارای جمعیت بزرگسال و 37 کشور دارای جمعیت سالخورده بودند.(1) بر اساس این تعریف از سال 1375 ، ایران جزء کشورهای با ساختار جمعیتی بزرگسال به شمار می آید.
متوسط عمر در جهان 
آخرین گزارش سازمان ملل متحد گویای این واقعیت است که در اکثر کشورهای صنعتی ، عمر متوسط معمولا بیش از 70 سال و حال آنکه در کشورهای در حال توسعه ، عمر متوسط در حدود 50 تا 60 سال است. به علت تفاوت میزان عمر متوسط در میان زنان و مردان و بالاتر بودن امید زندگی در میان زنان، به ویژه در سطح کشورهای صنعتی، اطلاعات جمعیتی سازمان ملل متحد نشان می دهد که به طور کلی نسبت جنسی در سنین 60 ساله و بالاتر به طور کلی کمتر از 100 می باشد و در برخی از کشورها، حتی در حد فاصل 50 تا 70 قرار دارد و مفهوم این اعداد نشان دهنده برابر بودن تعداد زنان و مردان در این مقطع سنی است. در ایران، متوسط عمر از 52 سالگی در سال 1350 رو به افزایش نهاد. به طوری که در سال 1375 به 65 سالگی رسیده است و پیش بینی می شود که در سال 1400 متوسط عمر به 71 سال برسد.
جمعیت سالمندان در جهان 
امروزه اکثر کشورهای صنعتی ، با فرآیند سالمند شدن  جمعیت روبرو می باشند. اگر چه در حال حاضر، بسیاری از کشورهای در حال توسعه با چنین مسئله ای مواجه نیستند ولی در قرن آینده این کشورها نیز همانند کشورهای صنعتی امروز با مشکل جمعیت سالمند رو به رو خواهند شد. براساس برآوردهای سالانه، گفته شده است که جمعیت جهان بین سال های 2025-1950 ، 3 برابر ، تعداد افراد مسن 4 برابر و تعداد افراد بسیار مسن 10 برابر خواهد شد. گزارش های جمعیتی سازمان ملل متحد در سال 1990 نشان می دهد که نسبت جمعیت 65 ساله و بالاتر در سطح دنیا بسیار متفاوت است.
معمولا بالاترین نسبت ها متعلق به کشورهای اروپای غربی و شمالی است. به عنوان مثال این نسبت در اتریش 20% ، دانمارک 20.2 درصد ، ایتالیا 20.8 درصد و انگلستان 20.6 درصد بوده است.
در سال 1991 ، در آمریکا 31 میلیون نفر جمعیت را سالمندان بالای 65 سال تشکیل می دادند ، پیش بینی شده است که این رقم در سال 2005 به 33.5 میلیون برسد و این در حالی است که افزایش جمعیت در سطح جهان ، در همان سال به 600 میلیون نفر می رسد.
در مقابل ، کمترین نسبت ها مربوط به کشورهای آسیایی و آفریقایی بوده است. به عنوان مثال ، در بنگلادش 5 درصد ، چاد 4.7 درصد ، نیجریه 4.3 درصد ، الجزایر 5.7 درصد و ایران 5.4 درصد بوده است. بر اساس برآوردهای سالانه حدود 2.5 درصد بر تعداد افراد 65 ساله و بیشتر در جهان افزوده می شود که 90 درصد این افزایش در کشورهای در حال رشد، از جمله کشورهای آسیایی خواهد بود.همچنین پیش بینی شده است که در سال 2025 از هر 7 نفر جمعیت دنیا 1 نفر بیش از 65 سال عمر خواهد کرد که بر این اساس تعداد سالمندان به رقمی بیش از 1 میلیارد نفر خواهد رسید که حدو 13.7 درصد جمعیت در آن خواهد بود. تغییر توزیع سنی مشخص کننده پدیده سالخوردگی جمعیت است. با افزایش تعداد سالمندان ، نیازهای اختصاصی تر مربوط به سالمندی ( نیازهای دارویی ، تغذیه ، نگهداری از اشخاص سالمند و تامین مایحتاج زندگی آنها ) نیز افزایش می یابد و هر چه درجه سالخوردگی جمعیت بالا رود، جامعه با مشکلات بیشتری در ارتباط با سالمندان مواجه خواهد شد.
جمعیت سالمندان در ایران 
تعداد جمعیت سالمندان ایران طی دهه 1365 تا 55  اگر چه افزایش یافته است، به علت رشد موالید و کاهش مرگ و میر نوزادان سهم این گروه جمعیتی از 3.5 درصد در سال 1355 به 3 درصد در سال 1365 کاهش یافته است. در دهه 65-1375 با افزایش جمعیت سالمند 65 ساله و بالاتر ، درصد سالمندان این گروه از 3 درصد به 4.3 درصد افزایش یافته است. این مطلب بیان کننده این نکته است که با افزایش امید زندگی و کاهش سطح باروری ، ساختار جمعیت کشور از ساختار جوان به ساختار جمعیت بزرگسال تغییر یافته است.(جدول 3)
 
4-6-1-جمعیت سالمندی در استان تهران 
طبق سرشماری انجام گرفته در سال 1370 ، 3.4 درصد جمعیت استان تهران را سالمندان 65 سال و بالاتر تشکیل می دهند، این رقم در سال 1375 به 4.1 درصد افزایش یافته ، که از این تعداد در سال 1375 ، 12 درصد به تنهایی زندگی می کنند که برابر است با 55207 نفر. 
4-6-2-جمعیت سالمندان در شهرستان تهران 
بر ساس آمار بدست آمده ، 4.7 درصد ساکنان شهر تهران را سالمندان 65 سال به بالا تشکیل می دهند. این رقم معادل 321319 می باشد که از این تعداد 13.7 درصد شاغل هستند. همچنین 12.9 درصد سالمندان تهرانی تنها زندگی می کنند که برابر با 41534 نفر است.
بررسی جمعیت مناطق 20 گانه تهران نشان می دهدکه نیمی از مناطق تهران دارای نسبت سالمندان بالاتر از متوسط کل تهران هستند و نیمی دیگر کمتر از آن. 
بالاترین نسبت سالخوردگی در مناطق 20 گانه شهر تهران مربوط به 2 منطقه شش و سه تهران است که با 9.9 درصد جمعیت 60 ساله و بالاتر به عنوان پیرترین مناطق و کمترین نسبت سالخوردگی در مناطق 20 گانه مربوط به منطقه 19 است که با 3.4 درصد جمعیت 60 ساله و بالاتر به عنوان جوانترین منطقه تهران به شمار می رود.
با وجود اینکه جمعیت کل کشور جوان است و جوانان زیادی به تهران مهاجرت می نمایند ولی باز هم در برخی  مناطق ذکر شده تهران جمعیت رو به کهن سالی می رود. بنابراین می توان برای کارهای سالمندان و نیز مکانیابی امکانات و فضاهای مخصوص  برای آنها در مناطق مختلف برنامه ریزی کرد. به عنوان مثال ، دو منطقه 3 و 6 را که بالاترین نسبت سالمندان تهرانی را دارا می باشند می توان مورد بررسی و مطالعات بیشتری قرار داد.
4-7-وضعیت اشتغال سالمندان 
از کل جمعیت سالمندان کشور در سال 1375 ، 91.6 درصد شاغل و 8.4 درصد بیکارند که از این تعداد 91.5 درصد شاغل مربوط به مردان و 93.5 درصد شاغل مربوط به زنان است. همچنین 90 درصد شاغلین در بخش خصوصی و 7.4 درصد آنها در بخش عمومی مشغول به کارند. ( جدول 6 ) .
 
لزوم ایجاد خانه های سالمندان در ایران 
در جوامعی که فرهنگ ویژه دارند و نیز در نظام های سیاسی اقتصادی گوناگون ، کهنسالی را به شیوه های متفاوت می نگرند.جوامع قبیله ای و کشاورزی ، کشورهای صنعتی ، کشورهای اسلامی و مجتمع های سرمایه داری هر یک بر پایه معیارهای گوناگونی که دارند با کهنسالی برخورد می کنند و پایگاه آن را روشن می سازند. در جایی که سالخوردگان مردکانی گرامی و ارجمندند ، در سرزمینی دیگر آنان را باری گران بر دوش و موجود بیهوده و ناسودمند در کنار زندگی به شمار می آورند.
در سطح خیلی از کشورهای دنیا با اینکه در مقایسه با چند دهه قبل تعداد سالمندانی که دارای تعداد بیشتری از فرزندان در قید حیات هستند افزایش یافته است ، اما توانایی و تمایل آن فرزندان به مراقبت والدین سالمند در حال کاهش است. همچنین خانه ها با افزایش هزینه های ساختمانی از نظر فضا در حال کوچک شدن بوده و هنگامی که پدر یا مادر سالم هستند و در خانواده باقی می مانند ، به نظر می رسد که حداقل در موارد قابل ملاحظه ای فشارهای عصبی ناشی از در گیری ها، محدودیت های فضایی و یا مشکلات مالی افزایش می یابد. بر اساس اطلاعات آماری بدست آمده در حدود 3.6 میلیون نفر از افراد سالمند بالای 85 سال جامعه آمریکا امروزه به طور مستقل زندگی می کنند. همچنین در بریتانیا بیش از 95 درصد سالمندان بالای 65 سال در خانه های شخصی خود زندگی می کنند. یکی از دلایلی که در پاره ای از جوامع پیشرفت معاصر ، تعداد سالمندانی که به تنهایی زندگی می کنند رو به افزایش است، آن است که دوستان منبع محبت ، رضایت و حمایت اجتماعی برای آنها هستند، به گونه ای که اوقات زیادی را با هم سن وسالان خود سپری می کنند.
اغلب افراد سالمند ، افراد همسال خود را قابل اعتمادتر از افراد  جوان تر حتی فرزندان خود می دانند. در کشورهای صنعتی مطالعات جامعه شناسان نشان داده است که در طول سال های اخیر گروه قابل ملاحظه ای از سالمندان ترجیح می دهند که جدا از فرزندان خود و معمولا در فاصله ای نزدیک « و نه با آنها » زندگی کنند. با افزایش تعداد سالمندان با افراد همسال خود ، بسیاری از آنها خود را تنها احساس نمی کنند ، حتی کسانی که بیوه یا مطلقه یا ازدواج نکرده هستند.
در کشور ما که هنوز پیوند عاطفی ، سنت های فرهنگی و باورهای دینی و پیوستگی های خانوادگی به سستس ننشسته است، مردم به گونه ای همگانی، کهنسالان خود را دوست دارند، به آنها ارج می نهند و برای تجربه سالخوردگان و پختگی رای و اندیشه والای آنان جایگاه ویژه ای قائلند. در حالی که جامعه ما وجود سراهای سالمندی را آن گونه که در جوامع سرمایه داری غرب معمول است پذیرا نیست ولی سالمندانی وجود دارند که در شرایط اجتماعی خاص قرار می گیرند و به اجبار زندگی در سراهای سالمندان را می پذیرند که این شرایط شامل موارد زیر است :
1-    افرادی که وابستگان نزدیک و یا ارتباط اجتماعی ندارند .
2-    خانواده هایی که از نظر مالی قادر به حمایت از سالمندان خود نیستند .
3-    ناکامی بودن و نامناسب بودن وسایل و لوازم سالمندان برای زیست مستقل .
4-    سالمندانی که خواستار زندگی مستقل اند و نمی توانند با فرزندان خود زندگی کنند.
5-    سالمندان معلول و بیمار که نیاز به مراقبت های خاص با امکانات پزشکی و پرستاری و مددکاری مطلوب دارند.
در جدول 10 آمار خانوارهای تک نفره و بیشتر در جمعیت سالمندان بالاتر از 60 سال در سال 1375 ارائه شده است.
سالمندان بالاتر از 60 سال در کشور    دارای همسر    سالمندانی که تنها زندگی می کنند    سالمندانکه با دیگران زندگی می کنند.
بر اساس جدول 10 ، 33 درصد زنان و67 درصد مردان دارای همسر بوده و تعداد زنان بیوه از مردان سالمندی که همسر خود را از دست داده اند و یا اصلا ازدواج نکرده اند ، بیشتر است. از این تعداد 15 درصد زنان به تنهایی زندگی کرده و 48 درصد آنان با فرزندانشان زندگی می کنند ولی در مردان مجرد و بی همسر 3.7 درصد به تنهایی زندگی کرده و 9 درصد آنان با فرزندان به زندگی ادامه می دهند. این آمار بیان کننده این مطلب است که زنان سالمند بیش از مردان سالمند به تنها زندگی کردن تمایل دارند.
همچنین با کوچک شدن خانواده و محدودیت مسکن ( آپارتمان نشینی ) در شهرهای بزرگ و کار کردن زن و شوهر در بیرون از خانه و حضور فرزندان در موسسه های آموزشی و تربیتی ، بخصوص در تهران ، این احتمال وجود دراد که خانواده کوچک هسته ای امکان نگهداری از سالمندان خود را از دست بدهند و ناگزیر آنها را راهی سراهای سالمندی کنند.
با وجود چنین شرایطی در شهرهای بزرگ ( بویژه در کلان شهر تهران ) ایجاد باشگاه ها و انجمن ها و حتی خانه های سالمندان یا داشتن وسایل رفاهی و بهداشتی و درمانی و تفریحی می تواند تا حدود زیادی احساس تنهایی سالمندان را کاهش داد. 
و....


کلمات کلیدی مرتبط:
خانه سالمندان ,پیدایش ,خانه سالمندان در جهان ,پاورپوینت , بررسی پیشینه ,و مبانی نظری طراحی , خانه سالمندان ,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود بررسی پاورپوینت بررسی مقدمات طراحی معماری 2
دانلود بررسی پاورپوینت تراکم عناصر در فضا در مبانی نظری معماری
دانلود بررسی پاورپوینت پیچیدگی درمبانی نظری معماری
دانلود بررسی پاورپوینت تناسبات وگونه شناسی كالبدی انسان و معماری
دانلود بررسی پاورپوینت نظم درساختار
دانلود بررسی پاورپوینت قاعده مندی منظم
دانلود بررسی پاورپوینت نور و کاربرد آن در معماری
دانلود بررسی پاورپوینت هنر نظم دادن به فضا درمعماری
دانلود بررسی پاورپوینت تناقص در مبانی نظری معماری
دانلود بررسی فرهنگ در معماری پاورپوینت
دانلود بررسی حرکت در معماری پاورپوینت
دانلود بررسی اصول طراحی میدان هاپاورپوینت
دانلود بررسی شوادان پاورپوینت
دانلود بررسی حس وحدت در معماری پاورپوینت
دانلود بررسی ارگونومی و سالمندان پاورپوینت
دانلود بررسی واژه شناسی معماری ایران پیرنیاپاورپوینت
پاورپوینت مبانی معماری رنگ در معماری داخلی
دانلود بررسی فرم در معماری پاورپوینت
دانلود بررسی فرم و خلق فضافایل پاورپوینت
دانلود بررسی سینما و معماری فایل پاورپوینت

Text/HTML
 
شما باید در حالت ویرایش باشید تا بتوانید متن را ویرایش کنید.

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد