مطالعات اولیه طراحی مدرسه ابتدایی با تاکید بر افزایش خلاقیت درفضاهای باز مدرسه ،
فهرست مطالب
بیان مسئله 1
اهمیت و ضرورت انجام تحقيق و جنبه های نوآوری آن 3
اهداف برجسته تحقیق: 5
بهره وران: 6
پرسش ها و فرضیه های تحقیق 6
فرضیه ها 6
مرور ادبيات و سوابق مربوطه: 7
- روش انجام تحقیق 9
روش گردآوری داده ها 9
ابزار تحقیق 9
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها: 10
منابع 11
بخشی از مطلب
انسان در رهگذر تاریخ هنگام عدم پذیرش محیط زندگی خود از قوه خلاقیت و تفکر خویش بهره جویی نموده است و مشکل خویش را تشخیص داده و راه حل ارایه نموده است و به طور کلی انسان محیط خود را با طرح و ایده ها برنامه ریزی می کند و تغییرات و ابداعات صورت می دهد تغییر و تبدیل هایی که جهت رفع نیاز انسان و تغییر مشکلات صورت می پذیرد.
یکی از مسائلی که در مدارس امروزی مورد توجه قرار گرفته، پایین بودن سطح کیفی فضاهای آموزشی و حس مکان در مدارس است. این بحران یا به عبارتی دقیق تر عدم وجود حس مکان، ناشی از نبود مکان به معنای واقعی آن می باشد. مکانی که انسان را در ارتباط با لایه های دیگر وجود خویش قرار می دهد و این لایه ها به شناخت انسان از محیط پیرامون و خویشتن خود کمک می کنند.(کاشی، 1392)
حس مكان، تنها یک راه ساده برای توضیح نحوه ادراک یا دریافت مكان توسط فرد نیست بلكه مفهومی ارزشی و چند بعدی است و به شناسایی نمادین و عاطفی فرد نسبت به مکان مربوط می شود(Stefanovic, 1998) که توجه به آن در مدارس از اولویت های اساسی شمرده می شود.
در شرايط فعلي ايران فضاهای باز مدارس مكاني جداي بناي مدرسه محسوب شده و ادامه طبيعي كلاس هاي درس نمي باشد و حس مکان را القا نمی کنند. اين بستر فاقد انسجام وهويت لازم بوده و به ارضاي كامل نيازهاي آموزشي، بازي و استراحت دانش آموزان نمي پردازد. (فیضی و همکاران، 1389)
تصورغالب موجود در ميان برنامه ريزان، تصميم گيران، مديران وطراحان مدرسه، تنها كلاس هاي درس است كه در كامل ترين صورت با سالن هاي اجتماعات، آزمايشگاه و فضاي ورزشي تلفيق شده است. حياط هاي پوشيده شده با آسفالت به همراه برخي عناصر وتجهيزات محدود براي بازي وفعاليت هاي فيزيكي، تصويري است كه در تمامي مدارس كشور كمابيش به چشم مي خورد .تصوير آنچه از نظر دورمانده وبه آن توجهي نشده است فضاهای خلاق و رویکرد روانشناسی محیط می باشد .(فیضی و همکاران، 1389)
و....