خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی خصوصيات اقلیمی،جغرافيايي،تاريخي و فرهنگي معماری شهر مشهد

   تعدادبرگ: 49 اسلاید پاورپوینت   قیمت: 12000 تومان     تعدادمشاهده  1


پاورپوینت بررسی خصوصيات اقلیمی،جغرافيايي،تاريخي و فرهنگي معماری شهر مشهد
 
بخشی از مطلب
مشهد مرکز استان پهناور خراسان، با حدود 200 کيلومتر مربع و سه ميليون نفر جمعيت دومين شهر ايران است. اين شهر ميان دو رشته کوه «هزار مسجد» و «بينالود» در شمال شرقي ايران و خراسان واقع است.
 ميانگين ارتفاع آن از سطح دريا حدود يکهزار متر، طول و عرض جغرافيايي آن از نصف النهار گرينويچ و خط استوا در شمال   و  است. هواي آن بسيار متغير و باران سالانه اش بين 20 تا 60 سانتيمتر است. شهرستانهاي همسايه مشهد در شرق سرخس، در شمال غرب شهرستانهاي درگز و چناران در غرب و جنوب شهرستانهاي نيشابور و فريمان است.
 به سبب وجود مدفن امام علي بن موسي الرضا (ع) در مشهد همه ساله بيش از جمعيت آن زائر راهي اين شهر مي شود، زائر کنوني مشهد حدود چهارده ميليون نفر در سال است که عمدتاً در ايام نوروز و تابستان براي زايرت و سياحت عازم مشهد مي شوند. نام «مشهد» يعني محل شهادت، از ابتداي قرن سوم هجري قمري که علي بن موسي الرضا (ع) در اين محل شهادت يافت پديدار شد. پيش از آن، در مجاورت شهر مشهد، شهر مهم «توغان» قرار داشت که از چهار شهر ولايت توس و بعد از تابران بزرگترين و حتي در سده هاي اوليه اسلامي بزرگتر و مهمتر از تابران بود. 
 
 
نگاهي به مشهد از بعد تاريخي
 علت وجود و رشد شهر مشهد مرهون وجود مطهر مرقد حضرت امام رضا (ع) است که در سال 203 – 201 هـ. ق بدست مأموران خليفه عباسي به شهادت رسيد. رشد شهر تا قرن هفتم (هجوم مغولان) و ويراني شهرهاي بزرگي چون طوس و نيشابور چندان محسوس نبود ولي پس از آن مقدمات رشد و توسعه شهر فراهم گرديد. با روي کار آمدن حکومت صفويه و رسمي شدن مذهب شيعه در ايران توسط شاه اسماعيل صفوي رشد شهري سرعت بيشتري گرفت. حصار اصلي شهر و خيابانهاي عمده معروف به بالا خيابان و پايين خيابان در اين دوره ساخته شد. با روي کار آمدن حکومت نادرشاه افشار و انتخاب شهر مشهد به عنوان پايتخت بر اعتبار و عظمت مشهد بيش از پيش افزوده شد. تا جايي که جمعيت آن به حدود 250000 نفر افزايش يافته. ولي پس از حکومت افشار تا اواخر حکومت قاجار به تدريج از اعتبار شهر کاسته و جمعيت آن به حدود 80000 نفر کاهش مي يابد. شهر مشهد از آغاز قرن 13 (روي کار آمدن رضا خان) همگام با تحولاتي که در کشور اتفاق مي افتد، دچار تغييرات اساسي مي گردد. گسترش فيزيکي شهر باعث تخريب حصار قديمي شهر مي گردد (310 هـ. ش) شهر قديمي که در داخل حصار بجاي مانده از دوره صفويه محصور بود و بافت ارگانيک آن مشخص بود، بخش از شهر را تشکيل مي داد. محله هاي عمده و قديمي شهر از جمله محله نوغان، سراب، بالا خيابان، پايين خيابان، عيدگاه، سناباد و سرشور در نتيجه طرحهاي شهري و احداث خيابانهاي جديد، دچار از هم گسيختگي کارکردي و فضايي گرديدند. پس از پيروزي انقلاب اسلامي جمعيت شهر تا سال 1375 به حدود 2200000 نفر و وسعت شهر به حدود 200 کيلومتر مربع افزايش مي يابد. همگام با تحولات عمده جمعيتي، کارکردي و کالبدي که در شهر مشهد به وقوع مي پيوندد محدوده مرکزي شهر بويژه محلات مسکوني آن کمتر دچار تحول و دگرگوني مي شوند. محدوده بافت شهر مشهد داراي وسعتي 11689 هکتار و جمعيتي برابر 165087 نفر در سال 1370 بوده است. عليرقم تمرکز «هسته مذهب» «بارگاه حضرت رضا (ع)» با وسعت تقريباً 70 هکتار و «هسته تجاري عمده شهري» در اين محدوده در قالب بازارهاي عمده تجاري، محلات مسکوني پيرامون آن در رکود نسبي به سر مي برند. با وجود تلاشهاي گسترده اي که از گذشته در خصوص احياء و توسعه مرکز مشهد انجام گرفته محلات مرکزي شهر از مشکلات ناشي از فرسودگي و مشکلات زيست محيطي رنج مي برند.
 
مشهد از ديد کالبدي
در ساختار کالبدي مشهد، وجود يک مرکز قوي بارزترين مشخصه است که مرکز ثقل فعاليتهاي شهر نيز مي باشد. اين مرکز که همان هسته اوليه و قديمي شهر مشهد است به صورت مرحله اي و پوسته اي تدريجاً توسعه يافته است. ساختار دروني اين هسته مرکزي به صورت يک شبکه از محورهاي خطي يا راسته ها در ترکيب يا هسته هاي متعدد و مجاور آن است. محدوده تقريبي آن هسته مرکزي از شمال تا حدود ميدان شهدا از جنوب تا حدود خيابان دانش فعلي (فردوسي سابق) و از مشرق تا حدود ميدان 17 شهريور و از غرب تا حدود ميدان ده دي بوده است.
 عناصر شهري در جداره هاي اين محورها از اوايل راه ابتدا به صورت پيوسته و سپس به تدريج ناپيوسته واقع شده اند. تعدادي از عناصر شهري، به صورت هسته هايي پراکنده در امتداد راههاي شهري (اعم از راههاي اصلي يا فرعي) قرار گرفته اند. اين هسته هاي پراکنده داراي کاربري هاي متفاوت آموزشي – درماني – اداري – تجاري – ورزشي و تفريحي هستند.
 
 
 
مشهد از ديد بافت شهري
 روند شکل گيري زماني مکاني بافت کالبدي شهر از سال 202 هـ . ش بيانگر تکامل تاريخي و تمدن شهري در يک دوره زماني 1200 ساله است و نمادي عيني «منابع مادي» و «غناي فرهنگي» دوران گذشته از بافت آشفته با معابر پر پيچ و خم تا بافت منظم و شطرنجي معاصر است. محدوده بافت تاريخي قديمي شهر مشهد که بيانگر تحولات کالبدي سيماي شهر از ابتداي پيدايش تا حدود سالهاي 1300 هـ . ش مي باشد بالغ بر 11689 هکتار است که گنجينه هاي غني يادمانهاي بي نظير و زيباي تاريخي است.
 با گسترش شهر در دوره هاي مختلف، الگوهاي متفاوتي از بافت شهري در اين محدوده پديدار مي شود. عمده ترين انواع بافت را مي توان بافت خطي و پيوسته و بافت گسسته به شمار آورد. بافت خطي فشرده به دو صورت درونگرا در نواحي حرم و برون گرا در جداره اکثر خيابانهاي اصلي و مرکزي محدوده مرکزي شهر، قابل ذکر است که داراي طيف وسيعي از اندازه هاي مختلف قطعه بندي اراضي است. از ديگر انواع بافتهاي شهري مشهد بافت گسسته برونگرا است که بيشتر تک عناصر و هسته هاي پراکنده و يا مجموعه هاي با قطعه بنديهاي وسيع مربوط به مجموعه هاي تجاري و فرهنگي و آموزشي در اين گروه مي گنجد. اين نوع بافت هم به صورت پراکنده در قسمت هاي مختلف شهر و هم به صورت ترکيب شده با راسته هاي خطي داراي بافت فشرده قابل مشاهده است. در بافت محدوده استخوان بندي شهر عموماً تراکم زيادي احساس مي شود. اين مسأله ناشي از دو ويژگي قطعه بندي خردتر و ارتفاع ابنيه بيشتر، فضاهاي باز کوچک و محدود شده توسط ابنيه و غير قابل رويت از گذرگاه ها و بخصوص احساس تراکم زياد در فضا به دليل تفاوتها، اغتشاش و ناهمگني در دو ويژگي قطعه بندي و ارتفاع ابنيه است که در محدوده استخوان بندي اصلي شهر تشديد ميشود. 
 
مشهد از ديد بافت عملکردي
 از مهمترين نقشهاي عملکردي شهر، نقش مذهبي است. بطور کلي مهمترين حوزه فعاليتهاي مذهبي در هسته مرکزي واقع مي باشد. هسته هاي پراکنده در قسمت هاي غرب (ميدان شهدا و ارگ) که با رشته هايي از شبکه راههاي اصلي و فرعي شهر به اين هسته مرکزي مرتبط مي باشند از بخشهاي اداري شهر محسوب مي شوند نقش عملکردي تجاري و بازرگاني شهر نيز بسيار حائز اهميت است. اصلي ترين حوزه اين فعاليت (بويژه در زمينه عمده فروشي) به قديمي ترين محدوده يعني بازار و راسته هاي منشعب از آن در مراحل مختلف توسعه تعلق دارد که در حقيقت خيابانهاي مجاور نيز بافت شهري بينابين آنها را در بر مي گيرد. فعاليت آموزشي در قسمت شمال غرب هسته مرکزي به مرکزيت چند دانشگاه (دانشگاه علوم ادبيات و چند مجموعه آموزشي قديمي و جديد) قرار دارد. عناصر فرهنگي و فعاليت هاي مربوطه بيشترين تمرکز را در حوزه مرکزي و شمال غربي شهر مشهد داراست. حوزه هاي اصلي فعاليتهاي صنعتي، توليدي، تأسيسات شهري و انبار داري در شهر مشهد به صورت خطي در حاشيه جاده هاي منتهي به شهر ب صورت پراکنده و يا متمرکز قرار دارند. 
 
مشهد از بعد بصري
 در شهر مشهد شبکه سازمان يافته اي از عناصر نشانه اي شهري که بتوان به سطح هسته اصلي شهر پوشش کامل داده و نمادي از آن باشد وجود ندارد. اين مسأله بويژه به علت گستردگي وسيع شهر نسبت به محدوده مرکزي آن تشديد شده است. عنصر نشانه اي شهر مشهد حرم مطهر امام رضا (ع) مي باشد. تک عناصر پراکنده در کل سطح هسته مرکزي که داراي حوزه پوشش از مقياس هاي متفاوت تقسيمات شهري بوده و اغلب جلوه هاي بصري محدودي دارند. براي تعريف موقعيت دقيق محدوده هستي مرکزي نسبت به کل شهر، کفايت ندارد. فقط در برخي از راه هاي اصلي شهر، تعداد معدودي بناي با اهميت شهري قابل رويت بود مثل ميدان آزادي، ميدان ضد و....که با کمال تاسف امروز ديگر اثري از آنها هم نيست!
 از سوي ديگر رشد شهر مشهد نه تنها در سطح بلکه در ارتفاع و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
خصوصيات اقلیمی،جغرافيايي،تاريخي ,فرهنگي معماری شهر مشهد ,پاورپوینت بررسی ,نگاهي به مشهد از بعد تاريخي ,مشهد مرکز استان ,مشهد از ديد کالبدي ,مشهد از بعد بصري ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی شرایط اقلیمی و معماری بومي بوشهر
پاورپوینت بررسی كنترل باد يا جريان هوا و عناصر معماری سنتی ایران
پاورپوینت بررسی اقليمی و معماري روستای حصارساتی و روستای سقرچين شهریار
پاورپوینت بررسی ملاحضات و مشخصات اقلیمی در معماری همساز با اقلیم
پاورپوینت بررسی شرایط اقلیمی ، جغرافیایی ، طبیعی و تاریخی تهران
پاورپوینت بررسی دیوار ترومب ( Trombe)
پاورپوینت بررسی تأثیر اقلیم بر معماری فضای مسکونی ایرانی
پاورپوینت بررسی آلودگی هوای تهران و ارتباط آن با اینورژن
پاورپوینت بررسی عناصر و مولفه های تنظیم شرایط اقلیمی محیطی
پاورپوینت بررسی اقلیمی ،جغرافیایی و معماری منطقه یک تهران
پاورپوینت بررسی راهکارها و جزییات اجرایی بهروری انرژی در ساختمان
پاورپوینت بررسی معماری ساختمان انرژی صفر
پاورپوینت بررسی معماری ساختمانهای خورشیدی
پاورپوینت بررسی اصول طراحی ساختمان با انرژی صفر و معرفی نمونه های برجسته جهانی
پاورپوینت بررسی شرایط اقلیمی مناطق گرم و خشک
پاورپوینت بررسی معماری اقلیم گرم و خشک در جهان
پاورپوینت بررسی معماری پایدار و تاثیر اقلیم بر معماری بومی شمال مازندران
پاورپوینت بررسی شرایط اقلیمی و معماری اقلیم سرد کوهستان های غربی ایران
پاورپوینت بررسی نمونه کاربرد عوامل اقلیمی توسط ایرانیان در معماری سنتی
پاورپوینت بررسی شرایط اقلیمی جغرافیایی چابهار

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد