خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
نقش برتر پارس
 

روش و توضيحات خريد
جهت اطمينان از عملکرد و تضمين تحويل محصول به بخش ارتباط با ما بخش مجوز ها مراجعه بفرماييد ، شما مي توانيد به صورت آنلاين از درگاه  پارسيان، ملت و سامان خريد و درهمان لحظه از روي سايت اکثر فايلها را دانلود کنيد براي اين منظور مي بايست کليد افزودن به سبد خريد را در انتهاي هر صفحه کليک نموده و براي خريد به سايت بانک ارجاع داده شويد . با وارد نمودن رمز دوم  خريد را انجام و بلا فاصله فايل مورد نظر را دانلود کنيد ، در معدودي موارد پس از خريد بدليل سنگيني فايل و يا نرسيدن نوبت آپلود و يا هزينه ناشی از نگهداری فايل روی سرور فايل را در ايميل خود دريافت نماييد -پشتيبانی و پاسخگويی در صورت وجود مشکل  در دانلود محصولات سايت فقط با پيامک sms يا پيامرسان  آيگپ همه روزه از ساعت  10صبح الی21 شب روزهاي معمول و ايام تعطيل

  


بنر سمت جپ
 

کمی ثواب ذخیره کنید

https://mahak-charity.org/wp-content/uploads/2020/04/500x500-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA.png

پشتيبانی آنلاين

واتساپ-پيامک

 


جزوات آموزشی جغرافیا
 
فهرست مطالب: بررسی رابطه بین واحدهای ژیومورفولوژی و اشکال فرسایشی در حوضه آبخیز رودخانه سقز

   تعدادبرگ: 152   قیمت: 5800 تومان   حجم فایل: 5738 kb  تعدادمشاهده  8


فهرست 
فصل اول    1
1-1- اهداف تحقیق:    2
1-2- پیشینه تحقیق:    2
1-3- روش تحقیق:    5
1-6 مسائل و مشکلات تحقیق:    6
1-7- موقعیت حوضه مورد مطالعه:    6
فصل دوم:    10
مقدمه:    11
2-1-1 تعریف سنجش از دور:    12
2-1-2- سیستم سنجش از دور:    12
2-1-4- توان تفکیک زمانی:    15
2-1-5- توان تفکیک فضایی(مکانی):    16
2-1-6- انواع ماهواره ها:    16
2-1-8-  ماهواره های لندست:    17
2-1-11- تصاویر رقومی:    22
2-1-13- خصوصیات تصاویر رقومی:    23
2-2-2- بررسی کیفیت تصاویر ماهوارهای:    26
2-2-5-  بارز سازی تصویر:    28
2-2-5-1- بهبود کنتراست در درجات خاکستری تصویری:    29
2-2-6-  شاخص پوشش گیاهی:    30
نقشه(2-3) تصویر رنگی کاذب در باندهای 1 و 2 و 3 .    34
فصل سوم:    36
4-1-  زمین شناسی ساختمانی (تکتونیک) منطقه:    37
4-2-  چینه شناسی:    40
4-3- سنگ های دگرگونی پرکامبرین:    41
4-5- سنگ های آذرین درونی:    47
نمودار(3-1) پراکندگی واحدهای زمین شناسی    50
فصل چهارم    52
مقدمه:    53
4-1- عوامل کنترل کننده آب و هوای حوضه:    55
- فرود بلند مدیترانه:    57
4-2- ایستگاه های هوا شناسی منطقه مورد مطالعه:    58
4-4-1- رژیم بارندگی:    60
4-5- رطوبت نسبی:    65
4-6-2- میانگین حداکثر و حداقل درجه حرارت:    69
4- 7- تعداد روزهای یخبندان:    73
4-9-  تعیین تیپ اقلیمی:    78
فصل پنجم    80
5-1- شبکه آبراهه:    82
شکل حوضه:    86
ارتفاع حوضه (پستی و بلندی):    88
نقشه(5-5) جهت شیب حوضه    97
فصل ششم    97
مقدمه:    98
6-1-  پوشش گیاهی:    99
6-2-  جنگل:    99
6-3-  تیپ های مرتعی استان:    100
6-4-  تیپ های مرتعی حوزه مورد مطالعه:    102
7-1- واحد های ژئومورفولوژی:    108
فرسایش سطحی روی دامنه تپه    141
فرسایش شیاری روی دامنه ها    142
فرسایش آبراهه ای در دره V در حوضه مورد مطالعه    143
فرسایش سطحی در مسیر جاده    143
فرسایش خطی در کنار جاده    144
فصل نهم    145
نتایج    146
پیشنهادات:    149
منابع:    151
 
چکیده
 
      افزایش جمعیت و تغییر در الگوی مصرف مردم، بهره برداری بیشتر از منابع طبیعی خدادادی آب و خاک کشور را ایجاب می نماید. از سوی دیگر محدودیت منابع باعث می گردد تا در ازای این افزایش تقاضا، افزایش بهره وری و بالا بردن راند مان تولید به عنوان یک ضرورت اساسی مطرح گردد. اگرچه در دهه های اخیر افزایش بهره وری با اتکاء به رشد و توسعه علوم آب و خاک دچار تحولات شگرفی گردید، ولی متاسفانه تاکنون نتوانسته است جایگزین روش ساده افزایش بهره وری به ازای فزایش نیاز گردد. حاصل این کاستی ، تشدید فرسایش و هدر رفت بخش زیادی از منابع آب و خاک وپوشش گیاهی کشور بوده که از عوارض آن می توان به نابودی عرصه های جنگلی، سیر قهقرایی مراتع، کاهش حاصلخیزی اراضی، بیابانی شدن عرصه های منابع طبیعی و کشاورزی اشاره نمود.
      بنابراین توجه جدی به مسایل فرسایش یکی از موضوعات مهم در محافل علمی و مورد عنایت محققین می باشد. یکی از موضوعاتی که در مسایل فرسایش مورد توجه قرار می گیرد بررسی اشکال فرسایش        می باشد. همانگونه که اشاره شد استفاده ناصحیح از منابع آب و خاک باعث تشدید فرسایش و ایجاد لند فرمهای متنوعی می شود. این اشکال را می توان با توجه به عوامل عمده پدیدآورنده آنها به دو دسته فرسایش آبی و بادی تقسیم نمود. فرسایش آبی بیشتر اشکالی مانند فرسایش خندقی ، فرسایش کنار رودخانه ای، فرسایش هزار دره و فرسایش بادی نیز نهشته های بادی و عوارض ماسه ای را ایجاد میکند.از آنجاییکه هر کدام این اشکال نشان دهنده میزان تخریب و فرسایش در سطح زمین می باشند بنابراین با پی بردن به   محدوده هایی که این اشکال ظهور پیدا می کنند علاوه بر اینکه می توان بررسی های دقیق برروی آنها انجام داد،برای آینده نیز چشم انداز و نگرش واقع بینا نه تری برای مقابله با این اشکال پیدا نمود. بدون شک بررسی وضعیت کلیه اشکال فرسایش با اندازه گیریها و مشاهدات صحرایی نیازمند صرف وقت ، انرژی و اعتبار بالا ست، که عملاً بسیار مشکل می باشد. در عین حال بررسی پژوهشهای انجام شده در زمینه کاربردهای تصاویر ماهواره ای نشان می دهد، که بکارگیری روشهای پردازش رقومی اطلاعات ماهواره ای می توانند در دستیابی به اهداف این طرح و شناخت اشکال فرسایشی موثر باشد. زیرا تصاویر ماهواره ای به دلیل داشتن سری های زمانی ، هزینه کم ، پوشش زیاد و قابلیت پردازش رقومی می توانند اطلاعات مناسبی از وضعیت اشکال فرسایش در اختیار ما قرار دهند.
      از سوی دیگر مطالعات ژئومورفولوژی پایه و اساس بررسی های منابع طبیعی حوزه های آبخیز به شمار می رود و از آنجا که زمینه کاری در حوزه های آبخیز بسیار گسترده بوده و علوم مختلفی از قبیل اقلیم شناسی، خاکشناسی،  هیدرولوژی، اکولوژی، زمین شناسی و غیره دخالت دارند، جهت ایجاد هماهنگی و کنترل آنها نیاز به تهیه نقشه واحدی که جوابگوی تمام نیازها جهت شروع مطالعات باشد، لازم به نظر می رسد. در این راستا استفاده از نقشه ژئومورفولوژی منطقه ضروری می باشد. در این مطالعه سعی شده است که ضمن بررسی وضعیت زمین شناسی حوضه، اقلیم، مطالعه فیزیوگرافی، هیدرولوژی و مورفولوژی با استفاده از داده های سنجش از دور و GIS و با یک روش ترکیب نگر رابطه بین واحدهای مورفولوژیکی و اشکال فرسایشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد
 
 
فصل اول
کلیات تحقیق
 
1-1- اهداف تحقیق:
1) شناسایی اشکال فرسایشی حوضه مورد مطالعه 
2) تعیین گستره و نوع هر کدام از اشکال فرسایشی در واحدهای ژئومورفولوژی و ارتباط آن با این واحدها.
3) معرفی واحدهای ژئومورفولوژی که می توانند بیشترین سهم را در فرسایش حوضه داشته باشند.
4) تهیه نقشه ژئومورفولوژی.
 
1-2- پیشینه تحقیق:
مطالعات کلی که در منطقه و در سطح استان انجام شده عبارتند از:
1-    سازمان جغرافیایی نیرو های مسلح(1334) نقشه توپوگرافی 1:50000 شوی که بخشی از حوضه مورد مطالعه را در بر می گیرد، تهیه کرده است.
2-    سازمان جغرافیایی نیرو های مسلح (1334) عکس های هوایی منطقه را در مقیاس 1:50000 تهیه کرده است.
3-    مهاجر شجاعی و همکاران(1360) نقشه منابع و قابلیت اراضی استان را تهیه کرده اند.
4-    سازمان جغرافیایی نیرو های مسلح (1376) چاپ دوم نقشه توپوگرافی میرده را که بخش دیگر حوضه در آن واقع شده است را تهیه کرده است.  
5-    قصریانی و معروفی(1378) ، طرح شناخت مناطق اکولوژیک کشور – پوشش گیاهی استان کردستان را به انجام رسانده اند.
6-    تصاویر ماهواره ای منطقه توسط ماهواره لندست 7 ، (1381) میلادی تهیه شده است.
7-    سازمان زمین شناسی کشور (1382) نقشه زمین شناسی آلوت را که بخشی از حوضه مورد مطالعه را در بر می گیرد تهیه کرده است.
8-    نقشه زمین شناسی سقز که بخشی دیگر از منطقه مورد مطالعه را در بر می گیرد توسط زنده یاد مهندس علی حریری تهیه شده است.
 
و تنها کاری که به طور خاص و مدون در حوضه مورد مطالعه انجام شده رساله کارشناسی ارشد جناب آقای رستم پور در سال 1382 است که عوامل موثر بر حرکت دامنه ای حوضه را مطالعه کرده است.
 بنابراین نگارنده جهت آشنایی بیشتر با روش تحقیق در موضوع خود (بررسی رابطه بین واحدهای ژئومورفولوژی و اشکال فرسایشی به مطالعه کارهای مختلف در حوضه های متفاوت کشور با استفاده از همین روش پرداخت، که به قرار زیر می باشد: 
1- شهاب الدین قوامی (1369) رساله کارشناسی ارشد خود را با عنوان بررسی رابطه ژئومورفولوژی با فرسایش در سازند میوسن حوضه طالقان به انجام رسانده، روش تحقیق نامبرده استفاده از نقشه های توپوگرافی و زمین شناسی و مشاهده میدانی و مطالعه منابع کتابخانه ای بوده است. طبق تحقیقات ایشان اشکال ژئومورفولوژی حوضه عبارتند از فرسایش شیاری ، فرسایش آبراهه ای و   بد لند یا هزار دره و پدیده لغزش نیز در منطقه مشاهده شده است. محقق عوامل سنگ شناسی ، خاک شناسی و اقلیم منطقه را در پدید آمدن این اشکال موثر دانسته و نوع رس منطقه را ایلیت کلروکائولینیت تشخیص داده که رسی است با قدرت آبگیری کم، لذا جریان سطحی در آن غالب و منجر به تشکیل شیارها می شود. طبق مطالعات ایشان بارش منطقه از نوع برف بوده، لذا خاک زمان بیشتری برای آبگیری در اختیار دارد و آب را در خود نگه می دارد و این عامل باعث به وجود آمدن پدیده لغزش در منطقه شده است. عارضه دیگر منطقه بدلند است که  63  درصد آنها در دامنه های جنوبی مشاهد ه شده و دلیل آن آفتابگیری بیشتر دامنه های جنوبی و روان شدن آبراهه های با تراکم زیاد بر اثر ذوب برف بیان شده است.
      2- الیاس پرورش (1371) در رساله کارشناسی ارشد خود رابطه ژئومورفولوژی با فرسایش را در حوضه آبخیز گزیر شهرستان بندر لنگه (با تاکید بر فرسایش خندقی) مورد بررسی قرار داده است. روش مطالعه نام برده استفاده از نقشه های توپوگرافی منطقه، نقشه های زمین شناسی، مشاهده میدانی و مطالعه ....


کلمات کلیدی مرتبط:
بررسی ,رابطه ,بین, واحدهای, ژیومورفولوژی ,و, اشکال, فرسایشی, در, حوضه,آبخیز ,رودخانه, سقز , موقعیت فرهنگی ، اقتصادی ، جغرافیایی , اقلیم, شهرها, کشورها ,تحقیق دانشجویی , زمین شناسی, جغرافیا ,پاورپوینت ,پایان نامه ,مقاله ,گزارش ,پروژه ,مطلب ,تحقیق آماده , سنجش از دور: , سیستم ,توان تفکیک زمانی: ,
مقالات مرتبط در این دسته
جزوه جغرافیای سیاسی
جايگاه سيستم اطلاعات جغرافياي (GIS) در مديريت روستايي
شرح و توصيف انواع ابرها
جابجايي رسوبات عمود بر ساحل و پروفيل توسعه يافت
گردشگری به عنوان یک سیستم: نمونه مشهد
برنامه ريزيبازتاب فضايي تحولات اقتصادي روستاهاي شهرستان رضوانشهر
نقش مدیریت ساحلی در توسعه پایدار شهری (نوار ساحلی نور و رویان)
روستای میر طالقان
جغرافیا ی شهر گلوگاه
توپوگرافی وفیزیوگرافی حوضه آبریزفریزی
اوپک و منافع ملی
جزیره هرمز
دلایل گرم شدن زمین و پیامدهای زیست محیطی آن
جغرافیای طبیعی شهرستان نیشابور
شناسایی مناطق ویژه اکولوژیک به منظور بررسی ناهنجاریهای محیطی و تدوین راهکارهای مناسب
نودیجه از روستاهای گرگان
طراحی و پیاده‌سازی ابزار GIS
جغرافیای استان تهران
نقش هنرستانهای کشاورزی درتوسعه و پیشبرد کشاورزی
مکان یابی سیستم های قدرت و توزیع و نیروگاه ها در محیط GIS

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد