فهرست مطالب
چکیده 1
فصل اول 2
كليات 2
1-1مقدمه 2
1-2طرح مسئله 2
1-3ضرورت انجام موضوع 3
1-4از نظر موقعیت فیزیکی 6
1-5اهداف پژوهش 7
1-6معرفی سایت 8
1-7روند تحقیق 8
فصل دوم : 10
مطالعات جغرافيايي ، اقليمي و طبيعي 10
2-1استان تهران در يك نگاه: 10
2-2معرفي شهر تهران: 12
2-3ویژگی های اقلیمی طرح 13
2-4موقعیت جغرافیایی 13
2-5دما: 14
2-6 رطوبت نسبی: 14
2-7بارندگی: 14
2-8تابش خورشید 15
2-9باد 15
2-10جهت استقرار ساختمان 16
2-11نتایج 17
2-12ویژگی های مکانی طرح 18
2-14توانائیهای شهری 18
2-15توانائی های چشم انداز 18
2-16توانایی های دسترسی و حرکتی 19
2-17معرفی سایت: 19
ابعاد و مساحت – فرم: 20
همسایگی ها: 20
2-18دلایل انتخاب سایت 20
2-19بررسی روند 200 سال توسعه گسترش تهران 21
2-20سیمای طبیعی و جغرافیایی بستر تهران 21
2-21عوارض طبیعی شهر تهران 22
2-22زمین شناسی و مقاومت خاک 22
لرزه شناسی: 23
فصل سوم 24
مطالعات تاريخي موضوعي 24
سن تحصیل در اوستا مطالعات تاریخی موضوعی 24
3-1مقدمه 24
3-2آغاز سن آموزش در ایران و جهان 24
3-3ضرورت و سابقه مراکز آموزش پیش از دبستان در ایران و جهان 25
تاریخچه آموزش پیش از دبستان در ایران و جهان 25
3-4تاریخچه آموزش پیش از دبستان در خارج از ایران 27
3-5نگاهی به آموزش پیش از دبستان در جهان امروز 28
3-6تاريخ تحولات مدارس در ايران و جهان 30
تاريخ تحولات مدارس در ايران 30
1-الف- آموزش و پرورش در دوره باستان 30
ويژگي اول 31
ويژگي دوم 31
پلان3ـ 1ـ پلان کاخ سروستان 32
1-ب- دوره تاريخي از صدر اسلام تا 250 هجري 33
دوره صفويه (دوره شكوفايي فرهنگ ايران) 33
3-7بررسي دوره معاصر (از اواسط قرن 19 تا حال حاضر) 35
3-8تاريخ تحولات مدارس در خارج از ايران 36
2-الف- بيداري (1916-1900) 37 (1916-1900) 37
2-ب- اميدواري (1945-1916) 38
2-ج- بازسازي و گسترش (1975-1945) 38
3-9آموزش و پرورش در آينده (نقش آموزش براي فردا) 39
نتيجهگيري 39
شناخت مخاطبين پروژه (كودكان) 41
3-10مقدمه 41
دوران كودكي 41
3-11مفهوم دوران كودكي 41
3-12عوامل پيدايش مفهوم دوران كودكي 42
1- پيدايش و گسترش صنعت چاپ 42
3-13مراحل رشد در دوران كودكي 42
3-14 مرحله حسي و حركتي (3-1 سالگي) 43
3-15مرحله بيش عملياتي (6-3 سالگي) 43
3-16مرحله عملياتي عيني (13-7 سالگي) 43
3-16مرحله عمليات صوري (قياسي) (18-13 سالگي) 44
زمينههاي رشد 44
جدول3ـ 1 ـ تعيين خلاقيتهاي متناسب با ويژگيهاي هر سن 45
3-18اجتماع کودکان 46
مقدمه 46
3-19کودک و همسالان 47
3-20کودک و بزرگسالان 47
3-21نتيجهگيري 50
نيازها و علايق كودكان 51
3-22مقدمه 51
نيازهاي اساسي كودكان از ديدگاه روانشناسان 51
3-23نيازها از ديدگاه موري 51
3-24نيازها از ديدگاه مزلو 51
جدول3ـ 2ـ سلسله مراتب نيازها از ديدگاه مزلو كه به وسيله روت در سال 1970 تكميل گرديد 52
3-24نيازها و علايق ذاتي كودكان 52
3-25فعاليتهاي ساختني 53
3-26جمعآوري اشياء 54
3-27معماهاي مصور و شكلهاي خندهدار 54
3-28راديو و تلويزيون 54
3-29رؤياهاي روزانه يا خيالبافي 54
3-30 بازي 55
الف- كودك و بازي 55
ب- تعريف بازي 55
3-31فرآيند بازي 56
د- اهداف بازي 57
هـ- بازي و رشد اجتماعي 58
و- بازي و ساخت شخصيت 59
ز- بازي و رشد هوشي 61
م- عوامل مؤثر در بازي 61
3-32ي- ده اصل طراحي 61
1- كاربرد عناصر طبيعي 61
2- تنوع و انسجام 62
3- رمز و راز پيچيدگي 62
4- خلوت و آسايش 62
5- محصوريت 62
6- مسائل صوتي و اكوستيك 62
7- راهيابي 62
8- نظارتپذيري و قابل رؤيت بودن 62
9- سايهاندازي 62
10- فضاي حايل و منطقه بيطرف 63
3-33كودك و هنر 63
الف- دنياي كودك در نقاشيها او 63
ب- شناخت ويژگيهاي رواني كودكان از نقاشيهاي آنان 63
ج- اهميت و تأثير رنگ در كودكان 64
د- روانشناسي رنگها 64
ل- كودكان و رنگها 65
3-34كودك و ادبيات كودك 66
الف- داستان 66
ب- شعر 67
ج- قصه 68
3-35نتيجهگيري 68
بررسي سياستگذاريها و تجربيات جهاني 68
3-36مقدمه 68
3-37ژاپن 69
3-38اهداف آموزش و پرورش براي قرن آينده 69
کیفیت آموزش و بهرهمندی همگانی شامل: 71
الف- ساختار، هدفها، اصول و مبانی 71
ب- امکانات و وسایل آموزشی و کمکآموزشی 71
ج- بهداشت، نظافت و تغذیه دانشآموزان 71
د- بودجه و هزینههای آموزش و پرورش عمومی (نقش دولت و سهم بخش خصوصی) 71
ل- مدیریت مدارس 71
م- ارتباط خانه و مدرسه 71
فعالیتهای گروهی، یادگیری گروهی 71
3-39مزيتهاي ارتقاء دانشآموز به كلاس بالاتر بدون احتساب نمره و امتحان 71
3-40برنامهريزي درسي در آموزش ابتدايي 72
3-41 آزمونها و چگونگي گذر از مقاطع تحصيلي 73
1- كودكستانها 73
2- دبستانها و دوره اول دبيرستان 74
3- دوره دوم متوسطه و مدارس عالي فني 74
3-42کوشش رمز موفقیت در تحصیل 74
3-43مدرسه ابتدایی «اوگاوا» 74
سنگاپور، مالزی، تایلند 74
انگلستان 75
3-44سيستم كلي تحصيلي 76
3-45وضعيت آموزشي و اداره مدارس 76
3-46موزه کودک يورکا(Eureka children Museum) 77
الف- معرفی بنا 77
3-47- کار و زندگی 78
3-48ارتباطات و مخابرات 79
3-49- من و بدن من 79
3-50- چيزها 80
تحلیل مساحتها , برنامه فیزیکی 80
3-51- پارک شفق 81
-الف- نظام استقرار و همجواریها 82
-ب- دسترسیها 82
-ج- سازماندهی 82
دیاگرام 3ـ 1ـ تجریدی عملکردهای پارک شفق 83
3-52- بررسی ویژگیها در مقیاس خرد 83
- استقرار مسیرها در جهت شیب و منشعب از محور اصلی و در نتیجه امکان استفاده معلولین از -ج- سازماندهی 83
3-53معماری منظر و بنای پارک 85
3-54نظام ساخت و ساز 86
تصوير 3ـ8ـ تنوع نظام ساخت و ساز و مصالح پارک شفق 86
جدول3ـ 4ـ خصوصیات و فضاهای فرهنگی- آموزشی 87
جدول 3ـ 5ـ خصوصیات فضاهای خدماتی 87
جدول3ـ 6ـ خصوصیات فضاهای تفریحی- ورزشی 87
3-55 - معرفی بنا 88
3-56- ارتباطات داخلی و خارجی مجموعه 89
شكل3ـ9ـ پلان طبقه همکف کانون پرورش فکری کودکان شفق 90
پلان 3ـ10ـ پلان کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان شفق 90
تحلیل مساحتها 91
جدول 3-7- تحلیل مساحتهای فرهنگسرای شفق 91
فصل 4 91
مطالعات سياسي ، اقتصادي 91
4-1مقدمه 91
4-2اهداف آموزش و پرورش در سال 1319 92
4-3اهداف آموزش و پرورش در سال 1342 93
4-4اهداف آموزش و پرورش در سال 46-1345 94
4-5اهداف آموزش و پرورش در سال 70-1369 95
4-6اهداف آموزش و پرورش در سال 1376 96
4-7اهداف آموزش و پرورش در سال 1382 97
نتيجهگيري 97
4-8اهداف آموزش و پرورش دبستان 97
1- يادگيري به جاي ياددهي 98
2- نوآوري به جاي يكسانسازي 98
3- دگرگوني محيط كالبدي 98
4-9اهداف آموزش و پرورش در كودكستانها ومراكز پيشدبستاني 99
فصل 5 101
مباني نظري طراحي 101
5-1مقدمه 101
5-2مبانی نظری آموزش و پرورش مدرن 101
مقدمه 101
5-3تحولات کمی و کیفی در آموزش و پرورش جدید 104
5-4تقابل آموزش و پرورش نوین و کلاسیک 107
5-5مبانی فلسفی محیط تعلیم و تربیت سنتی و جدید 109
تعلیم چیست، تقابل دیدگاههای سنتی و جدید 109
جدول 5-1- تقابل دیدگاههای سنتی و جدید به تعلیم 110
جدول 5-2- مقایسه آموزش مدرن و کلاسیک 111
5-6ریشههای ظهور محیط تعلیم و تربیت مدرن 112
1- الف نگرش نوین به کودک 113
1-ب- نکرش نوین به تعلیم 113
5-7سیستم آموزشی محور 113
مفهوم محوریت دانشآموز در روند تعلیم 113
جدول 5-3- مقایسه نظامهای آموزشی معلم- محور و شاگرد- محور 113
5-8پنج خصلت شاگرد محور: 114
5-9ویژگیها و ارکان نظام آموزشی شاگرد محور 115
یکم- مسئولیتپذیری 115
دوم- مشارکتپذیری 115
سوم- مداخلهپذیری 116
جدول 5-4- مقایسه ویژگیهای محیط تعلیم و تربیت شاگرد- محور و محیط تعلیم و تربیت معلم- محور 117
5-10تعلیم جمعی و آموزش گروه مدار 117
5-11سیر تحول در دگردیسی شکلی کلاس درس 118
4- الف- کلاس درس مستطیل: دانشآموز منفعل و تهی 119
4- ب- کلاس درس مربع: دانشآموز فعال 119
4- ج- کلاس حلقهای: دانشآموزان اجتماعی 119
4- د- کلاس درس باز: دانشآموز کنکاشگر 120
5-12اهداف و استراتژیها در سازماندهی فضای آموزش 122
اهمیت ساماندهی فضای آموزش 122
5-13سازگاری محیط کالبدی با دگرگونیهای آموزشی 125
پلان 5-1-اتاقها و جایگاههایی برای آموزش کلی 125
پلان 5-2- جایگاه آموزشی با میزهایی برای 180 دانشآموز در 550 مترمربع 126
پلان 6-1- چند نمونه پلان باز به همراه نحوه تقسیمبندی آن (دارای کیفیت انعطافپذیری) 126
5-14مفهوم برنامهریزی فضایی در محیط آموزشی باز 128
5-15اصول پایه و ضوابط طراحی در فضاهای آموزشی 130
شکلگیری فضا در ذهنیت و احساس کودک 130
1- الف- بینایی (sigh) 130
1-ب- شنوایی (Sound) 131
1-ج- لامسه (Touch) 132
1-د- پویایی (Smell) 133
1-ل- چشایی (Taste) 133
5-16 نگاهی به مدارس فردا 134
خلاقیت 137
5-17تعریف خلاقیت 137
5-18خلاقیت و استعداد 138
5-19عوامل مؤثر در خلاقیت 138
5-20میزان مهارت 138
5-21ویژگیهای شخصی 139
5-22به تعویق انداختن ارزیابی 139
5-23داشتن فکر باز 139
5-25بازیهای فکری 140
5-26فعالیتهای ذوقی خلاقه 140
5-27مطالعه و نویسندگی 140
5-28حل خلاق مسائل 141
5-29کودک و معماری 141
مقدمه 141
5-30دریافت حس کودک از فضا 142
5-31تاثیر شخصیت کودک بررابطه او با فضا 142
5-32غنیسازی فضا برای رشد همه جانبه حواس کودک 143
5-33شرایط محیطی و کالبدی بر کودکان 144
شرایط محیطی 144
5-34شرایط کالبدی 144
1- الف- رنگ 144
1-ب فرم 145
1-ج ابعاد و اندازهها 146
1- د جنس 146
1- ل تزئینات 146
1- م- مبلمان آموزشی 146
5-35- تعداد طبقات در مدارس 146
ساختمانهای یک طبقه 146
ساختمانهای دو طبقه 147
ساختمان سه طبقه 147
5-36کودک و فضای ساخته شده. (دستورالعمل معماری برای کودکان) 147
- محیطی با فضای کافی 148
2- اتاق همگانی 149
3- اتاقهای کوچک با درها 149
4- طاقچه، گوشه، برآمدگی 149
5- پلهها 150
6- طبقه دوم 150
7- برجها، خانههای درختی، و مکانهای بالا 150
8- ساختار خانه 151
9- اضافه شدن عناصر 151
10- مبلمان کودک 151
11- بازیهای مخصوص 152
12- اشیاء بزرگترها 153
عکس، نقشه کتاب، کتابخانه 153
آشپزخانه کودکان در گوشه آشپزی 153
13- جاهای مختلف برای نگهداری انواع چیزها 153
14- چشم انداز پنجرهها و دیگر پلهای ارتباطی 154
15- مکان خارجی در داخل 154
16- بیرون و اطراف خانه 154
17- طبیعت 155
5-3-7-2- طراحی کیفی 155
نمای اشتباه ناپذیر خانه 155
2- نماهای خانه 156
3- ورودیهای دعوتکننده 156
کانون نگارگری کودکان 157
4- فرمهای آشنا 157
5- روشنایی 157
6- راحتی (آسایش) 157
7- زندگی چوبی 158
8- رنگارنگ 158
9- دستشویی- نه اتاق بچه 158
5-37نتیجهگیری 159
ویژگیهایی که به طور کلی میتوان برای این مجموعه در نظر گرفت: 159
5-38بررسی الگوهای شهری در تناسب با موضوع 161
الگوی 57، کودک در شهر 161
الگوی 73 زمینهای بازی اکتشافی 162
الگوی75، خانواده (The Family) 163
الگوی 86، خانه کودک (children home) 164
الگوی 137، محوطه کودک 165
فصل 6 :برنامهريزي معماري و چگونگي تحقيق 165
6-1مقدمه (برنامهريزي معماري و چگونگي تحقيق) 165
6-2- جمعبندي فصول گذشته 166
جدول 6-1- روانشناسي كودك و بيان مباني و اصول معماري كودك بر اساس آن 167
6-3تدوين مباني نظري طرح 173
6-4اهداف طرح 174
هدف كلي 174
اهداف تبعي 174
محيطي 174
اجتماعي و فرهنگي 174
كالبدي 174
6-5 اصول طراحي 174
6-6معيارهاي طراحي 175
معيارهاي زيست محيطي 175
معيارهاي زيبا شناختي 175
معيارهاي عملكردي 175
6-7تناسبات انساني و نقش آن در طراحي 176
جدول 6-5- ضريب ابعاد بدن كودك پيش دبستاني در وضعيت ايستاده و نشسته نسبت به قد ايستاده او 177
جدول 6-6- نشاندهندهي ضريب اندازههاي تجهيزات نسبت به قدر ايستاده كودك است 178
6-8اصول و معيارهاي طراحي فضاهاي آموزش و پرورش 178
مكانيابي واحدهاي آموزشي. 178
كاربريهاي سازگار 178
كاربريهاي ناسازگار 179
كاربريهاي ناسازگار 179
شرايط محيطي 179
جهتيابي 179
دسترسي 179
6-9ايمني 180
ايمني در مقابل سوانح طبيعي 180
ايمني در مقابل سوانح غيرطبيعي 180
2-الف- حريق 180
2-ب- خطوط انتقال و توزيع برق 180
- ايمني در مسير حركت 180
- ايمني در مسير پله 181
3-د- شرایط ایمنی پوشش کف 182
3-م- شرایط ایمنی درها 183
3-و- شرایط ایمنی پنجرهها 183
3-هـ- شرایط ایمنی در فضاهای بهداشتی 184
3-ی- شرایط ایمنی تجهیزات 184
6-10عمدهترین ویژگیهای اقلیمی برای ساختمانهای آموزشی به شرح زیر است: 185
6-11برنامه فیزیکی طرح 186
6-12- فضاها و نکات مورد لزوم برای اطمینان 187
6-13مدارس ابتدايي (دخترانه، پسرانه) 187
جدول 6-9- مترمربع مساحت لازم برای فضاهای مختلف یک دبستان 187
6-14بخش تحقیقات و پژوهش 189
- کتابخانه 189
3-الف- تجهیزات کتابخانه 189
6-15بخش همایش (سالن اجتماعات) 191
6-16ضوابط 191
6-17اتاق پروژکتور 192
6-18بخش مدیریت و روابط عمومی 192
6-19بخش خدماتی و رفاهی 192
6-20رستوران 192
6-21فضاهای تأسیساتی 193
6-22بخش فضاهای باز محوطه 193
فضاهای باز 193
1-الف- محل تجمع و قدم زدن 193
1-ب- فضای سبز 193
1-ج- فضاهای بازی 194
6-23- اختیارات برای برنامهریزی فضا 194
- رفتار بچه 194
- مقررات ایمنی 195
6-24ایدههای طراحی برای فضاهای باز 195
شکل زمین 195
چمن 195
زمین مسطح 195
شن دریا 195
کاشت گیاه 196
6-25مشخصات (Educationd) پرورشی اسباب بازی 196
6-26مشخصات طراحی 196
1-د- فضاهای ورزشی و تفریحی 197
- فضاهای ارتباطی و فضاهای غیرمفید محوطه 197
6-27تاسيسات 197
بررسی و ارائه سیستم تأسیسات 197
6-28سیستمهای تأسیسات الکتریکی 197
6-29تأسیسات روشنایی 197
6-30تأسیسات مخابراتی 198
6-31تأسیسات کنترل 198
6-32تأسیسات مکانیکی 198
الف- تأسیسات آب سرد و گرم 198
ب- تأسیسات حرارتی و برودتی 198
6-33توزیع انرژی در سالن 200
6-34سیستم تهویه مطبوع قسمتهای آموزشی اداری و فضاهای مشابه 201
6-35سیستم تخلیه هوا 201
ج- تأسیسات آبرسانی و آبیاری 201
- تأسیسات اطفاء حریق 201
د- تأسیسات جمعآوری آبهای سطحی و فاضلاب 202
6-36سیستمهای آکوستیک 202
فصل هفتم: 203
7-1شرح پروژه 203
معماري 203
كانسپت: 203
سازه: 204
3-7مزایای سقف کامپوزیت کرمیت: 204
سقف های کمپوزیتی در سازه های فلزی:4-7 205
منابع 207
فهرست منابع لاتین 210
بخشی از مطلب
در تعلیم و تربیت جدید، فضای فیزیکی مدرسه تنها یک مکان کالبدی خشک برای تجمع دانشآموزان و حضور معلم در سر کلاس درس نیست. به بیان دیگر شرایط فیزیکی مدرسه به عنوان یک عامل مهم در کنار سایر عوامل آموزشی و تربیتی در فرآیند تعلیم و تربیت ایفای نقش میکند و از تعامل این عامل «محیط تعلیم و تربیت» ساخته و پرداخته میشود. فضای کالبدی مدارس باید فراگیران را به حضور نشاطانگیز در مدرسه تشویق و ترغیب نموده و شرایط را برای یادگیری بهتر و عمیقتر تسهیل نماید.
همچنان که آموزش و پرورش «امروز» غیر از آموزش و پرورش «دیروز» است و متناسب با تغییرات و تحولات و متأثر از مقتضیات زمان، تحولات اساسی در اهداف، برنامهها، ساختار و محتوای آن به وجود آمده است، به یقین آموزش و پرورش «فردا» نیز با آموزش و پرورش «امروز» تفاوتهایی اساسی و بنیادی خواهد داشت و دگرگونیهای مختلف در نظام تعلیم و تربیت آینده به وجود خواهد آمد. از آنجا که اصولا آموزش و پرورش انسانهای «فردا» را تربیت میکند و نسلهای امروز را برای زندگی و جامعه فردا آماده میسازد، در نتیجه از هم اکنون باید به فکر «آینده» بود و برای دستیابی به آموزش و پرورش نوین متناسب با تحولات آتی چارهاندیشی کرد.
1-2طرح مسئله
انسان از بدو تولد، مراحل مختلفی از رشد را طی میکند که هر یک از آنها با تغییرا و ویژگیهای جسمی و روانی خاصی همراه بوده و نیازهای ویژهای را در پی دارد. بررسی و شناخت ویژگیهای رشد و ارضای مناسب نیازها در هر مرحله نقش برجستهای در بهداشت جسمی و روانی انسان به همراه دارد.
توجه به رشد کودک به این معنا نیست که با حالت انفعالی در انتظار رشد او بنشینیم بلکه باید تواناییهای او را هر چه بارورتر و شکوفاتر سازیم. یکی از این تواناییها قدرت تفکر کودک است که باید پرورش داده شود.
برای دستیابی به این منظور، استفاده از شیوههای جدید آموزش و افراد متخصص و مجرب و محیطهای آموزشی مناسب لازم است.
هدف اصلی پروژه پارک کودک مجموعهای است آموزشی، فرهنگی، تحقیقاتی، علمی، تفریحی که در محیطی پژوهشی برپا گشته است تا بتواند شیوههای جدید آموزش را برای پرورش کودکان امروز که آیندهسازان فردا هستند، شکل ببخشد. در طراحی این پروژه، مشکلاتف نواقص و ناکارا بودن آموزش و پرورش معاصر کشورمان که چند صباحی است تمامی صاحبنظران و دستاندرکاران و کاربران به طور عمومی بر این موضوع اتفاق نظر دارند، در نظر گرفته شده و سعی شده است با ایجاد فضاها و کاربریهای متنوع و مناسب بسیاری از خلأها و نواقص و ایرادات آموزش و پرورش رفع گردد.
در این پروژه تأکید بر ایجاد محیطی است که:
- خود به عنوان یک عامل تعلیم دهنده در جریان آموزش مشارکت نموده و با شکل بخشیدن به روشها و ساز و کارهای تدریس این جریان را تحت تأثیر خود قرار دهد.
- در پرتو آن کودک مستقل از بزرگسالان رشد کند و آزاد باشد که خود هر طور که میخواهد عمل کند و با آهنگ گام خود پیش برود.
- امکان فعالیتهای متنوع را برای کودک فراهم سازد و تمام حواس کودک را به کار گیرد و تقویت نماید.
- سازگار با جنبش و تحرک پایدار کودک باشد و سرشار از عوامل محرک و هیجانانگیز برای او باشد.
- توان ارتباط کودک با طبیعت و محیطزیست و کوشش آن را پرورش دهد و امکان شناسایی جهان هستی را در اختیار کودک قرار دهد.
- رشد ذهنی کودکان را باعث شود و شامل عواملی چون باغ تحقیقاتی، از طبیعت تا ادراکات علمی در پروژه میگردد.
1-3ضرورت انجام موضوع
در طول نیم قرن گذشته، رشد جامعه مدنی ایران و گسترش تقاضای اجتماعی، نیازی بیسابقه به گسترش آموزش و پرورش عمومی را پدید آورده است. در نتیجه مدارس بسیاری در سراسر کشور بنا گردیده است که در آنها استانداردهای فنی، ملاحظات آموزشی و محیطی و هویت معماری به هیچ وجه مورد توجه قرار نگرفتهاند. الگویی که در ساخت این مدارس به کار گرفته شده از یک سو فاقد ارزشها و تجربیات سنتی است و از سوی دیگر از هر گونه درک فعال و پویا از محیط کالبدی آموزش و تأثیرات آن در کیفیت تعلیم و تربیت محروم است. فضای این مدارس فاقد هر گونه نقش سازنده و حمایتکننده در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان است.
الگوی فضایی رایج در مدارس کشور، که شاید امروز تنها فرم ممکن و بدیهی به نظر برسد، دارای عمری حتی کوتاهتر از عمر آموزش و پرورش جدید در ایران است. این شیوه در ایران در واقع تداوم الگویی غربی است که به ظاهر همراه با سیستم جدید آموزش و پرورش از اروپا به عاریت گرفته شد. اما این نکته مهم به فراموشی سپرده شده است که این شیوه مستحکم در کشور ما، در پی انقلاب صنعتی و نیاز فزاینده آن دوره کشورهای اروپایی به نیروی ماهر و کارآزموده در زمینههای مختلف پدید آمد و عمر آن به دورهای کوتاه محدود گردید. این روش در ابتدای یک جریان هدفمند و پویای تعلیم و تربیت قرار گرفت که در حال تصحیح و تغییر مداوم است. اکنون برنامه تحصیلی آموزش و پرورش به طور مستحکمی با الگوی معماری مدارس رایج پیوند خورده است. به طوری که بدون تحول در شالوده ساختمانی مدارس موجود هیچ گونه دگرگونی در سیستم و روش آموزش مدرسهای نمیتوان متصور شد.
در طول چند دهه گذشته رشد آگاهیهای جهانی نسبت به محیط تعلیم و تربیت خلاق و سازنده موضوع طراحی مدرسه و.....