خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: مطالعات طراحی استخر مجموعه ورزش های آبی ۱۱۵ صفحه

   تعدادبرگ: 115   قیمت: 17000 تومان   حجم فایل: 8564 kb  تعدادمشاهده  1


فصل اول:مطالعات پایه
(۱-۱)ورزش و سلامت:
ورزش و فعالیت‎های جسمانی برای بهبود سلامت و رفاه که از اهداف بنیادین اهداف توسعه هزاره هستند ضروری هستند. شکل‎های مناسب ورزش و فعالیت‎های جسمانی می‎توانند برای جلوگیری و همچنین کمک به درمان بسیاری از امراض غیرمسری مهم در جهان نقش چشمگیری داشته باشند. شواهد نشان می‎دهند که مشارکت منظم در برنامه‎های فعالیت‎های جسمانی طیف گسترده‎ای از منافع جسمی، اجتماعی و سلامت روانی دراختیار مردم قرار می‎دهد. این نوع مشارکت فعال همچنین مکمل استراتژی‎های بهبود رژیم غذائی، ممانعت مصرف دخانیات، الکل و مواد مخدر و ارتقاء ظرفیت عملکردی است. در نتیجه، فعالیت‎های جسمانی روشی مؤثر برای جلوگیری از امراض برای یک فرد و ملت‎ها است و راهی مقرون به صرفه برای بهبود سلامت عمومی است.
 
(۱-۲)کاهش جهانی امراض غیرمسری:
بار سلامتی امراض غیرمسری که قابل پیشگیری هستند مانند امراض قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و بیماریهای مزمن تنفسی به طور قابل ملاحظه در جهان در حال افزایش است. سازمان جهانی بهداشت برآورد کرده است که مرگ و میر، بیماری‎زائی و معلولیت‎های ناشی از این امراض مهم در حال حاضر حدود ۶۰ درصد کل مرگ‎ها و ۴۳ درصد حجم امراض‎ جهانی را تشکیل می‎دهند . انتظار می‎رود این نرخ‎ها به ترتیب تا سال ۲۰۲۰ تا ۷۳ درصد و ۶۰ درصد افزایش یابند .
 
 
بخشی از مطالب:
(۱-۳)منافع اقتصادی ورزش برای سلامت:
شواهد پزشکی نشان می‎دهند که شرکت در فعالیت‎های جسمانی، بعنوان بخشی از مجموع سبک زندگی سالم مقرون به صرفه‎ترین و پایدارترین راه غلبه برافزایش امراض غیرمسری است. بهبود سلامت عمومی از طریق افزایش فرصت‎های شرکت در ورزش منافع اقتصادی عظیم در پی دارد – بویژه در کشورهای در حال توسعه که منابع سلامتی در آنجا کمیاب است و به همین دلیل پیشگیری امری بسیار ضروری است.
تاریخچه شنا:
(۱-۴) تاریخچه شنادر جهان :
 
شواهد باستان شناسی نشان می دهند که قدمت شنا و شنا کردن به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد در تمدن مصر و بعد از آن در تمدن های آشور و یونان و روم باستان باز می گردد. آنچه از گذشته آموزش شنا می دانیم بر اساس یافته هایی است که از « حروف تصویری » هیروگلیف مصریان به دست آورده ایم. یونانی های باستان و رومی ها شنا را جزو برنامه های مهم آموزش نظامی خود قرار داده بودند ، و مانند الفبا یکی از مواد درسی در آموزش مردان بوده است. شنا در شرق به قرن اول قبل از میلاد باز می گردد. ژاپن جایی است که شواهد و مدارکی از مسابقات شنا در آن وجود دارد. درقرن هفدهم به دستور رسمی حکومتی شنا به صورت اجباری درمدارس تدریس می شد .مسابقات سازمان یافته شنا در قرن ۱۹ میلادی قبل از ورود ژاپن به دنیای غرب شکل گرفت. از قرار معلوم مردم ساحل نشین اقیانوس آرام، به کودکان هنگامی که به راه می افتادند یا حتی پیش تر شنا می آموختند. نشانه هایی از مسابقات گاه و بی گاه میان مردم یونان باستان وجود دارد و همچنین یکی از بوکسورهای معروف یونان شنا را به عنوان تمرین در برنامه ورزشی خود گنجانیده بود. رومی ها اولین استخرهای شنا را بنا کردند و گفته می شود که در قرن اول پیش از میلاد « گی یس می سی ینس »Gaiusmaecenas اولین استخر آب گرم را ساخت.
برخی عدم تمایل اروپائیان به شنا را در قرون وسطی ترس از گسترش و سرایت عفونت و بیماری های مسری می دانند از طرفی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد در سواحل بریتانیای کبیر در اواخر قرن ۱۷ میلادی از شنا در آب به عنوان وسیله ای برای درمان استفاده می شود. البته تا پیش از قرن نوزدهم شنا به عنوان تفریح و ورزش در میان مردم جایگاهی پیدا نکرد. زمانی که نخستین سازمان شنا در سال ۱۸۳۷ تأسیس شد در پایتخت بریتانیا یعنی لندن ، ۶ استخر سر پوشیده وجود داشت که مجهز به تخته شیرجه بودند. در سال ۱۸۴۶ اولین مسابقه شنا در مسافت ۴۴۰ یارد در استرالیا بر پا شد که بعد از آن هر ساله نیز به اجرا در آمد. باشگاه شنای « متروپولیتین »Metropolitan لندن در سال ۱۸۶۹ تأسیس شد که بعدها به انجمن شنای غیر حرفه ای تغییر نام پیدا کردکه در واقع هیئت رئیسه شنای غیر حرفه ای بریتانیا بود. فدراسیون های ملی شنا در چندین کشور اروپایی در سال ۱۸۸۲ تا ۱۸۸۹ شکل گرفتند.
(۱-۴-۲)شنا : شنای مسافت swimming : distance swimming
برای نخستین بار برنامه های آموزشی شنا در قرن نوزدهم در بریتانیای کبیر هم به منظور ورزش و هم در جهت گسترش نجات غریقی مورد استفاده قرار گرفتند. در دیگر نقاط اروپا نیز به تدریج از این برنامه استفاده شد. در سال ۱۹۱۶ در کشور ایالات متحده آموزش شنا برای حرفه نجات غریقی تحت حمایت سازمان صلیب سرخ آمریکا به اجرا در آمد. تمریناتی که توسط شاخه های مختلف نیروهای مسلح در طی جنگ های اول و دوم جهانی انجام گرفت ، در پیشرفت ورزش شنا تأثیر به سزایی داشت. برپایی دوره های آموزش شنا که تا حد آموزش به کودکان و خردسالان گسترش می یافت توسط سازمان های اجتماعی،مدارس باز شد. تمرینات ابتدایی و ساده که صرفاً در آن به شنا کردن تا حد ممکن تأکید می شد جای خود را به تمرینات با فاصله و مکرر دادند. تمرینی با فاصله متشکل از یک سری حرکات شنا در مسافت های مساوی با وقت های استراحت برنامه ریزی شده . در تمرینات با فاصله آرام که به منظور بالابردن میزان استقامت شناگران است، زمان استراحت بیشتر از زمان شنا است. در تمرینات با فاصله سریع که برای بالابردن سرعت شناگر مورد استفاده قرار می گیرند به شناگر اجازه می دهند که بعد از شنا در زمان استراحت به وضعیت عادی تنفس و ضربان قلب خود باز گردد.
پافشاری زیاد بر برگزاری مسابقات بین المللی منجر به ساخته شدن استخرهای ۵۰ متری شد. دیگر امکاناتی که باعث پیشرفت شنا هم در تمرین و هم در عرصه نمایش گردیدند شامل آب روهای موج گیر ، خطوط نشان دهنده است که برای جلوگیری از بی نظمی در جریان مسابقه فراهم شد. از دیگر امکانات دوربین های جدید برای مطالعه و بررسی حرکات در زیر آب ، ساعت های بزرگ که برای شناگران قابل مشاهده بودند و بالاخره ابزار الکتریکی زمان بندی است. بدین ترتیب از سال ۱۹۷۲ تمام رکوردها تا صدم ثانیه ثبت گردیده اند.
 
(۱-۴-۳)شنای رقابتی: competitive swimming
شنای رقابتی با ورود به المپیک در سال ۱۸۹۶ در عرصه بین المللی دارای اهمیت و موجودیت شد. مسابقات المپیک ابتدا تنها به مردان اختصاص داشت اما بعدها در سال ۱۹۱۲ مسابقات زنان نیز در این رقابت ها جای گرفت. قبل از تأسیس فینا( FINA ) بازی های المپیک ، شامل تعدادی از مسابقات غیر متداول بودند. برای مثال در سال ۱۹۰۰ زمانی که مسابقات شنا در رودخانه «سن» Seine در فرانسه برگزار می شد رقابت کنندگان باید از تیرهای چوبی خاصی بالا می رفتند و زیر صفی از قایق ها در آب شنا می کردند.پس از اینکه فینا تأسیس شد برخی از این مسابقات عجیب برچیده شدند. تحت مقررات فینا هم در بازی های المپیک و هم در دیگر مسابقات ، طول مسابقات به تدریج با سیستم متر اندازه گیری می شد. و در سال ۱۹۶۹ سیستم اندازه گیری یارد برای رکوردها منسوخ شد.
(شکل:۱-۴تاریخچه شنا)
(۱-۵)تاریخچه شنا در ایران:
تاریخچه شنا به عنوان یک ورزش ، در ایران ، بسیار کوتاه است و به طور کلی هم این رشته از ورزش به نسبت دیگر رشته ها در کشور ما چندان پیشرفتی حاصل نکرده است. در حالی که به جهت موقعیت جغرافیایی ایران که در شمال و جنوب کشور به دریا متصل است و هم به جهت تأکیدات مذهبی، می بایستی این ورزش را مورد توجه قرار می دادند.
در قدیم ، مکان هایی شبیه استخر سرپوشیده در حمام ها می ساختند ، به نام چال حوض. این چال حوض ها ، که حداکثر از ۱۰ متر تجاوز نمی کرد، برای شنا کردن و آب بازی بود.
در اطراف چال حوض ها، سکوهایی به ارتفاع ۲ یا ۳ متر وجود داشت که از بالای آن به درون آب می پریدند و عملیاتی مانند پشتک و وارو انجام می دادند.روشنایی چال حوض ها از سوراخ کوچکی که در سقف بود، تأمین می شد. در این گونه آبگیرهای غیر بهداشتی ، هیچ گونه مقرراتی وجود نداشت و هر کس می توانست قبل از استحمام یا پس از آن وارد چال حوض شود و به آب بازی و شنا ( که به معنای واقعی هم شنا نبود) بپردازد. تا سال ۱۳۱۴ در سراسر ایران حتی یک استخر شنا هم نبود و فقط در اردوگاه نظامی اقدسیه تهران یک استخر برای آموزش شنا به دانشجویان دانشکده افسری ساخته بودند.
در سال ۱۳۱۴ ، استخر دیگری در باغ فردوس شمیران احداث شد که به وزارت فرهنگ تعلق داشت. نخستین استخری که برای استفاده ورزشکاران و تعلیم اصول جدید شنا به آنها به وجود آمد، در سال ۱۳۱۴در منظریه تهران بود که یک مربی ورزش خارجی به نام « گیبسون » بر آن نظارت می کرد. پایه های ورزش شنای نوین در ایران از همان استخر منظریه گذاشته شد. در حال حاضر ، استخرهای خصوصی ، آزاد یا دولتی بسیاری در تهران و شهرهای مختلف ایران هست و نوجوانان و جوانان ، به ویژه در فصل تابستان ، استقبال زیادی از ورزش شنا می کنند.
(۱-۶)آب استخر و آبدرمانی:
آب مایعی بی‌رنگ و بی‌بو بی‌طعم و فاقد موادغذائی و در عین حال فوق‌العاده ارزان است. آب مهمترین ماده حیات و پیچیده‌ترین ترکیب جهان خلقت به شمار می‌آید.
قدرت و نفوذ آب آن را سرآمد مایعات کرده است. آب به صور مختلف یعنی مایع (حالت معمولی)، جامد (یخ) و بخار وجود دارد. آب بیش از سه چهارم سطح کره زمین یعنی ۱۴۶۰ میلیون کیلومتر مکعب را پوشانده است، به‌عبارت دیگر هفتاد درصد سطح کره خاک قلمرو آب‌هاست. لازم است بدانید هفتاد درصد وزن هر انسان هم آب هست و این جالب‌ترین وجه تشابه هم آب هست و این جالب‌ترین وجه تشابه انسان و کره‌زمین است!
اگر آب بدن نبود گوشت و پوست ما به این نرمی نمی‌شدند، بیشترین مقدار آب بدن در خون جمع شده به‌طوری‌که ۸۳ درصد خون آب و بقیه گویچه‌ها قرمز است، حتی مغز اسفنجی ما از آب بی‌نیاز نمانده زیرا همان‌طور هم نخستین آبادی‌ها و نخستین تمدن‌ها هم در کنار رودخانه‌ها، دریاها و اقیانوس‌ها پدید آمده‌اند. در سرزمین ما، که در منطقهء نیمه‌خشک قرار دارد، کمبود آب از دردهای کهنسال است. آن همه درس‌ها و سنت‌ها که در آئین‌های مذهبی ما با آب پیوند دارد، همه از حسرت آب کمیاب است. از هزاران سال پیش ایرانیان آب را به‌عنوان یکی از عناصر چهارگانه‌ای که بنیاد نخستین زندگانی‌اند می‌ستوده‌اند، (آتش، هوا، خاک، آب) و از آلودن آب پرهیز می‌کردند. واژه‌های آبادی به معنی (روستا) و آبادانی که از آب گرفته‌اند بیانگر اهمیت آب نزد ایرانیان است. (آبان) صورت جمع واژه آب است. در ایران باستان در روز دهم آبان‌ماه که آبان روز نامیده می‌شد جشن آبانگان برپا می‌داشتند که به ستایش آب و فرشته آب اختصاص داشت.
تاکنون بیماری‌های زیادی با استفاده از خواص درمانی آب، معالجه شده‌اند… با مطالعه این مقالات می‌توانید باسادە‌ترین روش‌ها و تنها به‌وسیله آب خود را معالجه کنید.
۷۰ تا ۷۵ درصد آن از آب تشکیل یافته است. آب در استخوان‌های بدن نیز نفوذ کرده و ۲۲ درصد استخوان‌های ما آب می‌باشد. هر انسان در شبانه‌روز به‌طور متوسط ۵/۲ لیتر آب را به‌صورت‌های عرق و ادرار دفع می‌کند و به جبران آن در هر شبانه‌روز به‌طور متوسط ۵/۲ لیتر آب به صورت‌های مختلف از جمله موادغذائی به بدن می‌رساند. به‌عبارت دیگر هر انسان در طول عمر خود به‌طور متوسط ۵۵۰۰۰ تا ۶۵۰۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند. در اهمیت آب بدانید که هرگاه نباشد مولکول‌های سلولی بدن جانداران از جمله فاکتورهای ارثی DNA خشک شده و تأثیر بیولوژیکی خویش را از دست خواهند داد. به ثبوت رسیده که هیچ مولکولی به اندازه ترکیب اتمی H۲O در فازهای مختلف زندگی نقشی اساسی و زیربنائی بازی نکرده است. ناگفته نماند که ما با هر جرعه آبی که می‌نوشیم چند گرم از (اورماتری) یا ماده اولیه فضائی را نیز به بدن خویش وارد می‌کنیم، چرا که هیدروژن، که یکی از عناصر ترکیب آب است یک (اورماتری) است که قدمتش به ۲۰ میلیارد سال قبل می‌رسد. فضاشناسان هیدورژن را یکی از نخستین موادی می‌دانند که نه تنها از آغاز خلقت جهان موجودیت پیدا کرد، بلکه در فرآیند انفجار اولیه نیز رأساً دخالت و مشارکت داشته است. شگفت‌انگیز است که نیاکان ما ایرانیان واژه آب را با دو حرف نخستین الفبا ساخته‌اند. به‌راستی هم آب خود الفبای زندگی و نخستین واژه در قاموس حیات است. همانطور که نخستین موجود زنده در بستر آب تولد یافته، نگهبانی آب با فرشته ی مقدس (خرداد) بود، افزون بر او دو فرشته دیگر نیز به نام‌های اپام نپات و ناهید (آناهیتا) نگهبان آب بودند. در اوستا کتاب مقدس ایرانیان باستان و زرتشتیان چنین می‌خوانیم: به سرچشمه‌های آب درود می‌فرستیم، به گذرگاه‌های آب درود می‌فرستیم، به کوه‌هائی که از فراز آنها آب جاری است درود می‌فرستیم، به دریاچه‌ها و استخرها درود می‌فرستیم، ایرانیان از آن پس که به دین اسلام گرویدند نیز تقدس آب را به فراموش نسپردند چرا که در قرآن‌کریم نیز آب مایه و بنیاد هستی و زندگی زندگان خوانده شده است. (و جعلنا من الماء کل شی حی)؛ و از آب هر چیزی را زنده گردانیدیم. از شنیدە‌هاست که آب و نمک مهریه حضرت فاطمه (س) است و به همین سبب از آلودن آن باید پرهیز کرد. یک باور و اعتقاد مذهبی ـ مردمی حاکی از آنست که ملائکه آب‌های جهان را غربال می‌کنند و اگر در آن آشغال و زباله ببینند، به کسی که آنها را در آب ریخته نفرین می‌فرستند. میزان بارندگی سالانه در کشور ما ایران به‌طور متوسط ۲۵۰ میلی‌متر است، یعنی کمتر از یک‌سوم متوسط میزان بارندگی در کل کره‌زمین، بنابراین حفظ منابع بسیار محدود آب شیرین از نظر کمی و جلوگیری از آلوده یا شور شدن آنها از نظر کیفی، برای ادامه حیات ملی ما بسیاراهمیتدارد.
دکتر (ویلسون ارسموس) انگلیسی نوشت: پریس نیتس قادر است از چنین روش‌های ساده و البته گوناگون نتیجه بگیرد، زیرا روح او سرشار از غیرممکن‌های پزشکی نیست. پریس نیتس خود تجارب‌اش را به رشتهء تحریر در نیاورده است، بلکه این‌کار را محققین و دستیارانش که با او همکاری داشته‌اند انجام داده‌اند. و حالا به شرح حال سباستیان کنایپ که پدیده آب درمانی را به شکل گسترده به جهانیان شناساند، توجه فرمائید. (کنایپ) در سال ۱۸۲۱ یعنی ۲۲ سال بعد از (پریس نیتس) در (استفان رید) متولد شد. از سلامتی نسبی (نه کامل) برخوردار بود. تکرار بیما‌ری‌ها او را ناچار ساخت که تحصیل الهیات را رها کند. در خلال یک بیماری طولانی با کتابی اثر زیگموندهان با عنوان (درس‌هائی از قدرت و تأثیر آب سالم) آشنا شد. مطالعه این کتاب او را تکان داد و گرچه اواسط زمستان بود ولی به‌سوی رودخانه شتافت و خود را در آب انداخت. او تصمیم گرفته بود تا خودش را مقاوم و قدرتمند سازد. هر روز به آب می‌زد و در اندک زمانی به وضوح مقاوم شد. از سال ۱۸۴۸ انواع کاربردهای آب‌درمانی را آزمایش کرد و مابقی عمر را کاملاً سالم طی نمود. وی در سال ۱۸۵۲ کشیش و در سال ۱۸۸۱ رهبر کلیسا و بعدها نماینده پاپ شد. کنایپ با تغییراتی آب‌درمانی را ترویج نمود. با پای برهنه روی زمین مرطوب قدم زدن، آزمایش‌های درمانی به‌خصوص روی بیماری‌های کودکان، پوشیدن لباس خواب خیس شده در آب‌نمک یا محلول گیاهی، استفاده از گیاهانی چون کاه، جو صحرائی، جو دوسر و دمکرده علف‌های صحرائی برای سم‌زدائی از مهمترین کشفیات وی بود. فرو رفتن در آب گرم یا سرد، ضمادها و کمپرس‌ها، دوش‌ها و حمام‌های موضعی از دستورات مهم روش کنابپ می‌باشد. امروزه باید از او برای آنکه نگذاشت آب درمانی به بوتهء فراموشی سپرده شود، سپاسگزار بود.
 
(۱-۶-۱)آب چگونه درمان می کند:
خواص درمانی آب به ویژگی های مکانیکی و دمایی آن بستگی دارد. در این روش درمانی از واکنش بدن به تحریک سرما یا گرمای آب استفاده می شود. فشار آب و تحریک حسی آب را هم باید در این بین موثر دانست. اعصاب بدن آنچه را که حس می شود، از طریق پوست به اندام های بدن می برند و این تحریکات با تحریک سیستم ایمنی، تولید هورمون های مربوط به استرس، بهبود گردش خون و دستگاه گوارش، کمک به گردش خون و کاهش حساسیت بدن به درد، خصوصیات درمانی خود را بروز می دهند.
 
(۲-۶-۱)انواع آب درمانی:
در آب درمانی خارجی، بدن در آب فرو می رود یا روی بدن از آب سرد یا یخ یا آب گرم استفاده می شود و براساس دمای آب، تاثیرات مختلف درمانی حاصل می شود. در آب درمانی با آب سرد، جریان خون پوست و عضلات زیر آن تحریک می شود. کمپرس سرد یا استفاده از کیسه های یخ برای پیچ خوردگی ها، سردرد یا تسکین دندان درد کاربرد دارد. استفاده از بسته های آب سرد در درمان بیماران روان پزشکی هم گاهی موثر بوده است. در آب درمانی با آب سرد معمولا از آب سرد چشمه ها و دریاها استفاده می شود. این درمان قدمتی ۱۵۰ ساله دارد و امروزه با رو ش های کنترل شده با استفاده از درمانگرهای ماهر این کار انجام می شود. برای آنکه بدانیم آب درمانی با آب سرد چگونه عمل می کند باید بدانیم واکنش بدن به آسیب ها مثل کشیدگی عضلات، پیچ خوردگی، بریدگی، کبودی و سایر موارد مشابه چیست. آنزیم ها و پروتئین های خاصی طی آسیب سلولی در محل آسیب، ترشح و رها می شوند که رهایش آنها باعث گشادی عروق خونی می شود که همین اتفاق، نفوذپذیری عروق را افزایش می دهد. در مرحله بعد لنفوسیت ها (دسته ای از سربازان بدن) از طریق منافذ عروقی وارد محل آسیب می شوند تا عفونت را از بین ببرند. مایعات اضافی برای حمل اکسیژن و پروتئین ها به منظور ترمیم بافت در اطراف محل آسیب جمع می شوند. آسیب بافتی ترشح بعضی هورمون ها را هم به دنبال دارد که همین موضوع درد را در محل آسیب به وجود می آورد. کاربرد آب سرد در درمان، ۳ واکنش اساسی را موجب می شود. در سطح سلولی، پاسخ متابولیک سلول ها کاهش پیدا می کند در نتیجه میزان اکسیژن مورد نیاز سلول ها کم شده و کمبود اکسیژن در سلول ها، کمتر می شود. آب سرد، نفوذپذیری دیواره عروق خونی را کاهش داده و به این طریق میزان مایعات جمع شده در محل آسیب را کمتر می کند. مورد سوم اینکه سرما، محل آسیب را تا حدی بی حس می کند و حالت مسکن دارد. میزان نمک موجود در آب دریا یا چشمه باعث افزایش فشار اسمزی شده، قابلیت هدایت آن افزایش یافته و تاثیرات درمانی بیشتر می شود.
(۱-۷)قرآن و “آب و شنا”
قران کریم در خلال داستان حضرت ایوب علیه السلام، به این شیوه درمانی تلویحا اشاره و آنرا تجویز کرده است.ماجرا به اختصار از این قرار است که وی داراى اموال و فرزندان و امکانات بسیار بود و همواره خدا را سپاس مى‏گفت. شیطان به خداوند عرضه داشت که اگر ایوب را شاکر مى‏بینى به خاطر نعمت فراوانى است که به او داده‏اى، اگر این نعمت‏ها از او گرفته شود او بنده‏ى شکرگزارى نخواهد بود.خداوند به شیطان اجازه داد بر دنیاى ایوب مسلّط شود. او ابتدا اموال و گوسفندان و زراعت‏هاى ایوب را دچار آفت و بلا کرد امّا تأثیرى در ایوب نگذاشت. سپس بر بدن ایوب سلطه یافت و او چنان بیمار گشت که از شدّت درد و رنجورى اسیر بستر گردید، امّا با این حال از مقام شکر او چیزى کاسته نشد.چون ایوب از این امتحان سخت الهى به خوبى برآمد، خداوند دوباره نعمت‏هاى خود را به او بازگرداند و سلامت جسمش را بازیافت.( نک: تفسیر نمونه، ذیل آیه ۴۳سوره صاد)؛ به این ترتیب که به وی فرمان داد که: ارْکُضْ بِرِجْلِکَ هَذَا مُغْتَسَلُ بَارِدٌ وَ شَرَاب ( پاى به زمین زن (زد و چشمه آبى پدید آمد، گفتیم) این آبى است سرد براى شستشو و نوشیدن (در آن شستشو کن و از آن بیاشام تا از هر درد و الم بیاسایى).
 
(۱-۸)انواع ورزشهای آبی :
• دریانوردی‏
• شنا
• قایق‌رانی‏
• موج‌سواری‏
• واتر پولو‏
(۱-۹)معرفی استخر:
استخر، محل خصوصی است برای شنا ، شیرجه ، و واترپولو که در اندازه های مختلف ساخته می شود. ولی ، استخرهایی که در آنها مسابقات رسمی را برگزار می کنند باید دارای مشخصاتی معین باشد. این مشخصات از طرف فدراسیون بین المللی شنای آماتور ،که آن را فینا (FINA ) می خوانند.
(۱-۱۰)انواع ورزش هاوتمرینات با آب:
(۱-۱۰-۱)حرکات ریتمیک در آب :
تمام بدن همراه با حرکات موزون در آب کم عمق حرکت می کند . هدف برای بهبود عروق کرونری است .
(۱-۱۰-۲)حرکات موزون در آب /تمرینات قدرتی :
حرکات بالا و پایین بردن بدن با استفاده از مقاومت آب یا استفاده از برخی لوازم در آب به منظور تقویت کردن ، محکم کردن و شکل دادن ماهیچه ها.
 
و………
 
 
 
فهرست مطالب:
 
فصل اول:مطالعات پایه
عنوان صفحه
(۱-۱)ورزش وسلامت…………………………………………………………………………………………………………………….۱
(۱-۲)کاهش جهانی امراض غیر مسمری…………………………………………………………………………………………….۱
(۱-۳)منافع اقتصادی ورزش برای سلامت………………………………………………………………………………………….۲
(۱-۴)تاریخچه شنا………………………………………………………………………………………………………………………….۲
(۱-۴-۱)تاریخچه شنادرجهان………………………………………………………………………………………………………..۲
(۱-۴-۲)شنا : شنای مسافت…………………………………………………………………………………………………………..۳
(۱-۴-۳)شنای رقابتی ………………………………………………………………………………………………………………..۴
(۱-۵)تاریخچه شنا در ایران……………………………………………………………………………………………………………..۵
(۱-۶)آب استخر وآبدرمانی………………………………………………………………………………………………………………۶
(۱-۶-۱)آب استخر چگونه درمان میکند…………………………………………………………………………………………..۱۰
(۱-۶-۲-) انواع آب درمانی………………………………………………………………………………………………………….۱۰
(۱-۷)قرآن وآب وشنا……………………………………………………………………………………………………………………۱۱
(۱-۸)انواع ورزش های آبی…………………………………………………………………………………………………………..۱۲
(۱-۹)معرفی استخر………………………………………………………………………………………………………………………۱۲
(۱-۱۰)انواع ورزش هاوتمرینات باآب…………………………………………………………………………………………….۱۲
(۱-۱۰-۱)حرکات ریتمیک در آب………………………………………………………………………………………………….۱۲
(۱-۱۰-۲)حرکات موزون در آب :تمرینات قدرتی…………………………………………………………………………..۱۲
(۱-۱۰-۳)تمرینات انعطاف پذیری…………………………………………………………………………………………………۱۳
(۱-۱۰-۴)یوگای آب و ریلکسیشن………………………………………………………………………………………………..۱۳
(۱-۱۰-۵)ورزش در قسمت عمیق…………………………………………………………………………………………………۱۳
(۱-۱۰-۶)جاگینگ(بالاوپایین دویدن)در قسمت عمیق دویدن…………………………………………………………….۱۳
(۱-۱۰-۷)ورزش هایی با دیواره استخر………………………………………………………………………………………….۱۳
(۱-۱۰-۸)آمادگی جسمانی لازم در آب………………………………………………………………………………………….۱۳
(۱-۱۰-۹)کشش………………………………………………………………………………………………………………………….۱۴
(۱-۱۱-۱)تاثیرات موثر شنا بر بدن………………………………………………………………………………………………..۱۴
(۱-۱۱-۲)پیشگیری و درمان پوکی استخوان……………………………………………………………………………………۱۴
(۱-۱۱-۳)فشرده کردن استخوان ها وجلوگیری از ضایعات استخوانی ………………………………………………..۱۴
(۱-۱۲)انواع حرکت های شنا………………………………………………………………………………………………………..۱۵
(۱-۱۳)آموزش انواع شنا………………………………………………………………………………………………………………۱۶
(۱-۱۳-۱)شنای قورباقه……………………………………………………………………………………………………………….۱۶
(۱-۱۳-۲)شنای پروانه…………………………………………………………………………………………………………………۱۷
(۱-۱۳-۳)شنای کرال پشت…………………………………………………………………………………………………………..۱۷
(۱-۱۴)انواغ شنای مسابقات………………………………………………………………………………………………………….۱۷
(۱-۱۴-۱)شنای امدادی……………………………………………………………………………………………………………….۱۸
(۱-۱۴-۲)شنای استقامت……………………………………………………………………………………………………………..۱۸
(۱-۱۴-۳)شنای مختلط……………………………………………………………………………………………………………….۱۸
(۱-۱۴-۴)شنای آزاد……………………………………………………………………………………………………………………۱۸
(۱-۱۵)شیرجه وتاریخچه آن………………………………………………………………………………………………………….۱۸
نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………………………………….۲۰
فصل دوم مطالعات تکمیلی
(۲-۱-۱)علوم ورزش…………………………………………………………………………………………………………………..۲۱
(۲-۱-۲) فضاهای اصلی (مجموعه ورزشی- تفریحی) …………………………………………………………………..۲۲
(۲-۱-۳) تعریفی از فضاها: …………………………………………………………………………………………………………۲۳
(۲-۱-۳-۱) سولاریوم یااتاق ماساژ…………………………………………………………………………………………………۲۳
(۲-۱-۳-۲) سونا خشک……………………………………………………………………………………………………………….۲۴
(۲-۱-۳-۳) سونا بخار و عملکرد آن………………………………………………………………………………………………۲۴
(۲-۱-۳-۴) کمک های اولیه…………………………………………………………………………………………………………۲۸
(۲-۱-۳-۵) دردسرهای ورزش آبی……………………………………………………………………………………………….۲۸
(۲-۲)ضوابط و استاندارد های طراحی وبرنامه فیزیکی………………………………………………………………………۲۸
(۲-۲-۱)استخر های آموزشی خردسالان…………………………………………………………………………………………۲۹
(۲-۲-۲)استخر شنای تفریحی………………………………………………………………………………………………………۳۰
(۲-۲-۳)استخرهای شنای حرفه ای ومسابقات…………………………………………………………………………………۳۰
(۲-۲-۴)استخر های چندمنظوره……………………………………………………………………………………………………۳۱
(۲-۲-۵)استخر غواصی……………………………………………………………………………………………………………….۳۱
(۲-۲-۶)شنای گروهی ونمایشی……………………………………………………………………………………………………۳۲
(۲-۲-۷)پارکینگ………………………………………………………………………………………………………………………..۳۲
(۲-۲-۸)تعداد فضاهاوابعاد (گنجه”حوضچه های ضد عفونی) …………………………………………………………۳۳
(۲-۲-۹)اتاقک های تعویض لباس………………………………………………………………………………………………..۳۳
(۲-۲-۱۰)سرویس های بهداشتی………………………………………………………………………………………………….۳۳
(۲-۲-۱۱)ابعاد استخر…………………………………………………………………………………………………………………۳۴
(۲-۲-۱۲)ترتیب قرار گیری فضاها (سلسله مراتب فضا ها) ………………………………………………………………۳۶
(۲-۲-۱۳) نوراستخر …………………………………………………………………………………………………………………..۳۷
(۲-۲-۱۴) اقدامات بهداشتی…………………………………………………………………………………………………………۴۰
(۲-۲-۱۵) رعایت نکات بهداشتی توسط شناگران…………………………………………………………………………….۴۱
(۲-۲-۱۶) پیشگیری از حوادث……………………………………………………………………………………………………..۴۱
(۲-۲-۱۷) سیستم گرمایش استخرها: ……………………………………………………………………………………………..۴۲
(۲-۲-۱۸) گرمایش آب استخر………………………………………………………………………………………………………۴۲
(۲-۲-۱۹) تهویه استخر: ………………………………………………………………………………………………………………۴۳
(۲-۲-۲۰) در سیستم تهویه استخر مواردی که باید در نظر گرفته شود………………………………………………..۴۳
(۲-۲-۲۱) سیستم ایمنی مجموعه…………………………………………………………………………………………………..۴۴
(۲-۳-۱) معرفی سیستم سازه ای:…………………………………………………………………………………………………..۴۴
(۲-۳-۲) خصوصیات سازه های فضایی عبارتند از : ………………………………………………………………………..۴۵
(۲-۳-۳) هندسه های پیچیده: ……………………………………………………………………………………………………….۴۹
نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………..۵۲
فصل سوم مطالعات تطبیقی
برسی نمونه های موردی طرح……………………………………………………………………………………………………….۵۳
(۳-۱) مجموعه ورزشی آبی المپیک لندن…………………………………………………………………………………………۵۳
(۳-۲)مرکز مجموعه ورزشهای آبی پکن………………………………………………………………………………………….۵۹
(۳-۳)مجموعه ورزشی انقلاب……………………………………………………………………………………………………….۶۶
فصل چهارم مطالعات زمینه
(۴-۱)تاریخچه فرهنگ وهنر استان قزوین…………………………………………………………………………………………۶۹
(۴-۱-۱)مروری برپیشینه تاریخی و پراکندگی اقوام قزوین………………………………………………………………….۷۰
(۴-۱-۲)تاریخ نام قزوین وریشه آن………………………………………………………………………………………………..۷۰
(۴-۱-۳)تاریخچه تشکیل استان……………………………………………………………………………………………………..۷۱
(۴-۱-۴)جاذبه های گردشگری وآثارباستانی استان قزوین………………………………………………………………….۷۱
(۴-۱-۵)جغرافیای طبیعی استان قزوین……………………………………………………………………………………………۷۲
(۴-۱-۶)توپوگرافی استان قزوین……………………………………………………………………………………………………۷۲
(۴-۱-۷)جغرافیای انسانی استان قزوین…………………………………………………………………………………………..۷۵
(۴-۱-۸)دین مردمان استان قزوین………………………………………………………………………………………………….۷۶
(۴-۱-۹)زبان مردمان استان قزوین………………………………………………………………………………………………….۷۶
(۴-۱-۱۰)نژاد مردم استان قزوین……………………………………………………………………………………………………۷۷
(۴-۱-۱۱)جمعیت استان قزوین……………………………………………………………………………………………………..۷۷
(۴-۱-۱۲) مطالعات اقلیمی………………………………………………………………………………………………………….۷۸
(۴-۲)تحلیل وبرسی های سایت…………………………………………………………………………………………………….۸۲
فصل پنجم مبانی نظری ومعماری
(۵-۱)مبانی نظری………………………………………………………………………………………………………………………..۸۷
(۵-۲)مبانی نظری معماری…………………………………………………………………………………………………………….۹۰
(۵-۳)مبانی نظری عام طرح…………………………………………………………………………………………………………..۹۲
(۵-۴) مبانی طراحی معماری پروژه………………………………………………………………………………………………..۹۴
(۵-۴-۱) سیمای قابل تفکیک………………………………………………………………………………………………………..۹۴
(۵-۴-۲) برسی فضا در معماری…………………………………………………………………………………………………….۹۷
(۵-۴-۲-۱) فضای باز………………………………………………………………………………………………………………….۹۷
(۵-۴-۲-۲) فضای نیمه باز……………………………………………………………………………………………………………۹۷
(۵-۴-۲-۳) فضای بسته………………………………………………………………………………………………………………..۹۸
(۵-۴-۳) وحدت بیرون ودرون………………………………………………………………………………………………………۹۹
(۵-۴-۴) مسیر ها ومکان ها…………………………………………………………………………………………………………..۹۹
(۵-۴-۵) هماهنگی فرم و عملکرد………………………………………………………………………………………………..۱۰۰
(۵-۴-۶) نور وحرکت………………………………………………………………………………………………………………..۱۰۱
(۵-۴-۷) ریتم موسیقی فضا…………………………………………………………………………………………………………۱۰۱
(۵-۴-۸) کل وجز……………………………………………………………………………………………………………………..۱۰۲
(۵-۴-۹) ایستایی وپویایی فضا…………………………………………………………………………………………………….۱۰۲
(۵-۴-۱۰) مقیاس وتناسبات………………………………………………………………………………………………………..۱۰۳
فصل ششم برنامه فیزیکی
(۶-۱) جدول ریز فضا ها…………………………………………………………………………………………………………….۱۰۵
(۶-۲) دیاگرام ها……………………………………………………………………………………………………………………….۱۰۹
منابع………………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۱۲
 
 
 
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل(۱-۴) تاریخچه شنا…………………………………………………………………………………………………………………
شکل(۱-۱۲-۱) شنای پروانه………………………………………………………………………………………………………….۱۵
شکل(۱-۱۲-۲) شنای کرال پشت…………………………………………………………………………………………………..۵۱
شکل(۱-۱۲-۳) شنای غورباقه……………………………………………………………………………………………………….۵۱
شکل(۱-۱۲-۴) شنای آزاد………………………………………………………………………………………………………….. ۱۶
شکل(۱-۱۲-۵) شنای کودکان…………………………………………………………………………………………………….. ۱۶
شکل(۱-۱۵-۱) تخته شیرجه……………………………………………………………………………………………………….. ۲۰
شکل(۲-۱-۱)ورزش کششی…………………………………………………………………………………………………………۲۱
شکل(۲-۱-۳-۲-۱)سونا بخار………………………………………………………………………………………………………۴۲
شکل(۲-۲-۵-۱)آموزش غواصی…………………………………………………………………………………………………..۲۳
شکل(۲-۲-۱۱-۱)چگونگی شیب استخر………………………………………………………………………………………..۶۳
شکل(۲-۲-۱۲-۱)چگونگی قرار گیری تماشا گران…………………………………………………………………………..۷۳
شکل(۲-۲-۱۳-۱)نوراستخر…………………………………………………………………………………………………………۸۳
شکل(۲-۲-۱۳-۲)نوراستخر…………………………………………………………………………………………………………۳۸
شکل(۲-۲-۱۳-۳)نوراستخر…………………………………………………………………………………………………………۳۹
شکل(۲-۲-۱۳-۴)نوراستخراز سقف……………………………………………………………………………………………..۳۹
شکل(۲-۳-۱)انواع سازه های فضا کار……………………………………………………………………………………………۴۷
شکل(۲-۳-۲)نوعی دیگراز سازه های فضا کار………………………………………………………………………………..۴۸
شکل(۲-۳-۳-۱)هندسه های سازه های فضا کار………………………………………………………………………………۵۰
شکل(۲-۳-۳-۲)نمایی داخلی از سازه های فضا کار…………………………………………………………………………۵۱
شکل(۲-۳-۳-۳)لایه خارجی شبکه سقف سالن ورزشی پالافوس………………………………………………………۵۱
شکل(۳-۱-۱)مجموعه ورزشی آبی المپیک لندن………………………………………………………………………………۵۳
شکل(۳-۱-۲) قسمتی از مجموعه المپیک لندن…………………………………………………………………………………۵۴
شکل(۳-۱-۳)استخر شیرجه مجموعه المپیک لندن…………………………………………………………………………….۵۵
شکل(۳-۱-۴)جایگاه تماشا گران……………………………………………………………………………………………………۵۶
شکل(۳-۱-۵)نمایی از سقف مجموعه ورزشی آبی المپیک لندن…………………………………………………………۵۶
شکل(۳-۱-۶)پلان مجموعه ورزشی آبی المپیک لندن……………………………………………………………………….۵۷
شکل(۳-۱-۷)سقف سازه فضا کارمجموعه آبی المپیک لندن………………………………………………………………۵۸
شکل(۳-۱-۸)تصویری سه بعدی مجموعه ورزشی آبی المپیک لندن……………………………………………………۵۸
شکل(۳-۲-۱)ورودی مجموعه آبی پکن………………………………………………………………………………………….۵۹
شکل(۳-۲-۲) مجموعه آبی پکن یا مکعب آبی………………………………………………………………………………..۶۱
شکل(۳-۲-۳)نمایی بر گرفته از حباب های کف صابون مجموعه آبی پکن……………………………………………۶۱
شکل(۳-۲-۴)فرم سازه ای مجموعه آبی پکن…………………………………………………………………………………..۶۲
شکل(۳-۲-۵)ساختار کف صابون…………………………………………………………………………………………………..۶۳
شکل(۳-۲-۶)ساختار سازه ای مکعب آبی……………………………………………………………………………………….۶۳
شکل(۳-۲-۷)پروژه بر اساس حباب های آب…………………………………………………………………………………..۶۳
شکل(۳-۲-۸)سازه فضایی بنای مکعب آبی……………………………………………………………………………………..۶۴
شکل(۳-۲-۹)(۳-۲-۱۰)قاب های درونی وبیرونی سازه…………………………………………………………………..۶۴
شکل(۳-۲-۱۱)قاب مسطح درونی مجموعه…………………………………………………………………………………….۶۶
شکل(۳-۲-۱۲)نمای داخلی از استخر مکعب آبی…………………………………………………………………………….۶۵
شکل(۳-۲-۱۳)(۳-۲-۱۴)مراحل نصب نمای بیرونی پوسته………………………………………………………………۶۵
شکل(۳-۲-۱۵)پلان مجموعه آبی پکن……………………………………………………………………………………………۶۶
شکل(۳-۳-۱)استخر مجموعه ورزشی انقلاب………………………………………………………………………………….۶۷
شکل(۳-۳-۲)استخر مجموعه ورزشی انقلابدر حال باز سازی……………………………………………………………۶۸
شکل(۴-۱-۵-۱)نقشه ایران…………………………………………………………………………………………………………..۷۲
شکل(۴-۱-۷-۱)نقشهاستان قزوین…………………………………………………………………………………………………۷۶
شکل(۴-۲-۱)همجواری سایت……………………………………………………………………………………………………..۸۲
شکل(۴-۲-۱-۱)سایت پلان………………………………………………………………………………………………………….۸۳
شکل(۴-۲-۱-۲)مرکز خرید………………………………………………………………………………………………………….۸۳
شکل(۴-۲-۱-۳)میدان میر عماد…………………………………………………………………………………………………….۸۳
شکل(۴-۲-۱-۴)خیابان کنار سایت………………………………………………………………………………………………..۸۳
شکل(۴-۲-۱-۵)میدان عدل………………………………………………………………………………………………………….۸۳
شکل(۴-۲-۱-۶)بلوار عدل………………………………………………………………………………………………………….۸۴
شکل(۴-۲-۱-۷)میدان عدل………………………………………………………………………………………………………….۸۴
شکل(۴-۲-۱-۸)بلوار عدل………………………………………………………………………………………………………….۸۴
شکل(۴-۲-۱-۹)سایت انتخابی…………………………………………………………………………………………………….۸۴
شکل(۴-۲-۱-۱۰)آنالیز اقلیم………………………………………………………………………………………………………..۸۵
شکل(۴-۲-۱-۱۱)آنالیزدسترسی ها……………………………………………………………………………………………….۸۶
شکل(۵-۱-۱)شناگر…………………………………………………………………………………………………………………….۸۷
شکل(۵-۱-۲)ورزش واتر پلو………………………………………………………………………………………………………..۸۹
فهرست جدول هاو نمودار ها
عنوان صفحه
جدول(۲-۲-۱۰-۱)تجهیزات بهداشتی……………………………………………………………………………………………۳۴
جدول(۲-۲-۱۱-۱)مشخصات انواع استخر……………………………………………………………………………………..۳۵
جدول(۲-۲-۱۱-۲)استاندارد استخر ها…………………………………………………………………………………………..۳۵
جدول(۲-۲-۱۸-۱)دمای مناسب آب استخر ها………………………………………………………………………………..۴۲
نمودار(۴-۱-۱۱-۱)نمودار جمعیت استانقزوین………………………………………………………………………………..۸۷
 


کلمات کلیدی مرتبط:
برنامه فیزیکی استخر, رساله استخر, رساله معماری استخر, طراحی استخر, طرح استخر, طرح نهائی استخر, مطالعات استخر, مطالعات تطبیقی استخر, مطالعات طراحی استخر, مطالعات معماری استخر, مطالعات معماری استخر مجموعه ورزشی, مطالعات معماری مجموعه ورزشی استخر, مطالعات پایه و تکمیلی استخر, نقشه استخر, نمونه موردی اس,
مقالات مرتبط در این دسته
مطالعات طراحي مرکز ورزش های آبی ،مطالعات معماری مجتمع ورزش های آبی
مطالعات طراحی استخر مجموعه ورزش های آبی
مطالعات سالن استخر ویژه جانباران و معلولین
مطالعات طراحی ورزشگاه مسابقات آبی بانوان
مطالعات طراحی مجموعه استخرهای مسابقاتی واستخر عمومی شهری

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد