دانلود مطالعات مجتمع گردشگری ورزشی با رویکرد معماری پایدار(کمپ ورزشی)
فهرست مطالب
فهرست کلی مطالب
چکیده
مقدمه
تعاریف
فصل اول مطالعات پایه
فصل دوم مبانی نظری
فصل سوم استانداردها و ضوابط
فصل چهارم برنامه فیزیکی و ریز فضاها
فصل پنجم اقلیم و موقعیت قرارگیری
فصل ششم طراحی سایت
فصل هفتم تاثیر گذاری رویکرد به موضوع
فصل هشتم نمونه های موردی و تطبیقی
تحلیل نمونه های داخلی
تحلیل نمونه های موردی خارجی
فصل نهم ایده و کانسبت
فصل دهم سازه و تاسیسات
فصل یازدهم منابع و ماخذ
بخشی از مطلب
صنعت گردشگري را صنعتي چتري ميخوانند زيرا طيف گسترده اي از فعاليتهاي اقتصادي مختلف كه با يكديگر ارتباطي مشخص دارند، در اين صنعت گرد هم آمده اند. تورگردانان، هتل داران و ارائه كنندگان ساير خدمات نظير اقامتگاه ها، رستوران داران، راهنمايان تور، دفاتر خدمات مسافرتي و گردشگری، بازاريابان، طراحان و فعالين صنعت نشر، توليدكنندگان صنايع دستي، و انواع سوغات و يادگاري ها، مديران و کارکنان، جاذبههاي گوناگون گردشگري، مديران محلي، فعالين صنعت حمل و نقل همه و همه در يك چيز با يكديگر اشتراك دارند و آن تأمين رضايت مشتري اي است كه او گردشگر خوانده ميشود (رنجبريان و زاهدي، 1386، ص 14).
مفهوم و ماهیت گردشگری
لغت توریسم از کلمه تور به معنای گشتن اخذ شده که ریشه در لغت لاتین ترنز به معنای دور زدن، رفت و برگشت بین مبدأ و مقصد و چرخش دارد که از یونانی به فرانسه و اسپانیایی و در نهایت به انگلیسی راه یافته است. در فرهنگ وبستر توریسم به سفری که در آن مسافرتی به مقصدی انجام می گیرد و سپس بازگشتی به محل سکونت را در بر دارد، اطلاق می گردد. در فرهنگ لغت لانگمن توریسم به معنای مسافرت و تفریح برای سرگرمی تعریف شده است و در فرهنگ لاروس توریسم به معنای مسافرت برای تفریح (لذت یا رضایت) آمده است. در فرهنگ های فارسی گردشگری با جهانگردی مترادف و در اقطار عالم سفر کردن معنا شده است. در فرهنگ دهخدا جهانگرد به معنای جهان گردنده، آنکه در اقطار عالم بسیار سفر می کند و سیاح معنا شده است. در فرهنگ آنندراج واژه جهانگرد و جهان نورد با هم آورده شده و کنایه از سیاح و بسیار سفر کننده آمده است. در فرهنگ های فارسی واژه های توریسم و جهانگردی و سیاحت با معانی یکسان تلقی شده است و دلالت بر یک کار فردی با جنبه سیر و سیاحت دارد نه یک کار جمعی که می تواند ریشه اقتصادی داشته باشد (پاپلی یزدی و سقایی، 1389، ص 20-18).
پروفسور هانزيكروكراف در تعريف فني گردشگري آورده است گردشگري كليه روابط و پديده هايي است كه از اقامت افراد غريبه ناشي ميشود. اين اقامت به معني ايجاد يك اقامت دائمي نبوده و ارتباطي با فعاليتهاي درآمد زا ندارد. انجمن گردشگري بريتانيا نيز گردشگري را بدين صورت تعريف كرده است: گردشگري حركت كوتاه مدت و موقت افراد به مقصدهايي خارج از محل معمول زندگي و كار آنهاست و آنها در حين اقامت در آن مقاصد فعاليت ها، بازديدها و گردش هايي را با اهداف مختلف انجام ميدهند (باتیا ، 1995، ص 25).
گردشگري عبارت است از جابجايي موقت افراد از محل زندگي و كارشان كه شامل كسب تجاربي متفاوت از تجارب زندگي روزمره باشد و به عنوان بخشي از تعطيلات و يا بخشي فرعي از يك مسافرت تجاري باشد (استاندیون و دی ناپ ، 1999، ص 13).
گردشگری، طبق تعريف واژه، موجب ميشود كه افراد از مناطق مختلف دنيا رو در روي يكديگر قرار گيرند، با يكديگر تماس برقرار كنند، بتوانند چيزهاي جديدي را كشف كنند كه ويژگي منحصر بفرد اين چيزها موجب ارتباط يا همبستگي بيشتر بين آنها شود. بدين وسيله ساير جوامع و فرهنگها داراي يك هويت ميشوند و به عنوان گروههاي انتزاعي و تجريدي در صحنه حيات باقي نمي مانند. بنابراين صنعت گردشگری ميتواند در راه دستيابي به اين پايداري (صلح جهاني) نقش بالقوه و ارزشمندي ايفا كند. سازمان جهانگردي به عنوان يك واحد دولتي كه خود را وقف توسعه گردشگری ، در سطح بينالمللي كرده است متوجه اين واقعيت شده است و ميكوشد در مأموريت هايش پيام صلح را بگنجاند. مأموريت اين سازمان در توسعه جهانگردي بدين گونه ابراز گرديده است: «توسعه جهانگردي وسيله يا ابزاري بسيار مهم براي تفاهم و صلح بین المللی است(گي ، 1377، ص 494).
مجموعه مفاهیم ذکر شده برای گردشگری و مفاهیم دیگری که در این کلمه مستتر است این مفهوم کلی را به ذهن متبادر می کند که گردشگری صنعت پیچیده ای است با ساختارها، عملکردها، صورت بندی ها و نتایج رفتاری بخش دولتی، خصوصی، تعاونی، اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، بهداشتی، زیست محیطی و فضای سرزمینی اعم از چشم اندازهای طبیعی و انسانی و فرهنگی. گردشگر میهمان است و خانه باید برای میهمان مهیا باشد. اگر میهمان وارد خانه ای شد باید همه اعضای خانه پذیرای میهمان باشند. چنانچه همه زیر ساختهای یک کشور عالی باشد ولی مردم روحیه، فرهنگ و دانش پذیرش گردشگر را نداشته باشند، تلاشها و تبلیغات برای جذب گردشگر مؤثر واقع نخواهد شد. وقتی در کشوری گردشگری توسعه می یابد همه امور دیگر آن کشور نیز باید توسعه یافته باشد (پاپلی یزدی و سقایی، 1389، ص 42-41).
و.....