خانه

 درباره ما
 ارتباط با ما
 راهنمای فروشگاه

 فروش آثار شما
 نمونه قراردادها
رزومه
 نمونه کارها
 
جهت اطمینان از نماد اعتماد فروشگاه به سمت راست صفحه اول سایت (خانه) مراجعه فرماييد       جزوات معماری       پاورپوینت های معماری       چند جمله از بزرگان : درنگ، بهترین درمان خشم است.        مناعت، بین خودستایی و خود هیچ انگاری است./ ارسطو       می‌توان حقیقتی را دوست نداشت، اما نمی‌توان منکر آن شد./ ژان ژاک روسو       زندگی مسئله در اختیار داشتن کارت‌های خوب نیست بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های بد است./ گابریل گارسیا مارکز       جهان هر کس به اندازه ی وسعت فکر اوست. (محمد حجازی)       برای کسی که شگفت‌زده‌ی خود نیست معجزه‌ای وجود ندارد       علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است. (الکس‌مکنزی)       بهتر است ثروتمند زندگی کنیم تا اینکه ثروتمند بمیریم. (جانسون)       از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)       کسی که جرات هدر دادن ساعتی از عمر خود را دارد، ارزش زندگی را نفهمیده .داروین        شما تنها زمانی به قدرت نیاز دارید که قصد انجام کار مضری را داشته باشید در غیر این صورت عشق برای انجام هر کاری کافی ست. چارلی_چاپلین       زیبایی غیر از اینکه نعمت خداست. دام شیطان نیز هست . فردریش نیچه       از زندگانیم گله دارد جوانیم ، شرمنده جوانی از این زندگانیم      
فروشگاه مقالات
 
فهرست مطالب: مطالعات طراحی خانه کودک + نقشه های اتوکدی

   تعدادبرگ: 210 برگ ورد + نقشه های اتوکدی   قیمت: 20000 تومان   حجم فایل: 2017 kb  تعدادمشاهده  2


فهرست مطالب
چکیده    1
فصل اول    2
كليات    2
1-1مقدمه    2
1-2طرح مسئله    2
1-3ضرورت انجام موضوع    3
1-4از نظر موقعیت فیزیکی    6
1-5اهداف پژوهش    7
1-6معرفی سایت    8
1-7روند تحقیق    8
فصل دوم :    10
مطالعات جغرافيايي ، اقليمي و طبيعي    10
2-1استان تهران در يك نگاه:    10
2-2معرفي شهر تهران:    12
2-3ویژگی های اقلیمی طرح    13
2-4موقعیت جغرافیایی    13
2-5دما:    14
2-6  رطوبت نسبی:    14
2-7بارندگی:    14
2-8تابش خورشید    15
2-9باد    15
2-10جهت استقرار ساختمان    16
2-11نتایج    17
2-12ویژگی های مکانی طرح    18
2-14توانائیهای شهری    18
2-15توانائی های چشم انداز    18
2-16توانایی های دسترسی و حرکتی    19
2-17معرفی سایت:    19
ابعاد و مساحت – فرم:    20
همسایگی ها:    20
2-18دلایل انتخاب سایت    20
2-19بررسی روند 200 سال توسعه گسترش تهران    21
2-20سیمای طبیعی و جغرافیایی بستر تهران    21
2-21عوارض طبیعی شهر تهران    22
2-22زمین شناسی و مقاومت خاک    22
لرزه شناسی:    23
فصل سوم    24
مطالعات تاريخي  موضوعي    24
سن تحصیل در اوستا مطالعات تاریخی موضوعی    24
3-1مقدمه    24
3-2آغاز سن آموزش در ایران و جهان    24
3-3ضرورت و سابقه مراکز آموزش پیش‏ از دبستان در ایران و جهان    25
تاریخچه آموزش پیش از دبستان در ایران و جهان    25
3-4تاریخچه آموزش پیش از دبستان در خارج از ایران    27
3-5نگاهی به آموزش پیش از دبستان در جهان امروز    28
3-6تاريخ تحولات مدارس در ايران و جهان    30
تاريخ تحولات مدارس در ايران    30
1-الف- آموزش و پرورش در دوره باستان    30
ويژگي اول    31
ويژگي دوم    31
پلان3ـ 1ـ پلان کاخ سروستان    32
1-ب- دوره تاريخي از صدر اسلام تا 250 هجري    33
دوره صفويه (دوره شكوفايي فرهنگ ايران)    33
3-7بررسي دوره معاصر (از اواسط قرن 19 تا حال حاضر)    35
3-8تاريخ تحولات مدارس در خارج از ايران    36
2-الف- بيداري (1916-1900)    37 (1916-1900)    37
2-ب- اميدواري (1945-1916)    38
2-ج- بازسازي و گسترش (1975-1945)    38
3-9آموزش و پرورش در آينده (نقش آموزش براي فردا)    39
نتيجه‌گيري    39
شناخت مخاطبين پروژه (كودكان)    41
3-10مقدمه    41
دوران كودكي    41
3-11مفهوم دوران كودكي    41
3-12عوامل پيدايش مفهوم دوران كودكي    42
1- پيدايش و گسترش صنعت چاپ    42
3-13مراحل رشد در دوران كودكي    42
3-14 مرحله حسي و حركتي (3-1 سالگي)    43
3-15مرحله بيش عملياتي (6-3 سالگي)    43
3-16مرحله عملياتي عيني (13-7 سالگي)    43
3-16مرحله عمليات صوري (قياسي) (18-13 سالگي)    44
زمينه‌هاي رشد    44
جدول3ـ 1 ـ تعيين خلاقيت‌هاي متناسب با ويژگي‌هاي هر سن    45
3-18اجتماع کودکان    46
مقدمه    46
3-19کودک و همسالان    47
3-20کودک و بزرگسالان    47
3-21نتيجه‌گيري    50
نيازها و علايق كودكان    51
3-22مقدمه    51
نيازهاي اساسي كودكان از ديدگاه روانشناسان    51
3-23نيازها از ديدگاه موري    51
3-24نيازها از ديدگاه مزلو    51
جدول3ـ  2ـ سلسله مراتب نيازها از ديدگاه مزلو كه به وسيله روت در سال 1970 تكميل گرديد    52
3-24نيازها و علايق ذاتي كودكان    52
3-25فعاليت‌هاي ساختني    53
3-26جمع‌آوري اشياء    54
3-27معماهاي مصور و شكل‌هاي خنده‌دار    54
3-28راديو و تلويزيون    54
3-29رؤياهاي روزانه يا خيالبافي    54
3-30 بازي    55
الف- كودك و بازي    55
ب- تعريف بازي    55
3-31فرآيند بازي    56
د- اهداف بازي    57
هـ- بازي و رشد اجتماعي    58
و- بازي و ساخت شخصيت    59
ز- بازي و رشد هوشي    61
م- عوامل مؤثر در بازي    61
3-32ي- ده اصل طراحي    61
1- كاربرد عناصر طبيعي    61
2- تنوع و انسجام    62
3- رمز و راز پيچيدگي    62
4- خلوت و آسايش    62
5- محصوريت    62
6- مسائل صوتي و اكوستيك    62
7- راه‌يابي    62
8- نظارت‌پذيري و قابل رؤيت بودن    62
9- سايه‌اندازي    62
10- فضاي حايل و منطقه بي‌طرف    63
3-33كودك و هنر    63
الف- دنياي كودك در نقاشي‌ها او    63
ب- شناخت ويژگي‌هاي رواني كودكان از نقاشي‌هاي آنان    63
ج- اهميت و تأثير رنگ در كودكان    64
د- روانشناسي رنگ‌ها    64
ل- كودكان و رنگ‌ها    65
3-34كودك و ادبيات كودك    66
الف- داستان    66
ب- شعر    67
ج- قصه    68
3-35نتيجه‌گيري    68
بررسي سياست‌گذاري‌ها و تجربيات جهاني    68
3-36مقدمه    68
3-37ژاپن    69
3-38اهداف آموزش و پرورش براي قرن آينده    69
کیفیت آموزش و بهره‏مندی همگانی شامل:    71
الف- ساختار، هدف‏ها، اصول و مبانی    71
ب- امکانات و وسایل آموزشی و کمک‏آموزشی    71
ج- بهداشت، نظافت و تغذیه دانش‏آموزان    71
د- بودجه و هزینه‏های آموزش و پرورش عمومی (نقش دولت و سهم بخش خصوصی)    71
ل- مدیریت مدارس    71
م- ارتباط خانه و مدرسه    71
فعالیت‏های گروهی، یادگیری گروهی    71
3-39مزيت‌هاي ارتقاء دانش‌آموز به كلاس بالاتر بدون احتساب نمره و امتحان    71
3-40برنامه‌ريزي درسي در آموزش ابتدايي    72
3-41 آزمون‌ها و چگونگي گذر از مقاطع تحصيلي    73
1- كودكستان‌ها    73
2- دبستان‌ها و دوره اول دبيرستان    74
3- دوره دوم متوسطه و مدارس عالي فني    74
3-42کوشش رمز موفقیت در تحصیل    74
3-43مدرسه ابتدایی «اوگاوا»    74
سنگاپور، مالزی، تایلند    74
انگلستان    75
3-44سيستم كلي تحصيلي    76
3-45وضعيت آموزشي و اداره مدارس    76
3-46موزه کودک يورکا(Eureka children Museum)    77
الف- معرفی بنا    77
3-47- کار و زندگی    78
3-48ارتباطات و مخابرات    79
3-49- من و بدن من    79
3-50- چيزها    80
تحلیل مساحت‏ها ,  برنامه فیزیکی    80
3-51- پارک شفق    81
-الف- نظام استقرار و همجواری‏ها    82
-ب- دسترسی‏ها    82
-ج- سازماندهی    82
دیاگرام 3ـ 1ـ  تجریدی عملکردهای پارک شفق    83
3-52- بررسی ویژگی‏ها در مقیاس خرد    83
- استقرار مسیرها در جهت شیب و منشعب از محور اصلی و در نتیجه امکان استفاده معلولین از -ج- سازماندهی    83
3-53معماری منظر و بنای پارک    85
3-54نظام ساخت و ساز    86
تصوير 3ـ8ـ تنوع نظام ساخت و ساز و مصالح پارک شفق    86
جدول3ـ 4ـ خصوصیات و فضاهای فرهنگی- آموزشی    87
جدول 3ـ 5ـ خصوصیات فضاهای خدماتی    87
جدول3ـ  6ـ خصوصیات فضاهای تفریحی- ورزشی    87
3-55 - معرفی بنا    88
3-56- ارتباطات داخلی و خارجی مجموعه    89
شكل3ـ9ـ پلان طبقه همکف کانون پرورش فکری کودکان شفق    90
پلان 3ـ10ـ  پلان کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان شفق    90
تحلیل مساحت‏ها    91
جدول 3-7- تحلیل مساحت‏های فرهنگسرای شفق    91
فصل 4    91
مطالعات سياسي ، اقتصادي    91
4-1مقدمه    91
4-2اهداف آموزش و پرورش در سال 1319    92
4-3اهداف آموزش و پرورش در سال 1342    93
4-4اهداف آموزش و پرورش در سال 46-1345    94
4-5اهداف آموزش و پرورش در سال 70-1369    95
4-6اهداف آموزش و پرورش در سال 1376    96
4-7اهداف آموزش و پرورش در سال 1382    97
نتيجه‌گيري    97
4-8اهداف آموزش و پرورش دبستان    97
1- يادگيري به جاي ياددهي    98
2- نوآوري به جاي يكسان‌سازي    98
3- دگرگوني محيط كالبدي    98
4-9اهداف آموزش و پرورش در كودكستان‌ها ومراكز پيش‌دبستاني    99
فصل 5    101
مباني نظري طراحي    101
5-1مقدمه    101
5-2مبانی نظری آموزش و پرورش مدرن    101
مقدمه    101
5-3تحولات کمی و کیفی در آموزش و پرورش جدید    104
5-4تقابل آموزش و پرورش نوین و کلاسیک    107
5-5مبانی فلسفی محیط تعلیم و تربیت سنتی و جدید    109
تعلیم چیست، تقابل دیدگاه‏های سنتی و جدید    109
جدول 5-1- تقابل دیدگاه‏های سنتی و جدید به تعلیم    110
جدول 5-2- مقایسه آموزش مدرن و کلاسیک    111
5-6ریشه‏های ظهور محیط تعلیم و تربیت مدرن    112
1- الف نگرش نوین به کودک    113
1-ب- نکرش نوین به تعلیم    113
5-7سیستم آموزشی محور    113
مفهوم محوریت دانش‏آموز در روند تعلیم    113
جدول 5-3- مقایسه نظام‏های آموزشی معلم- محور و شاگرد- محور    113
5-8پنج خصلت شاگرد محور:    114
5-9ویژگی‏ها و ارکان نظام آموزشی شاگرد محور    115
یکم- مسئولیت‏پذیری    115
دوم- مشارکت‏پذیری    115
سوم- مداخله‏پذیری    116
جدول 5-4- مقایسه ویژگی‏های محیط تعلیم و تربیت شاگرد- محور و  محیط تعلیم و تربیت معلم- محور    117
5-10تعلیم جمعی و آموزش گروه مدار    117
5-11سیر تحول در دگردیسی شکلی کلاس درس    118
4- الف- کلاس درس مستطیل: دانش‏آموز منفعل و تهی    119
4- ب- کلاس درس مربع: دانش‏آموز فعال    119
4- ج- کلاس حلقه‏ای: دانش‏آموزان اجتماعی    119
4- د- کلاس درس باز: دانش‏آموز کنکاش‏گر    120
5-12اهداف و استراتژی‏ها در سازماندهی فضای آموزش    122
اهمیت ساماندهی فضای آموزش    122
5-13سازگاری محیط کالبدی با دگرگونی‏های آموزشی    125
پلان 5-1-اتاق‏ها و جایگاه‏هایی برای آموزش کلی    125
پلان 5-2- جایگاه آموزشی با میزهایی برای 180 دانش‏آموز در 550 مترمربع    126
پلان 6-1- چند نمونه پلان باز به همراه نحوه تقسیم‏بندی آن (دارای کیفیت انعطاف‏پذیری)    126
5-14مفهوم برنامه‏ریزی فضایی در محیط آموزشی باز    128
5-15اصول پایه و ضوابط طراحی در فضاهای آموزشی    130
شکل‏گیری فضا در ذهنیت و احساس کودک    130
1- الف- بینایی (sigh)    130
1-ب- شنوایی (Sound)    131
1-ج- لامسه (Touch)    132
1-د- پویایی (Smell)    133
1-ل- چشایی (Taste)    133
5-16 نگاهی به مدارس فردا    134
خلاقیت    137
5-17تعریف خلاقیت    137
5-18خلاقیت و استعداد    138
5-19عوامل مؤثر در خلاقیت    138
5-20میزان مهارت    138
5-21ویژگی‏های شخصی    139
5-22به تعویق انداختن ارزیابی    139
5-23داشتن فکر باز    139
5-25بازی‏های فکری    140
5-26فعالیت‏های ذوقی خلاقه    140
5-27مطالعه و نویسندگی    140
5-28حل خلاق مسائل    141
5-29کودک و معماری    141
مقدمه    141
5-30دریافت حس کودک از فضا    142
5-31تاثیر شخصیت کودک بررابطه او با فضا    142
5-32غنی‏سازی فضا برای رشد همه جانبه حواس کودک    143
5-33شرایط محیطی و کالبدی بر کودکان    144
شرایط محیطی    144
5-34شرایط کالبدی    144
1- الف- رنگ    144
1-ب فرم    145
1-ج ابعاد و اندازه‏ها    146
1- د جنس    146
1- ل تزئینات    146
1- م- مبلمان آموزشی    146
5-35- تعداد طبقات در مدارس    146
ساختمان‏های یک طبقه    146
ساختمان‏های دو طبقه    147
ساختمان سه طبقه    147
5-36کودک و فضای ساخته شده. (دستورالعمل معماری برای کودکان)    147
- محیطی با فضای کافی    148
2- اتاق همگانی    149
3- اتاق‏های کوچک با درها    149
4- طاقچه، گوشه، برآمدگی    149
5- پله‏ها    150
6- طبقه دوم    150
7- برج‏ها، خانه‏های درختی، و مکان‏های بالا    150
8- ساختار خانه    151
9- اضافه شدن عناصر    151
10- مبلمان کودک    151
11- بازی‏های مخصوص    152
12- اشیاء بزرگترها    153
عکس، نقشه کتاب، کتابخانه    153
آشپزخانه کودکان در گوشه آشپزی    153
13- جاهای مختلف برای نگهداری انواع چیزها    153
14- چشم انداز پنجره‏ها و دیگر پل‏های ارتباطی    154
15- مکان خارجی در داخل    154
16- بیرون و اطراف خانه    154
17- طبیعت    155
5-3-7-2- طراحی کیفی    155
نمای اشتباه ناپذیر خانه    155
2- نماهای خانه    156
3- ورودی‏های دعوت‏کننده    156
کانون نگارگری کودکان    157
4- فرم‏های آشنا    157
5- روشنایی    157
6- راحتی (آسایش)    157
7- زندگی چوبی    158
8- رنگارنگ    158
9- دستشویی- نه اتاق بچه    158
5-37نتیجه‏گیری    159
ویژگی‏هایی که به طور کلی می‏توان برای این مجموعه در نظر گرفت:    159
5-38بررسی الگوهای شهری در تناسب با موضوع    161
الگوی 57، کودک در شهر    161
الگوی 73 زمین‏های بازی اکتشافی    162
الگوی75، خانواده (The Family)    163
الگوی 86، خانه کودک (children home)    164
الگوی 137، محوطه کودک    165
فصل 6 :برنامه‌ريزي معماري و چگونگي تحقيق    165
6-1مقدمه (برنامه‌ريزي معماري و چگونگي تحقيق)    165
6-2- جمع‌بندي فصول گذشته    166
جدول 6-1- روان‌شناسي كودك و بيان مباني و اصول معماري كودك بر اساس آن    167
6-3تدوين مباني نظري طرح    173
6-4اهداف طرح    174
هدف كلي    174
اهداف تبعي    174
محيطي    174
اجتماعي و فرهنگي    174
كالبدي    174
6-5 اصول طراحي    174
6-6معيارهاي طراحي    175
معيارهاي زيست محيطي    175
معيارهاي زيبا شناختي    175
معيارهاي عملكردي    175
6-7تناسبات انساني و نقش آن در طراحي    176
جدول 6-5- ضريب ابعاد بدن كودك پيش دبستاني در وضعيت ايستاده و نشسته نسبت به قد ايستاده او    177
جدول 6-6- نشان‌دهنده‌ي ضريب اندازه‌هاي تجهيزات نسبت به قدر ايستاده كودك است    178
6-8اصول و معيارهاي طراحي فضاهاي آموزش و پرورش    178
مكان‌يابي واحدهاي آموزشي.    178
كاربري‌هاي سازگار    178
كاربري‌هاي ناسازگار    179
كاربري‌هاي ناسازگار    179
شرايط محيطي    179
جهت‌يابي    179
دسترسي    179
6-9ايمني    180
ايمني در مقابل سوانح طبيعي    180
ايمني در مقابل سوانح غيرطبيعي    180
2-الف- حريق    180
2-ب- خطوط انتقال و توزيع برق    180
- ايمني در مسير حركت    180
- ايمني در مسير پله    181
3-د- شرایط ایمنی پوشش کف    182
3-م- شرایط ایمنی درها    183
3-و- شرایط ایمنی پنجره‏ها    183
3-هـ- شرایط ایمنی در فضاهای بهداشتی    184
3-ی- شرایط ایمنی تجهیزات    184
6-10عمده‏ترین ویژگی‏های اقلیمی برای ساختمان‎های آموزشی به شرح زیر است:    185
6-11برنامه فیزیکی طرح    186
6-12- فضاها و نکات مورد لزوم برای اطمینان    187
6-13مدارس ابتدايي (دخترانه، پسرانه)    187
جدول 6-9- مترمربع مساحت لازم برای فضاهای مختلف یک دبستان    187
6-14بخش تحقیقات و پژوهش    189
- کتابخانه    189
3-الف- تجهیزات کتابخانه    189
6-15بخش همایش (سالن اجتماعات)    191
6-16ضوابط    191
6-17اتاق پروژکتور    192
6-18بخش مدیریت و روابط عمومی    192
6-19بخش خدماتی و رفاهی    192
6-20رستوران    192
6-21فضاهای تأسیساتی    193
6-22بخش فضاهای باز محوطه    193
فضاهای باز    193
1-الف- محل تجمع و قدم زدن    193
1-ب- فضای سبز    193
1-ج- فضاهای بازی    194
6-23- اختیارات برای برنامه‏ریزی فضا    194
- رفتار بچه    194
- مقررات ایمنی    195
6-24ایده‏های طراحی برای فضاهای باز    195
شکل زمین    195
چمن    195
زمین مسطح    195
شن دریا    195
کاشت گیاه    196
6-25مشخصات (Educationd) پرورشی اسباب بازی    196
6-26مشخصات طراحی    196
1-د- فضاهای ورزشی و تفریحی    197
- فضاهای ارتباطی و فضاهای غیرمفید محوطه    197
6-27تاسيسات    197
بررسی و ارائه سیستم تأسیسات    197
6-28سیستم‏های تأسیسات الکتریکی    197
6-29تأسیسات روشنایی    197
6-30تأسیسات مخابراتی    198
6-31تأسیسات کنترل    198
6-32تأسیسات مکانیکی    198
الف- تأسیسات آب سرد و گرم    198
ب- تأسیسات حرارتی و برودتی    198
6-33توزیع انرژی در سالن    200
6-34سیستم تهویه مطبوع قسمت‏های آموزشی اداری و فضاهای مشابه    201
6-35سیستم تخلیه هوا    201
ج- تأسیسات آبرسانی و آبیاری    201
- تأسیسات اطفاء حریق    201
د- تأسیسات جمع‏آوری آب‏های سطحی و فاضلاب    202
6-36سیستم‏های آکوستیک    202
فصل هفتم:    203
7-1شرح پروژه    203
معماري    203
كانسپت:    203
سازه:    204
3-7مزایای سقف کامپوزیت کرمیت:    204
سقف های کمپوزیتی در سازه های فلزی:4-7    205
منابع    207
فهرست منابع لاتین    210


بخشی از مطلب
در تعلیم و تربیت جدید، فضای فیزیکی مدرسه تنها یک مکان کالبدی خشک برای تجمع دانش‏آموزان و حضور معلم در سر کلاس درس نیست. به بیان دیگر شرایط فیزیکی مدرسه به عنوان یک عامل مهم در کنار سایر عوامل آموزشی و تربیتی در فرآیند تعلیم و تربیت ایفای نقش می‏کند و از تعامل این عامل «محیط تعلیم و تربیت» ساخته و پرداخته می‏شود. فضای کالبدی مدارس باید فراگیران را به حضور نشاط‏انگیز در مدرسه تشویق و ترغیب نموده و شرایط را برای یادگیری بهتر و عمیق‏تر تسهیل نماید.
هم‏چنان که آموزش و پرورش «امروز» غیر از آموزش و پرورش «دیروز» است و متناسب با تغییرات و تحولات و متأثر از مقتضیات زمان، تحولات اساسی در اهداف، برنامه‏ها، ساختار و محتوای آن به وجود آمده است، به یقین آموزش و پرورش «فردا» نیز با آموزش و پرورش «امروز» تفاوت‏هایی اساسی و بنیادی خواهد داشت و دگرگونی‏های مختلف در نظام تعلیم و تربیت آینده به وجود خواهد آمد. از آن‏جا که اصولا آموزش و پرورش انسان‏های «فردا» را تربیت می‏کند و نسل‏های امروز را برای زندگی و جامعه فردا آماده می‏سازد، در نتیجه از هم اکنون باید به فکر «آینده» بود و برای دستیابی به آموزش و پرورش نوین متناسب با تحولات آتی چاره‏اندیشی کرد.
1-2طرح مسئله
انسان از بدو تولد، مراحل مختلفی از رشد را طی می‏کند که هر یک از آن‏ها با تغییرا و ویژگی‏های جسمی و روانی خاصی همراه بوده و نیازهای ویژه‏ای را در پی دارد. بررسی و شناخت ویژگی‏های رشد و ارضای مناسب نیازها در هر مرحله نقش برجسته‏ای در بهداشت جسمی و روانی انسان به همراه دارد.
توجه به رشد کودک به این معنا نیست که با حالت انفعالی در انتظار رشد او بنشینیم بلکه باید توانایی‏های او را هر چه بارورتر و شکوفاتر سازیم. یکی از این توانایی‏ها قدرت تفکر کودک است که باید پرورش داده شود.
برای دستیابی به این منظور، استفاده از شیوه‏های جدید آموزش و افراد متخصص و مجرب و محیط‏های آموزشی مناسب لازم است.
هدف اصلی پروژه پارک کودک مجموعه‏ای است آموزشی، فرهنگی، تحقیقاتی، علمی، تفریحی که در محیطی پژوهشی برپا گشته است تا بتواند شیوه‏های جدید آموزش را برای پرورش کودکان امروز که آینده‏سازان فردا هستند، شکل ببخشد. در طراحی این پروژه، مشکلاتف نواقص و ناکارا بودن آموزش و پرورش معاصر کشورمان که چند صباحی است تمامی صاحب‏نظران و دست‏اندرکاران و کاربران به طور عمومی بر این موضوع اتفاق نظر دارند، در نظر گرفته شده و سعی شده است با ایجاد فضاها و کاربری‏های متنوع و مناسب بسیاری از خلأها و نواقص و ایرادات آموزش و پرورش رفع گردد.
در این پروژه تأکید بر ایجاد محیطی است که:
- خود به عنوان یک عامل تعلیم دهنده در جریان آموزش مشارکت نموده و با شکل بخشیدن به روش‏ها و ساز و کارهای تدریس این جریان را تحت تأثیر خود قرار دهد.
- در پرتو آن کودک مستقل از بزرگسالان رشد کند و آزاد باشد که خود هر طور که می‏خواهد عمل کند و با آهنگ گام خود پیش برود.
- امکان فعالیت‏های متنوع را برای کودک فراهم سازد و تمام حواس کودک را به کار گیرد و تقویت نماید.
- سازگار با جنبش و تحرک پایدار کودک باشد و سرشار از عوامل محرک و هیجان‏انگیز برای او باشد.
- توان ارتباط کودک با طبیعت و محیط‏زیست و کوشش آن را پرورش دهد و امکان شناسایی جهان هستی را در اختیار کودک قرار دهد.
- رشد ذهنی کودکان را باعث شود و شامل عواملی چون باغ تحقیقاتی، از طبیعت تا ادراکات علمی در پروژه می‏گردد.
1-3ضرورت انجام موضوع
در طول نیم قرن گذشته، رشد جامعه مدنی ایران و گسترش تقاضای اجتماعی، نیازی بی‏سابقه به گسترش آموزش و پرورش عمومی را پدید آورده است. در نتیجه مدارس بسیاری در سراسر کشور بنا گردیده است که در آن‏ها استانداردهای فنی، ملاحظات آموزشی و محیطی و هویت معماری به هیچ وجه مورد توجه قرار نگرفته‏اند. الگویی که در ساخت این مدارس به کار گرفته شده از یک سو فاقد ارزش‏ها و تجربیات سنتی است و از سوی دیگر از هر گونه درک فعال و پویا از محیط کالبدی آموزش و تأثیرات آن در کیفیت تعلیم و تربیت محروم است. فضای این مدارس فاقد هر گونه نقش سازنده و حمایت‏‎کننده در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان است.
الگوی فضایی رایج در مدارس کشور، که شاید امروز تنها فرم ممکن و بدیهی به نظر برسد، دارای عمری حتی کوتاه‏تر از عمر آموزش و پرورش جدید در ایران است. این شیوه در ایران در واقع تداوم الگویی غربی است که به ظاهر همراه با سیستم جدید آموزش و پرورش از اروپا به عاریت گرفته شد. اما این نکته مهم به فراموشی سپرده شده است که این شیوه مستحکم در کشور ما، در پی انقلاب صنعتی و نیاز فزاینده آن دوره کشورهای اروپایی به نیروی ماهر و کارآزموده در زمینه‏های مختلف پدید آمد و عمر آن به دوره‏ای کوتاه محدود گردید. این روش در ابتدای یک جریان هدفمند و پویای تعلیم و تربیت قرار گرفت که در حال تصحیح و تغییر مداوم است. اکنون برنامه تحصیلی آموزش و پرورش به طور مستحکمی با الگوی معماری مدارس رایج پیوند خورده است. به طوری که بدون تحول در شالوده ساختمانی مدارس موجود هیچ گونه دگرگونی در سیستم و روش آموزش مدرسه‏ای نمی‏توان متصور شد.
در طول چند دهه گذشته رشد آگاهی‏های جهانی نسبت به محیط تعلیم و تربیت خلاق و سازنده موضوع طراحی مدرسه و.....

 


کلمات کلیدی مرتبط:
مطالعات طراحی ,رساله طراحی ,مطالعات ,خانه کودک ,نقشه های اتوکدی ,پایان نامه خانه کودک ,طرح خانه کودک ,طرح نهایی خانه کودک ,پروژه ,پایانی , خانه , کودک , ,
مقالات مرتبط در این دسته
مطالعات طراحی مدرسه معماری
دانلود مطالعات سير و تحول مدارس ايران
مطالعات و نقشه های طراحی مجموعه آموزشی دخترانه
مطالعات طراحی معماری مهدکودک
مطالعات طراحی هنرستان هنر و معماری
مطالعات طراحی مهد کودک + نقشه های اتوکدی
دانلود پلان معماری مدرسه/نقشه dwg
دانلود نقشه اتوکد حرفه ای معماری مناسب برای (دانشگاه,هنرستان,مدرسه و...)/نقشه dwg
دانلود پلان کامل معماری مدرسه(بسیار حرفه ای)/نقشه dwg
دانلود پلان کامل معماری مدرسه(بسیار حرفه ای)/نقشه مجموعه-های-آموزشی
مطالعات طراحی معماری مهد کودک
دانلود مطالعات معماری طراحی خانه کودک مهدکودک
دانلود مطالعات معماری طراحی مدرسه ابتدایی
دانلود مطالعات طراحی هنرستان
دانلود مطالعات طراحی مدرسه
دانلود مطالعات طراحی مدرسه معماری
مطالعات طراحی مدرسه،دبیرستان
مطالعات طراحی مدرسه با رویکرد تاثیر معماری برافزایش خلاقیت و توانمند سازی دانش آموزان
دانلود مطالعات طراحی هنرستان
مطالعات طراحی هنرستان

 


کليه حقوق اين وب سايت محفوظ و متعلق به نقش برتر پارس مي باشد
هرگونه کپی برداری منجر به پیگیری قضایی خواهد شد
Copyright © 2013-2025 - All rights reserved
طراحی سایت مشهد