فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مطالعات پایه
1-1- بررسي علوم رفتاري کودک 1
1-1-1- شناخت کودک 1
2-1-1- رشد کودک 2
1-2-1-1- رشد ذهني 2
2-2-1-1- رشد ادراکي – حرکتي 5
3-2-1-1- رشد عاطفي 6
4-2-1-1- رشد اجتماعي 7
3-1-1- خصوصيات و ويژگيهاي رشد کودک 8
1-3-1-1- خصوصيات و رشد کودک شيرخوار (3 تا 18 ماه) 8
2-3-1-1- خصوصيات و رشد کودک نوپا (5/1 تا 3 سال) 10
3-3-1-1- خصوصيات و ويژگيهاي رشد کودک نوباوه (3 تا 6سال) 11
2-1- بررسي تاثيرات متقابل کودک و محيط 17
1-2-1- واژگان خاص 18
2-2-1- کودک و هنر 21
1-2-2-1- نقاشي 21
2-2-2-1- شناخت ويژگيهاي رواني کودکان از نقاشي ها 22
3-2-2-1- بررسي نمونه هاي نقاشي 23
3-2-1- اهميت و تاثير رنگ در کودکان 28
4-2-1- موسيقي 29
فصل دوم: مطالعات تکمیلی
1-2- کودک، طبيعت و محيط مصنوع 30
2-2- کودک و بازي 30
1-2-2- بازي و اهميت آن 31
2-2-2- تعريف بازي 34
3-2-2- اهميت بازي 37
4-2-2- تحول بازي کودکانه 38
5-2-2- فعاليت و بازيهاي آموزشي کودکان 38
6-2-2- استفاده از وسايل بازي از ديدگاه جنسیت 40
3-2- وسايل بازي 42
4-2- انتخاب کفپوش مناسب محوطه بازي 44
5-2- ضوابط طراحي زمين بازي 46
1-5-2- پوشش كف 48
2-5-2- گياهان 49
3-5-2- انباري 50
4-5-2- توصيه ها 51
فصل سوم مطالعات اقلیمی
1-3- معرفي استان آذربايجان شرقي 52
1-1-3- تقسيمات سياسي 54
2-1-3- شهرستان تبريز 55
3-1-3- تاريخچه شهرستان تبريز 56
4-1-3- بافت قدیم شهر تبریز 58
5-1-3- مراکز تاريخي و باستاني 61
6-1-3- جاذبه هاي طبيعي 62
2-3- اقليم 64
1-2-3- تقسيمات اقليمي در ايران 64
2-2-3- اقليم سرد (كوهستانهاي غربي) 65
3-2-3- ويژگيهاي معماري بومي مناطق سرد 66
4-2-3- فرم ساختمان در اقليم سرد 66
5-2-3- تهويه ي مورد نياز در اقليم سرد 67
3-3- اقليم تبريز 69
1-3-3- آب و هوا 69
2-3-3- حرارت 69
3-3-3- بارش 70
4-3-3- وزش باد 71
5-3-3- فشار هوا 72
6-3-3- تابش نور خورشيد 72
7-3-3- منابع آب 73
1-7-3-3- آب هاي سطحي 73
2-7-3-3- آبهاي زيرزميني 74
فصل چهارم: ضروریات تحقیق
تعریف اصطلاحی موزه 75
1-4- طرح مسئله 78
2-4- ضرورت و اهمیت موضوع (آموزشی – علمی – تربیتی) 81
3-4- اهمیت طرح راهبرد محیطی و گردشگری 84
4-4- طرح راهبرد محیطی و گردشگری 85
5-4- آنچه ما از طرح راهبرد محیطی و گردشگری اراضی شهری می دانیم 86
6-4- اهداف طرح 87
7-4- معماری 89
8-4- انسان 89
9-4- نوع نگاه مخاطب به باغ موزه و طرح 90
11-4- نحوه مواجه با طبیعت وضع موجود 91
12-4- باغ موزه در یک نگاه کلی 92
جمع بندی 93
فصل پنجم: برنامه فیزیکی
طراحي فضاهاي داخلي و باز 96
1-5- فضاهاي اصلي مهد كودك 98
1-1-5- ورودي 100
2-1-5- بخش اداري 101
3-2-5- بخش هاي کودکان 102
الف) بخش شيرخوار 102
ب) بخش نو پا 106
ج) بخش نوباوه 109
2-5- فضاهاي مشترک 116
3-5- فضاهای خدماتی و تأسیساتی 119
4-5- معيارهاي طراحي زمين محوطه بازي 120
5-5- رنگ در فضاي مهد كودك 122
6-5- كنترل صدا در فضاي مهد كودك 123
1-6-5- روش هاي كنترل سر وصدا از خارج به داخل و از داخل به خارج 124
2-6-5- روش هاي كنترل سر وصدا هاي داخل ساختمان 124
7-5- شرايط مناسب هوا در فضاهاي داخلي 125
فصل ششم: تاریخچه طرح
مهد کودک دولتی 127
مهد کودک خصوصی 127
مهد کودک خود کفا 128
بررسي نمونه هاي موجود 128
1- کودکستان توبين گن tubingen آرنوليدررarno lederer 128
2- مهد کودک والنسيvalency ، لوزان Lausanne 130
3- کودکستان فرانکفورت - ساشسن هوزن frankfurt – sach senhuasen 134
نمونه 4 137
نمونه 5 138
نمونه 6 139
فصل هفتم: طراحی
1-7- روند طراحی 140
2-7- احکام و ضوابط طراحی 142
3-7- فضاهای باز 144
4-7- اصول مکانيابي مهدکودک 144
1-4-7- سازگاري 145
2-4-7- کاربري هاي ناسازگار با مهدکودک 145
3-4-7- کاربری هاي سازگار با مهدکودک 145
5-7- شرايط محيطي 146
6-7- چگونگي دستيابي به فضاي مهدکودک 147
7-7- نحوه قرارگيري بنا نسبت به ورودي 147
8-7- تناسب ورودي با بنا 148
تحلیل ها و نقشه ها 149
منابع ومأخذ