خانه
روش و توضيحات خريد جهت اطمينان از عملکرد و تضمين تحويل محصول به بخش ارتباط با ما بخش مجوز ها مراجعه بفرماييد ، شما مي توانيد به صورت آنلاين از درگاه پارسيان، ملت و سامان خريد و درهمان لحظه از روي سايت اکثر فايلها را دانلود کنيد براي اين منظور مي بايست کليد افزودن به سبد خريد را در انتهاي هر صفحه کليک نموده و براي خريد به سايت بانک ارجاع داده شويد . با وارد نمودن رمز دوم خريد را انجام و بلا فاصله فايل مورد نظر را دانلود کنيد ، در معدودي موارد پس از خريد بدليل سنگيني فايل و يا نرسيدن نوبت آپلود و يا هزينه ناشی از نگهداری فايل روی سرور فايل را در ايميل خود دريافت نماييد -پشتيبانی و پاسخگويی در صورت وجود مشکل در دانلود محصولات سايت فقط با پيامک sms يا پيامرسان آيگپ همه روزه از ساعت 10صبح الی21 شب روزهاي معمول و ايام تعطيل
کمی ثواب ذخیره کنید
بخشی از مطلب پرسشنامهاي را كه در پيش رو داريد حاوي 60 سؤال است كه به صورت استاندارد طراحی شده و پایایی و روایی آن ها بارها مورد آزمایش قرار گرفته در این پرسشنامه هر سؤال مشتمل بر سه گزينه يا پاسخ ميباشد. لطفاً هر يك از سؤالات را با دقت مطالعه نموده، سپس يكي از پاسخهاي ارائه شده در زير هر سؤال را با علامت (*) انتخاب نماييد. بديهي است اظهار نظر واقعي و دقيق شما مد نظر ميباشد. تورنس (1979) خلاقيت را شامل 4 عنصري اصلي زير مي دانند: 1. سياسي: قدرت توليد ايده ها و جواب هاي فراوان((سوال 1-15 برای سنجش بعد سیاسی خلاقیت است)) 2. انعطاف: توانايي لازم براي تغيير جهت فكري يا تواناي توليد ايده هاي متنوع ((سوال 16-30 برای سنجش بعد انعطاف پذیری افراد است)) 3. ابتكار: توانايي توليد ايده يا محصول نو و بديع: يعني پاسخ هاي فرد قبلا ديده نشده باشد و جديد و نو باشد.((سوالات 31-45 برای بررسی این بعد از خلاقیت است)) 4. بسط با جزئيات: توانايي توجه به جزئيات وابسته به يك ايده: يعني افراد خلاق به جزئيات يك ايده توجه بيشتري نشان مي دهند. ((سوالات 46-60 برای سنجش بعد بسط جزییات خلاقیت است)) و ...... آزمون زمینه یابی مداد كاغذي چند جوابي سنجش خلاقيت (MPPT) تورنس ين پرسشنامه در ادبيات روانشناسي به آزمون خلاقيت تورنس مشهور و بر پایه تعریف وی از خلاقیت ساخته شده است . اصل آزمون سنجش خلاقيت تورنس ، بسيار مفصل و طولاني مي باشد . كه اجراي آن نيازمند صرف ساعتها وقت است . آزموني كه تحت عنوان سنجش خلاقيت تورنس در ايران شناخته مي شود در واقع شكل كوتاه شده و استاندارد شده آن مي باشد كه توسط دكتر عابدي استاد دانشگاه تهران در سال 1372 ساخته و معرفي گرديده و در ادبيات روانشناسي كشورمان با علامت اختصاري CT شناخته مي شود . دكتر عابدي از جمله پژوهشگران سابقه دار وعلاقمند حوزه خلاقيت و نوآوري در کشورمان شناخته مي شود . ايشان ابتدا درسالهاي 63-1362 و با تشويق و كمك دانشجويان رشته هاي روانشناسي دانشگاههاي تهران، نسبت به ساخت يك آزمون چند جوابي75 سوالي براساس تئوري و تعريف تورنس جهت سنجش خلاقيت نموده و ابتدا روي 650 نفر دانش آموز پايه سوم راهنمائي تهران اجرا گرديد . بعدا طي فعاليتهاي علمي در دانشگاه كاليفرنيا و با كمك دانشجويان ، نسبت به تجديدنظر و بازسازي آن اقدام و نهايتا در سال 1994 با همكاري گروهي از اساتيد دانشگاه مذكور( اونيل ، عابدي و اسپيل برگر) فرم 60 سوالي تهيه ، هنجاريابي ( بر روي 16250نفر دانش آموز )، استاندارد و ارائه كرد . فرم كنوني آزمون توسط اساتيد دانشگاه دوستو اسپانيا ( 1992) مورد استفاده قرار گرفته است ( كفايت ، 1373، ص 114). تاکنون بیش از 2000 مقاله علمی که در آنها آزمون تورنس به عنوان ملاک سنجش خلاقیت استفاده شده ، چاپ گردیده است (دائمی ومقیمی ، 1383، ص 2). در بین ابزارهای سنجش خلاقیت ، آزمون تفکر خلاق تورنس در پژوهشها و اندازه گیریهای تربیتی اين آزمون در واقع چهار عامل تشكيل دهنده خلاقيت يعني سيالي ، ابتكار، انعطاف و بسط را مورد سنجش قرار مي دهد كه به ترتيب شامل 16 ، 22، 11 و 11 گزينه است . يعني سوالهاي 1تا 22 عامل سيالي ، 23 تا 33 عامل بسط ، 34 تا 49 عامل ابتكار و 50 تا 60 عامل انعطاف پذيري را مي سنجند. البته هريك از اين دسته سوالات در واقع يك خرده آزمون را تشكيل مي دهند . هرگزينه سه پاسخ متفاوت الف ، ب و ج (کیفی) با ارزش تبديل به كميت عددی 0 ، 1 و 2 را دارند . فرض است در هرمورد سوال انتخاب كننده گزينه الف كمترين و انتخاب كننده ج بيشترين ميزان خلاقيت را دارد . مجموع نمرات كسب شده در هر خرده آزمون ، نمايانگر نمره آزمودني در آن بخش است و مجموع نمرات آزمودني در چهار خرده آزمون ، نمره كلي خلاقيت فرد را نشان مي دهد. نمرات حاصل از سنجش هرچهار عامل به تنهائي و مجموع نمرات در كل ، قابل تحليل و تفسير هستند دامنه نمره کل خلاقیت هر آزمودنی بین 0 تا 120 خواهد بود . بنابراين براساس نرم آزمون تورنس ، امتيازبندي ميزان خلاقيت به شرح ذيل خواهد بود : - خلاقيت بسيار زياد : امتياز 120 الي 100 - خلاقيت زياد : امتياز100 الي 85 - خلاقیت متوسط : 85امتیاز الی 75 - خلاقيت كم : امتیاز 75 الی 50 - خلاقيت بسيار كم : امتياز 50 و پائين تر آزمون مورد استفاده در اين تحقيق به عنوان فرم دكتر عابدي شناخته مي شود. اين پرسشنامه به دانش آموزان ، كه هدف اساسي تحقيق سنجش و باروري قواي خلاقانه آنهاست ارائه و از آنان خواسته مي شود گزينه مناسب را انتخاب نمايد (دائمي ، 1383، ص 3). روايي و پایایی طبق تحقيقات دكتر عابدي آزمون خلاقيت هم از نظر روايي همزمان (با اجراي همزمان آزمون اصلي خلاقيت تورنس و آزمون خلاقيت دكتر عابدي نتايج معني داري از همبستگي بين عوامل چهارگانه هر دو آزمون بدست آمده است مثلا همبستگي بين دو خرده آزمون ابتكار(497 % = r) و بين دو خرده آزمون سيالي( 468 % =r ) بوده است) . ضمنا آزمون مورد استفاده نيز از نظر روايي محتوي ( نظر صاحبنظران ) مورد تائيد استاد راهنما قرار گرفته است . براساس تحقیقات کفایت اعتبار کل آزمون 27% ، مقیاس سیالی 09% ، مقیاس انعطاف پذیری 13% ، مقیاس ابتکار 015% و مقیاس بسط 24% گزارش گردیده که ضرایب بدست آمده در سطح 5% معنی دار هستند. کتابچه راهنمای آزمون خلاقیت دکتر عابدی ضریب پایائی کل آزمون را بین80 % تا 90 % ذکر کرده است براساس نتايج تحقيقات انجام شده توسط عابدي پايائي آزمون خلاقيت مورد استفاده كه از طريق آزمون مجدد بر روي دانش آموزان مدارس راهنمائي تهران در سال 1363 بدست آمده در چهار بخش آزمون به اين شرح است : ضريب پايائي بخش سيالي85 % ، بخش ابتكار82 % ، بخش انطاف پذيري85 % ، در بخش بسط 80 % بوده است (عابدي ، 1372) ضريب همساني دروني با استفاده از آلفاي كرونباخ براي خرده آزمون هاي سيالي ، انعطاف پذيري ، ابتكار و بسط روي 2270 دانش آموز اسپانيائي به ترتيب 75% ، 66% ، 61% و 61% بدست آمده است و نتايج تحقيقات عابدي حاكي است در روش آزمون – بازآزمون كه بر روي 58 دانش آموز با فاصله 15 روز اجراء گرديده ضرايب همبستگي خرده آزمونهاي سيالي ، بسط ، ابتكار و انعطاف پذيري در اجراي اول و دوم به ترتيب 023% ، 444% ، 614% و 595% به دست آمده است كه جز مقوله سيالي ، ضرايب همبستگي بقيه مقولات در حد 1% در صد معني دار است و در روش ضريب همساني دروني آلفاي كرونباخ نيز ضريب همساني دروني براي 819 دانش آموز در خرده آزمونهاي سيالي ، بسط ، ابتكار و انطاف پذيري ، به ترتيب 67% ،48% ، 68% و 55% به دست آمده كه در حد 1% معني دار است . در روش همبستگي هر سوال با نمره كل آزمون نيز نتايج در سطح 1% معني دار بوده است ( دائمي ، 1383، ص 3و4). در تحقیقی که کفایت در موضوع موصوف انجام داده بود میزان پایایی پرسشنامه با استفاده از روش تصنیف و فرمول اسپیرمن – براون را 90 % برای کل آزمون , مقیاس سیلی 88 % ، مقیاس انعطاف پذیری 77% ، مقیاس ابتکار 93% و بسط 93% گزارش شده که همه نتایج در سطح کمتر از 5 % معنی دار می باشد . با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای میزان خلاقیت کل ، مقیاس سیالی، مقیاس انعطاف پذیری ، ابتکار و بسط به ترتیب نتایج 78%، 78% ، 81/0 ، 73% و 70% گزارش شده است که این نتایج نیز در سطح کمتر از 5% معنی دار است (کفایت ، 1373, صص108 و109) . با وجود این استدلال آماری قابل قبول ، لازم است یادآوری گردد عوامل مختلفی می تواند در وجود ، بروز و ارزیابی خلاقیت آزمودنی ها دخالت داشته باشد بنابراین شایسته است همواره جانب احتیاط رعایت و با استناد به نتایج مطلوب اجرای این قبیل آزمونها از زدن برچسب خلاق ، غیرخلاق و... به افراد خودداری گردد( دائمی ، مقیمی ، 1383، ص 8).