خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: مطالعات معماری مجتمع ورزشهای باستانی با رویکرد باز زنده سازی زورخانه های یزد

   تعدادبرگ: 250 برگ ورد با فهرست رفرنسی صفحات   قیمت: 60000 تومان   حجم فایل: 14228 kb  تعدادمشاهده  2


مطالعات مجتمع ورزشهای باستانی با رویکرد باز زنده سازی زورخانه های یزد

چکیده
مقدمه
تعاریف
فصل اول مطالعات پایه
بیان مسئله
اهداف
فصل دوم مبانی نظری
فصل سوم اقلیم و موقعیت قرارگیری
فصل چهارم استانداردها و ضوابط
فصل پنجم برنامه فیزیکی و ریز فضاها
فصل ششم نمونه های موردی و تطبیقی
تحلیل نمونه های داخلی
تحلیل نمونه های موردی خارجی
فصل هفتم  ایده و کانسبت
حجم بنا
طراحی
فصل هشتم سازه و تاسیسات
فصل نهم منابع و ماخذ  
 
 
بخشی از مبانی نظری طرح
همه مي دانيم كه در زمانهاي قديم كسب علم و دانش و ياد گرفتن سواد مخصوص طبقة خاص ثروتمندان زمان بوده و هر كس بسادگي قادر به كسب علم و دانش و حتي خواندن و نوشتن نبوده است.
در قديم همانطوريكه ذكر شد اكثريت مردم بيسواد بودند و بهمين علت كمتر كسي به فكر ضبط و ثبت آثار هنري و ورزشي زمان بوده است و اگر در شهر و دياري هنرمند يا دلاوري وجود داشته بعلت عدم ثبت و ضبط يادگارهاي آنان اطلاع كافي و كامل از اين ابرمردان در دست نيست.
 
زورخانه هاي يزد
1- زورخانه ميدان شابق سابق بوده است.
زورخانه ميدان شاه كه در حال حاضر داير مي باشد يكي از زورخانه هاي معروف يزد مي باشد كه در طول سالهاي متمادي پهلوانان بنامي كه بعضي از آنها موفق به دريافت بازوبند پهلواني گرديده بودند پرورش داده و قدمت اين رودخانه در حدود پنج قرن مي باشد.
2- زورخانه خواجه خضر
زورخانه خواجه خضر كه فعلا داير است قبلا بنام زورخانه دهك معروف بود و كماكان رونق سابق را دارد.
3- زورخانه فهادان
اين زورخانه هم واقع در محله فهادان يزد و در حال حاضر داير مي باشد.
4- زورخانه قلعه
زورخانه قلعه (منظور قلعه حكومتي است) كه در كوچه پشت شهرباني يزد بوده و فعلا اثري از آن باقي نيست.
5- زورخانه گودال
اين زورخانه در محل دارالشفاء مقابل منزل نواب رضوي بوده و فعلا متروك ومخروبه است.
6- زورخانه صدري
زورخانه صدري در خيابان قديم صدري جنب اداره برق سابق واقع بوده و در حال حاضر اثري از آن باقي نيست.
7- زورخانه وقت الساعت
اين زورخانه در محله وقت الساعت در زير بازارچه انتهاي ميدان وقت الساعت واقع و فعلا كارخانه نساجي شده است.
8- زورخانه اميرچقماق
اين زورخانه در كاروان سراي اميرچخماق داير بوده و فعلا اثري از آن باقي نيست.
9- زورخانه گازرگاه
واقع در محله گازرگاه جنب خانه مرشد اكبر بوده و فعلا داير است.
10- زورخانه ناظم
اين زورخانه در تكيه ناظم بوده و فعلا اثري از آن در دست نيست.
11- زورخانه محل تل
اين زورخانه در نزديك بازارچه محل تل بوده و فعلا اثري از آن باقي نيست.
12- زورخانه ملك
اين زورخانه در محله كوچه ميرقطب جنب پشت حمام ميدان خان واقع بوده و در حال حاضر اثري از آن باقي نمانده.
13- زورخانه چهاركوچه
اين زورخانه در محله پشت خانعلي (محله زردشتي نشين) بوده و فعلا اثري از آن باقي نيست.
14- زورخانه گودال مصلي
اين زورخانه در محله گودال مصلي بوده و فعلا اثري از آن باقي نيست.
15- زورخانه شاه ابوالقاسم
اين زورخانه نزديك حسينيه كوچك شاه ابوالقاسم بوده و اكنون اثري از آن باقي نمانده.
16- زورخانه كسنويه
اين زورخانه در پشت حسينيه كسنويه بوده و فعلا مخروبه و متروك است.
17- زورخانه محمود آباد
اين زورخانه در شمال اميرآباد واقع بوده و اكنون اثري از آن باقي نيست.
 
الف – پيدايش زورخانه
چنانكه كم و بيش مي دانيم در زمان هاي خيلي قديم جنگها تن به تن انجام مي شده و براي تعليم فنون جنگي در آن عصر بسبك و شيوه مخصوص بخود لازم بود در ميدانها تعليم داده شود زيرا عمليات جنگي آن روز عبارت بودند از اسب سواري – چوگان بازي – شمشير و خنجر و نيزه و گرز و كمند و تيراندازي و كشتي و غيره كه تعليمات آن علني بلكه براي هر مملكتي لازم بوده است.
ورزش باستاني بعد از اسلام
صفحات تاريخ ايران يكي پس از ديگري ورق خورد حقيقت دين مبين اسلام، دوران پرشكوه ساسانيان خاتمه داد يا غضب پروردگار جهان باعث سقوط امپراطوري ايران بدست قوم عرب گرديد و يا در حقيقت نفرين پيغمبر اكرم حضرت محمد (ص) به خسرو پرويز خشم پروردگار عالم را برانگيخت كه مشتي عرب محروم از مواهب تمدن ولي قرص و با ايمان امپراطوري عظيم ايران را مضمحل ساختند يا نفرين خود ايرانيان بر شاه بدبختي (خسرو پرويز) كه از سلطنت چيزي جز نفرت ابدي حاصل نكرده بود ريشه ساسانيان را بر كند شايد هم خون پهلوان بهرام چوبينه و ساير پهلوانان بود كه خسرو پرويز بنامردي بريخت و آن خونهاي پاك تاج و تخت ساسانيان را بر باد داد.
بهر حال آنچه مسلم است اينكه خودخواهي و خونريزي و ستمگري بيحد خسروپرويز باعث اين بلا گشت. علي اي حال اعراب بر كشور ما مسلط شدند و يا اينكه كاملا استيلا يافتند جوانان غيور ايراني كه از حكومت بيگانگان ناراضي بودند مخفيانه مكاني را در زيرزمين احداث كردند و درب كوچكي بر آن گذاشتند و آن را لنگرگاه ناميدند.
در آنجا خود را قوي مي كردند و عمليات جنگ تن به تن انجام مي دادند كه روزي بر اعراب بشورند و آنها را از اين مرز و بوم بيرون نمايند. پس از چندي اعراب از جريان كار و مقاصد آنان آگاه شدند لنگرگاهها را تعطيل كردند و عده اي را بازداشت نمودند اما مجاهدين ايراني دست بردار نبودند. مجددا لنگرگاهها را داير كردند و يك نفر بنام كهنه سوار آنان را رهبري و ارشاد مي كرد.
كهنه سوار در ميان آنان مقامي ارجمند داشت و از هر لحاظ راهنماي ايشان بود. چون جوانان بي تجربه بودند اسرارشان فاش شد اعراب كه پس باسرار آنان بردند سرانشان را گرفتند و لنگرگاهها را تعطيل نمودند و سخت آنان را زير نظر و تحت فشار قرار دادند. مجاهدين ايراني از اين موقع دو فرقه شدند عده اي بنام عيار كه لوطي هم به آنها مي‌گفتند. عده اي ديگر ورزشكار كه عمليات پهلواني انجام مي دادند با اين وجود عياران اكثراً كشتي گيران برجسته اي بودند و آئين پهلواني كاملا در سره آنان حكمفراني مي كرد.
پهلوانان نيز بعياري پرداختند و اين هر دو فرقه با همكاري يكديگر در راه استخلاص وطن و اعتلاي ايران كوشش مي كردند و يا از خود گذشتگي و فداكاري و جوانمردي تكيه گاه مردم گشتند. عياران عموماً مردمي آزاده و جوانمرد بودند و كمتر اتفاق مي افتاد كه از قدرت خود سوء استفاده كنند زيرا لازمه عياري جوانمردي و اخوت بود و اگر خلافش ديده مي شد از اين سلك مطرود مي شدند.
عياران شيعي مذهب و دوستدار شاه مردان علي (ع) و فرزندان گرامي آن بزرگوار بودند.
از ميان عياران مردان فوق العاده ورزيده اي بپا خواستند كه معروفترين آنان ابومسلم خراساني و حمزه بن آذرك و يعقوب ليث صفاري است.
زورخانه هاي قديمي اغلب داراي دربي كوتاه و راهروئي تنگ و تاريك و داخل زورخانه بشكل مربع مسقفي كه در وسط ان گودي هشت ضلعي منظم داشت كه طول هر ضلع آن دو متر و بعمق يك متر يا بيشتر و در چهار طرف آن چهار ايوان (سفه) كه مشرف به گود بود بود بنا مي گرديد. در گوشه يكي از سفه هاي رو به قبله آن جايگاهي بنام سردم مي ساختند كه محل ضرب گرفتن مرشد زورخانه بوده است. در بالاي ضرب و روبروي مرشد زنگي آويزان كه ورود و خروج پهلوان وقت را مرشد بوسيله همان زنگ بحضار اطلاع مي داده است.
چرا درب زورخانه كوتاه و راهرو آن تنگ و تاريك بوده، همانطوريكه قبلا اشاره شد محل زورخانه بنام لنگرگاه ناميده مي شد و منظور مؤسسين آن اين بود كه جوانان غيور خود را مخفيانه آماده دفع شر دشمنان وطن نمايند لذا مي بايستي چنين محلي مخفي باشد ولي قدماي مربوط به اين فن براي كوتاه بودن درب زورخانه عقيده ديگري داشتند و مي گفتند علت كوتاه بودن درب زورخانه اين بود كه هركس ميخواسته وارد زورخانه شود ناچار بوده كاملا خم شود تا بتواند داخل زورخانه شود و اين خم شدن اجباري در برابر جايگاه پاكان و راستان و باحترام مولا علي (ع) كه دستگاه را متعلق به او مي دانند سرتعظيم فرود مي آوردند تا اگر در كسي غرور و نخوتي هست از سر بدر كند و همچنانكه حلقه وار دور گود ورزش مي كنند فقير و غني و كاسب و تاجر و بزرگ و كوچك با هم برادر باشند و بدينوسيله درس تواضع و فروتني بياموزند.
ساختمان گود
ساختمان گود زورخانه همانطوريكه اشاره شد از هشت ضلعي منظمي كه طول هر ضلع آن دومتر مي باشد بنا شده باين طريق كه در ابتدا عمق آن در حدود دو متر بوده كه حدود بيش از نيم متر آن را با بوته هاي هيزم كه يك بوته از سر و يك بوته از ته بغل هم قرار مي داند تا سطح ته گود را فرا گيرد بعد به ضخامت سي سانتيمتر يا بيشتر از كلاله نجاري و خاك اره روي بوته هاي هيزم مي ريختند و روي آن را با گل رس مي‌پوشانيدند و صاف مي كردند تا براي ورزش آماده شود همه روزه نيز مي بايست بعد از ختم ورزش ته گود را مرشد آب پاشي و خيس نمايد و پا بمالد تا كاملا صاف و صيقلي شود و براي روز بعد آماده گردد.
براستي اگر رطوبت گود آن روزها به ورزشكاران آسيبي نمي رسانيد ورزش در آنگونه گودها لذت بخش بود ولي متأسفانه ورزشكاراني كه سالهاي سال در آن گودها ورزش مي نمودند در پيري دردپاي شديد مي شدند.
در حال حاضر ته گود را تغيير داده و از تخته و فيبر و چيزهاي ديگر نظير آن درست مي كردند كه هم مجبور نباشند همه روزه آب بپاشند و پا در آن بمالند و هم رطوبت آن به ورزشكاران آسيبي نرساند.
ب – وسائل زورخانه
ساختمان سنگ
مشهور است در قديم جنس سنگ زورخانه از سنگ و يكپارچه بوده ولي در حال حاضر از چوب است بدينطريق تشكيل شده از دو عدد تخته بزرگ بشكل مستطيل بطول يك متر و به عرض هفتاد و پنج سانتيمتر و بضخامت ده سانتيمتر كه وزن هر لنگه آن در حدود سي كيلوگرم حجم و وزن آن در بعضي جاها بيشتر يا كمتر مي باشد و آن بستگي دارد بقدرت ورزشكاران آن منطقه و از يكطرف عرض آن منهني است براي زمين گذاردن در وسط آن سوراخي است كه دسته اي به آن متصل است و در يك طرف دسته كلاف كوچكي از نخ بدان بسته شده است كه بدست سنگ گيرنده خراش وارد نسازد اين سنگها در سفه اي (ايواني) روبروي جايگاه مرشد (سردم) گذارده شده و سه عدد بالشتك كوچك نرم يكي براي زير سر و دو عدد ديگر جهت زير بازوان سنگ گيرنده در جلو سنگها كه بديوار تكيه داده شده گذاشته كه سنگ گيرنده به پشت مي خوابد و دستهاي خود را به دسته (قبضه) سنگ برده بلند مي كند و افقي مانند سپري روي خود نگاه مي دارد و با صداي شمردن مرشد كه آماده شمردن ميشود شروع به سنگ گرفتن مي كند.
اين تمرين در معنا جهت استقامت و نگهداري سپر است در مقابل دشمن.
ساختمان تخته شنا
تخته شنا وسيله اي است كه با آن شنا مي كنند البته نه شناي در آب بلكه شناي در زورخانه و آن عبارت است از يك تخته مستطيل شكل به طول هفتاد و پنج سانتيمتر و عرض ده سانتيمتر كه داراي دو پايه چوبي بضخامت پنج سانتيمتر در دو طرف طول آن براي گذاردن روي زمين گود مي باشد.
اندازه هاي طول و عرض تخته و ضخامت پايه ها ممكن است كمتر يا بيشتر باشد.
 
ساختمان ميل
ميل يا گه بر كه دو حجم مخروطي شكل است كه قطر دايره دو سر آن به ترتيب ده سانتيمتر و بيست سانتيمتر و بلندي آن در حدود پنجاه سانتيمتر و در ميان دايره هاي بالائي (به قطر ده سانتي) دسته اي نصب شده بطول پانزده سانتيمتر و وزن معمولي آن هر يك از دو مخروط شش الي دوازده كيلوگرم است (اندازه ها و وزن آن بستگي به قدرت ورزشكار دارد).
ميل هاي بازي بهمين شكل است ولي بمراتب كوچكتر و سبكتر از ميلهائيكه ورزشكار مي گيرد.
ساختمان كباده
كباده كه بشكل كمان است از فولاد ساخته شده است و بعوض زه آن زنجيري با حلقه هاي درشت و نيز حلقه هاي اضافي در آن بكار رفته (وزن و اندازه كمان و زنجير آن بستگي به قدرت ورزشكار دارد)
ساختمان تخته شلنگ
تخته شلنگ كه سالهاست متروك مي باشد و اينجانب در طفوليت كه جزو تماشاگران زورخانه بودم مي ديدم فقط پدرم با آن ورزش مي كرد و كس ديگري را نديدم كه به اين كار علاقه اي نشان دهد تا آنجا كه بياد دارم بشكل تخته شنا ولي بمراتب بزرگتر يعني طول آن بيش از دو متر و عرض آن در حدود بيست و پنج سانتيمتر بود.
لباس ورزش 
لباس ورزش در زورخانه عبارت است از لنگ و تنكه چرمي كه مخصوص كشتي گير بوده بعضي لنگ را بكمر مي بستند و بعضي تنكه چرمي بپا مي كردند و ديگر اعضاء بدن اعم از سر و پا لخت بود.
بستن لنگ و پا نمودن تنكه در قديم داراي حساب مشخص و معين بوده بطوريكه ورزشكار مبتدي در اولين مرتبه حق تنكه بپا كردن را نداشته تا مراحلش را طي كند و ترتيب آن بشرح زير است:
1- ورزشكاران مبتدي يكعدد لنگ را بشكل ساده بكمر مي بستند يعني پس از گره كردن لنگ به كمر وسط لنگ را از ميان دو پاي خويش بجلو آورده به كمر محكم مي كردند.
2- ورزشكاراني كه كشتي را شروع مي كردند حق بستن لنگ قصابي را داشتند يعني لنگ را بشيوه مبتدي مي بستند باضافه گوشه چپ لنگ را بطرف راست كمر مي بستند بطوريكه جلو لنگ لچكي مانند شود.
3- ورزشكاراني كه در كار كشتي پيشرفت قابل ملاحظه اي حاصل نموده بودند و مراحل نوچگي را مي گذراندند حق داشتند يك عدد لنگ اضافي بكمر خود روي لنگ اوليه خود بپيچند.
4- ورزشكارانيكه آماده كشتي براي حريفان ديگر كه از زورخانه اي مي آمد مي شدند و باصطلاح مراحل نوخواستگي را مي گذراندند حق تنكه بپا كردن را داشتند.
بطور كلي ورزش با لباس معمولي خويش ممنوع است و حتماً بايد ورزشكار لخت شود و با لباس زورخانه ورزش كند.
ج – ورزش در زورخانه
سنگ گرفتن
در اول عده اي از ورزشكاران پر قدرت به تبعيت از پهلوان وقت هر زورخانه مشغول گرفتن سنگ مي شدند باين ترتيب كه ابتدا ورزشكاراني كه كمتر سابقه ورزش داشتند بنوبت تا برسد به ورزشكاران با سابقه و ممتاز و آخرين نفر پهلوان وقت سنگ مي‌گرفت.
سنگ را دو نوع مي گيرند يكي جفتي و ديگري تكي گاهي بعضي از ورزشكاران مخصوصاً پهلوان وقت در اول كار تعدادي سنگ جفتي مي گيرد بعد در ضمن سنگ گرفتن جفتي را تبديل به سنگ تكي مي كند.
شرح سنگ جفتي: هر دو سنگ را با هم بطرز پرس بالا مي برند و پائين مي آورند بدون آنكه ته سنگ بزمين برسد.
سنگ تكي: اين طرز سنگ گرفتن كه بيشتر معمول است، باين ترتيب مي باشد كه سنگ گيرنده زير سنگ مي غلطد و هر وقت بطرف چپ غلطيد دست راست او با سنگ بالا مي‌رود و چون بطرف راست غلطيد دست چپ او با سنگ بالا مي رود منتها هر دستي كه پائين است بايد سنگ را مانند سپر بگيرد و نگذارد ته سنگ بزمين برسد براي سنگ گرفتن مرشد ضرب نمي گيرد بلكه بايد با عبارات مخصوصي شمرد كه تمام آن عبارات ايمان بر يگانگي حضرت احديت و دين مبين اسلام و پيغمبر اكرم حضرت محمدابن عبدالله (ص) و اميرمؤمنان (ع) و ائمه اطهار است.
جالب آنست كه سنگ گيرنده نيز هنگام سنگ گرفتن ذكري دارد و همه اذكار او هم استعانت از شاه مردان علي (ع) است و از كار شمارش كننده و گيرنده سنگ همه حضار را تحت تأثير مذهب دوازده امامي قرار مي دهد. حال اگر گيرنده جواني تازه كار باشد اين دو شعر را مرشد ميخواند
تازه جواني كه رود زير سنگ            شست بيايد كه بگيرد خدنگ
نـام عــلي را به زبـــان آورد            تا كه شود چهره او لاله رنگ
 
نتيجه
وظايف هر فرد ورزشكار باستاني بشرح زير تعيين مي گردد.
1- متدين بدين مبين اسلام و مقيد و مؤمن بودن به آن
2- دوستدار حضرت محمد و آل محمد (ص)
3- راستگوئي و پرهيز از اخلاق رذيله و منكرات
4- براي ورود به مكان مقدس زورخانه پاك و پاكيزه و با وضو بودن
5- متصف بصفات جوانمردي دوري از بخل و حسادت و تكبر و سخن چيني
6- ادب و فروتني و احترام به سادات و پيشكسوتان و اساتيد و پيرمردان مربوطه
7- پاكدامني و دوري از هرگونه عياشي و شهوات نفساني و نامردي و غيره
8- آماده نمودن خويش براي كمك و ياري به ضعفا و مستمندان
9- رها ساختن خويش از زير بار ظلم و جور با كمال شهامت و شجاعت حتي به قيمت جان باشد.
10- نبرد دليرانه با دشمن دين و وطن تا آخرين قطره خون و به حد شهادت
و...


کلمات کلیدی مرتبط:
مطالعات ,مطالعات معماری , مجتمع ورزشهای , باستانی با , رویکرد باز ,زنده سازی , زورخانه های یزد ,فصل دوم مبانی نظری ,فصل سوم اقلیم و موقعیت قرارگیری ,فصل چهارم استانداردها و ضوابط ,فصل پنجم برنامه فیزیکی و ریز فضاها ,فصل ششم نمونه های موردی و تطبیقی ,تحلیل نمونه های داخلی ,تحلیل نمونه های موردی خار,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود مطالعات باشگاه ورزشی محله با رویکرد تمرین و فعالیت بدنی
دانلود مطالعات مجتمع گردشگری ورزشی با رویکرد معماری پایدار(کمپ ورزشی)
مطالعات طراحی مركز علمي ورزشي بانوان
مطالعات طراحی و معماری استادیوم های فوتبال
مطالعات طراحی مجموعه اختصاصی ژیمناستیک - طراحی باشگاه ژیمناستیک
مطالعات طراحی سالن ايروبيك
دانلود مطالعات مجموعه ورزشی بانوان

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد