خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: مطالعات طراحی مهد کودک + نقشه های اتوکدی

   تعدادبرگ: 132 برگ ورد + نقشه های اتوکدی   قیمت: 35000 تومان   حجم فایل: 4939 kb  تعدادمشاهده  2


مطالعات طراحی مهد کودک + نقشه های اتوکدی
بخشی از مطلب
موضوع کودکان هرچند مدتهاست که به بحث نشسته است ، اما در بسیاری از کشورهای توسعه یافته هنوز در پس پرده ابهام و فراموشی مستور است ، ولیکن همه آنها مانع از وجود نیاز کودک به تعلیم و تربیت نمی‌شود.
اصولاَ نوع تعلیم و تربیت اساس سعادت انسان است. در فرهنگ اسلامی حاکم برکشور ما  نیز تعلیم و تربیت مقام والایی را احراز کرده و در آن بخشی  که به کودکان مربوط می شود ف هر چه کودک سال های پایین تری را می گذراند بر تاثیر و اهمیت تربیت او تاکید بیشتری به چشم می خورد.
فرآیند رشد کودک  در سالهای اولیه زندگی متاثر از عوامل متعددی است که نه تنها روشهای تربیت کودک و نحوه نگرش خانواده و اجتماع است ، بلکه ویژگی های ساختاری فضای فعالیت کودک را نیز شامل  می گردد.
فعالیت به عنوان عامل اصلی رشد و یاد گیری کودک فرآیندی است که در ارتباط با فضا و محیط کودک ، رشد همه جانبه اورا موجب می گردد. طراحی کودکستان به عنوان فضای فعالیت کودکان دارای اهمیت بسیار است و باید دارای شرایط مطلوب برای رشد فیزیکی ذهنی ، عاطفی و اجتماعی کودکان باشد.
 
1-3 ضرورت اهمیت مساله 
عقیده بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت بر این است که شخصیت هر انسان در 6 سال اول زندگی  او شکل میگیرد بنابر این توجه به نیازهای کودکان در این مقطع سنی و ایجاد زمینه ای برای بروز رشد نیازهای آنها از یک سو و اشتغال مادران و نیاز به فضاهایی جهت مراقبت و نگهداری کودکان از سوی دیگر و ضرورت ایجاد فضاهایی در جهت فراهم اوردن شرایط  مطلوب برای رشد جسمی ، ذهنی ، عاطفی و اجتماعی کودکان و شکوفایی استعدادها و علایق آنها و نیز فضایی برای آماده سازی کودک برای ورود به دبستان را مشخص می نماید.
نگرش به دوره پیش از دبستان به منزله دوره ای از آموزش های کودک که باید همانند سایر مراحل تحصیل وی حاوی برنامه های آموزشی و پرورشی مدونی باشد و به منزله اولین تجربه آموزشی کودک و به سبب تاثیر مهمی که در شکل گیری شخیصت او دارد اهمیت بسیار می یابد.
در آموزش پیش از دبستان قصد داریم کودکان را به این سمت سوق دهیم که به دانش اندوزان و اندیشگرانی پویا تبدیل شوند و نسبت به محیط پیرامون خود کاملا کنجکاوی نان دهند و یاد بگیرند که چگونه یاد بگیرند. شرایط فیزیکی تاثیر انکار ناپذیری بر رفتار و افکار کودک دارد. امروز ساختمانهایی که به عنوان کودکستان از آنها استفاده می شود عموما ساختمانهایی با کاربری مسکونی و یا کاربری های دیگر بوده‌اند که از لحاظ کالبد معماری متناسب با نیازهای کودکان نمی باشند و در کل فضایی باطراوت برای زندگی کودکان نیستند.
بر اساس نظریات روانشناسان فضای کودکستان باید قادر باشد نیروهای ذهنی و احساسی و خلاقه کودک را تحت تاثیر قرار داده و از این طریق هم در اموزش او شرکت کند و هم محیطی با طراوت برای وی به وجود آورد.
 
1-4 اهداف تحقيق
فضاهاي آموزشي به صورت كنوني نياز به بازنگري دارند. دستيابي به شاخص‌هاي كيفي و كمي جديد در طراحي مجدد آنها امري ضروري و لازم مي‌باشد. در حال حاضر بسياري از فضاهاي آموزشي جديد التأسيس فاقد امكانات لازم در جهت رشد و پرورش كودكان مي‌باشند.
در اين محيط مبناي كار آموزش بوده و لذا پرورش كمتر بدان راه مي‌يابد. در جريان اين آموزش سخن معلم همچون جويباري دانش به حوضچه خالي ذهن كودك سرازير مي‌گردد.
در اين تحقيق سعي شده تا با دستيابي به اهداف زير كمبودهاي فضاهاي آموزشي كنوني جبران شده و فضايي مطلوب‌تر براي كودكان فراهم گردد.
و......
 
فهرست مطالب
 چکیده 1
فصل اول : مقدمه2
1-1 مقدمه2
1-2 موضوع و طرح مساله3  
1-3 ضرورت اهمیت مساله 3
1-4 اهداف تحقيق 4
فصل دوم : كودك 5
بخش اول: روانشناسي كودك 5
2-1-1- روانشناسي رشد5
2-1-2- مفاهيم بنيادي در روانشناسي رشد 6
2-1-3- تعريف رشد6
2-1-4- مفهوم پختگي (رسيدگي6
2-1-5 مفهوم رشد و پرورش 6
2-1-6 ماهيت و ويژگي‌هاي رشد در انسان6
2-1-7 مباني زيستي و محيطي رشد 7
2-1-8  وراثت8
2-1-9  محيط8
2-1-10 نظريه ها8
بخش دوم : تقسیم بندی دوران کودکی 9
-2-1  ويژگي‌هاي دوره اول كودكي (از تولد تا 3 سالگي) 10
رشد جسماني10
2-2-2  ويژگي‌هاي دوره دوم كودكي (از 3 تا 7 سالگي): 12
2-2-3 تأثير كودكستان در رفتار اجتماعي كودك 17
2-2-4 تأثير كودكستان بر سازگاري اطفال:  18
2-2-5 سازمان اجتماعي گروه‌هاي كودكستاني 19
2-3-1 تاريخچه آموزش پيش از دبستان در ايران 19
2-3-2 نقد و بررسي نظام‌هاي آموزشي 20
2-3-3  سيستم آموزش سنتي (معلم محور)  20
2-3-4 سيستم آموزش رايج (موضوع محور)  21
2-3-5 آموزش مدرن (دانش‌آموز محور)  21
2-3-6 نگاهي به آموزش و پرورش پيش از دبستان در جهان امروز:  23 
2-3-7 اهداف آموزش و پرورش در كودكستان‌ها و مراكز پيش دبستاني 26
فصل سوم : ابزارهاي كمك آموزشي28
3-1-1 تعريف بازي از بعد جسماني و فعاليت بدني 28
3-1-2 تعريف بازي از بعد روانشناسي و تربيتي 28
3-1-3 تعريف بازي در ارتباط با زندگي اجتماعي29
3-1-4 نتيجه30
3-1-5 اهميت و هدف بازي30
3-1-6 انواع بازي از جهت محتوا و كاربرد35
بخش دوم: اسباب بازي‌هاي مناسب برای کودکان پیش دبستانی40 
3-2-1 اهداف اسباب بازی های آموزشی40
3-2-1 هدف از اسباب بازی های آموزشی41
3-2-3 پازل ها و بازی های حل مسئله41
3-2-4 لگو41
3-2-5 تخته سیاه یا وایت برد42
3-2-6 ابزار و آلات موسیقی42
3-2-7 دوچرخه42
3-3-1 تعريف نقاشي كودك42
3-3-2 مراحل نقاشي كودكان 43
3-3-3 چرا كودكان نقاشي مي‌كشند؟45
3-3-4 توجه به نقاشي به صورت گروهي45
3-3-5 كودكان و رنگ ها46
3-3-6 دریافترنگها47
3-3-7 نتيجه47
3-3-8 قصه و قصه گويي49
3-3-9 نتيجه گيري49
بخش چهارم: رسانه‌هاي آموزشي50
3-4-1 ويژگي هاي يك رسانه آموزشي مناسب50
3-4-2 طبقه بندي قراردادي رسانه هاي آموزشي50
3-4-3 نتيجه54
فصل چهارم :فضا55
بخش اول: مباني ادراك فضا55
4-1-1 ظرفيت ادراك55
4-1-2 دریافتحسیكودكاز فضا 56
بخش دوم: آسایش محیطی57
4-2-1 نور58
4-2-2 صوت59
4-2-3 آب و هوا60
فصل پنجم : ويژگي‌هاي ساختمان‌هاي آموزشي62
بخش اول: ويژگي‌هاي اقليمي در مورد ساختمان‌هاي آموزشي62
بخش دوم: ايمني63
5-2-1 ايمني در محوطه63
5-2-2 نرده‌هاي ايمن63
5-2-4 ايمني در مسيرهاي حركت64
5-2-5 ايمني در راهروها64
5-2-5 ايمني در مسير پله‌ها64
5-2-6 شرايط ايمني پوشش كف66
5-2-8 شرايط ايمني درها66
5-2-8 شرايط ايمني پنجره ها66
5-2-9 شرايط ايمني در فضاهاي بهداشتي66
5-2-10 شرايط ايمني تجهيزات66
فصل ششم :مطالعات تطبيقي68
بخش اول: تناسبات انساني و نقش آنها در طراحي فضاهاي آموزشي 68
6-1-1 اندازه هاي بدن كودكان (پيش دبستاني) 68
6-1-2 ضريب اندازه هاي تجهيزات نسبت به قد ايستاده كودك (در حالت سكون) 69
6-1-3 ضریب اندازه های تجهیزات نسبت به قد ایستاده کودک71
6-1-4  طراحی زمین بازی71
6-1-5 وسایل بازی72
6-1-6 گياهان مناسب براي كودكستان73
بخش دوم: معرفي فضاها در مراكز آموزشي 74
6-2-1 فضاهاي مورد نياز مراكز پيش دبستاني 74
6-2-2 ورودي74
6-2-3 محيط داخلي كودكستان74
6-2-4 كنج كتابهاي مصور كودكان75
6-2-5 تورفتگي، گوشه‌ها و كنج ها75
6-2-6 خصوصيات كالبدي فضاي بازي كودكان 76
6-2-7 فضاي خواب77
6-2-8 سالن چند منظوره77
6-2-9 غذا خوري و آشپزخانه77
6-2-10 سرويس هاي بهداشتي78
6-2-11 بخش اداري78
6-2-12 فضاي انتظار79
6-2-13 فضاي پذيرش79
6-2-14 فضاهاي ارتباطي79
6-2-15 فضاهاي خدماتي و تأسيساتي80
6-2-16 فضاي بيروني بازي 81
بخش سوم: بررسي نمونه‌هاي داخلي و خارجي81
6-3-1 مهدكودك‌ فرانكفورت نيدرراد81
6-3-2 معرفي مهد كودك برلين رودوف82
6-3-3 نمونه یک مهد کودک در آلمان – فضاهای داخلی83
6-3-4 معرفي مهدكودك شهر Gipuzkoa اسپانيا85
6-3-5 نگاهی به وضعیت مهد کودک ها در ایران88
فصل هفتم : اصول طراحي90
بخش اول: اصول طراحی90
7-1-2 ايجاد تنوع در فضاهاي آموزشي91
7-1-1 ايجاد قابليت انعطاف پذيري در فضاهاي آموزشي 91
7-1-2 ايجاد تنوع در فضاهاي آموزشي92
7-1-3 ايجاد قابليت توسعه پذيري در ساختمان 93
7-1-4 تشخيص و بازشناسي فضاهاي مختلف و تعيين محدوده استفاده از آنها (خوانايي فضا) 93
7-1-5 رعايت سلسله مراتب فضايي در طراحي فضاهاي كودكان93
7-1-6 اختصاص دادن قلمروها و حريم هاي فضايي به كودكان 94
7-1-7 به دست آوردن «اندازه مناسب» فضاي آموزشي 94
7-1-8 گروه بندي فضاهاي مدرسه 95
7-1-9 ايجاد فضاي باز و متنوع 95
7-1-10 استفاده از طبيعت و تجربه هاي طبيعي در محيط آموزشي96
7-1-11 حداكثر استفاده از فضاي نيمه باز و باز در طبقات مختلف ساختمان96
7-1-12 اختصاص فضايي ثابت و متفاوت با ديگر فضاها به كودكان در هر مقطع97
7-1-13 ايجاد محصوريت مناسب در حياط و فضاي باز97
7-1-14 استفاده از وسايل و مبلمان آموزشي 98
7-1-15 تكميل نمودن معماري ساختمان با استفاده از تزيينات و تأكيد روي جزئيات98
7-1-16 استفاده از نور طبيعي همراه با منظر و ديد به فضاي باز در فضاهاي آموزشي99
7-1-17 استفاده از تهويه مناسب درفضاي آموزشي99
7-1-18 كنترل صدا در فضاهاي آموزشي100
7-1-19 استفاده از رنگ در جهت بهره وري بهينه از فضا100
7-1-20 مطابقت فرم با شخصيت فضا101
7-1-21استفاده از بافت مناسب 102
7-1-22 طراحي ورودي102
7-1-23 استفاده چندگانه از فضاي ارتباطي 103
7-1-24 ايجاد فضاهاي اداري با محيطي بزرگسالان103
7-1-25 ايجاد كتابخانه به صورت فضايي دلپذير و دعوت كننده كودكان به مطالعه104
7-1-26 طراحي ساختمان به صورت نمايي با هويت و همچنين داراي شخصيت براي كودكان104
7-1-27 ايجاد هال عمومي (حياط زمستاني) به صورت فضاهاي بسته و نيمه بسته در ساختمان105
7-1-28 رعايت اصول ايمني در فضاي آموزشي106
فصل هشتم : طراحی107
بخش اول : مطالعات پایه107
8-1-1موقعیت جغرافیایی وتقسیمات کشوری107
8-1-2 سابقه تاریخی 109
بخش دوم : مطا لعات جمعیتی 112
8-2-1 تحولات جمعیت و کا لبدی شهر خواف112
8-2-2مرکز آمار ایران،نتایج تفصیلی سرشماری نفوس و مسکن114
بخش سوم : مطالعات اقلیمی115
8-3-1آب وهوای منطقه خواف 115
8-3-2 باد های خواف115
8-3-3 نامگذاری بادها 116
8-3-4 باد فراه116
8-3-5 باد نیشابور116
8-3-6 باد را ست زمستانی116
8-3-7 باد را ست تابستانی 116
8-3-8 باد شيسشو117
8-3-9 جهات وزش باد در شهر خواف 117
8-3-10 کوه های خواف 117
8-3-11 رودهای خواف 118
8-3-12  نام ایستگاه و زیرگروه اقلیمی خواف       118
8-3-13 ساعات آفتابی 119
8-3-14 رطوبت نسبی 120
8-3-15 گروه رطوبتی بر اساس جداول ماهانی121
8-3-16 بارندگی 121
8-3-17 علایم بارندگی وحرکت ابرها 121
بخش چهارم  : معرفی کامل سایت 122
8-4-1نقشه ماهواره ای شهر خواف (منطقه طراحی) 122
مراجع و منابع 128
پیوست ها(طراحی )131
 


کلمات کلیدی مرتبط:
مطالعات طراحی ,مهد کودک , نقشه های اتوکدی ,مطالعات طراحی مهد کودک ,طراحی مهد کودک ,معماری طراحی مهد کودک ,مطالعات طراحی ,طرح نهایی ,پروژه مهد کودک ,پروژه پایانی ,
مقالات مرتبط در این دسته
مطالعات طراحی مدرسه معماری
مطالعات طراحی خانه کودک + نقشه های اتوکدی
مطالعات طراحی مدرسه،دبیرستان
مطالعات طراحی خانه کودک با رویکرد بازی و خلاقیت
دانلود مطالعات طراحی هنرستان
دانلود مطالعات طراحی مدرسه معماری
مطالعات طراحی مرکز دوستدار کودک شیراز
مطالعات طراحی هنرستان
مطالعات طراحی مدرسه ابتدایی
مطالعات طراحی هنرستان
مطالعات طراحی هنرستان معماری و هنر – مطالعات هنرستان معماری و هنر۱۲۰ صفحه
مطالعات بهینه سازی الگوهای مکان یابی در طراحی فضاهای آموزشی
دانلود مطالعات طراحی مرکز استعداد یابی
مطالعات کامل طراحی مهد کودک -مطالعات طراحی و معماری مهد کودک
دانلود مطالعات طراحی هنرستان معماری
پروژه طراحی معماری مدرسه بهینه مقطع ابتدایی
دانلود مطالعات طراحی مهدکودک
دانلود مطالعات طراحی مدرسه هنر و معماری – مطالعات طراحی هنرستان معماری
مطالعات مهد کودک – پارک کودک ۲۱۵ صفحه
مطالعات طراحی هنرستان فنی و حرفه ای ( معماری و هنر ) ۱۲۰ صفحه

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد